Через використання генераторів під час відключень електрики попит на бензин і дизель в Україні збільшився на 10−20%. Це створює тиск на ціни, але основна причина можливого зростання — не генератори. Про це повідомляє Forbes.
Перехід на генератори збільшив попит на пальне на 20%. Чи є загроза дефіциту
►Підписуйтесь на «Мінфін»вInstagram: головні новини про інвестиції та фінанси
«Наразі генератори споживають до 10% пального в крані», — заявив власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін.
У мережі ОККО збільшення попиту на бензин і дизельне пальне оцінюють у 10−15%. У Socar — у 20%.
Запаси пального знижуються
За словами директора з маркетингу ОККО Василя Дмитріва, запаси пального почали знижуватися, але ситуація контрольована. Щоб не допустити «нулів на стелі», як це було навесні та влітку 2022 року, ОККО збільшує імпорт пального.
Україна імпортує 600 000 — 750 000 т нафтопродуктів на місяць. Показник сталий вже протягом останніх пів року, каже аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко.
У листопаді Україна імпортувала 672 000 т нафтопродуктів, повідомив заступник міністра економіки Тарас Качка у Facebook. Це на 111 000 т більше, ніж у жовтні.
У перші дні грудня середньодобовий імпорт дизельного пального зріс на 11% до листопада, бензину — на 15%, каже Олександр Сіренко.
Читайте також: Штрафів не буде. Як розв'язуватимуть проблеми з ліцензіями на зберігання пального для генераторів
Загроза дефіциту
За словами Льоушкіна, зростання попиту на пальне також зумовлене сезонним сплеском активності перед святами. Очікується, що попит буде зростати до середини грудня, потім ситуація стабілізується.
«Сухих» заправок не буде. У когось буде бензин, у когось — дизель. Потрібно буде бути готовим, що доведеться пошукати паливо", — говорить він.
Мережа Socar зберігає на нафтобазах запас на 10−14 днів. Збільшення попиту через генератори не призведе до паливної кризи, стверджує пресслужба компанії.
Socar не планує переглядати ціни через ситуацію на внутрішньому ринку. Через зовнішні чинники — можливо.
Читайте також: Кабмін скасував податки на ввезення генераторів та обігрівачів
Ціни
Ціни на пальне в Україні залежать від європейських. Вартість дизелю в Європі, за словами Льоушкіна, зросла на 2 грн за літр, бензину — на 1 грн.
«Чи підвищуватимуть ще? Так, скоріше за все. На скільки? Можна лише вгадувати», — зазначив експерт.
Сергій Куюн каже, що у Європі ситуація ускладнилася у зв’язку із початком дії ембарго на російську нафту, це може призвести до зростання цін в Україні на 3−4 грн за літр.
«Пального мало, вільних партій майже немає. Ціни починають зростати», — каже він.
Використання генераторів, за його словами, створює додатковий тиск, але не є вирішальним чинником.
Коментарі