Війна суттєво змінила споживчі настрої українців. Які товари тепер в пріоритеті, а що українці перестали купувати, Mind розповіла засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близнюк. «Мінфін» вибрав головні тези.
42% українців суворо планують покупки: як війна змінила наших споживачів
Українці стали раціональніші
Головним рушієм змін купівельних звичок серед українців є фінансові труднощі, з якими більшості довелося стикнутись на тлі повномасштабного вторгнення росії в Україну. Через це люди стали ретельніше підходити до задоволення потреб і розраховувати свій бюджет.
Зараз про суворе планування покупок заявляють близько половини українців (42%), і це майже вдвічі більше, ніж під час кризи covid-19. Тоді купували за списком лише 24% опитаних.
Такий швидкий темп зростання раціональності споживання, безумовно, є маркером того, що українці усвідомлюють, що в питанні особистих фінансів доведеться «грати в довгу».
Читайте також: Робота в Україні: кого шукають роботодавці, скільки платять та як закривають вакансії
Імпульсивність теж присутня
Ці зміни спостерігаються в усіх групах за статтю та віком, проте є й помітні відмінності.
Наприклад, «зети» (18−24 роки) найбільше серед інших вікових груп лишають простір для імпульсивних покупок, вірогідно, дозволяючи собі таким чином відволіктися від важкої реальності, знизити рівень стресу.
В цій же віковій групі найбільше людей, яким важко відповісти на це запитання, що може пояснюватись сильним почуттям невизначеності саме серед молоді, яка тільки-но починає доросле життя, та загалом більшою спонтанністю, що притаманна цьому віку.
Також до імпульсивних покупок більше схильні жінки порівняно з чоловіками. Як часткове пояснення цього показника принагідно згадаю, що за результатами останньої хвилі дослідження суспільства під час війни, жінки (58%) більше, ніж чоловіки (39%) відчувають втому, яка загалом є зараз головним станом українців.
Що купують
Цілком закономірно, що люди переходять на дешевші бренди або товари-замінники (36%), і порівняно з травнем-2021 цей показник трохи збільшився — тоді так робили 31% опитаних. Утім головним способом економії зараз, як і минулого року, залишається скорочення обсягу та кількості товарів загалом — це підтвердили 40% українців.
При покупці повсякденних товарів наразі більшість (64%) віддають перевагу мейнстримним виробникам. Купувати ж товари преміального класу можуть собі дозволити 16% респондентів.
Читайте також:Україна може очолити антирейтинг із виїзду мільйонерів: де вони осядуть
Підтримка українського
Але не тільки бажання зекономити впливає на зміну купівельних звичок наших співгромадян. На тлі загального збільшення національної єдності та патріотизму спостерігається розвиток споживацького патріотизму також — такі результати Gradus отримав в опитуванні у квітні-2022.
Зокрема, при виборі як звичних для себе брендів, так і нових, мотивація «хочу підтримати українських виробників» посідає другу сходинку. При цьому 60% взагалі або частково відмовляються від купівлі продукції брендів, які мають бізнес у росії, це вельми впливовий фактор.
Бізнесу дуже важливо розуміти, що відбувається зараз з різними верствами населення, аби будувати актуальну взаємодію зі своїми клієнтами. Часи важкі, і українці суворо планують покупки, проте все ж купують, і далеко не завжди тільки за принципом «дешевше».
Коментарі - 5
Но я умею себя контролировать…
На 95% у меня плановые покупки, 5% допускаю импульсивность — люблю шопинг, но контролирую себя.