Як пандемія COVID-19 вдарила по світовій логістиці та ланцюгах постачання? Чому криза зумовила дисбаланс вантажопотоків? Про це розповів «Мінфіну» інвестиційний аналітик «Фрідом Фінанс Україна» Олег Лисенко.
Світова логістична криза та її вплив на ринки
Причини логістичної кризи
Логістична криза виникла після першого локдауну в Китаї на початку 2020 року. Основною причиною стало закриття кордонів, зокрема, блокування Суецького каналу. Це налякало більшість компаній-операторів та призвело до скорочення суднової місткості. За даними агентства Drewry Maritime Research, до резерву відправили майже 10% світового контейнерного флоту.
У другому кварталі 2020 року Європа закрилася, а американці почали активно купувати китайські товари. Найчастіше виплати по безробіттю, які отримували громадяни США, перевищували допандемійну зарплату людей. Прямі виплати від держави («вертолітні гроші») становили $3,2 тис. на особу. У результаті попит на лінії Китай-США різко перевищив пропозицію та дав перший імпульс зростання ставок фрахту.
Читайте також: Єврокомісія запустила торговельну платформу для оптимізації експорту зерна з України
Зростання тарифів на вантажоперевезення
Зліт споживчого попиту США призвів до зростання імпорту, адже державна промисловість ще не відновилася. Як відзначило Міністерство торгівлі США, дефіцит товарів та послуг досяг рекордного показника у березні 2022 року і склав $110 млрд.
Попит на споживчі товари у США здебільшого забезпечується за рахунок Китаю та інших азійських країн. Але ситуація погіршилася, адже Китай пройшов через пандемійний спад раніше за інших. Обсяг контейнерних перевезень із Піднебесної та їхня вартість різко злетіли.
- За сім місяців 2021 р. обсяг вантажопотоку Азія-Північна Америка зріс на 27%, якщо порівнювати з допандемійним періодом, а обсяги перевалки вантажів у портах США — на 14%.
- На окремих напрямках ставки фрахту для перевезень влітку 2021 року за напрямком Китай-Європа перевищили $15000 за FEU (40-футовий контейнер). Восени 2021 року вони максимально зросли й у зерна, вугілля, руди.
- Індекс суховантажів Балтійської біржі (Baltic Dry) перевищив позначку 3000 пунктів, що стало максимальним значенням за 10 років.
Подорожчання транспортування вантажів на азіатсько-американському напрямку призвело до перенаправлення вільних контейнерів з інших маршрутів. Внаслідок чого криза поступово поширилася на логістичні ланцюжки по всьому світу.
Читайте також: Мита, акциз та ПДВ на імпортні товари повертаються. Рада ухвалила законопроєкт
Проблеми морських перевезень
Бюджетні програми з антикризового стимулювання попиту фактично завершені в Європі, США та інших країнах. ФРС зупинила «друкарський верстат», тому пік попиту вже позаду.
Обсяги перевезень почали скорочуватися до кінця 2021 року, але логістичні ланцюжки не поновилися. Причина — інфраструктура не мала запасу міцності й тепер змушена працювати з навантаженням. Наприклад, у порту Лос-Анджелеса час очікування розвантаження зріс із 15 суден улітку 2021-го до пікових 86 суден 16 листопада.
Тривалий простій суден в очікуванні розвантаження до кінця 2021 року привів до виведення з обороту близько 25% сумарної вантажопідйомності світового флоту контейнеровозів. Уся ця дестабілізація вплинула на порти Європи.
«Омікрон» на початку 2022 року поглибив проблемність ситуації із заторами у портах Китаю (Шанхаї, Нінбо, Гуанчжоу). Це стало причиною таких наслідків:
- тимчасово зупинилося транспортне сполучення у ряді районів;
- вантажообіг порту Шанхай за 2021 рік зріс на 5,7% до 539,2 млн тонн;
- пропускна спроможність портів скоротилася через заповнення території товарами;
- збільшився час очікування відправки вантажів до 9 днів.
У нових обставинах значущість судноплавних компаній не зміниться, а вартість їхніх акцій лише зростатиме. Фонд SonicShares опублікував прогноз індексу Global Shipping ETF (рис. 1). Він складається з більш ніж 45 компаній, які отримують понад 50% доходу від роботи у судноплавній галузі. До першої п'ятірки на січень 2022 року входили Orient Overseas INTL, ZIM Integrated Shipping Services, Mitsui O.S.K. Lines, AP. Moller-Maersk, Hapag-Lloyd.
Рис. 1. Індекс Global Shipping ETF
Понад 63% флоту світових судноплавних компаній зі списку SonicShares обробляють контейнери, решта 35% флоту — це суховантажі та танкери. Світова торгівля, своєчасне виробництво та управління запасами залежать від морських перевезень, що додатково підтверджує потенціал прибутку щодо акцій судноплавних компаній. Також ми можемо спостерігати під час кризи зростання вартості SonicShares Global Shipping ETF — ВОАТ.
Графік ціни SonicShares Global Shipping ETF
Перебої у постачанні — зростання ціни в рази
Здорожчання транспортування є далеко не головною проблемою. Погано, що не можна спланувати доставку продукції через непередбачуваність та різке збільшення часу доставки. Це позначається на асортименті супермаркетів, застряглому товарі, що швидко псується, сезонної продукції (наприклад, різдвяні подарунки, які наприкінці січня неактуальні).
Серйозною проблемою є перебої з постачанням комплектуючих для промислової галузі. Комплектуючих на складах не вистачає, адже до пандемії багато компаній працювали за принципом «точно у термін». Наразі вони орендують склади для зберігання товару за завищеними цінами. Це призводить до подорожчання продукції та розгону світової інфляції.
Через таку ситуацію компанії можуть повернутися до старого принципу роботи — із запасами на складах та використанням місцевих комплектуючих, але це може виявитися значно дорожчим, підвищуючи витрати.
Коментарі