Світової кризи, що спричинена масштабним зростанням витрат бізнесу та руйнуванням логістичних ланцюжків, схоже, не буде. Але це негативно позначається на компаніях у всьому світі, й Україна — не виняток. Про вплив інфляції на український бізнес та ризики наступного року у фейсбуці розповів президент UBC Group Ігор Гуменний.
Інфляція та дорога логістика: як із цим впораються українські компанії
Що подорожчало
У жовтні, на піку зростання цін на сировину та компоненти, були ризики, що існуючі бізнес моделі не впораються з таким стрибком цін. Нам, у В2В, здавалося, що ось-ось почнеться неконтрольована реакція скорочення, згортання виробництва з неминучою хвилею банкрутств, що ринки можуть зупинитися.
Але, мабуть, у США та Європі буде просто рекордна за останні 40−50 років інфляція. Рекордна для них, ми у 90-х бачили і чотиризначну інфляцію.
У грудні виробнича інфляція призупинила зростання, залишається на рівні жовтня-листопада.
Ціни (рік до року) на основні компоненти виробленої нами продукції зросли на 50−100%. Оцинкований метал — на 80−100%, нержавіюча листова сталь — на 55%, скло — на 100%, відповідно склопакет — на 110−115%, компонент Isocyanat — на 80%, різний алюмінієвий профіль — на 30−55%, електродвигуни — на 50−60%, мідна трубка — на 50%.
Продовжують дорожчати кольорові метали, скло, дерево. У нашому випадку мідь та вироби, де використовується мідь, — різні електронні компоненти. Так, із нового року вже оголосили про ще один етап подорожчання на 5−10% виробники компресорів.
Через перебої з логістикою ми змушені збільшити на 100% залишки комплектуючих на складах. Відповідно, на ці витрати нам потрібно більше робочого капіталу, більше ресурсів.
Ми змушені були підвищити відпускні ціни на 30−50% на різні види продукції нашого виробництва. У грудні відбулася стабілізація цін, але з можливою тенденцією зростання.
Читайте також: Економіка остигає, інфляція зростає: що робити інвестору
Транспортні витрати
Продовжує лихоманити логістика. Ціни доставки контейнерів із Китаю, хоч і знизилися на 10−15%, порівнюючи із жовтневим піком $15 тис., але це майже ніщо, порівнюючи зі зростанням рік до року від $3−3,5 тис. за доставку 40-футового контейнера до порту Одеса.
Для логістичних операторів настали найкращі часи в історії. За оцінками Economist, прибуток логістичних компаній може досягти $200 млрд. у 2021 році і $150 млрд. у 2022 році, що є неймовірним золотим дном, порівнюючи зі сукупною сумою близько $110 млрд. за попередні 20 років.
До величезних витрат на логістику додаються ще тривалі затримки. У США порти, що не звикли до таких обсягів трафіку, стикаються з довгими чергами суден, які очікують на розвантаження тижнями. Бракує вантажників, водіїв вантажівок та складських приміщень, через це до 15% світового контейнерного флоту нині стоїть на якорі за межами світових портів.
Реальна черга в американських портах може становити понад 100 кораблів до ста миль.
Кілька днів тому китайський порт Нінбо — четвертий контейнерний порт у світі, оголосив, що з 1 січня 2022 року він збільшить збори за перевалку імпортних та експортних контейнерів на 10%. Після Нінбо ціни можуть підвищити й інші китайські порти. Висока ймовірність, що й у першій половині 2022 року логістика у світовій торгівлі залишиться дорогою.
Читайте також: Андрій Бодян: У найближчі 5 років Україна точно не відмовиться від готівки
Навіть з урахуванням усіх цих проблем, нам вдалося не погіршити коефіцієнт оборотності основних груп комплектуючих.
Драйвером зростання виробничої інфляції є подорожчання електроенергії на 30% та газу на 400−450%. Це вже наклалося на всі витрати.
Ризики початку року
Додаткові ризики для нас цього року здебільшого можуть бути з Китаю.
Китайський Новий рік. Цього року — 1 лютого, вихідні з 31 січня до 6 лютого. Все зупиняється зазвичай на три тижні.
Зимові Олімпійські Ігри в Пекіні — 4−20 лютого. Буде зупинено екологічно шкідливі виробництва. Можливі перебої з металом, тканинами, полістиролами.
Читайте також: Консенсус-прогноз — 2022: що буде з курсом, інфляцією та економікою
COVID. Китайська політика «нульової толерантності». Закриваються цілі міста, порти при виявленні декількох десятків заражень. Обмежені міжнародні поїздки. Прибулі повинні витримувати карантин не менше 14 днів у визначеному готелі. Загалом кількість мешканців материка, що перетинають кордон, скоротилася на 99%.
Коментарі - 6
«Мы вынуждены были поднять наши отпускные цены на 30−50% на разные виды продукции нашего производства.»
Я ожидала прочитать какую-то слезливую пургу про тяжелую жизнь украинских компаний, и как они героически с ней борются и берут часть издержек на себя во имя любимых клиентов (спойлер — нет). А тут ход конем — взяли и сказали правду за весь украинский бизнес) Но тогда смысла в остальной статье особо нет, можно было одну эту фразу и написать. Хотя и ее можно было и не писать, т.к. это просто констатация очевидного.
Какому бизнесмену будет интересно работать просто так? В минус себе или даже в ноль, к примеру.
Вы бы на работу ходили, если бы Вам вообще не платили? Или еще хуже Вам пришлось бы доплачивать.
Ответы очевидны (мне по крайней мере).
Странная логика тогда у Вас.
1. Если в одном порту очередь, которой раньше не было, то значит в другом пустота, значит рвется логистическая цепочка. Что здесь хорошего для логистики?
2. Если поставщики и производители начинают работать на склад, увеличивая его на 100 процентов, то это падение спроса на логистику, а не рост ее доходности.
3. Автор акцентирует внимание на портовых сборах, но в только краем цепляет рост цен на газ на 400 процентов и расширение складов (для отопления которых нужен газ).
Аналитика дремучая какая-то получается
1. В одном порту очередь, то можно считать, что условно в другом порту пусто. Но потом все повторяется в других портах. Потому что произошел перекос и никто пока не может его привести в привычную всем динамику. Ничего хорошего в этом нет. Где автор утверждает что это хорошо? Цены взлетели космос. Контейнер доставка из Китая (это только доставка) взлетела цена в 5 раз! Так еще проблема найти судно и отправить груз. Сроки логистики также выросли. По сути остановить это может лишь кратковременное снижение спроса, но на это никто не пойдет, т.к. существующая парадигма: «хорошо только рост!».
2. Если поставщики/производители видят, что раньше им хватало 3 мес. запаса сырья для бесперебойного производства, а сейчас логистика не только стала дороже, но и дольше, то логично, что все хотят затариться. И это стимулирует спрос в секторах В2В, а это в свою очередь давит на логистику, а та трещит по швам ибо работает свыше своих заложенных мощностей. Если у Вас раньше было 100 (условно) контейнеровоз во всем мире и они обеспечивали рынок полностью, то если у Вас происходит резкий скачок спроса, то быстро новых контейнеровоз Вы не построите. Соответственно используете те, что есть, а на них растет спрос.
3. Отопление складов — вообще не понял к чему это Вы. Для справки юрлицам предлагаю на январь покупать газ по 46 тыс грн, а автор лишь пытался подчеркнуть текущий тренд — всё дорожает!