Мінфін - Курси валют України

Встановити
15 грудня 2021, 14:00

Нові правила роботи спрощенців: кого змусять платити більше

Депутати хочуть переробити спрощену систему оподаткування — збільшити податкове навантаження на високодохідні види діяльності та звільнити найменших підприємців від необхідності використовувати касові апарати. Відповідний законопроєкт уже зареєстровано у парламенті. У разі його успішного проходження через сесійну залу нові правила запрацюють уже з 1 січня наступного року.

Авторство змін до Податкового кодексу щодо спрощеної системи оподаткування належить групі депутатів. Більшість є представниками фракції «Слуга народу», що підвищує шанси документа на успішне голосування у Верховній Раді.

Читайте також: Понад 100 тис. вакансій на рік: яких IT-фахівців шукають в Україні та скільки платять

З тексту пояснювальної записки випливає, що до роботи над законопроєктом депутатів підштовхнуло бажання не допустити розширення сфер обов'язкового застосування РРО. Оскільки одне це не допоможе перекрити контрабанду та виключити можливість використання спрощеної системи у схемах ухилення від сплати податків. Саме ці завдання ставить собі майбутня повальна фіскалізація.

Читайте також: «Велика» війна: 70% українського бізнесу не готові до такого варіанту

Проте звільнення певних категорій спрощенців від необхідності обов'язкового використання РРО — далеко не єдина новація законопроєкту. Документ сильно перероблює всю спрощену систему, а тому торкнеться багатьох підприємців. Адже зараз в Україні працює майже 2 млн ФОПів, з яких приблизно 1,5 млн — на єдиному податку.

Як перероблять групи

Одна з головних ідей документа — змусити платити більше за тих спрощенців, які займаються виробництвом, високодохідними видами діяльності, а також продають товари, які найчастіше ввозяться в Україну за «сірими» схемами, або як контрабанда.

Для цього законопроєкт обмежує перелік видів діяльності, займаючись якими ФОП може працювати на 1 та 2 групах спрощеної системи оподаткування. З цього переліку запропоновано виключити такі види діяльності:

  • оптова торгівля та посередництво;
  • приватна медпрактика (включаючи і лікарів, і клініки);
  • оцінка нерухомості;
  • ріелторські послуги;
  • будівельні та ремонтні роботи;
  • торгівля хутряними виробами;
  • торгівля секонд-хендом;
  • торгівля підакцизними товарами та лікарськими препаратами;
  • послуги з надання доступу до інтернету (провайдери);
  • поширення лотерей;
  • виробництво, постачання та торгівля ювелірними виробами;
  • продаж техніки вартістю понад 50% розміру мінімальної заробітної плати (до 1 жовтня 2022 р. — 3250 грн).

«Тобто ФОПи, які працюють у цих сферах, будуть змушені перейти на третю групу єдиного податку та використовувати РРО», — пояснює адвокат Asa Group Валерій Єфремов. Але головне, що такі підприємці й платитимуть більше. Ставки податку для 1−2 груп — фіксовані, тобто сума податку не залежить ні від доходу, ні від прибутку: зараз максимум для 1 групи — 239,3 грн, для 2-ї — 1200 грн. А ось перейшовши на 3 групу, доведеться сплачувати 5% від доходу, не будучи платником ПДВ, або 3% від доходу плюс ПДВ.

Такий крок може стати болючим для оптовиків, де вся націнка може становити 5%. Роздріб накручує 20−30%, тому роздрібні торговці мають запас міцності, щоб пережити таке підвищення податку без зміни цінників. Але навряд чи торговці погодяться знизити свої доходи: швидше за все, додаткові витрати будуть переведені на кінцевих споживачів, тобто на нас із вами.

3 група: кожному по РРО та новий офшор

Водночас, законодавчі новації відкривають для єдинників на 3-ій групі ширші можливості для дій. По-перше, спрощенців стимулюють розширювати штат.

Для платників єдиного податку на 3-ій групі зі штатом найманих працівників від 10 осіб законопроєкт підвищує поріг доходу до 3000 зарплатних мінімалок. За нинішнього рівня цього показника (6 тис грн) це 19,5 млн грн на рік, тоді як за нинішніми правилами стеля доходу для цієї категорії спрощенців зафіксована на рівні 7 млн грн на рік.

ФОПи, які мають 10 і більше найманих працівників, або після набуття чинності цим законом створять не менше 5 робочих місць, зможуть сплачувати єдиний податок у розмірі 2,5% (без реєстрації платником ПДВ) або 1,5% (з реєстрацією платником ПДВ))", — розповідає Дмитро Оносовський, старший юрист ЮКК «Де-Юре».

Але, мабуть, найцікавіша норма, що стосується цієї групи, — стосується нових повноважень місцевої влади. Тепер вони мають право встановлювати ставки податку для спрощенців, що працюють на 1-й та 2-й групах. Аналогічне право місцевій владі планується делегувати і щодо єдинників третьої групи.

Ставка податку для них зможе змінюватись у таких межах:

  • від 1,5% до 3% у разі сплати ПДВ;
  • від 2,5% до 5% (якщо ПДВ включено до складу єдиного податку).

«Наслідком дії цієї норми може стати утворення локальних офшорів. Не виключено, що деякі підприємці змінюватимуть місця реєстрації (податкові адреси) на населені пункти, в яких органами місцевого самоврядування буде встановлено найнижчу ставку єдиного податку для платників, які перебувають на третій групі», — вважає Валерій Єфремов із Asa Group.

Важкою ложкою дьогтю для третьої групи стане повальна фіскалізація. Законопроєкт пропонує запровадити обов'язкове використання РРО, у тому числі програмних, для:

  • юридичних осіб;
  • платників єдиного податку 3 групи.

А от для спрощенців на 2-й групі касові апарати у разі набуття чинності новим законом не знадобляться.

Нові правила обліку

Ще одна неприємна новація для всіх єдинників — реінкарнація ненависної книги обліку доходів та витрат. Щоправда, другий наступ буде варіативним. ФОПів знову зобов'яжуть вести щоденний облік доходів і витрат за типовою формою. Щоправда, вести такий облік можна буде або у паперовій, або в електронній формі.

«Для приватних підприємців, які вестимуть облік доходів та витрат через електронний кабінет, буде запроваджено новий електронний сервіс. Серед його функцій — автоматичне заповнення інформації про доходи, отримані зі застосуванням РРО, автоматичне заповнення та перевірка в електронному кабінеті податкової декларації.

Після її підписання єдинником сервіс зможе надати декларацію через електронний кабінет до контролюючого органу", — розповіла Марина Семенова, адвокат адвокатського бюро «ЮФ «Семенова та Партнери».

Окремі новації зачепили правила проведення перевірок. Так, законопроєкт пропонує внести наступні зміни:

  • Під час проведення фактичних перевірок контролери не зможуть вимагати у ФОПів документи, що стосуються походження товару.
  • Контролери зможуть призначити повторну позапланову перевірку документів, якщо підприємця знову буде викрито в порушенні порядку розрахунків.

Що далі

Наразі почалася найцікавіша та інтригуюча частина роботи над законопроєктом. Документ передано для розгляду до профільних асоціацій. Саме на цьому етапі лобісти намагатимуться вибити для «своїх» найкращі умови роботи. Причому відстоювати можуть діаметрально протилежні норми.

Наприклад, продавці секонд-хенду точно намагатимуться зберегти за собою можливість працювати на 2-й групі, де не потрібні РРО. Натомість українські швейники радітимуть обов'язковим касовим апаратам для цієї групи підприємців. Оскільки вважають, що неконтрольоване ввезення європейського ганчір'я заважає розвиватися їхньому бізнесу.

Не виключено, що у документі з'являться нові норми, які взагалі не пов'язані з темою законопроєкту. Вже зараз така норма з'явилася у тексті. Наприклад, законопроєкт пропонує обмежити комісійну винагороду банку за надання послуг із прийому платіжних коштів на оплату товарів та послуг. Наразі зрозуміло одне — до фінального варіанту документ можуть сильно переробити.

Але якщо депутати справді планують запустити законодавчі новації з нового року, із погодженням доведеться поквапитися.

Коментарі - 21

+
+65
bonv
bonv
15 грудня 2021, 14:28
#
Ключова фраза: збільшити податкове навантаження. На більше нелохи з непрофанами і не здатні. Обдерти народ і збагатитись на них.
+
0
044blog
044blog
15 грудня 2021, 20:43
#
Спрощено жити не цікаво)) челленджи наше все)
+
0
zevs1
zevs1
15 грудня 2021, 15:11
#
Превратили Украину в страну секонд-хенда.
+
+6
demarin
demarin
15 грудня 2021, 16:03
#
Нічого не поробиш, якщо самі нормального нічого зробити не можемо то вихід тільки один — купувати із за кордону, що зараз і відбувається повально. А так як народ у нас не дуже багатий то і везуть все саме дешеве.
+
0
Марти Макфлай
Марти Макфлай
15 грудня 2021, 18:14
#
Предпочитаю заказывать заграницей, хороший товар, но налоговая пошлина этому не способствует и тебе нужно либо переплачивать, уплачивая превышение беспошлинного лимита, либо покупать этот товар у местных барыг, которые завозят его в страну контрабандным методом.
Поскольку контрабанду пока победить не могут/не хотят, то вполне логичным бы было увеличить беспошлинный лимит, со 100 евро, скажем до 1000 или еще больше, но контрабандистам это не выгодно, тогда у них покупать не будут. Замкнутый круг!
+
+11
Ruderalis9999
Ruderalis9999
15 грудня 2021, 22:31
#
В Европе полно секонд хендов и это нормальная практика. Что вас не устраивает? Покупайте брендовые вещи и не делайте выбор за других.
+
0
Kanarej
Kanarej
16 грудня 2021, 13:47
#
Вопрос не в секонд-хенде как таком, а в том что они используют вторую группу по сути для уклонения от уплаты налогов. И перевод их в 3-ю группу с кассовыми аппаратами обламывает всю халяву.
+
0
demarin
demarin
17 грудня 2021, 10:28
#
Тобто ви думаєте що якщо їх перевести на 3 групу то їх буде так же багато як і в європі? я трішки повязаний з даною сферою і можу вам сказати що всі торговці секонда заявляють що якщо їх переведуть на 3 групу то всі повально цим займатися більше не будуть. Можливо лишиться 1−2 великі мережі, в яких ціни зростуть в половину і все. Секонди мають від обороту 3−5 максимум 7% прибутку, який їм сенс платити 5% від обороту і працювати в кращому випадку в 0? Вже станом на сьогодні багато дрібних магазинів вже закрилося і ще більше закриється якщо цю фігню приймуть. Держава просто бачить їхній оборот і думає введем 5% і огого скільки податків отримаємо, а по факту всі закриються і оборот буде мінімальний. Хто від цього що виграє, питання риторичне.
+
0
Kanarej
Kanarej
17 грудня 2021, 17:09
#
Виграють виробники одягу. Це з одного боку. З іншого, як 5% податок може викликати подорожчання в півтора рази? Мені було би дуже цікаво подивитись як всі торговці секонд хендом більше цим займатись не будуть, через те що доведеться платити аж 5% податку. Я розумію що це від обороту, але найгірше що станеться, це те що всі дружно піднімуть ціну аж на 5%.
+
+15
demarin
demarin
17 грудня 2021, 20:16
#
Надіюсь у вас не математична освіта і ви просто не подумавши таке написали. Як буде вільний час пограйтеся з калькулятором і ви все самі зрозумієте. Тільки врахуйте що зараз ФОП платить 2700 ЄСВ та ЄП в місяць, а на 3 групі 5% обороту плюс зп бухгалтеру, який це все буде вести тис 8−10, плюс 2% еквайринг, комісія за поточний рахунок та зняття готівки з рахунку. Я думаю ви все зрозумієте.
+
0
Kanarej
Kanarej
18 грудня 2021, 6:08
#
Ну тобто хочете сказати, що зараз не потрібно платити за еквайринг і комісію за поточний рахунок та зняття готівки з рахунку? :) І 3-я група — це все ще спрощена система, вести її цілком можна і без бухгалтера якщо обороти не дуже великі. А якщо великі, то як варіант — аутсорс в бухгалтерській фірмі, і це буде мабуть не 8−10 тис. на місяць.

Я все прекрасно розумію, і в мене як раз математична освіта. Та й професія теж пов’язана. В моєї дружини був швейний бізнес, який вона закрила ще пару років тому. І закрила зовсім не через податки, хоча 5% від обороту — так, це відчувається, але не так вже й багато. Головна проблема була у тому що наш ринок відкрили для всіх бажаючих, і зайшли глобальні корпорації, які демпінгом почали викошувати наших виробників, а економічні негаразди почали викошувати платоспроможний попит. Нас звісно секонд-хенд не дуже турбував, оскільки не та публіка, але виробникам більш бюджетного одягу ви конкуренцію створюєте, маючи додаткову конкурентну перевагу з боку оподаткування.
+
0
yarg
yarg
18 грудня 2021, 9:48
#
«Головна проблема була у тому що наш ринок відкрили для всіх бажаючих, і зайшли глобальні корпорації, які демпінгом почали викошувати наших виробників»

читаю и плачу… И где эти корпорации, которые одевают меня дешевле броварской обувной фабрики? … И кто они? И где они были 10 лет назад?
+
0
demarin
demarin
20 грудня 2021, 17:05
#
В тому то й справа, що зараз на 2 групі цього всього немає, тому коли зрозуміли що потрібно ставити РРО, половина закрилася вже.
«Мені було би дуже цікаво подивитись як всі торговці секонд хендом більше цим займатись не будуть» Вже не займається половина! тільки через РРО, а якщо ще 3 група буде, буде біда.
А тепер розрахунки: припустимо що оборот ФОП за рік 10млн (упустимо що ліміт навіть для 3групи 7,5млн). За рік мають чистого доходу 5%, тобто 500тис/12=41666 в міс — це зараз.
З 01.01.22 припустимо що витрати у ФОП ті які були не зростуть, а лише добавиться еквайринг і обслуговування РРО. Тобто 10млн/2(приблизно половина розраховується картами)*2%=100тис плата за еквайринг за рік. Плюс 400грн в міс за обслуговування терміналу, плюс якісь 2тис бухг аутсорт, це ще плюс 400*12+2000*12=майже 29тис. Не будемо рахувати комісію за зняття коштів з рахунку, там пару тисяч. Що маємо: 500тис доходу мінус додаткові витрати 130тис (заокруглимо)=370тис/12=30800 в місяць. Це покращення однозначно для ФОП. І це тільки 2 група з РРО, не третя.
Ну і 3 група: 10млн*5%=500тис і плюс 130тис які ми вже рахували, хоча там уже бухгалтер буде коштувати не 2тис в місяць, а мінімум 3−4тис. Тепер рахуємо 500тис доходу мінус 650тис (заокруглимо) витрат=-150тис доходу.
Ціни, на скільки їх підняти: допустимо 10млн це за 10тонн проданого товару, тобто 100грн/кг. Якщо кг буде коштувати 150грн то заг. дохід=15млн. Припустимо дохідність буде 10% (1,5млн) віднімаємо 5%(750т), 2%(300т)-150тис= 300тис/12=25т в міс
+
0
demarin
demarin
20 грудня 2021, 17:12
#
Тобто, людина в якої буде куча головняка, оборот в 15млн (хоча як він може бути на 3 групі з таким лімітом), вже не беремо до уваги комунальні космічні і штрафи за порушення касової дисципліни, буде мати в місяць в кращому випадку 25тис гривень, і то при умові що в нього буде дохідність 10%, це при тому що він ціни підніме на 50%!!! відсотків, не на 5%, не на 10%, а на 50%. Наврядчи в нього після такого підняття цін об'єм продаж буде на такому самому рівні.
Тому підсумовуючи, держава нічого від цього не виграє абсолютно, закриються всі, крім 1−2 торгових мереж, в яких речі подорожчають в половину точно. Об'єми продаж впадуть і держава на виході отримає приблизно те що і отримувала, тільки при цьому роботу втратять пару тисяч людей, люди будуть платити вищу ціну за речі, а фопи поїдуть в Польшу чи іншу країну європи. Це буде небувале покращення!
+
+15
bonv
bonv
15 грудня 2021, 15:42
#
Фінансова криза. Політика як бізнес:)
https://minfin.com.ua/blogs/bonv/121870/
+
+6
bobmarle
bobmarle
15 грудня 2021, 16:04
#
«А вот для упрощенцев на 2-й группе кассовые аппараты в случае вступления в силу нового закона не понадобятся.» — это не так, все кто электроникой торговали уже обязаны были иметь.
Новый закон опять предлагает затянуть пояса, когда выборы уже? Надоели уже!
+
+13
yarg
yarg
15 грудня 2021, 16:33
#
Хужє нє будеть. дагаваримся па середине.
+
0
Марти Макфлай
Марти Макфлай
15 грудня 2021, 18:10
#
А за кого голосовать? Кто те добродетели, которые готовы ради людей стараться?
+
+15
efess
efess
15 грудня 2021, 18:55
#
Как кто? Они все как сидели в телевизоре, так и сидят;)))
+
+26
slaff1976
slaff1976
16 грудня 2021, 0:02
#
Не локдаун, так рро…
малый бизнес не жилец
+
+26
blago
blago
16 грудня 2021, 11:04
#
Вся реформа заключается в том, чтобы украинцы стали платить больше ! Оригиналы)
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися