25 листопада 2021, 12:36 Читать на русском

100 млн грн для розвитку бізнесу за день. Як Фрідом Фінанс Україна залучила для лізингової компанії стільки грошей від інвесторів

Фрідом Фінанс Україна у березні 2021 року отримала ліцензію андеррайтера, а у жовтні вперше організувала випуск облігацій ТОВ «ЕСКА Капітал» на фондовому ринку. Як це позначається на компанії, що конкретно дає українському бізнесу та як впливає на національний фондовий ринок загалом? Усі подробиці ми дізналися у керівників інвестиційної фірми: генерального директора Марини Бартошек та виконавчого директора Єржана Абдикерова.

Фрідом Фінанс Україна отримала ліцензію андеррайтера у березні цього року. Що це означає для компанії та всього українського фондового ринку?

МБ: Від цього рішення виграли всі. Ми, як інвестиційна компанія, ще раз підтвердили свою надійність і тепер можемо виводити на вітчизняний ринок цінних паперів перспективні компанії. У середнього та великого бізнесу з'явився новий провідник у світ фінансування для свого розвитку, а приватні інвестори отримають нові інструменти для заробітку.

ЄА: Якщо ми хочемо збудувати в Україні розвинену ринкову економіку, то маємо працювати над становленням повноцінного ринку цінних паперів. Це наша місія. Отримання ліцензії та вся робота, що робиться в цьому напрямі далі, наближає нас до мети.

Чому отримання ліцензії андеррайтера — це був необхідний крок? Які ваші інтереси у цьому сегменті?

ЄА: Ми дивимося в майбутнє. Надаючи андеррайтингові послуги, ми розвиваємо поле нашої діяльності — український фондовий ринок. Ми зводимо інвесторів, які шукають надійні інструменти з гарною прибутковістю, та підприємства, які потребують нових джерел фінансування для роботи чи масштабування. Зрештою обидві сторони задоволені, і ми отримуємо свій заробіток від такої роботи.

Попередні випуски цінних паперів ТОВ «ЕСКА Капітал» проводило самостійно. Навіщо компанія вирішила скористатися послугами Фрідом Фінанс Україна як андеррайтера та чим відрізняється процес випуску облігацій з андеррайтером від самостійного?

ЕА: Якщо коротко, то так значно простіше та швидше для емітента. Ми повністю готуємо випуск облігацій, супроводжуємо його реєстрацію у нацкомісії, організовуємо зустрічі та переговори з інвесторами, підтримуємо ліквідність цінних паперів на вторинному ринку.

МБ: У випадку з ТОВ «ЕСКА Капітал» емітент, залучаючи нас як андеррайтера, в очах ринку отримав додаткове підтвердження своєї надійності, а також хорошу маркетингову підтримку. Крім того, завдяки нашій широкій клієнтській базі весь обсяг емісії (100 млн грн) вдалося розмістити протягом одного дня.

Ви заповнили книгу заявок на купівлю всіх облігацій ще кілька тижнів до розміщення. Як це вдалося та як тепер нові охочі можуть придбати облігації «ЕСКА Капітал»?

МБ: Ми змогли досягти такого результату завдяки двом факторам. По-перше, маємо широку базу клієнтів в Україні та за кордоном, маємо розвинену мережу філій. По-друге, команда Фрідом Фінанс Україна працювала дуже злагоджено та правильно, хоча це був наш дебют. Нас постійно підтримували колеги з інших країн представленості холдингу, які вже мають величезний досвід в андеррайтингу.

Вторинний ринок облігацій ТОВ «ЕСКА Капітал» (серія D) відкриється відразу після того, як папери отримають постійний ISIN. Чекаємо на це наприкінці листопада.

Щороку в Україні розміщують свої цінні папери лише кілька нових компаній. Як ви вважаєте, з чим це пов'язано? Як можна розширити цей ринок і які кроки ви плануєте робити для масштабування цього сегменту фондового ринку в країні?

ЄА: Є три фактори, на яких я хотів би наголосити в цьому питанні:

  1. Український корпоративний сектор не настільки розвинений, як би хотілося. Далеко не кожна компанія здатна обслуговувати облігаційну позику.
  2. Не всім це потрібно. Якщо компанія має достатньо фінансування, вона не випускатиме ні акції, ні облігації.
  3. Деякі менеджери звикли до банківського кредитування, а розбиратися в новому для них інструменті не мають часу чи бажання.

Ми зі свого боку ведемо широку інформаційну кампанію, доносячи до підприємств перспективність облігаційних позик. Чим більше буде вдалих кейсів, тим швидше все розвиватиметься.

У чому перевага для компанії у розміщенні облігацій перед банківським кредитом?

МБ: Якщо говорити тільки фактами, то я акцентувала б увагу на 4 бенефітах для компанії:

  1. Відсотки потрібно виплачувати періодично, а основний борг — наприкінці.
  2. Якщо випускати нецільові облігації, використання залучених коштів не перевіряють.
  3. Не потрібна застава, яка, до речі, обмежує обсяг доступного фінансування.
  4. Компанія підтверджує надійність, стабільність та прозорість бізнесу в очах ринку.

Яким параметрам повинна відповідати компанія для розміщення цінних паперів? Чи можливе це для стартапу?

МБ: Якщо йдеться про випуск облігацій, потенційний емітент повинен щонайменше вести стабільну прибуткову діяльність, тому що в іншому випадку підприємство не зможе обслуговувати облігаційну позику.

Ми, як андеррайтер, виставляємо до потенційних емітентів низку умов. Компанія має мати:

  • готовий продукт чи послугу, зрозумілу бізнес-модель, середньострокову чи довгострокову стратегію розвитку та прозору структуру власності;
  • від 100−300 млн грн річного виторгу, чистий прибуток за останній рік, від 50 млн грн річного доходу після вирахування операційних витрат та позитивний власний капітал;
  • від 50 млн грн емісії та плани спрямувати залучені на фондовому ринку кошти на розвиток компанії.

Як бачимо, для стартапу ці критерії непереборні.

ЄА: Інша ситуація, якщо говоримо про випуск акцій. Це доступно навіть стартапам і збитковим підприємствам. Але наявність можливості не означає, що це гарне рішення. Українські компанії зі слабкими фінансовими результатами нецікаві інвесторам, адже вони не можуть заробити на гідних дивідендах чи прирості вартості акцій. Андеррайтери не радять таким компаніям виходити на фондовий ринок України.

У США, до речі, ситуація інша. Там є попит на цінні папери будь-яких стартапів через надлишок ліквідності. І на цьому можна добре заробити. Наприклад, у березні цього року акції американського провайдера DigitalOcean впали на 10% на ІРО, але вже за 8 місяців до сьогоднішнього дня показали прибуток 172%.

Які існують ризики для компаній при розміщенні своїх облігацій з огляду на малоліквідність українського фондового ринку?

МБ: Єдиний ризик для компаній при розміщенні своїх облігацій, що воно не відбудеться. Після розміщення всі ризики несуть інвестори. Щоб при розміщенні не виникло неприємних сюрпризів, емітенту слід попередньо проаналізувати ринок та серію маркетингових заходів, або найняти для цього андеррайтера.

Які нові розміщення українських цінних паперів ви вже готуєте?

ЄА: Починаючи з березня, до нас приходять різні компанії з пропозиціями про співпрацю в цій сфері. Проте далеко не всі вони відповідають критеріям Фрідом Фінанс Україна (переважно це стосується показників фінансової звітності). Оскільки ми цінуємо свою репутацію перед клієнтами та ринком, то ретельно аналізуємо потенційних емітентів.

Наразі розглядаємо документи кількох компаній, які готові залучити фінансування через фондовий ринок. Розкривати інформацію про співпрацю завчасно не будемо. Але раді допомогти ще багатьом, тому чекаємо на керівників компаній на зустрічі, щоб обговорити потенційні можливості.

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися