Мінфін - Курси валют України

Встановити
15 вересня 2021, 14:13

Як змінить життя водіїв новий закон про «автоцивілку»

На цій сесії депутати знову повернуться до розгляду законопроєкту щодо обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Що чекає на водіїв у разі його ухвалення, розповів ЕП Володимир Шевченко, генеральний директор Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ). «Мінфін» вибрав головне.

Закон, автоцивілка, авто, страхова виплата, водій
фото: 5.ua

Про найболючіші проблеми

Вже наступного року страховики і автовласники зможуть жити за новими, сучаснішими правилами. Модернізувати законодавство потрібно передусім для підвищення рівня захисту потерпілих у ДТП, щоб він поступово наближався до європейських стандартів.

Найболючіші проблеми, про які страховики ОСЦПВ чують ледь не кожен день, — це виплати з урахуванням так званого «зносу запчастин» автомобіля і виплати за страховиків-банкрутів. Чинний закон містить застарілі і несправедливі норми щодо цих питань.

В Україні середній вік автопарку, за різними оцінками, становить від 19 до 24 років. Тобто значна частина постраждалих отримує виплати за вирахуванням зносу на запчастини в 50−70%.

Читайте також: Продажі легковиків у березні показали шалене зростання: що і за скільки купували українці

Розміру компенсації не вистачає, щоб відремонтувати автомобіль, і обурення людей таким фактом можна зрозуміти. Те, що ми називаємо «скасування зносу», у новому законі означає відновлення автомобіля до стану, в якому він був до аварії. Зараз працюємо над тим, як правильно це сформулювати юридично.

Друга проблема — виплати за страховиків-банкрутів і компанії, які припинили діяльність, не виконавши своїх зобов'язань перед потерпілими.

Незважаючи на достатність коштів у фондах МТСБУ, щоб повністю зробити виплати за таких страховиків, отримання відшкодування людям доводиться чекати роками, оскільки банкрутство або ліквідація компанії є досить тривалими юридичними процедурами.

Коли новий закон буде прийнятий, Бюро зможе здійснювати регламентні виплати за компанії, які не виконали свої зобов'язання щодо виплати страхового відшкодування постраждалим, через певний чітко визначений термін, незалежно від формальних процедур банкрутства.

Читайте також: Чому автомобілі подорожчали і зникли з салонів

1 млн грн за одного потерпілого

Законопроєкт також передбачає поступове збільшення розмірів страхових сум (максимального розміру виплат за ОСЦПВ) до європейського рівня.

Зараз ми обмежені тим, що згідно із законом підвищувати страхові суми можна тільки відповідно до показників інфляції. Хоча за ініціативою страховиків регулятор постійно збільшує страхові суми, потрібно докорінно змінювати підхід, особливо в частині виплат за шкоду життю і здоров'ю.

У перший рік після прийняття нового закону страхові суми мають скласти:

  • за шкоду, заподіяну життю і здоров'ю, — 1 млн грн на одного потерпілого (5 млн грн на один страховий випадок);
  • за шкоду, заподіяну майну, — 500 тис. грн на одного потерпілого (2,5 млн грн на один страховий випадок).

Особливо важливо збільшення страхових сум за шкоду життю і здоров'ю. Чинні страхові суми значно обмежують розмір реального відшкодування, встановленого відповідно до норм Цивільного кодексу України.

Коштів може не вистачити, скажімо, у разі смерті або інвалідності годувальника сім'ї. Уявлення про масштаб проблеми дає статистика ДТП: щорічно в Україні в результаті аварії травмується близько 32 тис. осіб, гине — понад 3,5 тис.

Іноді учасники ДТП, в яких травмовано людей, навіть не звертаються до страхової компанії за відшкодуванням, тому що винуватці хочуть уникнути кримінального покарання, а постраждалі — не вірять, що отримають суму, яка дійсно компенсує витрати на лікування.

Збільшення страхових сум разом із декриміналізацією нанесення тілесних ушкоджень середньої тяжкості, завданих у результаті ДТП, може зробити страхову допомогу більш ефективною.

Також у законі планується переглянути механізм надання страхового захисту за ОСЦПВ для пільгових категорій громадян.

Читайте також: Світове виробництво автомобілів скоротиться на 7−9 мільйонів одиниць. Причина — дефіцит чіпів

90 днів на страхові виплати

Мене часто запитують, чи потрібно в новому законі встановити більш стислий термін врегулювання страхових подій. Зараз він визначений як 90 днів з моменту, коли потерпілий подав страховику заяву на виплату і всі необхідні документи до неї.

Я вважаю, що нам варто орієнтуватися на положення Євродирективи (стаття 22), де вказується, що виплата повинна бути здійснена протягом трьох місяців. За перевищення цього терміну нараховується пеня.

Треба розвивати механізми стимулювання страховиків, щоб вони самі були зацікавлені виплачувати швидше.

Хорошим прикладом є пряме врегулювання: в рамках цієї системи термін виплат майже в два рази коротший, ніж у середньому на ринку, оскільки компанії хочуть якісно все врегулювати, щоб їхній клієнт залишився з ними.

Я вважаю за доцільне обговорити перспективу введення новим законом або обов'язкового прямого врегулювання, або таких умов роботи системи, щоб вона стала привабливою для кожного страховика, який працює з ОСЦПВ.

Читайте також: MotorTrend протестував нову Tesla Model S Plaid: що не так із машиною

Які шанси має законопроєкт

Ми давно наполягаємо на швидкій розробці і прийнятті нового закону. Впевнений, цього разу мета буде досягнута. НБУ, як регулятор страхового ринку, і профільний Комітет ВР з питань фінансів, податкової та митної політики поділяють наш погляд на соціальну значущість реформування сфери ОСЦПВ.

Автор:
Шевченко Володимир
Генеральний директор Шевченко Володимир
Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ)

Коментарі - 20

+
+85
bonv
bonv
15 вересня 2021, 14:45
#
Відновлення автомобіля до стану, в якому він був до аварії - так і має бути.
+
+15
BEZE
BEZE
15 вересня 2021, 14:53
#
Так і є якщо вибрана правильна страхова;) Плюс нове авто;)
+
+15
niko 555
niko 555
15 вересня 2021, 20:38
#
Постраждала сторона не обирає страхову, яка виплачуватиме компенсацію. Тут вже як повезе, винуватець може купити найдешевший поліс, а там і виплати розтягнуть на півроку, і сума компенсації вдвічі, а то і втричі нижче вартості ремонту.
+
0
m0ps
m0ps
16 вересня 2021, 9:25
#
Есть страховые, которые предлагают опцию (понятное дело что платно) прямого урегулирования даже если у второй стороны не было страховки совсем, или страховая банкрот, или не учавствует в прямом урегулировании. После дтп обращаешься в свою страховую за возмещением, а дальше уже она сама выбивает деньги с виновника. Так что для тех кто не сильно жадный — опции (без необходимости каску покупать) есть.
+
+55
alexodessa
alexodessa
15 вересня 2021, 18:45
#
Учитывая, что средний возраст автомобиля 20 лет, как можно помятое ржавое ведро восстановить до состояния просто ржавого ведра?
+
0
Три літри
Три літри
15 вересня 2021, 19:23
#
Отриховать?

Цель страховки — компенсировать убытки пострадавшего. В идеале компенсировать в ноль, но в реале это конечно не всегда так.

В достраховые времена пострадавший долго судился с виновником ДТП, тратил свои деньги не ремонт потому что не мог годами держать поломанный автомобиль, тратил деньги на адвокатов и судебный процесс. Страховка всё это исправила — ремонт оплачивает не сам виновник, а страховая компания. Точно так же как она это делает когда например кто-то застраховал свой дом от пожара, а дом бац — и сгорел.
+
0
observer72
observer72
16 вересня 2021, 17:40
#
Саме так. Але за умови, що і вартість такої страховки європейського\американського… автомобіля має бути такою як в Європі\Америці.
+
+88
bonv
bonv
15 вересня 2021, 14:48
#
За чий рахунок банкет? За рахунок водіїв. Збільшать розцінки на автоцивілку.
+
+129
Три літри
Три літри
15 вересня 2021, 16:09
#
Продай машину чтобы не платить за причинённые ей проблемы. Всё просто.
+
+30
__ EK __
__ EK __
15 вересня 2021, 21:50
#
Он на осле ездит в селе своём) откуда там машины)
+
+59
bonv
bonv
15 вересня 2021, 21:57
#
Запис у медичній картці еміла номерного: «психічних захворювань немає. Просто дурень.
+
+6
__ EK __
__ EK __
16 вересня 2021, 7:06
#
Вот это ты юморнул. Прям как наш президент — клоун от Бога)
+
+15
bonv
bonv
16 вересня 2021, 9:26
#
Хіба я запитував у тебе поради, що мені робити з моїми машинами?
+
+14
Три літри
Три літри
17 вересня 2021, 0:36
#
Хіба в тебе хтось питав поради щодо автоцівілки? Але ж тобі це не заважає тут писати.

Страхування це забеспечення від хітрожопих порушників ПДД яки крім того що зневажають сусідів по дорозі ще й намагаються уникнути відповідальності. Тож краще страхування, ніж кількарічне намагання вибити з порушника гроші.
+
+15
bonv
bonv
17 вересня 2021, 10:51
#
Я пишу не під твоїми постами. Тому зі своїми порадами проходи стороною. Де я написав що не потрібно страхуватись??? Спочатку вчися читати уважно, а потім сунутися зі своїми порадами.
+
+79
malfar
malfar
16 вересня 2021, 10:33
#
КМК, действующий закон об ОСАГО ущербный в плане гарантий пострадавшей стороны… Один человек осознанно выбирает СК и покупает в ней полис, другой человек покупает дешевый мутный полис в придорожной машине, коих у бордюров много… После потенциального ДТП этих участников первый (невиновный) должен обращаться в СК другого (виновного), если она еще будет существовать, или в МТСБУ со всеми негативными последствиями. На мой взгляд после ДТП стороны должны обращаться в СК, где они покупали полисы. Это увеличит гарантии и ответственность страхователей. Новый закон это исправит? А увеличенные страховые суммы это хорошо…
+
0
observer72
observer72
16 вересня 2021, 17:38
#
Это и называется «Прямое урегулирование».
+
0
malfar
malfar
17 вересня 2021, 9:53
#
С точки зрения страхователей было бы удобнее и логичнее прямое урегулирование определить как «базовое», а не придумывать «костыли» для решения раз уж закон затеялись менять…
+
0
Ігор Петров
Ігор Петров
18 вересня 2021, 21:17
#
Согласен что нынешнюю опцию «прямое урегулирование» надо сделать базовой. Чтоб всякие «лафорты» даже не выходили на рынок. Купил страховку дешёвую- сам себе буратино)). Сегодня страховая покрывает ущерб пострадавший стороны максимум на 50%, остальные деньги через суд с виновника требуй ((вопрос нахиба такая страховка надо? А то в нынешнем виде автоцивилка просто доя ментов бумажка.
+
0
Ranet
Ranet
20 вересня 2021, 11:12
#
Только прямое урегулирование спасет этот рынок, но оно работает только в том случае, если и второй (третий) участник тоже застрахован в компании с прямым урегулированием. Что мешает уважаемому директору МТСБУ принять подзаконный акт, затрудняющий получение лицензии страховой не являющийся таким участником? А то поют про евроценности, где надо и не надо, а тут воды в рот набрал.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися