Сергій Сароян — засновник проекту Performance management, бізнес-експерт і підприємець. Він також є ментором і партнером співтовариства Board. Сергій Сароян відомий перш за все своїм підходом до налагодження ефективності роботи бізнесу. До нього звертаються компанії, які стикаються з досягненням скляної стелі, кризою зростання, падінням продажів, для налагодження системи контролю за основними показниками бізнесу та ефективності роботи співробітників. Ми запитали у Сергія про те, як сьогодні проходить конкурентна боротьба між компаніями, якісь форми вона може приймати і як виграти цю гонку і залишитися на плаву.
Сергій Сароян: Конкуренція в бізнесі — чого чекати, коли починаєш бізнес
Конкуренція — індикатор здорової ринкової економіки, де існує безліч компаній, вільна торгівля, відкритий доступ до інформації. Існує навіть поняття «недосконалої конкуренції», коли ситуація зворотна і ринок монополізований або розділений декількома великими гравцями.
Роль конкуренції, як в економіці, так і в бізнесі визначальна. Конкуренція стимулює науково-технічний прогрес і задає високі стандарти якості товарів і послуг, рівня обслуговування, а також ліквідує неефективні методи ведення бізнесу. Якби не було конкуренції, пропозицій на ринку було б мало, ціна на них була б необгрунтовано високою, а обслуговування залишало б бажати кращого, впевнений Сергій Сароян.
До того ж, саме перебування в умовах конкурентної боротьби змушує компанії постійно вдосконалювати свій продукт, шукати нові підходи до ведення бізнесу, маркетингу, а отже, розвиватися.
Бізнес немислимий без конкурентної боротьби за сегмент ринку, споживача, можливості збуту і захоплення певної частки на ринку. Багато підприємців бояться конкуренції, але потрібно бути готовим її зустріти, інакше зовсім немає сенсу починати власну справу, вважає Сергій Сароян.
Будучи ментором і партнером бізнес-спільноти Board, яка існує для взаєпідтримки і обміну досвідом представників бізнес-спільноти, Сергій упевнений, що конкуренція компаній на ринку повинна будуватися на принципах взаємної поваги. Розвиток культури ведення бізнесу в Україні, залучення підприємців до колабораціі, побудова довірчих відносин всередині бізнес-середовища відкриває нові можливості для зростання і розвитку екосистеми власного бізнесу. Іноді така зміна фокуса допомагає побачити в конкуренті нового партнера або навіть вчителя. Саме такі ідеї пропагує Сергій Сароян на зустрічах спільноти Board, які, до слова, відбуваються майже кожного тижня і викликають широкий резонанс.
При виході на ринок компанії неминуче стикаються з досить жорсткою конкуренцією, яка є одним з вхідних бар'єрів, що не дозволяють 70% компаній пережити перший рік ведення бізнесу. Тому перше, про що слід подумати — це адекватна оцінка ситуації на ринку.
Вступати в висококонкурентний бізнес, в якому ринок досить насичений і існує багато компаній, що пропонують схожі товари і послуги, де пропозиція перевищує попит — завжди дуже складно, ділиться своїм досвідом Сергій Сароян.
Коли ми говоримо про конкурентоспроможність, то ми говоримо перш за все про продукт (товар, послугу), про його здатність бути проданим при наявності аналогічних товарів і послуг. Цей фактор є надзвичайно важливим на етапі дебюту компанії / продукту. І тут вступає в гру якість продукту / послуги, яку ви збираєтеся просувати.
На сьогоднішній день, висока якість продукту — це вже норма, а не привілей. Ви не можете поступатися своєму конкуренту, переконаний Сергій Сароян! Необхідно бути мінімум рівним, а в ідеалі — найкращим у чомусь. Завжди варто тримати в голові, що конкуренція — це боротьба не хорошого і поганого, а боротьба хорошого з ще кращим.
Ви повинні вигідно відрізнятися від інших. Якщо не в якості продукту, то в обслуговуванні, соціальній місії, допоміжних властивостях товару. Сергій Сароян зазначає, що сервіс — зона з необмеженим ресурсом конкурентоспроможності компанії і багато хто зараз змагається саме на поле якості обслуговування.
Також дуже важливим є розуміння потреби, яку ви задовольняєте своїм продуктом і знання своєї цільової аудиторії. Велика частка успіху залежить саме від цільового потрапляння в свого покупця. Ви повинні знати його краще, ніж свого друга. Важливо все — скільки йому років, хто його кумир, як він добирається на роботу, на якій мові говорить, в яких соціальних мережах проводить час, скільки заробляє, з якими проблемами стикається, про що мріє. Це знімає безліч питань і дозволяє грамотно спланувати комунікацію з потенційним покупцем, запевняє бізнес-експерт .
Коли ви визначилися з сегментом ринку, зробили аналіз конкурентного середовища, позначили потреби, цільову аудиторію і створили якісний продукт в гру вступає маркетинг і стратегія продажів.
Сергій Сароян зауважує, що одна з найбільш поширених помилок багатьох компаній — постійна боротьба за нових клієнтів і втрата при цьому лояльних, тому не варто забувати про маркетинг утримання.
Не в останню чергу на конкурентоспроможність товару впливає його ціна, форма збуту, сервіс, клієнтоорієнтованість компанії і безліч інших чинників.
Говорячи про конкуренцію в бізнесі, не можна залишити без уваги тему недобросовісної конкуренції та усього розмаїття її форм, які з розвитком медіа набувають все більших масштабів.
Недобросовісною конкуренцією можна назвати будь-які дії, спрямовані на отримання ринкової переваги, які суперечать законодавству, традиціям, що склалися на ринку, етиці, справедливості, і які можуть заподіяти збитки іншим компаніям або завдати шкоди їх діловій репутації.
До недобросовісної конкуренції може бути віднесено використання чужого контенту (фото, відео, відгуків), злодійство технологій, дизайну, виробничих зразків, спроба працювати від імені чужого бренду з уже сильною впізнаваністю, використання реклами з людьми, які не давали на це згоду (зірки і лідери думок), «підстави» підрядників і колишніх співробітників, негативні відгуки під виглядом клієнтів і безліч іншого. На сьогоднішній день, на жаль, це невід'ємна частина бізнесу, вважає Сергій Сароян.
Потрібно розуміти, що далеко не всі можуть виграти конкурентну гонку за рахунок якості товару, його маркетингу або збуту, тобто прийнятними методами. Тому, все більше людей спокушається можливістю використовувати чужі напрацювання або виїхати за допомогою очорнення репутації конкурента. Навіть з точки зору трудомісткості і кількості витрачених коштів, набагато швидше і дешевше написати кілька негативних відгуків про товар конкурента або навіть «викриваючий» текст в соціальних мережах та ЗМІ, вважає Сергій Сароян .
Подібні спроби дискредитації ділової репутації компанії можуть мати системний характер і набувати форми спланованих інформаційних атак, коли неправдива інформація починає з'являтися в усіх соціальних мережах, рекламуватися і розігруватися в форматі зрежисованої кримінальної драми.
Сергій Сароян розповів, що його клієнти, колеги, та він сам неодноразово стикалися з абсолютно брудними методами конкуренції в бізнесі, коли справа доходить до вимагання, шантажу і навіть погроз фізичної розправи.
Так само є своя специфіка, наприклад, бізнес в сфері інвестицій і фінансів більш вразливий до звинувачень в шахрайстві, харчова промисловість — до звинувачення в антисанітарії та отруєнь, фармацевтика — до контрафакту та інше.
На сьогоднішній день подібні історії аж ніяк не рідкість, і за свою кар'єру Сергій Сароян стикався з цим кілька разів. Як приклад він наводить дві ситуації, які, можливо, допоможуть читачам уявити, до чого варто бути готовим і як діяти в таких випадках.
Перша — досить системна атака на одну компанію. У мережі стали поширюватися статті, які викладали зовсім неправдиву інформацію, що в офісах компанії проходять обшуки, нібито виявлені факти шахрайства, наближається судова справа і всім причетним загрожує в'язниця. Були навіть вказані статті кримінального кодексу і наведені цитати очевидців. Насправді, все це було брехнею. Одночасно з цим, різні платформи за кілька днів заповнилися фейковий відгуками від нібито клієнтів, про те, що вони незадоволені роботою компанії і мали в ній проблеми. В цьому випадку, Сергій Сароян радить, по-перше, не приховувати від своїх клієнтів, що на компанію обрушилася інформаційна атака. Їм важливо пояснити, що відбувається, інакше, за браком офіційно-підтвердженої інформації вони будуть змушені повірити фейкам. По-друге, слід направити офіційні запити в усі можливі органи, в тому числі в поліцію, з проханням перевірити реєстри і дати офіційну відповідь, чи ведуться якісь розслідування і чи проходять слідчо-оперативні дії, пов'язані з вашою компанією. Офіційна відповідь від поліції, СБУ, НАБУ або інших органів, про те, що ніяких обшуків у вашій компанії не відбувалося й ніяких кримінальних справ проти вас не відкрито — дасть вам можливість підкріпити свої слова доказами. Ситуація, де ваше слово проти слова недоброзичливця — дуже невигідна, переконаний Сергій Сароян.
Другий приклад — це атака на особисту ділову репутацію самого Сергія. В мережі стала поширюватися реклама, в якій йшлося про те, що він нібито викрав людину і вимагав викуп, погрожуючи «поховати її в болоті». Людиною, вірогідно, найнятою для дискредитації репутації бізнесмена, був Олег Фурдуй. Сергій не став спростовувати цю інформацію, оскільки всім, хто знав його особисто або стежить за ним у соціальних мережах було очевидно, що це не правда. Після цього Олег Фурдуй вийшов на зв'язок і зажадав грошей за видалення неправдивої інформації з мережі. Сергій подав заяву за фактом кібербулінга в департамент кіберполіції Національної поліції України та цивільний позов на Олега Фурдуя про захист честі, гідності, ділової репутації та спростування недостовірної інформації. Також проти Олега Фурдуя відкрито кримінальне провадження за фактом повідомлення завідомо неправдивої інформації з корисливих мотивів. За скоєння злочину по ч.2 ст. 383 КК України йому загрожує покарання у вигляді обмеження або позбавлення волі на строк від 2 до 5 років. Самоціллю тут була, звичайно, не ринкова конкуренція, а банальне бажання нажитися на чужому успіху, вважає Сергій Сароян. Грошей ця людина не отримала і навіть зараз в мережі можна знайти дану інформацію.
Що стосується боротьби з недобросовісною конкуренцією, то Сергій Сароян радить дотримуватися тільки тих методів, які лежать в правовому полі. Він вчиняє так сам і рекомендує своїм клієнтам — писати заяви в поліцію, звертатися в суд, спростовувати неправдиву інформацію використовуючи документальне підкріплення. Ніколи не варто відповідати тим же і опускатися до такого дріб'язкового рівня конкурентної боротьби. Подібна війна може сильно затягнутися, а ваша увага має бути зосереджена тільки на вашому бізнесі, його розвитку та удосконаленні продукту. Все інше — це спроба відвернути вас від головного, запевняє Сергій Сароян .
Слід бути готовим до того, що на ринку буває різне і далеко не всі керуються етичними принципами ведення бізнесу. Але і ставлення до таких компаній формується відповідне. Тому важливо бути вище цього і залучатися тільки в здорову конкуренцію, наполягає Сергій Сароян.
Коментарі - 1