Мінфін - Курси валют України

Встановити
19 травня 2021, 16:55

ІРО у 2021 році: 7 речей, які потрібно знати інвестору

Інвестиції в цінні папери вимагають індивідуального підходу. Слід враховувати мету, терміни та навіть власний темперамент, щоб не «вискакувати» з позицій зі збитками. Особливо, коли йдеться про ІРО — найбільш прибутковий та ризиковий вид інвестицій на фондовому ринку. Яка процедура виходу компаній на ІРО? Чим така інвестиція приваблює інвесторів? В ІРО яких компаній інвестувати у 2021 році? Детально про все розповів інвестиційний експерт Тарас Гандзій із Фрідом Фінанс Україна.

На фото: Тарас Гандзій, інвестиційний експерт Фрідом Фінанс Україна.

Поняття ІРО та причини його проведення

IPO (Initial Public Offering, первинне розміщення акцій) — це процес, коли приватна компанія вперше починає продавати свої акції на фондовому ринку. У результаті цього вона стає публічною, а її цінні папери доступні широкому колу інвесторів.

Зазвичай для компанії продаж акцій роздрібним інвесторам — це альтернативний спосіб залучення капіталу для розвитку. Звісно, після ІРО у будь-якого бізнесу виникає безліч зобов'язань перед інвесторами й регулюючими органами, але публічний статус додає низку додаткових переваг:

  • бізнес отримує прорахунок своєї ринкової вартості;
  • підтверджується прозорість компанії та позитивна ділова репутація;
  • є можливість залучити додаткові кошти у майбутньому через SPO (Secondary Public Offering);
  • бренд впізнають більше людей, він стає престижнішим.

Етапи проведення ІРО

Процес виходу на фондову біржу чітко регламентований юридично й технічно. Для наочності розглянемо кожен етап проведення ІРО на найпопулярніших у США торгових майданчиках NYSE та NASDAQ. У 2020 році там розмістили свої акції понад 400 компаній.

  • Етап 1: підготовка до ІРО. Приблизно за два роки до виходу на ринок компанія починає виконувати основні вимоги, які ставлять до публічних компаній, — розробляє бізнес-план і регулярно готує фінансову звітність.

Джерело: freepik.com

  • Етап 2: формування команди для проведення IPO. Компанія вибирає провідний інвестиційний банк-андеррайтера (напр., JP Morgan, Goldman Sachs, Morgan Stanley, Comen, Barclays). Він гарантує емітенту (компанія, що випускає цінні папери — прим.) розміщення його акцій на ринку та відповідає за розподіл цінних паперів серед потенційних інвесторів. Книгу заявок андеррайтер починає готувати з оголошення Price Range, де вказана мінімальна та максимальна вартість однієї акції. Якщо попит від інвесторів великий, то Price Range зростає, якщо зацікавленості немає — акції на вторинному ринку можуть торгуватися за нижчою, ніж під час ІРО, ціною.

  • Етап 3: розробка проспекту емісії. У документі S-1 міститься інформація про компанію, її органи управління, фінансово-господарську діяльність, фінзвітність за останні 5 років. Проспект емісії описує привабливі сторони бізнесу та його успіхи, що позитивно для маркетингу, та допомагає емітенту й андеррайтерам захиститися від відповідальності в разі претензій покупців цінних паперів.

  • Етап 4: Роуд-шоу (Road Show). Це презентація великим інвесторам (фондам, страховим компаніям, банкам, фізособам) з метою переконати їх купити акції. Андеррайтери починають формувати книгу заявок від потенційних інвесторів. Якщо їх менше, ніж акцій, компанія скасовує ІРО або змінює обсяг розміщення. Якщо більше — створюється ажіотаж і потім інвесторам потрібно докуповувати цінні папери на відкритому ринку.

Важливо, що ті, хто купує акції заздалегідь зі знижкою, не можуть продати цінні папери протягом локап-періоду (90−180 днів після ІРО).

  • Етап 5: старт торгів на біржі. Коли ціна ІРО остаточно сформована, андеррайтери розподіляють певну кількість акцій емітента між фондами, страховими компаніями, банками, брокерами й тими, хто подав заявку завчасно. Офіційна торгівля акціями на біржі починається на наступний день після оголошення Price IPO.

  • Етап 6: завершення. Емітент передає акції андеррайтеру, а він перераховує отримані гроші на рахунок компанії. Через 7 днів IPO оголошується таким, що успішно відбулося.

Далі, щоб зберегти об'єктивність в оцінці компанії, починаються «тихі періоди». Перший триває 25 днів, протягом яких інвестиційні банки не можуть давати прогнози й аналітичні записки щодо акцій компанії. Другий — 40 днів, протягом яких керівництво й інформагентства не можуть обмінюватися думками або додатковою інформацією про фірму.

Чому інвестори вибирають ІРО

Коли інвестор купує акції перспективної компанії на ІРО, то може отримати їх за суттєво нижчою ціною, ніж коли цінні папери уже будуть торгуватися на ринку. Заробити можна:

  • на різниці між ціною акції у момент розподілу акцій на ІРО та її вартістю в день відкриття торгів — «премія першого дня»;
  • у довгостроковій перспективі — практика показує, що 72% компаній після виходу на ІРО починають виплачувати дивіденди після 3 років отримання стабільного прибутку.

Джерело: investment.24tv.ua

«За» та «проти» для інвестора

Перспективи

Ризики

Висока дохідність інвестицій

Із 79 ІРО, у яких взяли участь клієнти Freedom Finance у 2020 році, 69 прибуткові, 10 —збиткові. Середня прибутковість до завершення 3-місячного локап-періоду склала 97%.

Ризик втрати

Деяким компаніям на та після ІРО не вдалося знайти достатньої кількості прихильників серед інвесторів або їх бізнес зазнав невдачі. Відповідно, ринкова вартість акцій емітентів упала.

Перспективність

На ринок часто виходять молоді, технологічні компанії, що мають унікальні розробки та продукти. Вони можуть стати лідерами секторів, змінити цілі галузі, створюючи при цьому нові тренди.

Складність визначення тренду

Більшість компаній, що виходять на ринок, молоді та знаходяться у фазі динамічного зростання. Це додає невизначеності та ускладнює прогнозування потенціалу акцій у середньостроковій перспективі.

Найуспішніші розміщення 2020 року (% зростання до кінця локапу)

  • Розробник платформи e-commerce для купівлі й продажу авто Vroom Inc (VRM) — +163%.

  • Розробник медичного обладнання Inari Medical (NARI) — +277%.

  • Біофармацевтична компанія CureVac N.V. (CVAC) — +436%.

Невдалі розміщення 2020 року (% збитку до кінця локапу)

  • GoHealth Inc (GOCO), яка працює на ринку медичного страхування, — -41%.
  • Онкологічна компанія Fusion Pharmaceuticals Inc (FUSN) — -28%.

Попри неймовірну дохідність інвестицій в ІРО, потрібно тримати голову холодною і бути послідовним у своєму виборі потенційних емітентів. У жодному разі не можна вкладати в один бізнес всі заощадження. Краще наявну суму інвестувати у декілька компаній із різних сфер.

Збалансовану та рівномірну стратегію розподілу коштів без розуміння ринку скласти важко. Тому всім початківцям варто пройти спершу навчання з інвестування («Біржовий університет» від Фрідом Фінанс Україна) та навчитись формувати свій інвестиційний портфель.

Бум ІРО 2020. Вдасться повторити?

Успіх компаній, які вийшли на ринок торік, не гарантує, що цьогоріч інвестори отримають таку ж високу дохідність. У 2020-му бум розміщень був спричинений не лише потенціалом компаній, а й об'єктивними обставинами та умовами, що склалися на ринку.

Є два моменти, які торік зіграли ключову роль:

  1. низька відсоткова ставка грошей від ФРС на рівні 0−0,25% річних;
  2. безпрецедентні фінансові пакети допомоги населенню через карантинні обмеження.

Вони створили на ринку високу грошову ліквідність та пробудили в інвесторів апетит до ризику й інвестицій. Чи матимуть ці фактори такий же вплив цього року, важко сказати, побачимо все згодом.

Перспективні ніші та правила інвестування у 2021 році

ІРО-інвесторам у 2021 році варто придивитися до компаній із таких галузей:

  • Медицина та біотехнології. Населення буде більше цікавитися збереженням здоров’я та правильним харчуванням. Купувати акції перспективних компаній, що ведуть такі розробки, може бути вигідно.

  • IT-технології. Цей сектор уже чимало років залишається одним із найперспективніших. ІТ-технології надалі будуть присутні у нашому повсякденному житті та будуть робити його простішим.

  • Онлайн-ритейл та сервіси доставки. Цей тренд існував до пандемії, а загальний локдаун лише пришвидшив його розвиток.

При виборі компаній на ІРО звертати увагу потрібно на кілька критеріїв:

  • загальна інформація про компанію;
  • основні та допоміжні інвестори, які раніше вкладалися в цю компанію;
  • наявність нагород чи «участь» у престижних рейтингах;
  • наскільки продукт чи послуга компанії є унікальними й інноваційними на ринку;
  • потенційний адресний ринок для основного продукту;
  • фінансові показники: виручка, чистий прибуток, маржа, активи та зобов’язання;
  • потенційні ризики самого бізнесу компанії та її ринку загалом;
  • наявність відомих андеррайтерів, які допомагатимуть у процесі ІРО;
  • об'єм розміщення та цілі залучення інвестицій.

Джерело: business-standard.com

На 2021 рік анонсовано кілька гучних розміщень, яких із нетерпінням чекають інвестори. Серед них:

  • Starlink — проєкт американської компанії SpaceX, що розробляє високопродуктивні супутникові платформи зв'язку для запусків їх у космос;
  • Robinhood — американський онлайн-брокер, кількість клієнтів якого зростає неймовірними темпами;
  • Instacart — американська компанія, яка доставляє товари й продукти у США та Канаді.

ІРО українських компаній: фентезі чи реальність

Наразі українські компанії на вітчизняному фондовому ринку ІРО не проводять. Зрушити з мертвої точки можуть допомогти кілька факторів:

  1. Інвестори шукають альтернативні за дохідністю інвестиційні інструменти з припустимими для них ризиками. Низька прибутковість банківських депозитів у гривні та іноземній валюті уже не приваблює українців.

  2. На українському ринку є кілька сильних брендів із хорошою діловою репутацією, стійкою та прозорою фінансовою звітністю. Їм довіряють клієнти й інвестори. Якщо на нашому фондовому ринку буде відповідна інфраструктура, то такі компанії зможуть проводити ІРО. Залучати гроші напряму через біржу — найдешевший спосіб отримати капітал. Звісно, це накладе чимало зобов’язань на бізнес, але стабільним компаніям все під силу.

  3. Поступово розвивається здорова конкуренція серед учасників фондового ринку. Банки та брокери активніше будуть боротися та залучати українського інвестора. У результаті цього розвиватимуться фінансові продукти, підніметься рівень обслуговування, а багато бюрократичних процесів перейдуть в онлайн. Потенційні емітенти виходу на ІРО теж будуть піднімати стандарти ведення бізнесу, щоб у перспективі стати публічними.

Зараз інвесторам в Україні доступні ОВДП, корпоративні облігації та дивідендні акції компанії. Дохідність різних інструментів варіюється від 9% до 15% річних у гривні. Шукаючи більшу дохідність, вони вибирають інвестування за кордоном.

Купити акції відомих компаній, які уже торгуються на фондових ринках США або лише збираються провести ІРО, можна через Freedom Finance. Це міжнародний брокер, який також працює в Україні. Філії Фрідом Фінанс Україна є у 12 містах України, тому кожен охочий може отримати безкоштовну консультацію експерта особисто в офісі компанії або за телефоном 4343.

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися