Протягом 2020 року половина українських компаній зіштовхнулася з шахрайством. Про це свідчать результати опитування, яке провела у грудні 2020 року українська ІТ-компанія з бізнес-розвідки YouControl.
Половина українських компаній зазнала до 3 шахрайських атак у 2020 році — дослідження YouControl
Кожен п'ятий респондент вважає, що у 2020 році в українських компаніях зросла кількість шахрайських випадків. Респонденти — 498 користувачів системи YouControl. Зокрема, директори компаній, співробітники служб безпеки, представники юридичних департаментів, фінансових відділів і бухгалтерій, аудитори, представники органів влади, самозайняті особи.
Де процвітає шахрайство
Протягом 2020 року 50% опитаних помітили до 3 шахрайських випадків по відношенню до їх компанії. Натомість близько 15% не спостерігали жодного випадку махінацій.
Для 16% опитаних кількість таких випадків становила від 3 до 5, для 9% компаній — від 5 до 10 шахрайств. Ще 10% респондентів зіштовхнулися з понад 10 махінаціями.
Найбільша кількість шахрайських схем зустрічалася у компаніях, які працюють у сферах: промисловість, медицина/фармацевтика, закупівлі, транспорт/логістика, будівництво/нерухомість.
За словами юриста YouControl Владислава Ребчинського, у 2020 році Україна відчула гостру потребу в засобах індивідуального захисту, ліках та медичному обладнанні. Тому й активізувалися шахраї, які виготовляли та розповсюджували неякісні чи підроблені медичні товари.
Найпопулярнішими шахрайськими схемами в галузі транспорт/логістика та будівництво/нерухомість стали фальшиві веб-сайти, які пропонують вигідні послуги, а також підробка документів, внесення неправдивих відомостей до держреєстру майнових прав на нерухоме майно тощо.
Читайте також: Плати, або заразимо коронавірусом: як шахраї виманюють гроші в українців
Хто в цьому винен
Компанії, що постраждали у 2020 році від шахраїв, найчастіше винними вважають клієнтів. Так відповіли 40% опитаних.
24% респондентів зазначили, що їхні компанії постраждали від шахрайства з боку конкурентів. А майже 19% отримали удар від своїх же колег-співробітників.
Близько 15% щасливчиків відповіли, що не помітили ніяких шахрайських дій по відношенню до їхньої компанії. Трохи менше 1% вбачає винними представників влади.
Читайте також: 13 шахрайських схем, які дозволили поцупити в українців 362 мільйони
Яких збитків зазнали компанії
Найпоширеніші ознаки неблагонадійності партнерів та клієнтів, на думку експертів:
- відкриті виконавчі провадження у сукупності з судовими рішеннями — 37%;
- проблеми з податковою — 30%;
- компанія мала погану репутацію — 26%;
- мали місце підозрілі зв'язки з сумнівними особами — 25%;
- малий термін діяльності контрагента на ринку — 23%;
- конфлікт інтересів — 20%.
Респонденти зазначили, що збитки від шахрайських афер бувають різними, серед найпоширеніших: час, втрата грошей та клієнтів, зірвані угоди, судові стягнення, репутаційні втрати.
Читайте також: Олександр Гринчак про афери з «криптою»: «Ми в цій ситуації безсилі»
Про кіберзлочини
За 2020 рік кіберзлочинність в Україні зросла — так вважають 66% респондентів. За результатами опитування, навпаки думають менше одного відсотка опитаних.
Близько 12% говорять, що умови карантину і локдауну ніяк не вплинули на кіберзлочини і їх кількість залишилася на рівні 2019 року.
За інформацією пресслужби кіберполіції, найпоширенішими онлайн-схемами аферистів у 2020 році стали:
- продаж неіснуючих товарів на майданчиках оголошень;
- телефонні шахрайства, коли, наприклад, зловмисник під виглядом співробітника банку телефонує потенційній жертві та виманює конфіденційні дані;
- створення фішингових ресурсів для збору персональних даних.
Також у департаменті кіберполіції зазначили, що у грудні 2020 року отримали низку звернень громадян про привласнення грошей зловмисниками під виглядом компенсаційних виплат підприємцям.
Коментарі - 1