21 вересня 2020, 17:58 Читать на русском

Друга хвиля: локдауну не буде, але економіка знову впаде

Світова економіка відновиться до докризового рівня до початку наступного кварталу, вважають економісти Morgan Stanley. Прогноз щодо перспектив світової економіки також поліпшило агентство Fitch. Але чи дійсно є підстави для оптимізму?

Нова хвиля кризи може бути пов'язана не стільки з пандемією covid-19 і локдауном, скільки з негативними процесами в самій економіці, — пише в колонці для «Мінфіну» аналітик Універ Михайло Федоров. Передумови для кризи, вважає експерт, можна побачити вже зараз.

Проблема не у локдауні

Зараз люди чують від влади заяви, що знову відключати економіку ніхто не буде. Це говорить влада в Європі. Зокрема, німці заявляють, що швидше підуть за шведським сценарієм без загального карантину. У тому ж ключі говорять і у США: Дональд Трамп заявляв, що нового локдауну через пандемію вже не буде. Те ж саме стверджує і влада України.

На цьому люди будують просту логічну залежність про те, що якщо не буде локдаунів, то і другої хвилі економічної коронакризи теж не буде.

Але як ми всі напевно розуміємо, осінь і зима — це період, коли сезонно зростає кількість хворих від усіх простудних захворювань. І, ймовірно, covid-19 при низьких температурах у північній півкулі і меншій кількості сонця також буде поширюватися більш інтенсивно. Плюс до цього звичайний грип може внести дуже сильне сум'яття у поведінку людей, оскільки вони будуть плутати covid-19 та інші захворювання. Певною мірою, це буде створювати безлад у розумах людей і заважати економічній діяльності.

І справа тут навіть не в тому, що найближчими місяцями може бути багато локальних карантинів у вигляді зупинення діяльності то одного офісу або цеху, то іншого. Вся справа в тому, що в таких умовах люди не зможуть повноцінно відновити свій звичайний ритм життя і споживчу активність. Люди не будуть готові жити на широку ногу в умовах пандемії.

Автомобільне відставання

Економічна поведінка людей, які будуть намагатися менше витрачати або відкладати свої покупки, може спричинити другу хвилю спаду економіки. І такі сигнали вже почали надходити.

У ЄС нещодавно вийшли дані про реєстрації нових легкових автомобілів. І за ними, в серпні їх кількість впала на 18,9%, у порівнянні з тим, що було рік тому. У той же час до цього, починаючи з квітня, кількість реєстрацій автомобілів зростало до липня, коли майже зрівнялося з показниками минулого року.

Фактична цифра реєстрацій нових авто у ЄС в серпні склала 769 тис. штук, в порівнянні з 949 тис. у серпні 2019 р. Якщо ж говорити про цифри з початку року, то цього року загальна кількість реєстрацій авто відстає від показників минулого року приблизно на 2 млн. Цей додаток повинен був би створити додатковий відкладений попит. При повному відновленні ринку і відновленні споживчої активності, справедливо було б очікувати, що кількість реєстрацій нових автомобілів мала б кілька місяців перевищувати обсяги минулого року.

Читайте також: Як почувається «велика трійка» німецьких автогігантів і чи варто в них інвестувати

Але дані за серпень з негативною динамікою страшні тим, що можуть сигналізувати про те, що попит в липні і червні, який майже відновився щодо минулого року, якраз і включав цей відкладений попит. І якщо підходити до минулих липневих даних з такої позиції, то це означає, що загалом попит на автомобілі дуже сильно впав і за вирахуванням відкладеного попиту він все ще дуже низький.

Економія проти економіки

Ситуація з автомобілями може означати, що люди не відновили свою колишню споживчу поведінку. Якщо робити поправку на відкладений попит, то ніякого V-образного відновлення економіки зараз немає. Реальний рівень споживання відскочив від мінімальних значень лише частково, але не відновився повністю. І найголовніше, він може залишитися слабким ще на довгий час.

І якщо говорити про всю економіку, то можна описати просту модель, де щомісячний попит зазвичай становив, припустимо, 100 одиниць, у карантин в моменті він падав до 40 одиниць, але в липні відновився до 90 одиниць, з яких 20 були частиною відкладеного попиту. А реальний попит залишився на 70 одиницях. Далі він залишиться таким же слабким, тому що люди будуть економити, побоюючись і пандемії, і втрати роботи, й інших економічних складнощів. А якщо так, то загальний обсяг потенційного сукупного попиту може стати дуже сильним гальмом для відновлення і зростання економіки.

Психологія поведінки людей не менш важлива, ніж локдаун. І якщо пандемія разом з іншими сезонними захворюваннями внесуть майбутньою зимою сум'яття в головах людей, то це дуже сильно вдарить по економіці, тому що без попиту не буде і відновлення.

Читайте також: Повертаємося у 2012 рік: влада знову запускає друкарський верстат

І в даному питанні не так важливо, що загальний обсяг доходів людей у західних країнах не впав. Якщо люди не будуть витрачати гроші і відкладуть їх, то ніякого позитивного ефекту для економіки ці гроші не зроблять.

Коментарі - 5

+
+54
yarg
yarg
22 вересня 2020, 12:10
#
А откуда появится огромный отложенный спрос на товары (например автомобили) - если люди пол-года просидели в карантине без денег. 
Они на эти товары не заработали - соответственно и спросу появится неоткуда.
+
0
Алексей Сахаров
Алексей Сахаров
22 вересня 2020, 13:02
#
Почти все работают, и зарабатывают, даже зп у некоторых увеличилось, так что не всё так плохо...
+
0
yarg
yarg
22 вересня 2020, 13:21
#
Речь идет о европе. где 80 % это малый бизнес, из которого процентов 30  - так или иначе связаны с туризмом.
много в этом году заработали за лето владельцы отелей, кафе, ресторанов, турагентств, екскурсионных бюро, таксисты и т.п. в Испании, Италии ,Франции, Греции.....
я думаю - ничего они не заработали. ваапще.
+
0
Zver88
Zver88
23 вересня 2020, 13:35
#
Фантазер. в аптечном бизнесе  и продукты, вот там может и рост)  многим порезали  зп либо вообще уволили
+
0
Teopa
Teopa
22 вересня 2020, 15:45
#
Вот ответ от куда - https://univer.ua/tpost/2g0m4r8dg1-obzor-amerikanskii-potrebitel-bogat-kak
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися
 
Реклама