Після президентських виборів в Білорусі почалися масові акції протесту і страйки на найбільших підприємствах. Заворушення можуть позначитися і на економіці України. Адже Білорусь залишається одним з головних постачальників нафтопродуктів на наш ринок.
Чи варто готуватися до дефіциту бензину через ситуацію у Білорусі
Чи дійсно є привід для занепокоєння і можливі перебої з постачанням бензину, розповів директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн на своїй сторінці в фейсбук.
Турбулентність, але не дефіцит
Ось уже тиждень трейдери намагаються зрозуміти, що буде з поставками нафтопродуктів з Білорусі після початку масових протестів. Хвилювання зрозуміле: Білорусь займають більше 30% нашого ринку, а за бітумом — всі 50%.
Доки НПЗ працюють, про приєднання до страйку заявили працівники НПЗ «Нафтан». Від другого і основного постачальника палива в Україну — Мозирського НПЗ — новин поки що немає.
Я сильно сумніваюся, що стабільності роботи білоруських НПЗ щось загрожує. Трудові колективи не можуть не розуміти, що будь-яка дестабілізація виробництва вдарить не по Лукашенко, а по ним. Єдиний, хто може дестабілізувати ситуацію, це Росія, яка забезпечує левову частку сировини. Але мотивів цього я теж не бачу, хіба що ситуація якось сильно радикалізується.
Як би не складалася ситуація з поставками з Білорусі, максимум, чим може це гикнутися для нас — тимчасовою, двох-тритижневою турбулентністю. Не дефіцитом, не різким стрибком ціни, а саме тимчасовою дестабілізацією, та й то не факт.
Читайте також: Ціни на бензин, дизпаливо та газ на АЗС України
Ми вже півроку живемо з величезним профіцитом дизельного палива і бензину. Трейдери продають його, в кращому випадку, в нуль, настільки перелитий ринок.
Диверсифікація рятує
До того ж ринок України відкритий для поставок з усіх боків. І це ще раз доводить важливість збереження диверсифікованої моделі, яку раз у раз ставлять під сумнів українські переробники, пропонуючи ввести то мита, то квоти. За останній рік вже тричі «сбоїли» то росіяни (серпень-вересень 2019-го), то білоруси (перший квартал 2020-го), але за рахунок диверсифікації ці кризи проходили для кінцевого споживача непомітно. Упевнений, так буде і цього разу (знову ж таки, якщо матиме місце кризовий сценарій, в який я не особливо вірю).
Читайте також: ОПЕК спрогнозувала зниження світового попиту на нафту у 2020 році
Єдина дійсно проблемна позиція — бітум. Білоруські обсяги, а це половина ринку, замінити об'єктивно немає чим, російські поставки закриті, а імпорт морем українські трейдери тільки освоюють. Але для економіки і життєдіяльності країни це не питання стратегічної важливості, на відміну від дизпалива і бензину. Нічого, побудуємо пізніше. Може, заодно, пріоритети переглянуть на користь посилення захисту населення від короновірусу.
Коментарі - 4