Мінфін - Курси валют України

Встановити
16 липня 2020, 7:50

В пошуку нового Amazon: як заробити на IPO

13 липня американська фінтех-компанія nCino розмістила акції на біржі NASDAQ. 14 липня, в перший день торгів, акції компанії злетіли на 195,45%. Вже за кілька років ці акції можуть принести їх власникам справжні великі статки, а можуть виявитися нічого не вартими папірцями.

«Мінфін» дізнавався, скільки можна заробити, купуючи акції на первинному розміщенні, і чи варто купувати кота у мішку.

Перспективний новачок

Первинне розміщення акцій nCino було одним з найбільш очікуваних подій місяця на американському фондовому ринку. Оскільки акції компанії мають хороші перспективи для значного зростання вартості.

В ході IPO стартап планував залучити близько $175 млн при діапазоні вартості акцій $22-24 за штуку.

Проте, вже в день ІРО компанія зібрала $250 млн, запропонувавши 8,1 млн акцій по $31, що вище раніше переглянутого діапазону від $28 до $29. Компанія запропонувала акцій на 435 тис більше, ніж передбачалося. А у вівторок, 14 липня, в перший день торгів, акції компанії злетіли на 195,45%.

Чим цікавий цей стартап? nCino робить банківські послуги простими, зручними та швидкими за допомогою хмарних обчислень та штучного інтелекту. Він надає банкам і фінансовим компаніям просунуту хмарну систему з управління широким набором процесів — від відкриття рахунку до управління життєвим циклом кредиту. Розмістивши 8,1 млн своїх акцій, nCino планує залучити близько $250 млн.

Чому інвесторів має зацікавити ця пропозиція? nCino показує дуже сильне зростання виручки. Вже двічі ця компанія була внесена до переліку 500 найбільш швидкозростаючих компаній США. Навіть за перший квартал 2020 р, в самий розпал пандемії, її показники не знизилися.

При цьому компанія працює на дуже перспективному ринку: за п’ять років (з 2018-го) доходи хмарних платформ у фінансовій сфері зростуть більш, ніж вдвічі.

Але й ризики, що акції nCino не принесуть їх власникам жодного прибутку, також чималі. Починаючи з того, що nCino наразі збиткова, закінчуючи високою конкуренцією на ринку, яка може підірвати бізнес перспективного поки стартапу.

Та приклади успішних IPO підштовхують до ризику.

В момент виходу на фондовий ринок в 1997 р. 1 акція Amazon коштувала $1,5, а зараз її ціна сягнула $3,2 тис. Не складно підрахувати, що щасливчик який в той час інвестував в компанію $1000, зараз мав би більше $2,1 млн.

Так само легко можна було б розбагатіти, купивши акції Netflix в момент їх появи на ринку: $1000 інвестовані у 2002 р. зараз обернулися б у майже $450 тис. Щорічно на американський фондовий ринок виходять від 100 до 200 нових компаній. Та чи високі шанси, що вони повторять успіх Amazon та Netflix?

Що таке IPO і навіщо це компанії

IPO – це перший публічний продаж акцій компанії необмеженому колу осіб. Після нього приватна компанія стає публічною. Компанія випускає акції і розміщує їх на біржі, а будь-який бажаючий інвестор або інвестиційний фонд може придбати папери.

Для компанії це можливість залучити мільйони інвесторів і мільярдні інвестиції на подальший розвиток. І це, у більшості випадків, набагато вигідніше, ніж взяти банківський кредит або, скажімо, випустити облігації.

Окрім реальних грошей є й інші переваги, які отримає компанія завдяки IPO:

  • оцінка її бізнесу стане ринковою, що стане захистом від недружніх поглинань;
  • покращиться репутація компанії;
  • співробітникам можна буде виплачувати бонуси акціями (найпоширеніша практика опціонів на акції), а самі працівники без проблем зможуть їх продати.

Водночас, вихід на біржу — тривалий і недешевий процес. За словами експертів на нього потрібно витратити близько 10-12% залучених коштів. Зазвичай він складається з кількох етапів:

Попередній: компанія оцінює свій бізнес, структуру активів, прораховує, за якою ціною і скільки акцій слід випустити, і визначає майбутню капіталізацію.

Підготовчий: андеррайтер (як правило, інвестиційний банк) оцінює компанію, готує інвестиційний меморандум для регулятора і країни, де пройде IPO. В цьому документі міститься докладна інформація про компанію: дані про керівництво та акціонерів, фінансова звітність, дивідендна політика і т.п. У цей же час запускається рекламна кампанія.

Основний: під час Road Show збираються попередні заявки на акції емітента. Великі інвестори отримують право покупки акцій до їх офіційного розміщення. За зібраними заявками андеррайтер отримує інформацію про те, скільки акцій інвестори готові купити і за якою ціною.

Фінальний: лістинг —це початок обігу цінних паперів на біржі. Саме з початком торгів на біржі стає остаточно ясно, наскільки ефективним виявилося IPO.

Чому IPO цікавить інвесторів

Для інвесторів участь у IPO – це можливість купити акції потенційно успішної компанії доки вона не стала супер-дорогою. «Ніхто не відмовився б придбати акції Tesla за $17 або Facebook за $40, як вони коштували під час IPO», — говорить директор Київського філіалу Фрідом Фінанс Україна Богдан Сидоренко.

Одне з найбільш успішних IPO останніх років провела Square Inc., яка розробляє рішення для прийому і обробки електронних платежів. «З дня ІРО, яке було в 2015 р, акції компанії виросли на 1340%. В перший день торгів на біржі акція коштувала $9, а на даний момент поточна ринкова ціна акції сягнула $130», — розповів «Мінфіну» лектор Фрідом Фінанс Україна Тарас Гандзій.

Достатньо прикладів успішних ІРО було навіть цього «кризового» року. Наприклад, акції компанії Schrodinger, яка розробляє програмне забезпечення для хімічної промисловості, подорожчали після виходу на біржу у лютому цього року на 412%. Ціна однієї акції зросла з $17 до $87,8.

Читайте такожЯк інвестувати в акції іноземних компаній. Інструкція

Інші рекордсмени цього року – американська страхова компанія Lemonade, акції якої подорожали на 171%, та медична 1life healthcare. Її акції піднялись в ціні на 172%.

Таким чином, переконаний Богдан Сидоренко, на фондовому ринку можна знайти справжні перлини, які за короткий час примножать вкладені гроші.

Кого проігнорували інвестори: гучні провали

Але купівля акцій «новачків» — справа доволі ризикована.

«ІРО — це високодохідний та, з іншого боку, високоризиковий вид інвестицій. Адже серед великої кількості успішних історій компаній, що стали публічними, є також історії тих, кому не вдалось знайти достатньої кількості прихильників серед інвесторів. Це ті компанії, які після ІРО, були змушені зняти акції із публічних торгів або зараз ринкова ціна їх акцій суттєво нижча за ціну розміщення», — пояснює Тарас Гандзій.

Найгучнішими провалами минулого року фахівці називають вихід на фондовий ринок сервісів таксі Uber та його конкурента Lyft. Перший продав під час ІРО акцій більш ніж на $8 млрд, що стало одним з найбільших розміщень року.

Водночас сподівання інвесторів компанія не виправдала: її акції сьогодні коштують на 18% дешевше, ніж в момент розміщення. Lyft в результаті ІРО залучила $2,6 млрд. Однак акції компанії обвалились на 61%.

Як пояснює інвестор Олександр Князев, значні коливання цін спостерігаються на початку розміщення, яке часто викликає значний ажіотаж. Вже в перші ж дні вартість акцій може суттєво зрости. Як наслідок, багато інвесторів купують акції не за ціною розміщення, а за ажіотажною вартістю.

Настав час заощаджувати. Відкрий депозит в надійному банку та отримай бонус від «Мінфіну»

Для прикладу розглянемо коливання акцій виробника «м’яса» із рослинних компонентів Beyond Meat. В момент ІРО одна акція компанії оцінювалась у $25, а зараз коштує близько $130. Таким чином розміщення можна вважати більш ніж успішним. Водночас, одразу після ІРО ціна акції сягала майже $240. Ті, хто купив папери компанії на піку їх вартості, тепер у програші.

Ще одна «пастка» для інвесторів — локап-період. Це час, впродовж якого не можна продати придбані акції. Для американських нерезидентів цей період становить 93 дні. Він встановлений для того, щоб запобігти погіршенню фінансового стану компанії, яка виходить на ринок.

Читайте такожКінець Уоррена Баффета: чи поховає нинішня криза стратегію біржового гуру

Водночас, якщо інвестор бачить, що акції ростуть, він не може зафіксувати прибуток до потрібної дати. Так само, якщо акції починають стрімко падати, інвестор може лише спостерігати, як тануть його активи.

Коли варто купувати

Купувати акції в перші дні IPO дуже ризиковано. Приватні інвестори не володіють вичерпною інформацією про компанію. Які її фінансові показники широкій аудиторії невідомо — адже тільки після виходу на біржу емітент зобов'язаний надавати свою фінансову звітність.

У цьому сенсі покупка акцій при IPO більше схожа на лотерею. «Я рекомендую звертати увагу на бізнес-компанії. Чим вона займається, який в неї продукт чи послуга, наскільки те, що вона робить, унікальне для ринку, інноваційне та відповідає вимогам сучасності», — пояснює Тарас Гандзія.

Але не слід підходити до вибору акцій, як споживач послуги емітента. «Якщо вам щось подобається як користувачу, це ще не значить, що у компанії хороші показники діяльності», — говорить Олександр Князев.

На переконання аналітика ІГ Універ Михайла Федорова, в першу чергу при виборі компанії для інвестицій варто дивитись на показники її діяльності.

Крім того, в перші дні, розміщення котирування акцій, зазвичай, схильні до сильних коливань. Тому аналітики рекомендують покупку акцій лише через деякий час після їх розміщення — коли ціна паперів стабілізується.

Читайте такожГолова НКЦПФР: «Навіть дрібний інвестор має знати, що закон його захищає»

Інвестори без досвіду можуть скористатись первинним відсіюванням, яке проводять брокерські компанії. Наприклад, аналітики Фрідом Фінанс проводять аналіз компаній що виходять на ІРО і дають своїм клієнтам доступ до розміщення лише тих акцій, що схвалені ними.

Олексій Писарев

Коментарі - 1

+
+13
Мамкин Бизнесмен
Мамкин Бизнесмен
22 липня 2020, 13:31
#
Ясен пень что реклама. Но я все таки решил глянуть, что ж там за фридом. Текст с сайта «Лучше покупать гривневые облигации, поскольку курс гривны в 2020 году будет укрепляться.», все понятно, спасибо.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися