У першому кварталі 2020 р. виплати України на користь МВФ перевищили надходження прямих іноземних інвестицій у вітчизняну економіку.
Без нової програми з МВФ у 2020-2021 рр. Україна має виплатити Фонду $3 млрд
Про фінансові деталі співпраці з Фондом написав на сторінці у фейсбуці голова ради Нацбанку України Богдан Данилишин.
Про програми МВФ
За період 2014-2020 рр. Україна перебувала у трьох програмах МВФ:
- Програма кредитування Stand-by (SBA) у 2014-2015 роках.
- Програма розширеного фінансування (EFF) у 2015-2018 роках.
- Програма кредитування Stand-by (SBA) у 2018-2019 роках.
В рамках відповідних програм вибірка кредитних коштів МВФ становила 39%, у тому числі:
- за програмою SBA (2014-2015) – 27% (отримано 2 транші з 9) – програма достроково завершена з ініціативи української сторони у зв’язку з переходом до EFF;
- за програмою EFF (2015-2018) – 50% (отримано 4 транші з 16);
- за програмою SBA (2018-2019) – 36% (отримано 1 транш з 3).
Читайте також: Stand by замість EFF. Чому МВФ передумав
Про комісійну винагороду на користь МВФ
Обсяг комісійної винагороди, сплаченої Національним банком на користь МВФ, за невикористані позики у перерахунку на гривні за курсом на момент здійснення розрахунків:
- за програмою SBA 2014 року обсяг комісії за невикористаний залишок позики становив 265 млн грн (враховано у витратах 2015 року);
- за програмою EFF у грудні 2018 року на витрати віднесено комісію за невикористаний ресурс (за період 2015-2018 років) у сумі 1,2 млрд грн;
- за програмою SBA (грудень 2018-грудень 2019 року) у березні 2020 року на витрати було віднесено 133 млн грн.
Таким чином загальні витрати НБУ, виплачені як комісійна винагорода за невикористані кошти МВФ, за період 2015-2019 рр. становили близько 1,6 млрд грн.
Тобто на невикористаний залишок кредитних коштів за програмою з МВФ сплачується комісійна винагорода (Commitment fee), яка розраховується відповідно до політики кредитування МВФ (0,15% на суму кредиту до 115% квоти країни, 0,3% на суму в межах 115-575% квоти, та 0,6% на суму, яка перевищує 575% квоти).
Загальний обсяг комісійної винагороди за весь період дії програми сплачується одночасно на початку дії програми. У разі використання реципієнтом кредитних коштів, МВФ компенсує ці комісійні при наданні окремих траншів за відповідною програмою. Такий підхід спрямований на мотивацію країн до виконання умов програм та використання зарезервованих для них коштів.
До комісійних витрат в операціях з МВФ також відноситься сервісний збір (0,5% від суми позики), який сплачується у момент перерахування позики (траншу).
Читайте також: Україна та МВФ. Інвестиційний бум вже не за горами
Про ризики співпраці з МВФ
Неузгодження нової програми розширеного фінансування призведе до чистих виплат на користь МВФ у 2020-2021 році на рівні $3 млрд.
Це може поглибити дефіцит фінансових ресурсів в країні та економічну кризу, зважаючи на спадну тенденцію із надходженням в Україну прямих іноземних інвестицій.
За період з 2014 року станом на кінець 1 кварталу 2020 року чисті надходження за кредитами МВФ (з урахуванням погашень за попередніми програмами) становили $4,3 млрд.
Обсяг планових виплат за кредитами МВФ (погашення та обслуговування) у 2020 році становитиме $1,4 млрд, у 2021 році – $1,6 млрд.
Умовами програм співпраці з МВФ передбачалося проведення структурних та інституційних реформ, спрямованих на збільшення інвестиційної спроможності України.
Разом з тим, обмеженість та вибірковість здійснених заходів, військові дії та інші фактори мали обмежений вплив на інвестиційну привабливість України для міжнародних інвесторів.
Результатом цього стало збереження упродовж 2015-2019 років низьких темпів надходження прямих іноземних інвестицій в економіку, які за цей період в середньому за рік становили $2,7 млрд — близько 1,8% ВВП (без урахування реінвестованих доходів – лише $2,5 млрд). Це понад удвічі менше, ніж у середньому за 2008-2013 роки ($6,4 млрд). Прямі іноземні інвестиції в економіку мають тенденцію до подальшого зниження.
Читайте також: МВФ дозволив Україні прожити півтора року без реформ
Про виплати на користь МВФ
У першому кварталі 2020 року НБУ та урядом виплачена основна сума – $545 млн; відсотки – $75 млн. Виплати до кінця 2020 року – основна сума – $545 млн, відсотки $200 млн; у 2021 році – основна сума – $1340 млн; обслуговування – $220 млн.
Тобто – у першому кварталі 2020 року виплати на користь МВФ перевищили надходження прямих іноземних інвестицій в економіку.
«Я за продовження конструктивного співробітництва з МВФ з урахуванням особливостей і характеру розвитку економічних відносин в Україні», — наголосив Богдан Данилишин.
Коментарі - 16
При аномии общества резко усиливается девиантное поведение людей, так и реакция на это власть имущих, что приводит к применению обществом определённых формальных и неформальных санкций - изоляция, лечение, исправление или наказание …
Вывод: Ну, а нам пересечным украинцам остаётся только стать эскэйпистами, впасть в дауншифтинг, стать кикикоморой или кидалтом!
А если согласовать? Нам не нужно будет платить больше в будущем? Где проекты, которые приводят больше прибылей, чем процентная ставка (учитывая то, что МВФ — это залог, а кредит, это только от других организаций)? Разве что принять нужное лекарство сейчас…
А то бесконечно каждый год обсуждаем то, что нужно возвращать, погасить в этом году большую сумму чего-то.
Майдан — это результат Гиллари — она страдала полным поражением в наших выборах, вам пора смириться с этим.
Вот, поэтому я считаю, что нужно держать хотя б часть средств в гривнях. Недавно государство США дали всем по 1200, скоро опять будет по 1200 долларов.
«Когда власти пытаются дать вам 10% в высокорисковой валюте и вы не инсайдер, то вам предлагают чрезмерный риск»
Вы, конечно, правы. Но местные банки — это уже инсайдеры, они должны учитывать макроэкономический климат, США намерены девальвировать доллары…
я ещё месяц назад получил)
По моему мнению это по тому, что у чиновника который ставит подпись нет ответственности за финансовый результат.