Дискусії про можливість відкриття ринку землі тривали в Україні не один рік і, швидше за все, могли б тривати ще стільки ж. Однак гостра потреба в грошах МВФ змусила депутатів проголосувати за компромісний варіант. Як наслідок, незадоволеними залишилися як прибічники так і противники ринку.
«Обрізаний» закон. Хто і чому незадоволений ринком землі
«Мінфін» розібрався, в чому полягають зміни та що про них говорять аграрні експерти.
Краще ніж нічого
«Закон про землю на мінімалках» — такими словами охарактеризував новації фінансовий аналітик групи ICU Михайло Демків.
Вказав на недостатність змін і заступник міністра юстиції Іван Ліщина. «В такому обрізаному вигляді, коли від реформи залишили право розпоряджатись землею, але фактично відрізали її економічну складову, вона викликає більше жалю, ніж радості, але все ж таки це дійсно крок вперед з точки зору захисту права власності», — зазначив він.
Закон містить цілу низку компромісних положень, які були покликані задовольнити противників вільного продажу землі. І, швидше за все, без цих обмежень зміни не були б ухвалені.
Що змінюється
Найперший компроміс – це терміни запровадження ринку землі. Раніше очікувалось, що він почне працювати вже влітку цього року. Однак у остаточній версії закону встановлено, що продати чи купити землю можна буде лише з червня 2021 року.
З цієї дати купувати землю зможуть лише фізичні особи і не більше 100 га «в одні руки».
Наступний етап розпочнеться у 2023 році. Тоді право купити землю отримають і юридичні особи. Також збільшиться обсяг землі, який зможе купити одна особа – до 10 тис. га.
Землю не зможуть купувати компанії, власниками яких є громадяни Росії. Крім цього обмеження стосуватиметься компаній, які належать іноземним державам, офшорам чи бенефіціарів, яких неможливо встановити.
Іноземці, як передбачалось і раніше, зможуть купувати сільськогосподарські ділянки лише в тому випадку, якщо за це українці проголосують на референдумі.
Також передбачено, що землі сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності під продаж не потраплять.
Чи доцільні обмеження
Як розповів «Мінфіну» старший партнер у EUCON Legal Group Анатолій Мірошниченко, фактично, єдиний позитив закону – сам факт скасування мораторію.
«Все решта у законі — це, на жаль, компроміси, які вихолощують його позитивний ефект. Відстрочення набрання чинності до 1 липня, на мій погляд, абсолютно невиправдане, як і обмеження кола покупців та площі земель в одні руки на першому етапі. Ці обмеження призведуть до блокування приходу інвестицій у аграрний сектор, подальшого домінування екстенсивного зернового господарства, консервації низьких цін на землю та низьких ставок орендної плати», — переконаний він.
Безглуздою, на його переконанн, є і заборона на продаж державних та комунальних земель. «Хоча продавати їх не можна, їх можна сьогодні роздавати «безоплатно» — що масово і відбувається», — наголосив він.
В тому, що обмеження на продаж земельних ділянок не сприятимуть їх прозорому використанню переконаний і член правління Спілки землевпорядників України Андрій Мартин.
Вбачає він потенційні проблеми і в обсязі можливого придбання землі до 2023 року. «Це стримуватиме інвестиції та обмежить можливості деяких фермерів та власників сільськогосподарських підприємств у трансформації земельного банку із оренди у власність», — пояснив він «Мінфіну».
Читайте також: Перебоїв з доставкою продуктів до магазинів не буде — митниця
Зовсім протилежної позиції дотримується народний депутат від Європейської солідарності Олексій Гончаренко. На його думку, проблема саме в тому, що з 2023 року аграрні холдинги отримають право скупити забагато землі. «Ми просто даємо латиноамериканській моделі відстрочку», — попереджає він.
Декого ж компромісний закон влаштовує, адже на інший не варто було й сподіватись. «Я погоджусь з усім, що сказано про «обрізаний» варіант реформи. Він гірший, ніж початкова версія. Проте, без жодного пафосу потрібно визнати, що навіть «обрізаний» варіант це грандіозний крок вперед для країни. І ми з колегами навіть очікували, що на виході буде десь такий, обтяжений багатьма обмеженнями варіант», — зазначив виконавчий директор CASE Україна Дмитро Боярчук.
Ринок без регулювання
Земельний ринок зіштовхнеться з цілим рядом проблем вважає колишній міністр економіки Тимофій Милованов. Він наводить наступні проблеми, які існують зараз і новим законом не вирішуються:
- тіньовий ринок землі;
- відсутність захисту від рейдерства;
- велика частина землі обробляється в темну без сплати податків;
- державна земля розкрадається (приблизно половину землі держпідприємств будо виведено з держвласності за період мораторію).
Ставки за депозитами зростають. Обирай вклад з вигідними умовами в каталозі від «Мінфіну»
«Агрохолдинги продовжать зростати, люди не отримають справедливу вартість за свою землю, громади не отримають податки, буде менше інвестицій ніж могло бути, а схеми безкоштовної приватизації держземлі продовжать існувати», — переконаний він.
Що буде далі
На переконання Андрія Мартина, відкриття ринку землі матиме символічне значення і завдяки цьому буде простіше проводити подальші зміни регулювання земельних відносин. В цих питаннях більше не буде політичної складової.
Водночас Олексій Гончаренко висловлює сумнів в тому, що ринок взагалі буде запущено. «Закон прийнятий з порушенням регламенту. Він буде оскаржений в Конституційному Суді і це буде справедливо. Порушення правил задля політичної доцільності в перспективі не призводить ні до чого хорошого», — наголошує він.
Читайте також: «Все скуплять олігархи та великі компанії»: Милованов розкритикував закон про ринок землі
«Наш компроміс – це компроміс, коли обидві сторони тримають дулю в кишені. Прихильники реформ сподіваються, що головне зняти мораторій, а потім легше буде просувати лібералізацію. А противники змін сподіваються на найсправедливіший у світі Конституційний Суд. Ось така кооперація», — прокоментував подальші перспективи ринку фахівець відділу продажів боргових цінних паперів Dragon Capital Сергій Фурса. Тому, схоже, боротьба за ринок землі ще не завершена. Можливо, вона просто перейшла в іншу фазу.
Олексій Писарев
Коментарі - 39
Большой частью земли будут владеть олигархи, латифундисты и банкиры с 24-го года, когда рынок откроется юрлицам, и порог будет повышен до 10000 га. Закон принят, когда народ на карантине, и 70%+ против рынка в опросах.
https://racurs.ua/n134586-rynok-zemli-72-ukraincev-na-referendume-golosovali-by-protiv-opros.html
https://interfax.com.ua/news/general/643737.html
https://antikor.com.ua/articles/362554-643_ukraintsev_vystupajut_protiv_otkrytija_rynka_zemli_-_opros_tsentra_razumkova
https://hromadske.ua/ru/posts/opros-rejting-73-ukraincev-protiv-vvedeniya-rynka-zemli
Принятый Верховной радой закон об открытии в Украине рынка сельскохозяйственных земель является «сдачей» страны «зарубежным мошенникам», заявила лидер украинской партии «Батькивщина» Юлия Тимошенко.
Ошибки со времен речи посполитой повторяются.
В США 2-3 процента постоянной платы на землю. У нас 0. И мизерное 2% налогов при продаже, которые мы иногда даже не можем собрать. Более этого, в США, хотя формально на федеральном уровне приобретать сельскохозяйственные и лесные угодья иностранцам не запрещено, реально иностранцы владеют не более 1% угодий из-за местных ограничений в штатах и серьезных бюрократических преград.
В Китае вообще земля принадлежает государству, только долгосрочная аренда предусматривается.
В Европе по-разному, но как правило, по минимуму налоги при продаже с 3-8%.
Почему мы должны продаться международным мошенникам?
Но вы лишь заинтересованы в трёпе, т.е. вы даже не читали основной закон, и не поправки, и даже не понимаете где читать, что читать, и тем более- что там надо понять из них, чтобы иметь своё мнение. Ваше мнение в тематике земли, это как мнение бабки-технички в колхозе, насчет теории струн- просто трёп, беспочвенный трёп.
В США налоговый код сложный, разные льготы, кредиты и субсидии по разным штатам. Когда я пишу 2-3% постоянной платы в год, это в среднем во всех 50 штатах в стране. И тут 0%.
«Размер налоговых льгот на сельскохозяйственную собственность варьируется от штата к штату, поскольку налоги на недвижимость не администрируются на федеральном уровне. Квалификации для освобождения от налогов на сельское хозяйство также варьируются от штата к штату. В некоторых штатах право на льготы определяется размером имущества, в то время как в других устанавливается минимальная сумма в долларах для продажи сельскохозяйственной продукции, произведенной на объекте. Многие используют комбинацию валовых продаж и требований площади.»
При этом всём, вы никак не прокомментировали то, что не читали сам закон о земле и поправки актуальные к нему, в Украине. Почему же вы не прочитали ни его, ни правки? Почему же не нашли метод нагиба потроха и косюка?) Ну и да, вишенка на тортик, через левачков, Александр Генадьевич Иммошенко, очень недоволен этим законом, т.к. тоже очень любит аренду за 2 ведра за 2 га.
Каждый год, и с каждым президентом, налоговый кодекс изменяется, да, были какие-то субсидии фермерам, но все это для настоящих предпринимателей, а не для спекулянтов которые будут покупать за 2000 потом продавать за 10.
И земля, когда продана, потеряна навсегда, если не будет последующей революции и национализации (как часто было в истории мира). Не всё подходит капитализму, земля принадлежает народу, а не тому, у которого самое большое количество бумаги.
В Украине уже была большая приватизация в 90-х, всё отдали олигархам. Будет то же самое в этот раз.
Вот вам современная схема бизнеса с украинской землёй: даём задание главе сельсовета, за подачку, собрать колхозников и подписать арендное соглашение с ними, платим 2 ведра за 2 га, по старинке, попутно засеваем подсолнечником-рапсом, ни в коем случае землю не удобряем, это же всё деньги, собираем урожай, продаём это всё и не платим с продажи налоги, оставляя их для контрагентов, которые непосредственно своим фирмам на западе, по контрактам с заниженной стоимостью, продают урожай. Вот так, даже не отображая в декларациях своих, можно иметь украинское население, бюджет, громады на бабки, вот сдача интересов, а не вот это вот ваше: землю в карманах вывезут самолётами. Просто ничего не пишите мне в комментариях, пока не начнёте хоть чуток в теме рубить, а то выглядит реально убого.
Никак не хотите ответить мне о разницах между нашим законом и зарубежными нормами, что у нас самый низкий налог при продаже в Европе.
Незаконные действия (нелегальные продажи) не являются причиной делать законнымм продажи для всех.
Может ещё и проституцию легализовать.
В Китае только долгосрочная аренда, а в США фактически тоже)
Моя главная претензия против 10000 га для юрлиц. И нужно ещё категорически запретить всем с двойными гражданствами.
Но наши преступники в раде только хотят более зависимости от западных кредиторов.
Вы, что не понимаете, что это всё ещё и для спекулянтов в ОВГЗ, и ещё для того, чтобы купить дешево и продать дорого, постепенно открывая рынок?
Но это не соответствует интересам народа. Ошибки со времен речи посполитой повторяются.
Преступники в раде, давно имеют землю Украины, как раз они против земельной реформы. и пользуют простачков с незаконченным средним, как вы, в своих щебетаньях.
Пока писал, беседа уже ушла дальше :)
Кроме того, раз вы знаете про спрос и предложение, то объясните, почему сейчас расценки на аренду низкие? Аренда ведь не была ограничена - давно действует свободная конкуренция арендаторов.