З початку року гривня зміцнилася до долара на 19%. Це більше, ніж будь-яка інша валюта минулого року. На жаль, ефект від ревальвації для економіки був неоднозначний. Зокрема, промислове виробництво скорочується вже 6 місяців поспіль.
Як зміцнення гривні відбилося на економіці і що тепер робити
Про те, як курс впливає на економіку країни, і що може зробити влада, щоб підтримати експортерів, у статті для Дзеркала тижня розповів експерт CMD-Ukraine Ігор Гужва. «Мінфін» наводить скорочену версію статті.
Подвійний удар по бізнесу
Багато хто нудьгував за доларом за 8 грн, але до ревальвації гривні країна виявилася не готова. Так, зміцнення гривні стало дуже чутливим для економіки і соціуму.
Найбільших втрат зазнали виробники і експортери, адже ревальвація гривні припала якраз на піковий сезон експорту. Такий акт з боку влади зумовив значні втрати. Якщо фінансові плани підприємств формувалися, виходячи з курсу 28 грн за долар, то закривати фінансовий рік виробники та експортери змушені з курсом 23 грн/$.
Чинна влада дуже рада і красномовно звітує про рекордні врожаї зернових у 2019 р., що склали 74,3 млн т, хоча, як відомо, це сталося виключно завдяки зусиллям бізнесу і гарним погодним умовам. При цьому про недоотримані мільярди гривень чомусь замовчується.
Втім, пригоди експортерів на цьому тільки розпочинаються. Усвідомлене і цілеспрямоване зміцнення гривні без економічного підґрунтя створює ефект стиснутої пружини, яка ось-ось вистрілить. І, швидше за все, станеться це саме в той момент, коли українські аграрії — лідери експорту будуть змушені закуповувати сільськогосподарську техніку, добрива, насіння, пальне та інші матеріали на зовнішніх ринках, щоб провести посівні роботи.
Втрати для населення
Від штучного зміцнення гривні держбюджет у другій половині 2019 р. теж недоотримав близько 40 млрд грн, зокрема, через скорочення бази оподаткування. Це частково стало причиною урізання бюджетних витрат.
Переважна більшість населення також відчула на собі зміцнення гривні. Особливо відчутним це стало для тих, у кого надходження прив'язані до іноземної валюти. Крім того, все менш привабливим для трудових мігрантів стає переказ грошей в Україну. За даними НБУ, в січні—листопаді 2019-го ці перекази досягли $11,7 млрд., що на 12,5% більше, ніж у січні—листопаді 2018 р., у валютному еквіваленті, але на 4,4% менше — в гривневому. В таких умовах формується новий тренд, коли стає більш вигідним переказувати не гроші, а продукти і речі. Тим паче, що в сусідній Польщі на багато товарів ціни нижчі, ніж в Україні.
Фактично виграють у такій ситуації лише імпортери, адже вартість імпорту зменшується, а ціни зростають. Відповідно, рентабельність збільшується на рівному місці. За даними Держстату, ціни на споживчі товари в січні—листопаді 2019 р. зросли на 8,3%, порівняно з аналогічним періодом 2018-го. При цьому НБУ зафіксував, що протягом тих же 11 місяців 2019 р. імпорт товарів збільшився на $3,6 млрд дол., таким чином продовжилося витіснення вітчизняного виробника з внутрішнього ринку.
Залишилися без допомоги
В протилежності тому, що відбувається з валютним курсом в Україні, світовий досвід свідчить, що курс національної грошової одиниці може бути ефективним інструментом регулювання економіки.
Наприклад, Китай і Туреччина свідомо занижують вартість своїх національних валют, щоб формувати сприятливі передумови для нарощування експорту. Показовим є також негативний досвід Японії кінця 80-х років минулого століття, коли США змусили японську влада штучно зміцнити ієну, що викликало тривалу стагнацію економіки країни.
Читайте також: Чому уряд не може виконати бюджет-2019
Говорячи про державну політику чинної влади, зауважу, що Програмою діяльності КМУ, серед інших ключових показників, передбачене подвоєння експорту. Таке ж завдання закріплене і в стратегічному плані Мінекономіки. Слід нагадати, що попередньою програмою діяльності уряду також передбачалося подвоїти експорт до 2019 р. Втім, досягти цього показника так і не вдалося, — експорт у 2019 р. навряд чи перевищить відповідні показники за 2015-й більше, ніж на 25%. Разом з тим імпорт буде щонайменше на 40% вище, ніж п'ять років тому.
Говорячи про нинішній зовнішньоекономічний блок уряду, слід зазначити, що, через очевидну залежність посадових осіб від зовнішнього управління і спонсорів так званих проектів технічної допомоги, не слід очікувати заходів в інтересах вітчизняного товаровиробника.
Також зрозуміло, що експортер теж нескоро отримає реальну підтримку, хоча для цього є абсолютно всі можливості. Наприклад, чинний закон про створення експортно-кредитного агентства, прийнятий ще у 2017-му, яким прямо передбачено запуск цієї установи протягом шести місяців з моменту набрання чинності закону. Є бюджет, і навіть створено юридичну установу. Втім, для повноцінного запуску досі банально не вистачає політичної волі на середньому рівні державного менеджменту. Аналогічна ситуація з торговими представництвами, — є все, крім політичної волі чиновників. І таких прикладів, на превеликий жаль, чимало.
Тобто, якщо в державному менеджменті найближчим часом нічого не зміниться, вітчизняному виробникові і експортерові доведеться почекати практичної підтримки з боку влади.
Шанс все виправити
Враховуючи наявність так званої монобільшості в парламенті, на сьогоднішній день існують абсолютно всі можливості внести необхідні корективи у відповідні державні політики. Зокрема, доповнити передбачені урядом заходи (в деяких випадках — замінити) механізмами розвитку виробничо-експортного потенціалу країни. Серед таких заходів бачу доцільним:
- Скоординувати заходи НБУ з впровадження ефективної курсової політики та облікової ставки в інтересах вітчизняного виробника і експортера.
- В епоху зростання глобального протекціонізму уряд повинен шукати можливості більш мобільного та ефективного захисту інтересів вітчизняних виробників на внутрішньому ринку, зокрема, передбачати можливість введення попередніх захисних заходів.
- Перенести термін запуску Експортно-кредитного агентства з грудня 2020-го на січень 2020 р., розширивши потенціал цієї установи за прикладом Румунії — доповнивши функціями банку розвитку. Тобто підтримка експортера повинна починатися на етапі підтримки виробництва через гарантування, страхування та здешевлення кредитних ресурсів. Перш ніж стимулювати експорт чогось високотехнологічного, ми повинні забезпечити умови, щоб це щось почало в Україні вироблятися або стало вироблятися в значно більших масштабах.
- Ввести податкові, митні та фінансові стимули для індустріальних парків. В міністерській програмі індустріальні парки згадуються. Втім, впровадження цих стимулів потребує особливої уваги. Щоб цей інструмент запрацював, умови в індустріальних парках України повинні бути кращими, ніж в сусідніх країнах.
- Переглянути митно-тарифну політику в інтересах вітчизняних виробників — мінімізувати ввізні мита на імпорт сировини та комплектуючих і збільшити мита на імпорт готової продукції та експорт сировини. Особливої уваги це вимагає у зв'язку з намірами уряду скоротити ввізні мита в інших країнах. Без аналогічних заходів з нашого боку це міф.
- Переглянути системи публічних закупівель, державного замовлення та державних цільових програм для формування попиту та впровадження стимулів для вітчизняного виробника з метою задоволення власних потреб. Зокрема, у сфері машинобудування, оновлення основних фондів тощо.
- Запустити мережу торгових представництв за кордоном для забезпечення професійного просування торговельно-виробничих інтересів України за кордоном 24/7.
- Переглянути умови співпраці з МВФ — зняти обмеження, що блокують промисловий та економічний розвиток України, і встановити обов'язковість консультацій уряду з Верховною Радою за меморандумами.
Читайте такоже: Про те, як центробанк Швейцарії економіку від міцного франка рятував
Тільки таким чином можна забезпечити якісну зміну структури виробництва і експорту і вийти на стійку позитивну динаміку економічного розвитку, а також надати можливості для наближення до задекларованих в урядовій програмі показників, зокрема щодо залучення $50 млрд інвестицій, створення мільйона робочих місць та забезпечення 8-відсоткового зростання ВВП щорічно.
Коментарі - 45
Ну правда.
Будете ставить на них свою цену, и не зависить от курса ''необеспеченной бумажки''.
Пора выходить из совка и отличать государственный и частный сектор.
Деятельность которого, и прибыль, головная боль исключительно его собственников
А вы думали, все должно быть как у нас — национализация убытков и приватизация прибыли?)
С этим давно надо заканчивать.
Перефразируя вас, бизнесу всю дорогу пофиг на государство, он уклоняется от уплаты налогов через схемы с ФОП, прячет деньги на офшорах.
И, если что-то пойдет не так, должен благодарить сам себя. А доброе и глупое государство не должно бежать ему на помощь.
Девальвируя з/п и налоги.
''Сегодня подняли завтра опустили'' — а вот и нет, курс рыночный с 2015 года.
Просто нашему бизнесу неудобно в рыночных условиях)
Начался разовор с того, что для пэрэсичных ''Цяоми'' слегка подешевели, и у кого-то с этого печет.
А закончили болтологией про инвестиции.
Открою для вас страшную тайну, во всем мире законодательство, в т.ч. налоговое, периодически меняется.
Или по-вашему, налогообложение за границей не менялось со времен Карла Великого и ПипИна Короткого?)
Бизнес частный?
Частный.
Прибыль он куда ложит?
В карман (выводит на офшоры).
Постоянно выдумывают схемы с ФОПами, чтоб государству налогов не платить.
В отчетности одни убытки, а собственники бизнеса вместо золотого унитаза заказывают платиновый.
А вы настаиваете на приватизации прибылей и национализации убытков.
Явно работает на кого-то из олигархов.
Думает, с их офшоров ему что-то перепадет — а хрен там)
Попробуйте порассуждать здраво — вот вам не нравятся инвестиции в ОВГЗ.
Но даже если по ним доходность будет 0%, ничего не изменится.
Куда инвестировать?)
В ОВГЗ инвестируют фонды суверенных облигаций. У них так в инвестиционной декларации написано, ''инвестировать только в долговые бумаги, гарантированные правительством''.
Больше никуда нельзя.
И да, появился ваш инвестор, готовый инвестировать в ''реальный сектор''.
А инвестировать не во что)
''если курс гривны абсолютно непредсказуем'' — сразу видно человека, далекого от инвестиций.
Есть такое слово, ''хэджирование''.
Перефразирую ваш вопрос — бизнесу все время ''пох'' на государство. Но в то же время хочется халявы.
И как сделать, чтоб все было, и ничего за это не было?)
Раз бизнес частный — эти вопросы должны волновать только владельцев и ''бенефициаров''.
А никак не государство, которое эти достойные люди постоянно кидают на налоги.
Когда гривна ежегодно обваливалась на 10-15% всех все устраивало.
У экспортеров реантабельность увеличивалась на ровном месте, хэджировать валютный риск, зачем?
Про ''падение промпроизводства'' — много раз слышу эту мантру, но никто не берется ее расшифровать, что, сколько, в каких отраслях.
И что-то подсказывает, что валютный курс тут ни при чем.
''в соседней Польше на многие товары цены уже ниже, чем в Украине'' — смешно, получается, Украине ФОТ сравнялся с польским?
Тогда что там забыли заробiтчане?)
Логика явно не его сильная сторона
''Например, Китай и Турция сознательно занижают стоимость своих национальных валют, чтобы формировать благоприятные предпосылки для наращивания экспорта'' — Украина свою валюту занизила в 3 раза, куда там Турциям и Китаям)
И что, экспорт в 3 раза вырос?)
''из-за очевидной зависимости должностных лиц от внешнего управления и спонсоров так называемых проектов технической помощи не следует ожидать мероприятий в интересах отечественного товаропроизводителя'' — хах, по ''логике'' ыксперда надо срочно послать МВФ и устроить дефолт, ради экспортеров?)
''экспортер тоже нескоро получит реальную поддержку'' — ''реальная поддержка'' это бесплатные кредиты и девальвация?)
Отвыкли ребята от конкуренции, ох отвыкли.
Государственные торговые представительства за границей, чтоб продвигать продукцию частного наебизнеса.
Видимо, отделы продаж существуют с декоративной целью.
И обязательно госзаказ, на нем проще всего воровать.
Покажите, что вы — грамотный популист)
Вы учтите, закрутим гайки, нам и другие страны типа ЕС закрутят по агропродукции. Ограничивать стоит с РФ импорт и других не дружественных стран. А как раз для того, чтобы наши товары были лучше, чем у внешних конкурентов, нужно подумать и создать условия, чтобы укр.производители смогли лучше делать. Просто лишь курсом регулировать, это простой выход, мозгом даже думать не нужно, давайте сразу доллар по 35 и все в шоколаде.
Землю арендуют исключительно за мешок картошки/пшеницы/подсолнечных семечек в год.
А вы что, реально думали, за нее деньгами платят?)
Турция кстати недавно, как по совету этого ыксперда занижала учетную ставку, что вылилось в ''картофельный кризис'' этим летом.
Но то такЭ, ыксперды о таких частностях даже не догадываются)
У них совсем недавно была гиперинфляция и денежная реформа.
И во время ''картофельного кризиса'' был хороший забег, куда там тем ''олимпийцам'')
В совке как раз всю историю активно использовали эмиссию необеспеченных товарами денег +регулируемые цены.
Потому деньги были, а купить на них было нечего.
Все шло в 3% облигации и на сберкнижки.
И только в 1991 совки с удивленим узнали, что их деньги ничего не стоили)
Просто в прошлом году что-то пошло не так)
"Австралія добуває щороку понад 250 тон золота... а теліпає курс її валюти через події, які зараз відбуваються. Там по кілька років то дощі то посухи, тому і експорт коливається. А економіка її не має нічого спільного з нашою" - що стосується Австралії, посухи там не так сильно впливають на с\г як в Україні, бо переважна його більшість під поливом, збільшується хіба що споживання води. Що стосується видобутку золота, то його видобувається там на 11-12 млрд. дол. на рік, ВВП Австралії 1,4 трлн., тобто золото займає менш ніж 1% ВВП, загалом же економіка Австралії сировинно-експортно орієнтована як і українська. Як для розвиненої економіки характерна перевага сфери послуг над промисловістю, але що стосується виробництва та експорту, то як і нас це сировина, корисні копалини та продукти харчування на дві третини
Видимо пишите нам из солнечного Узбекистона, где несколько лет назад валюта из ден.переводов принудительно конвертировалась в узбекский сум.
Но, в Украине не так, валюта из ден.переводов уходит получателям, а не продается на межбанке.
Они на 90% уходят в матрас, никак не влияя на экономику.
Больше того, норму обязательной продажи валютной выручки отменили.
А по вашему если не деньги заробитчан создали профицит валюты на межбанке, то откуда взялись несколько «лишних» миллиардов долларов, которые и укрепили курс?