Реформа Державної фіскальної служби йде повним ходом. Відомство, яке кілька років пропрацювало в форматі єдиної структури, недавно знов розділилося на два органи — митну і податкову служби. Останню очолив екс-заступник міністра фінансів Сергій Верланов. Штат нової структури все ще формується.
Сергій Верланов: «Нова податкова служба проти наповнення бюджету за будь-яку ціну»
У оновленій ДПС грандіозні плани. Там пообіцяли відмовитися від силових методів «вибивання» податків, скоротити кількість судових суперечок з платниками податків і не мучити бізнес перевірками. До того ж, у податковій на носі грандіозний проект — боротьба з «тінню» і тотальна фіскалізація ФОПів.
Закони про РРО та кешбек, які депутати прийняли у вересні, наробили багато шуму. Бізнес побоюється тотальних репресій, штрафів і витрат на обслуговування касових апаратів.
«Мінфін» поговорив з головним податківцем країни про реформи в ДПС, наповнення бюджету і про те, як насправді буде відбуватися впровадження РРО для ФОПів.
Розкажіть будь ласка, як просувається реформа ДПС?
Ми успішно запустили роботу нової Державної податкової служби. Виокремлення з Державної фіскальної служби пройшло абсолютно безболісно для платників податків. Не відбулося жодних збоїв в роботі, і це надважливо. Відшкодування ПДВ не зупинялося, реєстрація податкових накладних – теж.
28 серпня документи реєструвалися в електронному кабінеті ДФС, а 29-го – вже в електронному кабінеті ДПС. Уявіть, яка колосальна внутрішня робота була проведена, аби перезапустити таку величезну структуру без збоїв. Але тут всі підрозділи спрацювали чітко, як годинник.
Ми вчасно виплатили людям зарплати, попри те, що для цього також потрібно було вирішити багато процедурних питань, в тому числі і через зміни рахунків. Бо в такі переломні моменти всі викладаються на двісті відсотків. Але головне, що з перших днів роботи ДПС почала повноцінно виконувати свої функції із наповнення бюджету.
І наскільки успішно? Що зараз з виконанням планів по наповненню бюджету?
За результатами 10 місяців надходження до зведеного бюджету зросли майже на 20%. Це якщо порівнювати із минулорічними показниками за цей же період. Хоча база оподаткування практично не змінилася. По загальному фонду при плані 360,7 млрд грн сплачено 359,1 млрд грн. Але, по-перше, ми мислимо категоріями кварталу. А це означає, що ми розуміємо і повністю контролюємо динаміку надходжень.
По-друге, нова податкова служба проти наповнення бюджету за будь яку ціну. А тому я поставив чітке завдання – зупинити витискання податків, примушування до переплат по податку на прибуток і інші подібні ганебні практики.Бо це все одне, що рубати гілку, на якій сидиш: сьогодні ти витиснув із бізнесу все і навіть більше. А завтра, через скорочення обігових коштів, через погіршення умов ведення бізнесу підприємства просто зменшать відрахування до бюджету.
То як саме збираєтесь виконувати план?
Ми змінили підходи до адміністрування податків. Залишили силові методи наповнення бюджету у минулому. Натомість сконцентрувались на аналітичній роботі. Тобто, сфокусували увагу на ризикових операціях і платниках. Вперше за багато років ми почали послідовно боротися з податковими схемами. Статистика податкових надходжень до бюджету говорить про те, що нам це вдається. Наприклад, за серпень-жовтень нарахування ПДВ зросли на 20,3%, а обсяги постачання (бази податку) зросли лише на 5,3 %. Я впевнений, що боротьба з тінню — єдино правильний шлях і можливість збільшувати надходження до бюджету. Підвищення рівня аналітичної роботи і зміщення фокусу уваги податкової на мінімізаторів – це ще і неабиякий позитив для сумлінних платників.
Тобто, податкова їх менше перевірятиме?
Саме так. Вже з червня у порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість позапланових перевірок скоротилася з 6500 до 4600, планових – з 2300 до 1900. Максимальна увага до ризикових операцій і максимальна свобода для тих, хто чесно платить податки. Це наш сьогоднішній принцип роботи. І ДПС вже врахувала його і при формуванні графіку планових перевірок на наступний рік. Уявіть собі, скільки годин і нервів платників податків буде зекономлено.
Що ще будете змінювати найближчим часом?
ДПС одразу була задумана, перш за все, як сервісна організація. Чому обрано саме такий підхід? Я багато років віддав юридичні практиці, тобто був по іншу сторону барикад. А тому добре розумію, що потрібно робити, щоб податки сплачувалися добровільно. Адже саме це – головна мета всіх наших реформ. Для цього потрібно прибрати ті самі барикади, змінити ставлення: платники податків – це не мішень, не хлопчик для биття, це наші клієнти. І якщо ми хочемо, щоб клієнти самостійно платили податки, маємо поставити на чільне місце якість і високий рівень сервісу.
Вже є бачення, як виконати це завдання?
Тут не потрібно винаходити велосипед. Нам потрібно розвивати електронні сервіси. Якщо говорити простіше, платник податків повинен взагалі забути дорогу в податкову інспекцію. Ми повинні зробити так, щоб всі сервіси, будь-яку допомогу і будь-яке питання наш клієнт міг отримати онлайн. І це має бути максимально просто.
Логічно, коли всі послуги платнику надаватимуться через електронний кабінет. Зараз електронний кабінет платника податків обслуговує 1,8 млн користувачів. Це і фізособи-підприємці, і компанії, і громадяни. Тобто, нам є куди рости і є для кого розвивати цю послугу. Тому зараз ми працюємо над тим, аби перезавантажити цей сервіс, зробити його більше до користувача.
Поки що робота з платниками повністю не перейшла в он-лайн. І багато хто ще спілкується напряму з інспекторами. Наскільки укомплектований кадровий склад ДПС?
Державна податкова служба – один з найбільших центральних органів виконавчої влади із штатом близько 25 тис осіб. На даний момент ми закінчили активну фазу переведень персоналу з ДФС до ДПС. Приміром, гранична чисельність по центральному апарату – 1248 співробітників. Переведено до нової податкової служби 75%. По регіонах до нової структури переведено 92% персоналу або близько 22 тисяч. Доля інших, хто залишився ще у складі фіскальної служби, буде вирішена найближчим часом.
Ви говорите про реформи, про створення нової податкової. Але нове обличчя податкової створюють люди. Де шукатимете нові кадри?
Ви абсолютно праві. Неможливо проводити такі масштабні реформи, які ми намітили, без кадрового перезавантаження. Я не кажу, що ми маємо всіх звільнити і найняти нових. Але ми маємо, як то кажуть, додати «свіжу» кров. Передусім, це стосується керівного складу. Ми перевели всіх керівників головних управлінь в нову податкову з приставкою «в.о.». Далі будуть конкурси, на яких відбиратимемо людей, здатних довести вміння мислити і працювати по-новому, здатних сформувати сучасну команду фахівців.
Вже об’явлено перший конкурс на 82 вакантних посад в Офісі великих платників податків. На цьому конкурсі «відкатаємо» всі процедури і будемо запускати конкурси в регіонах. Паралельно будемо набирати на службу молодих амбітних випускників. Повірте, практика в податковій – зовсім непоганий старт для подальшого кар’єрного зростання. Але ми також зацікавлені, аби найкращі кадри залишалися у нас.
Чим будете їх затримувати?
Звичайно, фінансову мотивацію ніхто не скасовував. І я вдячний уряду і депутатам за те, що вони підтримали нашу ініціативу і передбачили в бюджеті можливість у наступному році підняти зарплати податківцям. Якщо зараз люди, що працюють в регіонах, отримують у нас в середньому 12700 гривень, то в наступному році середня зарплата складе 16700 гривень. По центральному апарату середня зарплата зараз – 21500 гривень, а з наступного року буде 31500 гривень. Це розмір планової середньої заробітної плати з урахуванням посадового окладу, надбавок та додаткових виплат, виходячи із затвердженого обсягу видатків на оплату праці закону про державний бюджет на відповідний рік.
Це, звичайно, ще не той рівень, який би я хотів забезпечити нашим працівникам.Але прибавка суттєва. І тут ще спрацьовує психологічний фактор – люди бачать, що про них турбуються, що є позитивна динаміка, це є хорошим стимулом для того, щоб не просто залишитися, а щоб змінюватись разом із змінами податкової.
Вочевидь, змінюються не тільки підходи в адмініструванні. Верховна Рада прийняла закони, які розширюють обов'язкове використання касових апаратів для ФОПів, а також запроваджують механізм кешбек. Чому точкові податкові реформи вирішили почати саме з фізосіб-підприємців?
А тут я з вами не погоджуся. Вперше податкова політика в нашій державі будується на принципах рівності сплати податків. І цю політику послідовно впроваджують всі гілки влади. На законодавчому рівні почали послідовно перекриватися схеми мінімізації податків, які використовує крупний бізнес. Вже ухвалено і підписано Президентом низку міжнародних угод про уникнення подвійного оподаткування, в тому числі і з країнами, які традиційно використовуються для податкового планування – Кіпр, Швейцарія. Тобто, створені такі умови, за яких використовувати традиційні для мінімізацій юрисдикції стає просто невигідним. Також готуються до першого читання законопроекти, які покликані боротися із розмиванням податкової бази і виведенням капіталів в офшори. Це стосується імплементації в вітчизняне законодавство плану BEPS. Цим влада дає чіткий меседж крупному бізнесу – податки мають сплачуватися до бюджету в повному обсязі.
Давайте все ж таки повернемося до нових правил застосування РРО. Зараз є багато чуток і спекуляцій навколо цього. Багато хто говорить про знищення ФОПів через збільшення перевірок та посилення штрафних санкцій за порушення касової дисципліни…
В тому то і справа, що все це – не більше, ніж чутки. А що ж відбуватиметься насправді? По-перше, у підприємців буде достатньо часу, аби підготуватися до змін. З 1 жовтня наступного року обов’язковим стане використання РРО лише для окремих груп- торговців ювеліркою, автозапчастинами, лікарськими засобами, секонд-хендом (але тільки в магазинах!), а також для сфери громадського харчування, турагентств, готелів, продажу товарів та надання послуг через інтернет. Підприємці — платники єдиного податку ІІ – IV груп мають перейти на роботу з РРО аж з 1 січня 2021 року. При цьому в законі прописано, як на мене, дуже важливі, я б сказав, революційні речі. Вперше законодавство дозволило відмовитись від цих старих коробок – РРО і перейти на сучасні програмні реєстратори розрахункових операцій, які можна встановити на будь- який гаджет.
Читайте також: 11 болючих питань про РРО для ФОПів
Так, але опоненти закидають, що далеко не всі підприємці мають гаджети. Отже, їм таки доведеться придбавати традиційні РРО, а потім ще й платити за їх обслуговування…
Друзі, ну давайте бути ближче до життя. Чи бачили ви підприємця, в якого немає комп’ютера, планшету, чи мобілки? Ми ж зараз не говоримо про найдрібніших спрощенців третьої групи. Бо для них РРО взагалі не потрібне. Ми говоримо про мікробізнес з річним обігом до 5 мільйонів гривень. Адже нагадаю, закон також з 1 січня 2021 року підняв планку річного обігу для другої групи з 1,5 млн до 2,5 млн.
Друга важлива новація, яка прямо записана в законі – ДПС зобов’язана надати безкоштовну для скачування і обслуговування програму. Крапка. Все інше і про якісь платні програми від податкової і про «своїх» розробників, і про абонентську плату за обслуговування – як би так сказати м’якіше, відверта брехня.
Читайте також: РРО у смартфоні буде цілком безкоштовним — ДПС
Коли з’явиться безкоштовна програма від ДПС?
Можливість протестувати цю безкоштовну програму ДПС надасть всім бажаючим вже з 1 січня 2020 року. Підприємці можуть обрати і будь-яку іншу зручну для них програму від інших розробників, ми нікого не обмежуємо. Але разом з тим буде і наш, безкоштовний варіант. Повірте, в нас є достатньо ресурсу і можливостей, аби забезпечити виконання цієї вимоги.
І останнє. Є Указ президента, де уряду надається доручення розробити і подати до парламенту законопроект про дворічний мораторій на перевірки дотримання правил застосування РРО. Впевнений, що уряд і депутати зроблять все, аби на законодавчому рівні заморозити такі перевірки на два роки.
Так, але навіть за використання програмного РРО витрати дрібних підприємців зростуть. Принаймні, на ведення обліку товарів.
Нові правила роботи з РРО не порушують «статус-кво». Тобто, для спрощенців не запроваджено жодної нової вимоги щодо будь-якої обов’язкової форми обліку товарів за виключенням окремих груп – продавців побутової техніки, яка підлягає гарантійному ремонту, лікарських та медичних засобів та «ювелірки». Тобто, для більшості єдинників нові закони про РРО не встановлюють штрафів за такі випадки.
Так, але як тоді запрограмувати РРО?
Підприємець в будь-якому випадку має обліковувати проданий товар «для себе», щоб визначати результати власної діяльності. Але програмні РРО буде істотно легше інтегрувати з будь-якими системами такого «внутрішнього обліку», навіть якщо для цього застосовується Excel. До речі, штрафи за відсутність програмування товару у чеку не змінюються для «звичайних» товарів. На сьогодні це 85 грн одноразово за всі виявлені під час перевірки випадки порушень.
Жодної додаткової звітності теж не буде. В програмних РРО Z-звіт буде створюватися в автоматичному режимі, без ризику санкцій для платника.
І, нарешті, при застосуванні традиційних РРО вже не потрібно буде вести книгу обліку реєстратора розрахункових операцій. Для програмних вона взагалі не передбачена.
Чи не найстрашніший жах підприємців зараз – норма про «кешбек». Чи є взагалі «запобіжники», які не дозволять споживачам зловживати своїм правом або використовувати цю систему у нечесній конкурентній боротьбі?
Ви напевно здивуєтесь, якщо я скажу, що нові правила навпаки роблять підприємця більш захищеним від подібних ризиків. Податкова і зараз зобов'язана реагувати на письмові заяви покупців і перевіряти «нефіскальні» чеки. Що це означає? От ви прийшли до магазину, зробили покупку і отримали чек. Але цей чек залишився тільки для вас і продавця, а до податкової інформація про нього не була надіслана. Це і є нефіскалізований чек. Як це робиться, інше питання. Але навіщо так робиться, цілком зрозуміло – аби приховати реальні обороти.
Так от сьогодні покупець також може поскаржитися, якщо отримав такий нефіскальний чек. Але зараз немає електронної системи, в якій такі заяви фіксуються.Отже залишаються можливості для маніпуляцій. Часом ідентифікувати такого заявника та оцінити обґрунтованість його скарги контролюючим органам набагато складніше.
І що ж зміниться?
Норма про кешбек почне застосовуватись з жовтня наступного року. Тоді будь-який заявник, що інформує про отримання нефіскального чеку, має ідентифікувати себе через власний електронний кабінет платника податків. Тобто, такий покупець фактично погоджується із тим, що податкова служба буде перевіряти не лише правомірність дій продавця по відношенню до нього, але, в першу чергу – оцінювати достовірність документів, доданих до скарги. А це зводить до мінімуму ризики можливих маніпуляцій із підробкою документів чи навмисним викривленням інформації. Будь-яка компенсація можлива лише після стягнення санкцій. Вартість товару, чек на який можна буде оскаржувати, стартуватиме від 850 грн, в тому числі, щоби запобігти спробам «затролити» підприємців. І, до речі, застосування саме програмних РРО буде ще одним запобіжником від можливих маніпуляцій з кешбеком.
Поясніть чому?
При застосуванні програмних РРО фіскалізація чеку відбуватиметься на сервері ДПС. Тому перевірка полягатиме не просто у розгляді факту подання якогось чеку продавцем, а у доведенні факту його нереєстрації чи викривлення. При виявленні розбіжностей податкові органи мають довести, що продавець дійсно допустив порушення. Для цього доведеться проаналізувати багато додаткової унікальної інформації. Зокрема, попередні та наступні чеки, видані таким продавцем в той же день, відповідність їх фіскальних номерів, накладання цифрового підпису при їх реєстрації. Отже застосувати штраф лише по факту надходження скарги буде просто неможливо!
Але якщо все ж таки провина підприємця буде доведена, які санкції на нього чекають?
Щодо розміру штрафів, то на сьогодні, за невидачу чеку або неповну інформацію в ньому порушник сплачує одну гривню. І тільки якщо таке порушення буде скоєне вдруге – 100% вартості проданого товару (послуги).
Що змінили нові закони? – Змінився підхід до застосування штрафних санкцій. Він став жорсткішим. Але і тут підприємцям дали можливість адаптуватись. Підвищення відбуватиметься у два етапи: спочатку за перше порушення стягуватимуть 10% вартості проданого товару (послуги), потім, з жовтня 2020 року, з моменту запровадження механізму «кешбек» – цей штраф за перший випадок порушення буде збільшено до 100%. Тобто такий самий розмір що і за другий випадок зараз. Чому я вважаю це правильним?
Зараз деякі крупні компанії, і це ви добре знаєте, бо, напевно, і самі з цим не раз стикались, продають товар через ФОпів. І такий ФОП може безкарно порушувати касову дисципліну. Бо ж кого налякає штраф в одну гривню. Тож схема така: попався на порушенні, заплатив гривню і «завмер». Далі товар реалізується вже через іншого ФОПа. І все повторюється знову. Коли почнуть діяти нові правила застосування штрафів, все зміниться: порушив – доведеться відповісти фінансово. Але, звісно, порушення має бути належним чином доведене, задокументоване. А кожний платник податку має право на оскарження рішень податкового органу за процедурами Податкового кодексу.
В наступному році нас також очікує податкова реформа. Уряд вже анонсував її проведення. Які основні кроки будуть зроблені? Що зміниться для пересічних громадян?
Є стратегічне бачення – у людей має залишатися більше грошей. А це означає, що буде переглядатися система оподаткування доходів фізичних осіб. І обговорюватиметься, як розмір ставки, так і інші елементи цього податку. З великих доходів платитимуть більше. І це справедливий підхід до оподаткування. Також переглядатиметься адміністрування екологічного податку. І це комплексне питання, яке виходить за межі Податкового кодексу. Адже екологічне оподаткування має декілька рівно важливих аспектів – не лише фіскальний, а і економічний, соціальний. Наприклад, одна із умов — гроші мають йти на поліпшення інфраструктури і вирішення екологічних проблем там, де такі проблеми є.
Спілкувалася Марія Коливанова
Коментарі - 21
Ещё «справедливее» будет сразу всё отнять и разделить!
+++