Мінфін - Курси валют України

Встановити
5 листопада 2019, 14:21

Варіант для «євроблях»: як розмитнюватимуть іномарки за новою формулою

Історія з «євробляхами» може вирішитися вже найближчим часом. У Верховній Раді з'явився законопроект №2342, який прописує правила розмитнення авто на іноземних номерах. Законодавці не забули і про «звичайні» машини — для іномарок теж будуть нововведення.

«Мінфін» розбирався, як зміняться умови для «євроблях» і всього автомобільного імпорту.

«Зелене світло» для старих авто

Президент Володимир Зеленський вже давно пообіцяв вирішити питання щодо «євроблях». А доти депутати вирішили призупинити штрафні санкції, які запровадив колишній склад парламенту. Нагадаємо, що максимальну суму штрафу для власників «євроблях» закон встановлював у розмірі 170 тисяч гривень. Крім того, була передбачена можливість конфіскації авто.

Законопроект №2342 зареєстрував у Раді народний депутат від «Слуги народу» Олексій Ковальов. Але над документом також активно працювала громадська організація «АвтоЄвроСила», яка відстоює інтереси євробляхерів.

Активісти новим проектом, судячи з усього, задоволені. «Просимо всю громадськість посприяти якнайшвидшому прийняттю проекту через роботу з народними депутатами», — написав на своїй сторінці у Facebook співзасновник «АвтоЄвроСили» Олександр Чернявський.

У пояснювальній записці до проекту зазначено, що колишня політика щодо власників «євроблях» була «каральною»: спочатку влада зробила недоступним ввезення недорогих машин, а потім включила всю машину державних репресій проти водіїв.

Автор проекту також говорить про загальну дискримінаційну політику щодо уживаних авто. «Наприклад, для транспортних засобів, які використовувалися понад 8 років, ставки акцизів застосовуються з коефіцієнтом 50! Хоча ввезені іноземні авто більш екологічні, ніж радянські «Волги» і «Жигулі», вантажівки та маршрутки, які їздять дорогами України», — йдеться в пояснювальній записці.

Нинішню систему оподаткування хочуть змінити в два етапи — спочатку для «євроблях», яких в Україні залишилося приблизно 100 тисяч, а потім — і для всіх інших машин.

Ще півроку для «євроблях»

Законопроект пропонує внести наступні зміни до Податкового кодексу:

— тимчасово (протягом 180 днів з моменту прийняття проекту) ставки акцизного збору для авто будуть визначатися без урахування коефіцієнта віку.

Нагадаємо, у так званих «законах Южаніної», які були прийняті минулого літа, і, нібито, повинні були вирішити проблему з євробляхами, пропонувалася нова формула акцизного збору: певна базова ставка (50 євро для бензинового і 100 євро для дизельного двигуна) помножена на обсяг двигуна і коефіцієнт віку. Останній визначався в залежності від віку авто, але не повинен був перевищувати 15.

«АвтоЄвроСила» відразу ж розкритикувала цю норму, оскільки більшість євроблях — відверто старі. І для них акциз автоматично зростав в рази. Активісти не приховували, що в першу чергу, будуть лобіювати саме скасування цього коефіцієнта.

— призупинити норму, яка передбачає застосування коефіцієнтів до ставок акцизного збору: для ТЗ віком від 5 до 8 років — 40, понад 8 років — 50.

Тут мова йде про стару норму, що містилась у законодавстві ще до прийняття «законів Южаніної» і робила розмитнення старих авто практично непідйомним. Власне, з них і почалася епопея з «євробляхами» в Україні.

«Закони Южаніної» цю норму призупинили, але не назавжди, так як вони самі були прописані під тимчасову акцію з пільгового розмитнення «євроблях». Щоправда, не зрозуміло, на який саме термін зняли рекордні коефіцієнти на старі авто і коли їх можуть знову повернути.

Також скасовується норма щодо відповідності екологічним стандартам для раритетних авто (віком більше 30 років), яка була проблемою для любителів колекційних машин. Але, як зазначив голова Autoconsulting Олег Омельницький, у проекті немає пояснення, які саме авто будуть вважати колекційними і раритетними і хто це повинен визначати. А якщо віддати це питання на розсуд митників, то на цій темі можуть вибудувати нову коррупційну схему. В результаті автохлам будуть завозити як «раритет», а по-справжньому цінні моделі стануть гальмувати.

Але в цілому перераховані новації повинні допомогти розмитнити «євробляхи», що залишилися. Тобто на те, щоб перереєструвати авто на українські номери, водіям дали ще півроку. При цьому вони можуть помітно заощадити на акцизах. Наприклад, якщо раніше на авто з дизельним двигуном 3,5 літра (старі машини, як правило, відрізняються великими двигунами) віком 15 років нарахували б 5250 євро, то, за новою формулою — всього 350 євро.

Розмитнення без акцизу

Бонуси для всіх інших водіїв обіцяють не відразу, а лише з 2021 року. У разі прийняття законопроекту, вже з 1 січня 2021 року автомобілі взагалі виключать зі списку підакцизних товарів, тобто, просто приберуть на них акциз. Не потрібно буде платити цей збір також на кузови, причепи та напівпричепи, а також мотоцикли.

Як пояснює автор проекту, в статті 1 директиви Ради ЄС № 2008/118/ЄС, яка прописує повний перелік товарів, оподатковуваних акцизним збором, автомобілів немає. А оскільки Україна, підписуючи угоду про Асоціацію з ЄС, зобов'язалася імплементувати європейське законодавство, то ми цілком можемо відмовитися від акцизів на авто.

Нагадаємо: зараз при розмитненні авто сплачують 20% ПДВ, 10% ввізного мита і акциз за формулою. Причому, в загальній структурі податку сам акциз займає досить скромну частку — 3-5%. Наприклад, за іномарку віком 5 років з бензиновим двигуном 2,5 літра вартістю $10 тисяч нарахують $2 тисячі ПДВ, тисячу доларів ввізного мита та 625 євро акцизу. Тобто після скасування цього збору, водій зможе заощадити близько 700 доларів. Щоправда, ця сума більше, якщо мова йде про старі авто. Скажімо, для такого ж автомобіля віком 15 років акциз становив вже 1250 євро.

«Терміново завозити євробляху»

У проекті є чимало вузьких місць:

  • По-перше, виходить, що, надавши пільги євробляхерам, держава автоматично обмежує інших водіїв, які розмитнили авто за повною вартістю. «Незрозуміло, що зараз робити — терміново їхати завозити євробляху», — іронізує Омельницький,
  • По-друге, перед тими ж «євробляхерами» виникає дилема — розмитнювати зараз за низьким акцизом або почекати до 2021 року і взагалі його не платити. Тобто знову може з'явитися група євробляхерів, які вирішать почекати. У підсумку проблема з авто на єврономерах так і не буде вирішена.
  • По-третє, наприклад, у проекті прописане скасування акцизів для вантажних авто в разі їх переобладнання в пасажирські. «З одного боку, держава бореться з перевізниками, які використовують переобладнаний транспорт, з іншого — включає зелене світло для мікроавтобусів сумнівної якості», — зазначає Омельницький.

Втім, цілком можливо, що всі ці нестиковки приберуть в процесі роботи над законопроектом у Раді. 

«На мій погляд, даний законопроект трохи запізнився. Майже половина з понад 600 тис. євроблях, які перебувають на території України, пройшла процедуру митного оформлення за існуючою формулою. Виникають сумніви, що за новим законом, в разі його прийняття в нинішній редакції, відбудеться розмитнення інших євроблях. З іншого боку, щоб зняти соціальну напругу і виконати обіцянки, нинішня влада буде змушена прийняти подібне рішення до кінця цього року — періоду, коли не діють штрафи», — зазначив голова Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.

Читайте також: Що обирають українці. Топ-5 популярних авто

Які проблеми залишаються

Основні проблеми автомобільного імпорту новий законопроект не вирішить.

1. Зберігаються всі інші податки, зокрема ПДВ і ввізне мито, а це — 30% від вартості авто. Тобто за ту ж 15 — річну машину з дизельним двигуном 3,5 літра акциз дійсно різко знизиться, але нарахують ПДВ і мито. Середня заявлена вартість такого авто — до 2 тисяч доларів. Отже загальний податок складе 650 євро, а це все одно більше, ніж готові платити більшість водіїв. Раніше вони заявляли, що згодні віддати державі 300-500 доларів, не більше.

2. Не зрозуміло, як бути з юридичної легалізацією «євроблях». За словами Олега Омельницького, більшість авто на іноземній реєстрації, у яких було все в порядку з документами, розмитнились ще під час попереднього «пільгового періоду» (на початку цього року). А ті, що залишилися, найчастіше не мають необхідних документів, що підтверджують право власності. Не секрет, що багато євроблях було зареєстровано на європейські фірми-одноденки — власник оформлювався як їх співробітник. Переоформити авто на себе людина часто просто не може, так як фірми давно ліквідовані і шукати «кінці», по-суті, немає де.

Поставити авто на українські номери за однією тільки довіреністю, яка, як правило, є у «євробляхера», нереально. Плюс — багато авто і зовсім продавалися з підробленими документами. Тому чергове «пільгове розмитнення» їм навряд чи допоможе.

3. Залишається невирішеною проблема оцінки б/в авто.

Водії скаржаться — митники взагалі не звертають увагу на вартість, прописану в договорі купівлі -продажу. І оцінюють авто по-своєму. Вони керуються так званими каталогами SCHWACKE, в яких зібрана інформація про вартість машин, в залежності від їх комплектації та технічного стану. Але вона далеко не завжди відповідає реальним ринковим цінам. Навіть митники завжди тримають в розумі ціни на внутрішньому ринку, а у нас вони спочатку вищі, ніж в Європі.

Читайте також: Які електромобілі обирають українці (рейтинг)

У результаті авто можуть оцінити і в 2-3 рази дорожче, ніж ви його реально купили. І вже на цю суму нараховують податки, які прив'язані до вартості: ПДВ і ввізне мито.

«Я купив Volkswagen Passat 2010 року в Німеччині всього за 1,5 тисячі євро, щоправда, після ДТП і зі значними пошкодженнями. Але на митниці його оцінили в 6 тисяч євро. Ніякі аргументи — ні договір купівлі-продажу, ні той факт, що авто бите, не спрацювали. Митники сказали, що в Україні такий коштує до 8-10 тисяч євро, тож мені ще пощастило. Відповідно, податків нарахували майже на 2 тисячі євро. У результаті авто за податками мені обійшлося дорожче, ніж я його купив», — розповів «Мінфіну» автогонщик Руслан.

За його словами, схема оцінки авто вже давно стала корупційною. Митники працюють через своїх брокерів і ті, за додаткову плату (від кількох сотень до кількох тисяч доларів, залежно від класу авто), домагаються «реальної ціни» або хоча б вибивають «дисконт».

І доки така система зберігається, дешевого розмитнення в будь-якому випадку не буде, навіть якщо повністю приберуть акциз. Адже прив'язані до ціни авто податки — ПДВ і ввізне мито — все одно залишаються.

Голова ВААІД Олег Назаренко відзначає, що, можливо, варто було б скасувати ПДВ і мито і замінити їх новим податком на імпорт. Так, наприклад, зробили в Грузії. Цей податок можна прив'язати до об'єму двигуна авто: наприклад, 1 євро за кожен «кубик» мотора.

«Зникне проблема заниження/ завищення вартості авто при розмитненні, тобто, корупція на митниці! Ніхто не буде дивитися при розмитненні в Шваке, а тільки на об'єм двигуна!!! Хочеш труїти оточуючих димом, «колотити понти «і їздити на «крутій» шестилітровій тачці — плати 6 тис євро (адже на бензин для такого авто гроші є?), а хочеш їздити на Смарті 800 куб. см (а не понтуватися) — сплати лише 800 євро за все розмитнення. Може, я і помиляюся, але інакше ми ніяк не залишимо гру в «козаки — розбійники»: одні будуть занижувати вартість авто, а інші завищувати», — написав Назаренко на своїй сторінці у Facebook.

Економіст, експерт Інституту GROWFORD Олексій Кущ вважає, що всі податки на автотранспорт слід було б замінити якоюсь фіксованою ставкою, прив'язаною до вартості авто — близько 10-15%.

«Зрозуміло, що якщо поруч з нами такий великий ринок відносно дешевих авто, немає сенсу штучно підвищувати їх для українців. Тим більше, що свій автопром ми благополучно вбили, і захищати нам, по-суті, нічого», — резюмував він. Чи прислухаються законодавці до експертних думок або ж обмежаться напівзаходами — подивимося.

Костянтин Соприкін

Коментарі - 35

+
+14
bonv
bonv
5 листопада 2019, 14:32
#
Основні проблеми автомобільного імпорту новий законопроект не вирішить - то для чого такі законопроекти?
+
0
Влад Котенко
Влад Котенко
5 листопада 2019, 14:33
#
Печаль беда
+
+76
bonv
bonv
5 листопада 2019, 14:35
#
Україна стає відстойником старого автометалобрухту з Європи та світу де утилізація старих машин  коштує великих коштів..
+
+100
Bitcoin
Bitcoin
5 листопада 2019, 14:54
#
Ты был в восточной Германии, Польше или в провинции Франции?
съезди глянь, но не транслируй чушь тошную из тв
+
+50
bonv
bonv
5 листопада 2019, 14:56
#
Так само чорним  смердить з вихлопної? Ні?
+
+30
Vong
Vong
5 листопада 2019, 20:21
#
В Києві дихати немає чим від чих бляхєрів довбаних.
Добре хоча б ті що розтаможились, на догорах адекватніше ведуть себе, бо вже можуть отримати по голові.
А ті мудні, що залишись, то ще більше оборзіли.
+
0
bonv
bonv
5 листопада 2019, 20:49
#
Ось про це і мова. За кордоном ніхто не буде кермувати таким транспортом. Одразу оштрафують на круглу суму і авто заберуть..
+
0
YuryRed
YuryRed
21 грудня 2019, 10:01
#
Ага, при растаможке у авто сразу автоматически менее вредный выхлоп становится :). А на автобусы и самосвалы видимо все забыли, за которыми сзади вообще ехать не возможно.
+
+50
bonv
bonv
5 листопада 2019, 14:42
#
Параллельная парковка — это когда ты удачно припарковался и тебе совершенно параллельно, куда встанут остальные.....
+
+61
Bitcoin
Bitcoin
5 листопада 2019, 14:53
#
Нужно сделать 5% растаможку банковской карточкой при въезде и все, можно ехать ставить на учет в СЦ. Все остальное тухлая хрень и идиотизм. 
Кстати, такая 5% растаможка это и есть борьба с коррупцией, но коррупционеры будут сопротивляться и как всегда это все ничем не кончится.
Выглядит пока все именно так, как 30 лет до этого. Шизофрения с государственным лицом.
+
+26
Bitcoin
Bitcoin
5 листопада 2019, 14:55
#
Надо с 3031 года сделать нормальный закон, а сейчас не время. надо потерпеть еще лет 1000 и на этой территории будут экономические свободы. наверно, может быть, кто знает.
+
+21
finets
finets
5 листопада 2019, 14:57
#
1 евро дорого, за два литра 2000 евро овердохрена, логичнее оставить только один платеж 20% на авто младше 5 лет, все остальное 50 центов за кубик....
+
0
bonv
bonv
5 листопада 2019, 16:04
#
Та не хоче зе-влада зменшувати податки бо це вигідні потоки..
+
+50
bonv
bonv
5 листопада 2019, 15:02
#
Сдавала девушка вождение по городу. Гаишник, который принимал экзамен, решил подловить. Просит остановиться, а там знак «стоянка запрещена». Девушка послушно остановилась... НО! Включила аварийку, вышла - поставила знак аварийной остановки, и с аптечкой в руках нежно спросила у гаишника:
- Вам плохо?
+
+40
seaman
seaman
5 листопада 2019, 15:40
#
«Средняя заявленная стоимость такого авто — до 2 тысяч долларов. Значит общий налог составит 650 евро, а это все равно больше, чем готовы платить многие водители. Ранее они заявляли, что согласны отдать государству 300-500 долларов, не больше.»
зеконтингент, позарез нужно старое 3,5 литровое ведро, но 200 долларов это дело принципа
+
+20
bonv
bonv
5 листопада 2019, 15:45
#
Змін на краще не чекайте.
+
+8
Olezhechka
Olezhechka
5 листопада 2019, 16:14
#
Бедные. Уже не знают что выдумать. Опять закон и всё как обычно через… опу. Я не понимаю, как можно быть такими идиотами. В Грузии не делали евро за куб иначе они не наняли бы от себя к нам. Ну смешно же. Даже в России тачки дешевле. Ну средний объем 2000 кубов, народ согласен платить 500 за тачку. Неужели трудно сесть и посчитать. Ну никто особо не возит по 5000 кубов авто. Вот с них и дерите. А тут в данной ситуации нужно быть мобильным. Без авто сейчас никуда, а у нас сделали что то вроде культа. Смешно же. Зато идёшь по Днепру стоят одна одной краше тачки, все на… еные и ямы по полметра глубиной на дороге и тротуарах и дома уборная на кухне. Зато я на тачке крутой. Задолбала эта показуха. Дайте людям возможность нормально ездить, стройте дороги, развивайте отрасль и будет вам доход а бюджет.
+
+88
satro
satro
5 листопада 2019, 16:15
#
Надо тупо забрать все бляхи и кинуть в металлолом. Кто хотел уже оформил или по-другому решил вопрос с тачкой.
А то стоишь в пробке и нюхаешь этих жлобов. А еще хуже, когда они безнаказанно царапют тебе тачку и ржут в окно.
+
+20
satro
satro
5 листопада 2019, 16:17
#
..а то раком становяться перед этими «активистами» из автоевросил всяких
+
+27
nepodarok
nepodarok
5 листопада 2019, 17:07
#
Щоб дійсно позбавитися корупції при розмитненні авто і добитися нормальної ціни для отримання укр. дркументів, таке поняття як «вартість» б/у авто потрібно взагалі ігнорувати. Бо саме «вартість» і є проблемою. Рахую, що достатньо в формулу включити об'єм двигуна, рік авто і відповідно до кожної мооделі або класу авто конкретний коєфіцієнт, що б вартість Порше і Опеля при однакових вищевказаних характеристиках не була однаково низькою. Виходячи з цього, вартість розмитнення буде відома всім і стала без участі брокерів і зажерливих митників.
+
0
bonv
bonv
5 листопада 2019, 19:34
#
Спростити розмитнення. І зробити більш доступним.
+
+49
Dmytro Novosad
Dmytro Novosad
5 листопада 2019, 17:45
#
Пусть техосмотр вернут сначала...
+
0
Maleficarum
Maleficarum
5 листопада 2019, 18:35
#
А  почему  цена  указанная  в купчей  не  может  быть  главным  аргументом  при  оценке ?   Я  не  пойму  никак Цена  по  какой   купили  авто- указана  От  цены  этой  и отталкивайтесь.  Главное  чтобы  авто  ввозимые  все  были  с  пройденным  и  действующим  по  срокам тамошним  заграничным  техосмотром. Такие  тачки      много  дороже а  главное в нормальном  состоянии Цена на  экземпляры с пройденным  и не истёкшим  ТО-  будет высокой  в  любом  случае в  купчей.
+
0
bonv
bonv
5 листопада 2019, 19:37
#
Нюансів є багато.
+
0
nepodarok
nepodarok
5 листопада 2019, 20:15
#
Купчу можна зробити в любій країні європи
+
0
nepodarok
nepodarok
5 листопада 2019, 20:29
#
Ліву
+
0
Olimpiec
Olimpiec
6 листопада 2019, 11:47
#
Ага, купчи голялы блях на коленях делали на таможне, цену естественно нужную писали.
+
+77
AndreySlesar
AndreySlesar
5 листопада 2019, 19:45
#
Вот вы мне скажите, у меня уже почти год как стоит в Варшаве автомобиль 2017 года выпуска... я плачу за него лизинг и катаюсь только когда приезжаю в Варшаву по делам своей польской фирмы переседаю в авто на украинских номерах... И при всём желании заехать, я не заеду, так как для консульского учёта на 60 дней, нужно чтобы авто было в собственности... А платить неадэкватный залог наверно ни один идиот не будет(там в условиях оплаты залога, нужно требовать дополнительно справку от психиатра). Вот в куче стран есть система виньет, введите такую систему, например 100евро за пол года... И дальше разработать поэтапную отмену растаможки -10% в год... И проблем не будет... Все будут заезжать, платить за это деньги, а когда будет выгодно растаможат... Но нет... Мы придумываем велосипед... То одних дискриминируем, то других... Страна вечнозелёных помидоров...
+
0
18152229
18152229
5 листопада 2019, 21:02
#
Супер згоден.
+
0
bonv
bonv
5 листопада 2019, 20:58
#
В прошлом месяце украинцы зарегистрировали 27 000 подержанных легковых автомобилей, ввезенных из-за границы. По сравнению с прошлогодним октябрем регистрации импортированного легкового секонд-хенда увеличились в 2,3 раза. Об этом сообщает Укравтопром.
Это максимальный результат, не считая первые три месяца года, когда по льготным ставкам активно легализировались «евробляхеры».
Больше всего среди этих машин было автомобилей марки Volkswagen. В течение октября украинскую прописку получили сразу 4400 подержанных «фольксвагенов». Второй по популярности была чешская Skoda, в активе которой 2400 украинских регистрационных номеров.
На третьем месте Ford – 2300 автомобилей этой марки в октябре поменяли своих иностранных владельцев на украинских. Также в ТОП-5 брендов ввезенных легковых автомобилей с пробегом попали: Renault – 2200 шт. и OPEL – 1800 шт.
Всего с января по октябрь в Украине было зарегистрировано 349 000 подержанных легковых автомобилей, ввезенных из-за рубежа, что более чем в 4 раза выше показателя годичной давности.
+
0
18152229
18152229
5 листопада 2019, 21:00
#
І ви думаете що ця влада щось зробить доступне для свого народу - да  ніколи вжизні  -кожна влада стараеться унизити і здерти з Українського народу по повній а особенно з малоїмущого народу і Зе команда вона така  сама і вона зе команда для простої людини доступно не проголосуе і це правда - і будуть брихати начому світ стоїть що ми нічого неможемо зробити - от і брихння.
+
+29
bonv
bonv
5 листопада 2019, 21:02
#
73% в очікуваннях «халяви». Ось прийде кіношний Голобородько і виконає всі обіцянки-цяцянки. А прийшов не Голобородько, а Голохвастов, «собственной персоной». Частина «голосувальників» вже прозріла, частина — ще ні...
+
+15
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
6 листопада 2019, 7:25
#
Статья просто не о чем, сразу видно что писал «эксперта»! Надо дождаться согласования нового закона и поправок от КабМина а потом что то говорить. Уровень эксперта виден сразу, НДС начисляется, благодаря Южаниной на таможеную стоимость, пошлину и акциз, что автоматически на 200 — 500 евро больше! И у «эксперта» нет информации о том, что оставят формулу штрафа 8500 гр, а это говорит об отсутствии серьезного источника информации Вот и вся «цена' эксперта! Второе, не маловажное, что завышение цен в два три раза началось с января 2019 года, когда эти *** поняли, что на этом можно заработать, вот только, сейчас началась волна судебных исков, и опять придется платить нам, за жадность чиновников Порошенко.
+
0
07366983
07366983
6 листопада 2019, 12:48
#
Всем добрий день. Почему ми должни платить когда покупаем новие машини. Верните нам уплачение налоги.
+
0
finets
finets
8 листопада 2019, 21:40
#
А когда покупаешь бэушную машину платишь налоги?
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися