Умови ринку праці сьогодні диктує покоління 25-35-річних. Але поступово їх місце займає нове покоління Z. Як їх мотивувати і чому з ними не варто сперечатися, розповіла у своїй колонці для «Мінфіну» HR-експерт Rоbota.ua Тетяна Пашкіна.
Коуч, а не керівник: який роботодавець потрібен молоді
Зміни будуть кардинальними. Після покоління 45+, лояльного до роботодавців, стабільного у своїх уподобаннях, терплячого до реалій ринку праці, на ринок вийшло покоління 35-річних.
Це діти перебудови, які не знають слова «ні», їх бог – ефективність. Вони шукають роботу, яка буде надихати, і готові виконувати її на 120%. Якщо щось йде не так, їх просто спалює сором. І це їх ключова відмінність від покоління Z.
Які проблеми виникнуть у роботодавця з новим поколінням
- Молоді готові спокійно відкладати на потім справи, які здаються важливими їх роботодавцям. Вони можуть не виконувати їх вчасно або не виконувати взагалі, тому що вони не вписуються в їхню картину світу. Роботодавці звикли говорити зі співробітниками та кандидатами в парадигмі чіткого дедлайну. Слово «треба» в ній служило батогом і пряником, а частенько – єдиним і достатнім мотиватором не лише для рутинної роботи, але і для героїчних звершень. А поколінню Z це «не заходить».
- Друга проблема – азартність ігреків (тим, кому зараз 35) допомагала їм обирати не просто робоче місце, а бренд роботодавця. І компанія, яка створила свій успішний бренд, могла залучити й утримати кращих людей, навіть трохи економлячи на зарплаті. Тепер це вчорашній день. Судячи з результатів дослідження «Покоління Z», яке в 2019 році провела в Росії міжнародна рекрутингова компанія Hays, бренд роботодавця як перший пріоритет при пошуку роботи важливий всього 14% «юної парості», а ось можливість професійно розвиватися важлива для 60% представників покоління Z.
- Але і це не повинно радувати роботодавців. Молоді хочуть грати за своїми правилами – розвиватися там і так, як це цікаво їм, а не їх роботодавцю. Для 54% це можливість вирішувати цікаві завдання. Якщо таких у їх роботодавця немає, вони не будуть терпляче чекати, як «ікси» (45+) або організовувати їх собі самі, як «ігреки» (35+) - вони будуть шукати іншого роботодавця. Або організовувати власні проекти.
- Змінюються й інші правила гри – молодим вже нецікавий соцпакет -на нього «купиться» всього 42%, хороший офіс і чіткий кар'єрний шлях. Зате їм важлива комфортна атмосфера на роботі. Дружній колектив не в описі вакансії, а в реальному робочому житті важливий для 62% учасників опитування, а більше половини трепетно ставляться до фактору «хороший контакт з керівником». При цьому ми розуміємо, що це не формат «Я – начальник, ти – дурень». Представники покоління Z не будуть працювати в жорстких рамках і під керівництвом самодурів — для 72% комфортно працювати, якщо їх злегка направляють, кожен п'ятий хоче самостійно висувати ідеї і обговорювати з керівництвом виключно результат вчиненого. Лише для 6% представників покоління Z комфортна звична нам обстановка постійного контролю і моніторингу діяльності. Тому керівникам доведеться стати наставниками, що допомагають професійному та особистісному росту юного дарування – для 36% це ідеальний бос. 29% молодих бачать у керівнику лідера, а 18% — товариша для обговорення робочих і особистих питань. Порівняйте – тільки 17% готові за замовчуванням визнати в людині керівника виключно за службовою ієрархією.
- Але найголовніший «підступ» рекрутингу покоління Z – це їх меркантильність. Як-то кажуть «гроші вперед» — 84% респондентів визначили заробітну плату головним критерієм при виборі роботодавця. Базовий оклад важливий для двох третин опитаних, половина зрадіє бонусу, 44% — медичній страховці.
Очікування щодо зарплати українських студентів за останній квартал зросли на 17%. І це не тому, що вони встигли за цей час закінчити курси підвищення кваліфікації або здобути нові навички – їм просто потрібно більше грошей. Без прив'язки до їх професійного досвіду, вартості на ринку та іншим работодавчим дурницям.
Парадигма «ігреків» звучала так: я цінний ринку тим-то, тому можу заробляти у вас стільки-то, а парадигма Z – мені потрібно стільки, тому що для нормального життя мені потрібна ця сума. І роботодавці вимушені платити. Мінімальна зарплата, пропонована студентам, починається від 8 000 грн у фінансовому сегменті і подвоюється у сфері інформаційних технологій. І ці цифри є співмірними із зарплатами працівників аналогічного профілю, але з досвідом роботи.
А що вони вміють робити
Зрозуміло, що загальноприйняті оргструктури, штатні розклади та інші «дрібнички» втрачають всякий сенс. Заманити їх кар'єрним зростанням нереально.
Тепер керівнику важливо чітко і ясно ставити завдання, давати зворотній зв'язок і оцінювати результат роботи. Причому в розвиваючому коучинговому стилі. І з розумінням того, що співробітник, який розвинувся, не втрачаючи часу дарма, буде готовий змінити роботодавця у будь-який момент часу.
Наприклад, якщо не розуміє, як поставлене йому завдання впливає на нього особисто і компанію в цілому. Чи описане нечітко. Або просто не входить до кола його обов'язків. На відміну від ігреків, готових до будь-яких викликів, представники покоління Z воліють «свої» виклики – вони не будуть виконувати завдання, яке нічого не дає для їх особистісного і професійного зростання.
Наші роботодавці звикли ставитися до співробітників, як до ще одного виду експлуатованого ресурсу – людського ресурсу. І абсолютно не готові до того, що таким же ресурсом будуть вважати їх.
А молодь покоління Z саме це і робить. Авторитет роботодавця як «божества» і годувальника, культивований досі, на очах падає в тартарари. І далі буде тільки гірше. Судячи з демографічної ситуації, ми стрімко скочуємося в демографічну яму, з якої повернутися до докризових показників у найближчі 20-25 років нам навряд чи вдасться.
Тому роботодавцям, націленим на взаємодію з поколінням Z, доведеться розкошелитись. А ще вони будуть змушені конкурувати не тільки між собою, але і виривати майбутніх співробітників з чіпких лап віртуальної реальності і популярності. 50% британських тінейджерів хочуть стати знаменитими. Не відомими акторами, космонавтами, лікарями, спортсменами або крутими бізнесменами, а просто селебріті без певних занять.
Це типова мрія сучасного підлітка – і роботодавцям треба бути до неї готовим. Бути готовим пропонувати щось краще. Цікаву роботу, прекрасного (без іронії) керівника і підбирати колектив ретельніше гвардійців президентської гвардії. Інакше доведеться розгортатися у бік «срібної економіки» — так, нині всюди відмовляють претендентам 45+, яким ще 20 років до пенсії. Хоча з ними роботодавцю значно легше і приємніше домовлятись, ніж із норовливою молоддю. Хоча в діджитальному світі поколінню Z, звичайно, немає рівних. Загалом, обирайте.
Коментарі - 18
Искусственный интеллект может поднимать рейтинг любого человека, людей любой расы, на сайтах знакомств могут скрывать сообщения, скрывать человека, всё сделано чтобы зарабатывать, создавать конфликт, и замедлять развитие стран.
Рекрутеры/HR и директора компаний не могут напрявлять 20-25 летних? Мне вас жаль - вы не на своем месте просто оказались
У меня нет анкеты ни на одном соцсети.
А у многих 50000 постов, а в Украине стало лучше когда люди молчат и такие же управляют дискуссиями каждый день?
Ты прав только в том, что уже давно эта пропаганда, а нужны действия больше чем обсуждение.
Так пишут китайские боты, или я не прав?
иностранные соцсети из нашей страны…
как-то не по-русски написано, не находишь?
А ты еврей? Такие боты не самые распространенные тут?
И будет выполнять все что скажут.
Статья похоже написана таким же подростком который ни одного дня не работал и думает что еда в холодильнике сама по себе будет появляться, пока он работодателям условия диктует и выбирает на какой работе сидеть в потолок плевать.
В Польше уже все именно так как сказано в статье. Лично работал на заводе где из поляков одни старики 45+ и лишь пара человек в самых легких местах — до 30.
Где же все остальные? Проголосовали ногами после того как пришло новое начальство и урезало зп и премии.
А почему? Потому что работы валом не только в стране, но и за её пределами.
В своїй діяльності працював з різними віковими категоріями, і дійсно, молодь що тільки що закінчила ВУЗ вимагає більшого рівня ЗП чим досвідчений працівник віком від 35 років. Інколи доходить до абсурду - керівник маленького відділення в банку віком 35-45 років погоджується на ЗП, на яку далеко не завжди готова йти молодь (Не кидайте камнями, зауважу що є банки які кервіникам в Києві лише 15 тис грн пропонують, але дякувати Богу таких неадекватних фін структур не так багато). Одним із чинників такої вимушеної згоди, можуть бути зобов«язання перед сім»єю та дітьми, та змушеність погоджуватися в зв"язку з тим, що кожен місяць простою без роботи для такого керівника зменшує взагалі його шанси зайняти керівну посаду...
Так, фінансова подушка є, але наприклад для мене дуже некомфортно витрачати на проживання (їжа, одяг, відпочинок) накопичені кошти. Вони в мене призначені для купівлю активів, які в подальшому дадуть мені пасивний дохід та спокійне існування, коли фізично не зможу так викладатися на роботі як сьогодні. Але звикши до певного рівня життя, коли ти собі не відмовляєш в таких дрібницях як відпочинок в ресторанах, регулярні поїздки на авто по Україні (нехай поїздки за кордон будемо сприймати більше як поточні витрати) та інше - ти змушений працювати так, щоб у твого вищого керівництва навіть не виникало думки що ти вже не такий активний та успішний як більш молодий твій колега:) Ми звикли постійно конкурувати, для нас місце в рейтингу має значення. Зате коли досягаєш певної вершини в своєму оточенні (перше місця в рейтингу Регіонів чи Дирекцій, тощо) - то стає скучно і шукаєш собі нові виклики, сам виводиш себе з зони комфорту, бо відчуваєш що ти перестав розвиватися. А от 20 літніх це не хвилює, таке враження що у більшості з них нема амбіцій. Вони не збираються між собою конкурувати, їх ціль - постійне знаходження в зоні комфорту.
Можливо це пов«язано з тим, що вони ще не сформувались в баченні що хочуть від життя в довгій перспективі і у них нема зобов»язань перед близькими (сім"я, діти, батьки) і вони до цього прийдуть згодом. Але поки що вони роботодавця сприймають як ресурс задоволення їх потреб.
В городе за 7 тысяч не выжить взрослому человеку.