Українці масово скуповують автомобілі. За даними профільної асоціації «Укравтопром», в травні вітчизняний автопарк поповнився майже 31 тисячею легковиків. Це більш ніж удвічі перевищує показники за аналогічний період минулого року.
Крутий розворот: як салони змушують українців купувати «не ті» автомобілі
Правда, як і в попередні місяці, ставить рекорди, в основному, ринок б/у авто. У травні імпортних автомобілів з пробігом оформили майже 24 тисячі, — відзначають в «Укравтопромі». З початку року сегмент старих іномарок виріс в шість разів — до 230,9 тисяч штук.
Нових машин, за даними Autoconsulting.com.ua, в травні придбали всього на 3,3% більше, ніж в останній місяць весни 2018 року. При цьому продажі в салонах, порівняно з квітнем, просіли майже на 3%.
В сегменті старих іномарок все більш — менш стабільно. У списку водійських уподобань вже який місяць поспіль — Volkswagen, Skoda і Renault. А ось на ринку нових авто в травні сталася міні-революція. «У позиціях брендів за місяць відбулися тектонічні зміни», — стверджують в Autoconsulting.
«Мінфін» розбирався, чому українські автолюбителі раптом зробили крутий розворот і які машини вони купують зараз.
Розгін і гальмування
Травневий рейтинг автопродажів став для дилерів справжніми американськими гірками». Одні марки у великому плюсі, причому, динаміка зростання в рази перевищує ринкову, інші, навпаки, пішли в мінус.
Так, за даними Autoconsulting.com.ua, на перше місце в рейтингу найпопулярніших авто вирвалася Toyota, яка в квітні займала другу позицію. За місяць марка поліпшила результат майже на 26,3% (було продано 1211 авто).
Квітневий лідер продажів — Renault — в травні став №2 з ринковою часткою 14,4%. Але продажі авто цієї марки просіли на 13,4%, до 968 штук.
В травневий топ-3 потрапив Hyundai, який у квітні був тільки на шостому місці в рейтингу автопродажів. Продавцям цієї марки вдалося наростити продажі майже на третину (до 493 штук).
Інший «кореєць» — KIA, який вважається найближчим конкурентом Hyundai, в травні, навпаки, різко впав в продажах. Його результат — мінус 30,77%, порівняно з квітнем і втрата більше 2,5% ринку.
Кредитні картки для водіїв. Заказати
Найгірша динаміка хіба що у Skoda. У травні її продажі впали на 37%, було реалізовано всього 318 авто. У рейтингу ця марка опустилася з 4 позиції на шосту. Для порівняння: б/у Skoda раніше користуються великим попитом. У травні ця марка, що посіла другу сходинку з результатом продажів понад 2,1 тисяч авто. Тобто старих Skoda було продано в 6,6 разів більше, ніж нових.
Очевидно, продавці вирішили виправити ситуацію знижками. У дилерських центрах цієї марки проходить розпродаж лімітованого складу авто.
BMW в травні погіршив свої результати на 32,4% і вилетів з топ-10, зайнявши в рейтингу автопродажів 15 рядок. Варто відзначити, що цей німецький бренд довгий час лідирував в сегменті преміальних автомобілів. Боротьба за першість точилася в основному з іншим «німцем» — Mercedes-Benz. Але тепер боротьба за гаманці заможних водіїв вийшла на новий рівень.
«Замість суто німецьких брендів за статус №1 в боротьбу включився і Lexus. У травні першість була за Mercedes-Benz, але буквально наступає йому на п'яти Lexus, який зумів випередити BMW. А ось Audi в травні фактично вибула з боротьби і показала найнижчі результати за останні роки», — відзначають в Autoconsulting.
У компанії також кажуть про зростання попиту на нові авто економ-класу — Chery, Lada та Haval. Так, продажі Chery зросли майже на 72%, що дозволило цій марці переміститися з 20 місця в авторейтингу відразу на 12. Правда, вражає тільки динаміка. У натуральному вираженні продажі цих авто залишаються скромними — 151 штука. Очевидно, що небагаті українці все ж віддають перевагу іномаркам з пробігом.
Як «кредит під 0%» рухає автопродажі
Зростання або ж, навпаки, зниження продажів нових авто, багато в чому ситуативні. Все залежить від наявності потрібної кількості авто на складах і асортименту новинок, на які завжди спостерігається підвищений попит, цінової політики та готовності надавати знижки.
Як пояснив «Мінфіну» директор з маркетингу «Хюндай Мотор Україна» Тарас Лопачак, зростання майже на 30% їм забезпечили продажі нової Elantra, а також визнаних бестселерів бренду — Tucson та Accent.
Але все ж вирішальною для багатьох виявилася наявність кредитних програм. За словами Лапачака, без кредитних пропозицій зараз розраховувати на зростання продажів складно. «Якщо в 2017 році частка проданих в кредит авто у нас становила 20%, то в цьому — 30%», — говорить він.
«Частка кредитних продажів зросла до 29%. За деякими брендам (Renault, Peugeot, Citroen, Geely, Opel) вона ще вища — 35% -40%», — розповів директор з маркетингу групи компаній «АІС» Сергій Боровик.
Власне, самою наявністю кредитів в автосалонах покупців зараз вже не здивуєш. Їх пропонують в банках, автосалонах (вони працюють з банками або через власні фінансові структури), фінансових компаніях. Більш того, авто в розстрочку рекламують навіть приватні особи.
Але умови різні — від символічних 0,1% річних при нульовому внеску і навіть без довідки про доходи до 10-15% на рік з авансом 40-50% і масою додаткових витрат (плата за оформлення, страховку на авто і самого водія). Тому умови кредиту все частіше стають реальним інструментом боротьби за потенційних покупців.
Тарас Лопачак вважає, що їх компанії зростання забезпечила кредитна програма, в рамках якої можна отримати позику під ставку від 0,01% річних на термін до 7 років. Кредити за 0-1% річних є і у інших продавців. Як правило, такі умови пропонуються за марками, у яких в Україні є власні фінансові компанії (Nissan (Infiniti), Porsche — Volkswagen (входять також Audi і Seat) тощо).
«По суті, кредитні програми фінансує виробник, тому там порівняно невисокі відсотки», — пояснив представник компанії «Ніссан Україна» Володимир Іванов.
Втім, на перевірку кредит під 0% не такий вже і «безкоштовний», як здається на перший погляд. Отримати дійсно низький відсоток можна лише в разі внесення великого першого внеску.
Директор Nissan Finance Євгенія Шафран розповіла, що у них стандартні умови: аванс — від 10% від вартості авто, термін кредитування — до 7 років. При цьому відсоткові ставки найрізноманітніші — від 0,01% або навіть 0% річних до 9,99%. Все залежить від суми авансу і терміну кредитування. Наприклад, щоб отримати авто під 0,01%, потрібно внести відразу 60% вартості машини, а решту погасити протягом 2 років. Тобто, чим менше аванс і більше терміни, тим виходить дорожче. Плюс, в будь-якому випадку, є додаткові витрати — 2,5% від вартості авто «разової комісії», страховка каско (а це не менше 1-1,5 тис. доларів на рік).
Але якщо є гроші на великий аванс за кредитом, то покупець вже придивляється до б/у авто. Адже цієї суми нерідко може вистачити на покупку відносно нестарої іномарки, і при цьому не потрібно буде залазити в кредит. За 60% вартості нового авто можна придбати таку ж, але трирічну модель.
А чим менше перший внесок, тим гірше в результаті можуть бути умови кредиту.
Скажімо, якщо придбати у Porsche Finance Volkswagen Polo 1,6 (ціна в салоні 332, 7 тис. грн.) на п'ять років з авансом в 40%, то на решту суму вам нарахують 19,99% річних, плюс — доведеться заплатити разову комісію майже 5 тис. грн. В результаті щомісячний платіж складе близько 5,3 тис. грн.
Банки обережні
До кредитних програм салонів активно підключаються і банки. Вони дають різні умови за кредитами для різних салонів — хто як зуміє домовитися. І це також стає інструментом в конкурентній боротьбі за покупця.
«Кредит на авто-один з найбільш затребуваних кредитних продуктів Ощадбанку. За 2018 рік банк видав 1710 автокредитів, що в п'ять разів перевищує показники 2017 року», — розповіли в прес-службі «Ощадбанку». Умови такі — аванс від 10%, термін до 7 років, ставка — від 0,01%. Отримати знижений відсоток можна при сплаті першого внеску в розмірі 50-70%, якщо термін погашення не перевищує 2 років. При цьому потрібно заплатити комісію 2,5% і купити страховку каско — тариф складе від 6,99% від вартості авто.
«У нас найбільша кількість кредитних угод (близько 85%) припало на такі банки, як «Credit Agricole», «Кредобанк», «Глобус», Ощадбанк. Умови наступні — перший внесок від 10%, термін кредитування від 1 до 8 років, ставка — від 0,01%. Подати заявку і документи можна в офісі компанії, не потрібно їздити банками. Заявки ми розсилаємо відразу в кілька банків, тож покупець може обирати. Плануємо активізувати роботу з новими партнерами — ПУМБ, «Укрексімбанк» та ін», — розповів Сергій Боровик.
Втім, горезвісна ставка 0,01% річних в банку ще більш недосяжна, ніж у фінансовій компанії. Щоб її отримати, потрібен аванс вже не менше 70%. Решту суми доведеться погасити за 1-2 роки. З урахуванням же різних додаткових платежів ставка 0,01% зростає до 5% в рік. Наприклад, «АВТ -Баварія» (BMW, Mini) з «Credit Agricole» пропонує авто в кредит з авансом в 50-70% під 0,01%, але плюс ще 2,99% від вартості авто — разова комісія. Повернути кредит потрібно за рік. На другий рік відсоток вже зростає до 6,5% річних. А при семирічному кредиті доведеться платити банку 16-16,5% річних.
Toyota в цьому ж банку має інші умови: ставку 0,01% можна отримати на кредит до року з авансом в 15%. При кредитуванні на 2 роки відсоток зросте до 8,49% річних, на 5 років — 15, 49% річних.
Правда, в банках отримати кредит складніше, ніж у фінкомпаній салонів. Чіплятися до позичальників будуть сильніше, а, якщо немає стабільної роботи з пристойною «білою» зарплатою, то кредит можуть і не дати.
Платиш відразу — їздиш через півроку
На ринку є чимало пропозицій «легких і швидких» кредитів від фінкомпаній без довідки про доходи і навіть без першого внеску.
«Умови реальні. Наприклад, Kia Sportage за 545 тис. грн. можна купити під 5% річних. Плюс — каско за 25 тис. грн. і 18 тис. грн. — реєстрація в МРЕВ. Кредит можна брати хоч на десять років. За цей час переплата складе 55%», — розповів менеджер з продажу фінансової компанії «АвтоПросто» Роман Марченко.
Але на таких умовах (з нульовим авансом) авто вам дадуть не відразу, а приблизно через півроку. А ось платити за кредитом потрібно з першого дня оформлення.
Але втягуючись в таку схему, потрібно бути дуже обережним. Марченко розповідає, що на ринку багато і відверто шахрайських схем, коли з клієнта беруть аванс, укладають договір і відправляють в салон «за машиною». Але там про покупку нічого не чули, а при детальному вивченні договору з'ясовується, що людина заплатила за якісь «інформаційні послуги».
Костянтин Соприкін
Коментарі - 23
У вказаний Вами період кредити видавалися, переважно, в валюті.
Мені, навпаки, обвал гривні полегшив виплату автокредиту, оформленого в 2013. Зарплата в гривні зросла і платіж за кредитом став смішним.
А пуганых лишний раз убедил в их правоте - кредиты брать ТОЛЬКО в гривне )))
Особенно для французско-немецких банков. Им проще Вам не дать, чем дать, а потом отвечать на вопросы «почему документ без мокрой печати».
И Вы правы - им это не надо, а надо Вам (согласно их подходу).
Автосалону думаю нужно, но они тут не решают.
Я б ніколи не згодився на кредит, якби від мене «морозились»
Возможно в Вашем случае интерес банк (заработок) был значительным, поэтому и подход был более гибким.
Нормально/не нормально то такое все таки субъективно это всё в итоге.
Часто еще вижу, что бывает «фронт» менеджер, который непосредственно Вам продает продукт очень старается, но регламенты внутри банка просто не позволяют что-либо изменить. Либо изменить можно, но нужно аж там где-то наверху согласовывать.
Причина, в том что проблемы с сертификатами с апреля месяца появились у известных марок одной группы, и ситуация решилась только пару недель назад, а сами авто прийдут в конце августа-сентябре.
Это Ауди, Вольцваген, Шкода. Т.е. ранее самые продаваемые авто в своем сегменте.
Вот и все.