Мінфін - Курси валют України

Встановити
1 квітня 2019, 11:11

Е-каталоги та інші зміни у ProZorro

Закон України «Про публічні закупівлі» набув чинності три роки тому. Однак саме у 2018 році у системі електронних публічних закупівель ProZorro відбулися важливі зміни.

Закон України «Про публічні закупівлі» набув чинності три роки тому.
Фото: Zakupki.ua

Які нововведення почали діяти минулого року та чого очікувати у 2019-му, розповідає керівниця департаменту держзакупівель майданчика Zakupki.Prom.ua Олена Парфенюк.

Автоматичний моніторинг закупівель, які можуть проводитися з порушеннями

Законопроект про вдосконалення системи моніторингу публічних закупівель (№ 4738-д) ухвалили у 2017 році. Але реальна перевірка закупівель Державною аудиторською службою України (ДАСУ) розпочалася тільки восени 2018 року. Менш ніж за півроку виявлено 756 тендерів, в яких можуть бути порушення. Максимальна сума закупівлі — 610 млн грн, мінімальна — 57 тис. грн

Ризик-індикатори системи автоматично визначають підозрілі тендери та відправляють їх на розгляд ДАСУ. Підставою для перевірки закупівель також можуть стати звернення від громадських організацій, журналістів або органів влади та місцевого самоврядування. Крім того, у аудиторів є можливість перевіряти сумнівні тендери на предмет порушень за власною ініціативою.

Хочу акцентувати увагу: на відміну від скарги в Антимонопольний комітет України, моніторинг ДАСУ не передбачає зупинки тендерної процедури. Мета моніторингу — попередити правопорушення в закупівлях і не допустити неефективне використання бюджетних коштів. До замовників, які вчасно усувають виявлені порушення, штрафні санкції не застосовуються. Якщо ж організатори тендерів не реагують на висновки Держаудитслужби, то ризикують стати об'єктами комплексної перевірки аудиторами.

Пошук за ключовими словами у тендерній документації

Переведення тендерної документації в електронний вигляд — важливий етап на шляху до вдосконалення сфери держзакупівель. Наразі більша частина інформації, що стосується основних умов закупівлі, — це скани документів або файли на декілька десятків сторінок. Учасник змушений годинами вивчати тендерну документацію, бо не може знайти основні вимоги за допомогою пошуку за ключовими словами. У результаті багато закупівель залишаються поза увагою бізнесу, адже досконало проаналізувати всі тендери неможливо.

У 2018 році зроблені перші кроки у впровадженні електронної тендерної документації. Оголошуючи закупівлю, замовники тепер можуть вносити в електронні поля інформацію щодо терміну оплати, відсотку авансу чи післяплати, предмету закупівлі тощо. Це допоможе бізнесу заощаджувати час під час пошуків та аналізу потрібних тендерів, а громадським організаціям та держаудиторам — швидше виявляти дискримінаційні умови закупівель.

Рамкова угода з кількома учасниками ринку

Цей тип тендерної процедури замовники можуть використовувати для заощадження часу на проведенні регулярних закупівель товарів та послуг широкого вжитку. Не потрібно кожного разу збирати документи та довідки для перевірки від учасників — вся необхідна інформація перевіряється один раз. З учасниками, які віповідають усім вимогам, підписується рамкова угода строком до чотирьох років. І коли замовнику знадобиться товар, замість оголошення стандартного тендеру достатньо буде провести аукціон між учасниками, з якими підписано рамкову угоду.

На мою думку, проведення подібних закупівель — зручний інструмент тільки для великих замовників, які купують однотипні товари. Але існують і певні ризики щодо укладення тривалого контракту. Законодавством передбачено умови, за яких ціна може змінюватися до 10%. Насправді спрогнозувати коливання валютного курсу на 4 роки неможливо. Тож є ймовірність, що початкові ціни втратять актуальність, і тоді рамкова угода не буде ефективною.

Принципи інтернет-магазину у системі публічних закупівель

На даний момент доопрацювання пілотного проекту е-каталогів вийшло на фінішну пряму. Використовували його можна буде з середини квітня цього року.

Е-каталоги — абсолютно новий інструмент. Він спростить проведення допорогових закупівель, які не регулюються законом. Цей сервіс буде схожим на інтернет-магазин, де замовники зможуть закуповувати уніфіковані товари визначеної якості та ціни. На етапі пілотного проекту асортимент е-каталогу складатиметься з канцелярських товарів, офісної техніки, медичних виробів та препаратів.

Адмініструють е-каталоги центральні закупівельні організації: ДП «Медичні закупівлі України» та ДУ «Професійні закупівлі». На них покладені обов'язки проводити кваліфікацію постачальників, які виявили бажання стати учасниками пілотного проекту, а також формувати номенклатуру та структуру самого каталогу.

Е-каталоги дійсно можуть спростити проведення допорогових закупівель, які на сьогоднішній день проходять без використання системи ProZorro.

Яких змін чекати в законодавстві

Міністерство економічного розвитку розробило новий проект закону «Про публічні закупівлі». Його завдання — удосконалити існуючі закупівельні процеси в системі. Зокрема:

  • ввести спрощену процедуру закупівлі;
  • ввести нові правила оскарження;
  • надати учасникам право виправляти помилки в документації протягом 24 годин.

Крім цього, передбачається скасування тендерних комітетів та введення поняття «аномально низька ціна», що дозволить боротися з демпінгом. Сподіваємося, що зміни, передбачені законопроектом, будуть впроваджені вже цього року.

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися