Мінфін - Курси валют України

Встановити
29 березня 2019, 7:52

Чи варто інвестувати в ресторанні франшизи

В Україні набирає обертів ресторанний бум. Цим бізнесом цікавляться і ресторатори зі стажем, і новачки, котрі розраховують добре заробити на «апетитному» ринку.

За даними голови компанії «Ресторанний консалтинг» Ольги Насонової, в минулому році тільки в Києві відкрилося більше 200 ресторанів. Очікується, що нинішній сезон буде не менш врожайним.

Потенційний інвестор може обрати кілька способів завоювати ринок: відкрити ресторан з нуля самостійно, залучити консалтингову фірму або ж купити ресторанну франшизу. Останніх у продажу з'являється все більше. Можна стати партнером як скромної мережі кав'ярень або точок «вуличної їжі», так і великої ресторанної імперії. Ціни теж різні — від 10 тисяч доларів до мільйона. Натомість франчайзі обіцяють усіляку підтримку і навіть підстрахування на випадок кризи. Мовляв, вижити в ресторанному бізнесі з франшизою набагато простіше, ніж без неї.

«Мінфін» розбирався, чи варто інвестувати в ресторанну франшизу, за що реально платить покупець і що отримує на виході.

Ресторанні джунглі

У ресторанний бізнес заходить багато непрофільних інвесторів. «Бізнесмени, які нажили статки на інших ринках, айтішники, які зараз добре заробляють, політики», — перераховує бажаючих нагодувати українців столичний ресторатор Максим Храмов (Pastateca, «Піца Челентано — Київ», «Фан-бар Банка», «Жовток»). Середні бюджети, які готові витрачати інвестори — 50-100 тисяч доларів. Але при цьому вони розраховують на хорошу рентабельність — до 40-50%.

На такі цифри виходять далеко не всі. Ресторанний ринок, за словами Насонової, вже помітно перевантажений. Українці готові ходити по ресторанах, але не готові платити за кулінарні шедеври великі гроші. Середній чек на рівні 300 грн. на людину тримається вже два роки поспіль, хоча за цей час суттєво подорожчали продукти харчування, зросла комуналки і зарплати.

Багато рестораторів просто не мають рішучості підвищувати ціни, побоюючись відтоку відвідувачів, а деякі — свідомо демпінгують, щоб видавити з ринку конкурентів.

За словами співзасновника ресторану Under Wonder та міського кафе «Вино і Люди» Галини Фрунзе, ринок рухається до рентабельності 5-10%. З такими цифрами, власне, працюють і європейські ресторатори. За її словами, за останні два роки тільки зарплати зросли на 30-50%, не кажучи вже про ціни на продукти. «Але ціни на 30-50% з урахуванням реальної купівельної спроможності українців ніхто не підняв», — констатує Галина Фрунзе.

Особливо складно працюється рестораторам, які не мають свого приміщення — ціни на оренду в центрі, за словами Насонової, досягають 10 тисяч доларів на місяць.

«Не дивно, що більше сотні київських ресторанів в минулому році закрилися або були виставлені на продаж», — говорить вона.

«Форнетті» — за 5 тисяч, Starbucks— за мільйон

Багато рестораторів, щоб протистояти конкурентам, хочуть «вирости». Вони розширюють мережі, активно розпродаючи франшизи. «На недавній виставці з франчайзингу, 40% учасників представляли саме «їстівний» ринок — вулична їжа, кафе, ресторани та ін.», — говорить голова директорату Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос.

На даний момент в каталозі франшиз України в категорії громадського харчування виставлено близько 400 франшиз. В Україні з'явилися спеціалізовані компанії, які готують франшизи на продаж — займаються розробкою бізнес-планів, маркетингом, рекламують готовий продукт та ін. З рестораторів за подібні послуги вони просять від 2 тисяч доларів, і ті охоче платять, розраховуючи заробити на торгівлі своїми торговими марками в рази більше.

Охочих придбати ресторанну франшизу, за словами Кривоноса, також чимало. Середньостатистичні мережі розпродають їх десятками.

Головне питання — в ціні. «Більшість потенційних покупців орієнтуються на невеликі бюджети. 80% хочуть вкластися в $ 20 тисяч», — розповів Кривонос «Мінфіну».

За такі гроші реально купити франшизу кафе або кав'ярні. Ціни на них взагалі стартують від $ 5-10 тисяч. Наприклад, франшизу мережі «Форнетті» реально купити за $5,7 тисяч, кав'ярні «Арома Кава» — за $6,3 тис., Bricks — за $10,5 тис., «Суші Wok» — за $18,5 тис., «Крила» — за $17 тис. тощо.

Вхід в ресторанний ринок коштує дорожче.

Скажімо, мережа ресторанів «Мафія» пропонує свою франшизу за $450 тисяч, «Волконський» — за 666,7 тисяч євро, «Жовток» — за $320 тис., «Шоколадниця» — за $217 тис., «Львівська майстерня шоколаду» — за $80 тис. та ін. Найдорожчим «лотом» на вітчизняному ресторанному ринку є франшиза бельгійського хлібного ресторану Le Pain Quotidien, яка пропонується приблизно за $2,2 млн. Втім, судячи з того, що поки що діючих ресторанів цієї мережі в нашій країні помічено не було, бажаючі вкласти таку велику суму не шикуються в чергу. За словами Ольги Насонової, близько 1 млн. доларів коштує також франшиза великої світової мережі кав'ярень Starbucks. І її наші інвестори поки теж не мають рішучості купити — дорого.

При цьому власники франшиз обіцяють, що, вклавши до $15 тисяч, ви «відіб'єте» свої гроші за 6-9 місяців. Інвестиції до $30 тисяч можна буде повернути за рік, а понад $30 тис. — за 2-2,5 року. Якщо мова йде про вкладення в $200 тисяч і більше, то до термінів окупності варто додати ще, як мінімум, пару років.

За що платити

Стандартна франшиза, як правило, включає кілька складових — початковий внесок (це плата за використання торгової марки), витрати безпосередньо на відкриття точки плюс подальша виплата роялті. Ці платежі, як правило, встановлюються у відсотках від обороту.

Але деякі франшизи (як правило, дорогі) не мають на увазі ні вступного внеску, ні наступних виплат. Наприклад, щоб відкрити пекарню-кондитерську «Волконський», потрібно вкласти від 666,7 тис. до 1 млн євро, але заявлений вступний взнос- 1 євро, відрахування — відсутні. При цьому в компанії обіцяють окупність інвестицій за 15-50 місяців.

У «Мафії» вступний внесок — 25 тисяч євро (які, як обіцяє продавець франшизи, можна повернути вже за 24 місяці), але регулярних відрахувань теж немає. Така ж схема в «Жовтку» — $20-30 тис. вступного внеску і повна відсутність роялті. А «Арома каві» доведеться заплатити вступний внесок в 50 тис. грн. (заявлений термін окупності — від 6 місяців) при нульовому роялті.

У «Суші Wok» потрібно віддати $ 3,5-8,5 тис. вступного внеску (з франшизи за $18,5 тис.) плюс — 2,5% від місячної виручки в якості роялті.

У FreshLine $5 тисяч, тобто до 10% від вартості франшизи, потрібно віддати в якості вступного внеску. Ще 4% — роялті від щомісячної виручки.

«Середньостатистична кав'ярня дає 3-4 тис грн виручки в день, тобто, до 120 тис. в місяць. Власнику франшизи потрібно віддати від 3 тис. до 4,8 тис. грн.», — підрахував Кривонос.

Чи варто купувати

За словами Андрія Кривоноса, покупець франшизи і отримує чимало. «Йому дають чіткий бізнес-план, гарантують чіткий графік відкриття точки, технології, меню, проводять навчання персоналу. По суті, людина за місяць отримує готовий працюючий бізнес. В подальшому власник франшизи бере на себе маркетинг і рекламу, а також допомагає з поставками продукції. По суті, франчайзі отримує доступ до оптових закупівель всієї мережі, а там вже зовсім інші ціни. Для невеликого кафе чи ресторану-одинака такі прайси недосяжні», — каже Андрій Кривонос.

Мережа може дозволити собі також найняти більш дорогого технолога, відповідно, отримати на виході більш якісний і оригінальний продукт, — додав Кривоніс.

За його словами, для новачків в ресторанному бізнесі робота за франшизою може бути корисна ще й тим, що головний офіс, як мінімум, на перших порах, відстежує результати роботи точки і, якщо бачить, що щось пішло не так, пропонує пакет антикризових заходів. Це, свого роду, підстраховка від банкрутства.

Втім, в роботі за франшизою не все так гладко. По-перше, запроваджується табу на будь-які прояви креативності. Ви не можете на свій розсуд змінити меню або дизайн, навіть якщо вважаєте, що нововведення підуть закладу на користь. Тому зібрати щось особливе (а саме такі заклади і приносять найбільші гроші) вам, швидше за все, не вдасться.

По-друге, можуть бути сюрпризи з боку власників франшизи. Скажімо, вас попросять доплатити за рекламу, «скинутися» на маркетинг, або ж приєднатися до загальної програми лояльності з великими знижками. До речі, так було в мережі «Козирна карта» — ресторани зобов'язували надавати клієнтам з картами знижки до 20%. При нинішніх порівняно невеликих націнках це багатьом було невигідно. Це стало однією з причин ліквідації мережі.

По-третє, можливі неправильні прорахунки в бізнес-плані. І вкладення, які, як вам обіцяють, повинні окупитися «за 6 місяців», на практиці ви будете повертати в 2-3 рази довше. «У мене так і вийшло. Витратив $10 тисяч, обіцяли повернення грошей за півроку. Працюю вже два роки, але навіть інвестицій не відбив. Постійно щось вимагають — то на рекламу, то на дизайн змінити за свої гроші. А на претензії щодо окупності кажуть — сам винен, не той персонал найняв, змінилося конкурентне середовище тощо. Думаю відмовитися від цієї франшизи», — розповів «Мінфіну» київський підприємець, який свого часу купив франшизу кав’ярні.

Марія Коливанова

Коментарі - 29

+
+62
AleksandrBank
AleksandrBank
29 березня 2019, 9:52
#
Противоречивы данные фразы:

«В Украине набирает обороты ресторанный бум.»

««Не удивительно, что более сотни киевских ресторанов в прошлом году закрылись или были выставлены на продажу», — говорит она.»

Поржал, не знаю за сколько это отобьется и отобьет ли:
«Скажем, сеть ресторанов «Мафия» предлагает свою франшизу за $450 тысяч, «Волконский» — за 666,7 тысяч евро, «Желток» — за $320 тыс., «Шоколадница» — за $217 тыс.»

РЕЗЮМЕ:
«В-третьих, возможны неправильные просчеты в бизнес-плане. И вложения, которые, как вам обещают, должны окупиться «за 6 месяцев», на практике вы будете возвращать в 2-3 раза дольше. «У меня так и получилось. Потратил $10 тысяч, обещали возврат денег за полгода. Работаю уже два года, но даже инвестиций не отбил. Постоянно что-то требуют — то на рекламу, то на дизайн поменять за свои деньги. А на претензии по окупаемости говорят — сам виноват, не тот персонал нанял, изменилась конкурентная среда и пр. Думаю отказаться от этой франшизы», — рассказал «Минфину» киевский предприниматель, в свое время купивший франшизу кофейной.»

Спасибо за статью! На самом деле сам думаю пойти по пути кофейни или разливки «живого» пива. Смотрел, анализировал точки как на остановках, так и торговых центрах, смотрел поток людей, и почему там люди, какие особенности этого потока и т.д. Пока не решился, хотя интересно. Просто кофейни и Пиво Живое — сейчас не есть уже давно изюменкой, тут больше влияет расп
+
+23
AleksandrBank
AleksandrBank
29 березня 2019, 9:55
#
… тут больше влияет расположение и поток людей, доступность. У меня в доме я видел как много офисов и кафешек сменилось. И продавали экологически чистую продукцию (еду), и кофе с тортиками и и т.д., но расположение делает свое.
+
+30
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
29 березня 2019, 13:24
#
Краще відкрити бізнес по аналізу потоку людей для таких бізнесів

На золотій лихоманці заробили ті хто продавав інструмент, а не ті хто шукав метал
+
0
magmerlin
magmerlin
29 березня 2019, 10:25
#
Интересны еще мнения, комментарии и живые примеры
+
+15
Anko
Anko
29 березня 2019, 19:42
#
Самый выгодный — Макдональдс. Видать, отказался Минфину платить за рекламу. Упомянули даже Форнетти, что смешно.
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
29 березня 2019, 20:21
#
Макдональдс в Украине не работает по франшизе.
+
+15
Anko
Anko
29 березня 2019, 23:37
#
http://bizrating.com.ua/15/articles/1258/index.html
Открытие франшизы McDonald`s может быть дорогостоящим, и вам нужно будет подготовить определенные инвестиции. Вам потребуется как минимум $ 750 000 в личных средствах авансом. Эти деньги должны быть вашими и не могут прийти в виде кредита. Первоначальные затраты на оборудование и другие расходные материалы обычно находятся между 959 000 долл. США и 2,11 млн. долл. США.

Существует ежемесячная плата за обслуживание, основанная на производительности вашего ресторана. Обычно это около 4% от общего объема продаж.
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
30 березня 2019, 10:56
#
Спасибо, просто знал о том что пока не один ресторан Мака по франшизе не был открыт.
+
+15
Буква Ґ
Буква Ґ
29 березня 2019, 10:35
#
Не знаю как у вас но у нас в Украине расчеты в долларах запрещены
+
+30
bonv
bonv
29 березня 2019, 11:22
#
Кафешок багато на кожному кроці але хорошу каву (еспресо) роблять одиниці… Тому і їздимо з друзями туди де добре готують.
А потім все решта…
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
29 березня 2019, 13:25
#
За межами Італії каву ніхто не вміє готувати каву
+
0
vkazachenko
vkazachenko
29 березня 2019, 17:41
#
Да и в Италии хороший кофе найти сложно в средней кофейне.
+
+15
bonv
bonv
29 березня 2019, 19:08
#
Велком в Калуш. Знаю де дійсно еспресо достойне роблять,, як і рістретто…
+
0
Elena1997
Elena1997
30 березня 2019, 11:10
#
А что калушане на чашечку утреннего кофе в Вену уже не летают? :)
+
+30
bonv
bonv
30 березня 2019, 13:28
#
Машиною але не на кофе:)
+
0
Elena1997
Elena1997
30 березня 2019, 14:31
#
Та понятно, откуда у Вас деньги на кофе в Вене :)
Человек, который тарит с осени 5 мешков картошки на зиму, априори не имеет денег на кофе в Вене, тем более на квиток Виз эйр :) :)
+
+57
bonv
bonv
30 березня 2019, 16:31
#
Вибираю смачну домашню картоплю, яку приємно їсти і закупляю на зиму бо маю де тримати… Ти ж купляєш всяку гадость — про що сама писала на форумі, картоплю яку неможливо їсти…
І свині домашньої половинку я завжди купляю щоб отримувати насолоду від споживання мяса/тушонки/пельмешок:)
Заздрість це погано:)
+
0
Elena1997
Elena1997
12 липня 2019, 8:01
#
Книги, фантастику, писать не пробовал ? :)
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
12 липня 2019, 1:06
#
В Італії навіть в забігайлівках кава краща за більішсть місць в ЄС
Про Україну згадувати не будемо
+
+42
Kanarej
Kanarej
29 березня 2019, 14:06
#
Тому що в нас роблять переважно експресо :)
+
+15
bonv
bonv
29 березня 2019, 14:22
#
Що люди просять те їм і роблять:):) +15
+
0
Kanarej
Kanarej
29 березня 2019, 14:36
#
Навіть Садовий коли зустрічався з Гриценком перед об'єднанням — пив експресо.
https://www.youtube.com/watch?v=KN-hy1GMN5I&feature=youtu.be&t=3
+
0
Zed99992
Zed99992
29 березня 2019, 16:12
#
Еспресо
+
0
MILEBCKIY .
MILEBCKIY .
29 березня 2019, 16:42
#
Zed99992
да ну правда?
+
+15
Kanarej
Kanarej
29 березня 2019, 17:21
#
А роблять експресо :)
+
+26
mary27
mary27
29 березня 2019, 19:28
#
Можно заработать, впаривая кому-то франшизу)
+
0
1112VFRFH
1112VFRFH
29 березня 2019, 19:49
#
МаріяКоливанова!!! виручка, це просто зара яВам д о по м а г а ю з українською!!! коли про гроші- то є В И Т О Р Г!!!
+
+45
bonv
bonv
29 березня 2019, 20:03
#
Коли немає виручки то і виторг не допоможе:)
+
0
insomniatoday
insomniatoday
21 вересня 2019, 16:15
#
Рестораны это большое и сложное дело! Хотела открывать, но муж уговорил начать с чего-то поменьше. В итоге открыла успешную кофейню, но с помощью профессионалов по франшизе Bricks. Хочу поделиться опытом.

Очень переживала перед открытием, и во время первого месяца работы, но ребята со всем помогли. Это несомненный плюс работы по франшизе, если знать с кем работать. Очень влияет расположение. Тут никакая франшиза не поможет, если изначально место выбрано очень плохо. Если есть собственные идеи по развитию - можно рисковать. Но если цель заработать денег, а не реализовать свои фантазии - лучше работать по накатанной годами схеме, бесспорно.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися