Мінфін - Курси валют України

Встановити
28 березня 2019, 8:11

Як Big Data змінює майбутнє кредитування

Головна мета кожного бізнесу — максимізація прибутку. У випадку з кредитами це означає правильно визначити, хто з потенційних клієнтів швидко і безпроблемно поверне кредит, а хто виявиться злісним неплатником. І головне — не переплутати цих двох.

Як лідери ринку використовують big data і новітні технічні розробки для зниження кредитних ризиків, «Мінфіну» розповів СЕО Artellence Володимир Лозовий.

Як це працює зараз

Як правило, банки і кредитні компанії мають обмежену кількість інформації про своїх клієнтів, і тільки деякі з цих даних можуть допомогти визначити ймовірність неповернення кредиту. В першу чергу мова йде про кредитну історію людини: банк або інша кредитна організація дивиться на кількість попередніх кредитів і успішність їх виплати. Але кредитна історія не завжди дає повну картину: хороша кредитна історія не означає, що людина і в цей раз віддасть кредит — у нього може статися фінансова криза або серйозно змінитися особисті обставини. Що вже говорити про тих, чия кредитна історія практично відсутня — тобто про тих, хто брав 1-2 кредита або не брав їх взагалі (а це близько 10-20% всіх клієнтів)? В такому випадку банки часто виявляються безсилими і змушені давати кредити фактично «наосліп». Якщо тільки вони не використовують технології big data.

Чи є альтернатива?

Аналіз кредитної історії та транзакційних даних — метод, перевірений часом, і відмовлятися від нього не варто. Але часто його можна істотно доповнити завдяки більш глибокому розумінню психології клієнта — а також безлічі інших параметрів, пов'язаних з його особистістю, поведінкою, вподобаннями й інтересами. Візьмемо, наприклад, двох нових клієнтів, які хочуть взяти кредити. Їх кредитні історії незаймані, а платіжні картки практично не використовуються. Дані мобільних операторів не дають цінних инсайтів — і компанії залишається тільки сподіватися на долю і сумлінність нового клієнта. Але що, якщо цю сумлінність можна верифікувати за допомогою даних з відкритих джерел?

 Оформити кредитку онлайн 

Саме цим і займається штучний інтелект: він аналізує масу даних про людину, щоб зрозуміти, хто вона така, яка поведінка їй притаманна, та чи схильний він ризикувати — і масу інших параметрів. Таким чином, після аналізу профілів двох нових клієнтів ми отримуємо готову відповідь: один з них — спокійний і відповідальний менеджер зі стабільною роботою і сім'єю, а другий — любитель азартних ігор з високим рівнем емоційності. Питання «кому давати кредит?» відпав за лічені секунди.

Що дає big data

За допомогою вхідних даних і проаналізованої інформації з відкритих джерел, побудована на основі big data модель дозволяє значно доповнити і вдосконалити вже працюючу систему. У режимі реального часу штучний інтелект може проаналізувати профіль потенційного клієнта і видати кредитний рейтинг людини разом з набором додаткових полів. По суті, всього за 10 секунд банк або МФО може прийняти рішення — видавати чи не видавати кредит клієнту.

Подібна система відмінно працює і для тих, у кого є велика кредитна історія, і для нових клієнтів. У першому випадку вона істотно доповнює вже готове рішення: інтеграція big data технологій в готову систему робить приріст в 5-15 п.п. Gini, а це істотна різниця при будь-яких показниках. Якщо ж клієнт вперше бере кредит, модель дозволяє передбачити ймовірність повернення і приймати рішення виходячи з безлічі показників замість того, щоб грати в інтуїцію. І все це працює в режимі реального часу.

Як це робиться

За допомогою алгоритмів штучного інтелекту вивчаються дані з відкритих джерел. Це допомагає оцінити сотню параметрів потенційного клієнта, включаючи його дружелюбність, любов до азартних ігор, рівень ліні і освіту. У хід йдуть практично всі публічні аспекти онлайн поведінки — лайки, реакції на новини або певні пости, улюблені додатки, і навіть словниковий запас. Вся зібрана інформація чиститься, структурується і обробляється для того, щоб навчити моделі, які в подальшому прогнозують ту саму сумлінність людини — зможе (та чи захоче) він віддати взятий кредит.

Завдяки всьому цьому можна дізнатися важливі аспекти особистості людини — наприклад, його основні інтереси, його загальну активність, рівень інтелекту або любов до екстриму. Чи показує все це кредитна історія? Не думаємо. Аналіз профілю клієнта дозволяє з максимальною точністю передбачити не тільки ймовірність повернення кредитних коштів, а й те, чи схильна людина їх не повертати в принципі — за своїм психотипом або особистими обставинами. Таким чином, компанія отримує готове рішення і максимально точний кредитний рейтинг потенційного клієнта всього за кілька секунд — і на його основі приймає правильне рішення.

До недавнього часу банки і МФО бачили клієнта, що складається з купи цифр — історії погашення кредиту, заробітної плати, особистого майна і частих транзакцій. Big data ж дозволяє за всіма цифрами побачити особистість — відповідальну людину, яка зробить все, щоб віддати кредит, або навпаки — «лінивця», що має пристрасть до покеру. Кожна людина залишає безліч інформаційних слідів в соцмережах і за їх межами — їх не тільки можна, але й потрібно використовувати, щоб мінімізувати ризики і приймати тільки правильні рішення.

Коментарі - 10

+
+15
Tatiana S
Tatiana S
28 березня 2019, 10:12
#
Биг дата тут очень косвенно. Основной вопрос, как будут определять профиль заемщика в соцсетях, или теперь при оформлении анкеты на получение кредита будет пункт — ссылка на профиль в Фейсбуке?
+
+37
Alex Stein
Alex Stein
28 березня 2019, 11:21
#
Не совсем) Скоринг по соц сетям успешно работает лет уже 6 как, так что статья немножко отстала.
Банк получает нужную информацию и без вашего дополнительного согласия на процессинг именно этих данных и предоставления ссылок, достаточно тех документов что вы подписываете. Связь происходит либо через номер телефона, кстати операторы связи тоже продают данные о вас, либо в другой возможный способ.
В расчет скоринга идет не только ваш профиль но и профили ваших контактов.
+
0
Evgeniy Asmolov
Evgeniy Asmolov
28 березня 2019, 11:50
#
То есть бигдата сойдет на нет не имя человек аккаунта в соц сетях?
+
0
Tatiana S
Tatiana S
28 березня 2019, 13:05
#
В статье был указано, что получение данных идет из открытых источников. Какие в этом случае варианты сопоставления профиля в соцсетях и заемщика? Кроме ФИО, даты рождения или явного указания номера телефона, я вижу разве что распознавание лиц
А если говорить о не совсем легальных источниках, то какие тут схемы возможны? Базы данных с черного рынка от хакеров / бывших сотрудников? Договоренность с мобильным оператором (данные по типу номер телефона — профиль в соцсетях, исходя из мобильного траффика)? Прямой выход на менеджмент соцсетей?
Интересно, насколько это затратно и насколько окупаемо в наших реалиях в случае предоставления небольших сумм кредитов.
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
5 квітня 2019, 0:31
#
>Какие в этом случае варианты сопоставления профиля в соцсетях и заемщика?
>Кроме ФИО, даты рождения или явного указания номера телефона, я вижу разве что распознавание лиц
Цього більше ніж достатньо

>Базы данных с черного рынка от хакеров / бывших сотрудников?
+

>Договоренность с мобильным оператором (данные по типу номер телефона — профиль в соцсетях, исходя из мобильного траффика)?
+

>Прямой выход на менеджмент соцсетей?
+

>Интересно, насколько это затратно и насколько окупаемо в наших реалиях в случае предоставления небольших сумм кредитов.
Воно коштує не так багато, навіть за умови створення з 0 «своїми силами»
+
0
Yopta
Yopta
28 березня 2019, 12:17
#
Так и не понял где тут big data и при чем здесь искусственный интеллект, если в статье речь про машинное обучение по данным из соцсетей
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
5 квітня 2019, 0:32
#
Ці базворди йдуть завжди разом
+
+20
vlozovyi
vlozovyi
28 березня 2019, 14:31
#
Добрый день!

Некоторые пояснения:

Почему это big data? Для того, чтобы правильно проскорить отдельного заемщика – необходимо его сравнить с другими заемщиками. Таким образом анализируется совокупность большего кол-ва данных – а это терабайты информации.

Действительно анализ профилей для кредитного скоринга использовался и 6 лет назад, но стоит обратить внимание на глубину анализа и сложность нейросетей. Сейчас используется значительно больше данных и для их обработки применяются куда более продвинутые нейросети, которых 6 лет назад еще не существовало, что в итоге дает заметно больший прирост точности Gini, чем ранее.
+
0
MaxTirpiz
MaxTirpiz
29 березня 2019, 9:32
#
Скорее всего если нет расширенного профиля в мордобуке или инсте с сотней френдов и миллионом фоток, то биг дата скорее всего даст отрицательный ответ касательно потенциального заемщика ссылаясь на недостаток данных.
+
+15
Игорь Коляда
Игорь Коляда
30 березня 2019, 20:32
#
Главная цель каждого бизнеса — максимизация прибыли.

Самая дебильная цель, причём служащая оболваниванию людей.
Прибыль — это ПРОИЗВОДНОЕ, получающееся в результате сравнения ДОХОДОВ и РАСХОДОВ субъектов экономики — БАЛАНС.
Причём первичны — ДОХОДЫ, то есть НЕ будет ДОХОДОВ — НЕ будет РАСХОДОВ, а следовательно и прибыли.
Поэтому главной целью любого бизнеса есть — СТАБИЛИЗАЦИЯ ДОХОДОВ, и только потом можно задумываться о «максимизации прибыли».
Регулируя ДОХОДЫ и РАСХОДЫ — сокращая или увеличивая ,субъекты экономики регулируют прибыль — минимизируют или максимизируют.
Именно с этой точки зрения должна осуществляться и ОЦЕНКА РИСКОВ банками или другими финучреждениями «потенциальных клиентов» — в первую очередь по СТАБИЛЬНОСТИ ДОХОДА, как источника погашения кредита.
Без такого анализа всякие big data технологии бессильны в определении возможностей «потенциальных клиентов» финучреждений.

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися