В Україні будуть по-новому оформляти іномарки. Минулого тижня парламент прийняв у другому читанні і в цілому два резонансні законопроекти — №8487 та 8488. Широкій громадськості обидва документи більше відомі як «проекти по євробляхам». Але прописані в них нововведення стосуються всіх водіїв, а не тільки власників авто на іноземній реєстрації.
Нова формула: що змінюють автомобільні закони для євробляхерів та інших водіїв
Законопроекти були ухвалені в першому читанні ще влітку. Тоді «Мінфін» детально писав про можливі нововведення, зокрема, про нову формулу розрахунку акцизного збору на іномарки та рекордні штрафи для євробляхерів, що не узаконять свої авто.
Але після першого читання основний проект — №8487 — неабияк переписали. Всього в профільний парламентський комітет з питань податкової політики надійшло понад 90 правок, і частина з них була врахована в підсумковій версії закону. Правда, самі євробляхери залишилися незадоволені, а глава АвтоЄвросили Олег Ярошевич на знак протесту навіть влаштував ритуальне спалення свого джипа. У той же час глава Всеукраїнської асоціації автоімпортерів та дилерів (ВААІД) Олег Назаренко вважає, що закон вигідний для пересічних українців.
«Мінфін» розбирався, що зміниться для євробляхерів та інших водіїв.
Акцизи по-новому
Головне в законі №8487 — нова формула розрахунку акцизного збору на іномарки. У першому читанні було прийнято таку формулу — базова ставка (50 євро для нового бензинового та 75 євро для дизельного авто з мотором 1л) помножити на коефіцієнт обсягу двигуна (об'єм в кубічних сантиметрах розділити на 1000) і коефіцієнт віку (кількість повних років з моменту випуску траспортного засобу).
Депутати склали цілу таблицю, з якої було видно, як різко змінювався акциз залежно від «ненажерливості» та віку автомобіля. Наприклад, податки на 25- річні джипи з 6-літровим двигуном доходили до 11,5 тис. євро. За 15-річне дизельне авто з мотором 2,5 л — а це найбільш ходова машина серед євробляхерів — потрібно було б заплатити більше 2,8 тис. євро. І ця сума кардинально не сподобалася активістам. Як повідомив «Мінфіну» співзасновник «АвтоЄвроСили» Олександр Чернявський, вони лобіювали скасування коефіцієнта віку. «Щоб всі авто — і нові, і старі — розмитнювалися за однаковими ставками», — пояснив він.
У кінцевій версії закону з'явився третій варіант формули для акцизу. Базові ставки диференціювали. Тепер сума в 50 євро для нового бензинового авто актуальна для моделей з мотором до 3 л, а ставка 75 євро — для дизельних моделей до 3,5 л. Для більш потужних бензинових машин базова ставка становить 100 євро, а для дизельних — 150 євро. Ця базова ставка точно так само, як і в початковому варіанті, множиться на коефіцієнт двигуна. А ось третя складова — коефіцієнт віку — зазнала змін, хоча і не тих, на яких наполягали євробляхери. Тепер максимальний коефіцієнт віку становить 15. Навіть ще старіші авто, скажімо 20-25-річні, стануть розмитнювати за цим граничним показником.
«Це здешевлює ввезення відвертого секонд-хенду, дуже старих машин, і вигідно Європі, адже тепер вона зможе переправити в Україну весь свій автохлам», — каже Олег Назаренко.
Плюс — можна отримати 25-50% знижки на акциз протягом перших трьох місяців з моменту вступу нового закону в силу. Таким чином влада хоче зацікавити євробляхерів в оперативній легалізації своїх авто.
Знижки на раритет та ненажерливі мотори. Все так само дорого для блях
У компанії Autoconsulting розрахували декілька варіантів розмитнення іномарок за новою формулою. Як приклад взяли раритетний автомобіль Jaguar XJ6 1970 року випуску з мотором 4,2 л. В Європі такий можна купити за 8 тис. євро. У нас він вважається нев'їзним — не проходить за екологічними стандартами (в Україні діє норма євро-5, а їй відповідають авто, випущені не раніше 2010 р).
Але, якщо б його можна було розмитнити в нашій країні, то, за існуючими ставками, довелося б заплатити близько 30 тис. євро. За новою формулою акциз складе 6,3 тис. євро, тобто майже вп'ятеро дешевше.
BMW 520 2012 р. випуску з 2-літровим дизельним мотором коштує в Німеччині 9 тис. євро. Зараз акциз на нього 0,267 євро за один кубічний сантиметр об'єму двигуна, тобто, приблизно 534 євро. Але за новою формулою виходить дорожче — 900 євро. Вигідно тільки якщо розмитнити авто протягом пільгового періоду і отримати 50% знижки, тоді вийде 450 євро, — підрахували в Autoconsulting.
Точно так само сумнівна вигода узаконювати євробляхи. Якщо взяти одну з найпопулярніших серед бляхерів модель — 15- річну дизельну Audi A6 з мотором 2,5 л, то її розмитнення буде коштувати всі ті ж 2,8 тис. євро, тоді як євробляхери готові платити, за їхніми словами, не більше 500 євро, в крайньому випадку до 1 тис. євро.
У той же час для авто з великими моторами нова формула вигідніше існуючої. Скажімо, для Toyota Land Cruiser 200 з дизельним двигуном 4,5 л акциз за діючими ставками складе більше 9,9 тис. євро. А за новим законом її можна розмитнити за що більше 4 тис. євро.
Правда, водіям варто враховувати, що законодавці змінили тільки акцизи. Решта податків — а це 20% ПДВ і 10% ввізного мита залишилися незмінними. Тобто, в будь-якому випадку доведеться заплатити не менше 30% від митної вартості автомобіля.
Вік не порок
Істотна новація — припинення дії в Україні екологічного стандарту Євро-5. Зобов'язання поступово підвищувати екологічні норми наша країна взяла на себе в рамках Асоціації з ЄС, і по-хорошому, у нас зараз повинна була б діяти норма Євро-6, але в минулому році її відклали до 1 січня 2020 року. А тепер на невизначений час відсунули і Євро-5. Формально це зроблено для того, щоб дозволити євробляхерам узаконити свої авто, більшість з яких не відповідають Євро-5. Машини такого стандарту в Європі почали випускати лише з 2010 року. Тобто, авто більш ранніх років випуску були автоматично нев'їзними в нашу країну.
На перший погляд, скасування Євро-5 вигідна водіям. Адже в Європі 10-20 літні авто продаються за копійки. Іномарку можна придбати за 1-1,5 тис. євро, і вона буде явно краще наших «Жигулів» або «Ланосів».
Але на практиці розмитнити такий автомобіль все одно буде дорого. «Доведеться заплатити 2-3 вартості самого автомобіля, тобто, за машин за 1 тис. євро — майже 3 тис. євро розмитнення», — підрахував Олександр Чернявський. Проте, навіть з урахуванням таких податків та ж Audi A6 2000 року випуску за 4 тис. євро — досить непоганий варіант. Наприклад, на AutoRia за таку ж просять близько 5,3 тис. євро.
Як це буде працювати
Зараз обидва закони — 8487 і 8488 — відправлені на підпис президенту. Чи завізує він ці документи — поки невідомо. «АвтоЄвроСила», наприклад, буде домагатися президентського вето. А ось в ДФС вже роз'яснили як нові закони будуть працювати на практиці.
Як повідомили в прес-службі цього відомства, «передбачається введення Кабміном велінного порядку, згідно з яким протягом 180 днів з моменту набрання законом чинності будуть здійснюватися митні формальності щодо легкових автомобілів, що перебувають у митних режимах тимчасового ввезення або транзиту». Якщо говорити простіше, податківці сподіваються розмитнити всі євробляхи (а їх в Україні, за найскромнішими підрахунками, не менше 500 тис.) за найближчі півроку.
До речі, влада навіть пішли назустріч бляхерам у питанні виїзду на кордон. Якщо слідувати міжнародному законодавству, щоб узаконити євроблях в Україні, на ній спочатку потрібно виїхати за місцем реєстрації в одну з країн ЄС, там зняти авто з обліку та оформити договір купівлі-продажу, і тільки після цього можна претендувати на українські номери. Вся процедура коштувала б не менше 1-1,5 тис. євро, а в деяких випадках пройти ці етапи і зовсім нереально — багато фірм -посередників, на які були оформлені бляхи, просто закрилися. Але обраний якийсь середній варіант — легалізувати євробляху можна без виїзду за кордон, якщо у власника є на руках договір купівлі-продажу. Експерти не виключають, що з'явиться маса посередників, які будуть штампувати такі договори за подібною ціною. Але нюанси все одно залишаються. «Юридично незрозуміле питання процедури легалізації, так як для цього потрібно мати на руках пакет документів, угоду про купівлю-продаж. Зараз фактично за всіма машинами знайти власника нереально, а тим більше отримати від нього документи. Плюс для цього потрібно буде виїжджати за кордон. Для цього в законі є виноска про те, що порядок розробить КМУ», — пояснила керівник податкової та митної практики юридичної фірми «Місечко та партнери» Юлія Демиденко.
Вона також уточнила, то закон 8487 передбачає 180 робочих днів для здійснення розмитнення. Перші 90 днів діє знижка на акцизний податок в розмірі 50% для авто (що матиме наслідком те, що відразу хлине потік таких авто). В останні 90 днів «пільгового» періоду ставки стануть повними, але штрафи за порушення термінів перебування накладатися не будуть. Тим, хто не встигне вкластися в ці терміни, доведеться на практиці ознайомитись з нюансами іншого нового закону — №8488. Він передбачає рекордні штрафи для порушників митного законодавства — до 170 тис. грн. з конфіскацією транспортного засобу.
Костянтин Соприкін
Коментарі - 33
Надоело уже, все-равно для народа никто ничего хорошего
не сделает. А так хоть что-то.
— люди, которые раньше завезли машины легально, в очередной раз поняли что жить по закону в Украине глупо и дорого
— бляхи так и будут ездить незарегистрированными, пока сами не развалятся (это при условии, что будет надежно перекрыт канал поступления «новых» авто)
— нереальные штрафы только поощряют коррупцию в ГАИ или как она там сейчас называется
— депутаты в очередной раз принимали но так и не приняли решение проблемы
Как они могут ездить без раcтаможки? если штрафы — 90дней?
А что может сделать тысяча «активистов» при импотенции власти — мы это уже видели в 2014. И никакие миллионы пенсионеров не помогли.
Вот это https://www.obozrevatel.com/kiyany/life/vladeltsyi-avto-na-evronomerah-zablokirovali-tsentr-kieva.htm я бы не сказал что митингов не было, и это далеко не первый. Без этих митингов закон вообще бы не рассматривали.
Поймите, я не на стороне владельцев блях, даже скорее наоборот. Просто я вижу проблему, 500 тыс потенциальных участников массовых протестов, с которыми вообще никто ничего не хочет делать, принимаются законы «на отвали», которые только проблему усугубляют.
Насчет наполнения бюджета — верх наивности, тот классический случай, когда визга много а шерсти мало.
Год не вспомню, середина 90х пол Одессы ездили на молдавских (или приднестровских) номерах. Я ещё удивлялся зачем столько молдаван в Одессу понаехало. Потом всё куда то улетучилось без митингов и революций.
Митинги евробляхеров это политический проект. После выборов ими займутся компетентные органы и евроблях не будет. До выборов власть на это не пойдёт (тем более как мне кажется это её же проект).
Что в результате? В результате огромные поступления в бюджет за счет заранее спланированной схемы «Евробляха».
Мне кажется, что теперь будут останавливать каждую Евробляху и проверять растаможку и штрафовать и конфисковать, чтобы по максимуму влить денег в кормушку, а там уже по накатанной схеме.
Вы бы купили за 1к евро бляху в плачевном состоянии (а гонят в основном такие), чтобы вкинуть 2к евро в растаможку 1к евро ндс и потом 3к евро в ремонт?
Посмотрите видео про машины в Польше и Прибалтике, там далеко не все по 1,5. Ключевое слово «техосмотр», если машина уставшая в неё придётся вложиться без вариантов. Вот и скидывают такие по 5 копеек.
Боюсь, вы плохо знакомы с ситуацией :D
За 2к евро можно взять машину в отличном состоянии (какой-нибудь опель-мазду середины нулевых), в первые 90 дней растаможка будет стоить порядка 1.5-2к евро с днс и пошлиной и никаких ремонтов (только по мелочи, как у всех)
Вот тут я прикинул сколько потянет растаможка 10 летнего авто за 2к евро дизель 2л.
https://yapx.ru/v/Cu1Wa
Я так понимаю цифра внизу без стоимости самого авто. Со льготой цена приятная, без льготы ненамного меньше украинской, разве что там выбор больше и легче найти неушатанную.
Самая большая манипуляция. Украина не может соответствовать нормам даже евро5 пока у нас в стране собирается ланос и подобный китайский автохлам., Так как эти нормы касаются исключительно «первой постановки на учет», те постановке на учет машин, которые новые и до этого нигде на учете не стояли и это НИКАК не относится к б/у авто, от слова совсем. Ни в одной стране Европы вам не откажут в регистрации авто Евро 2 если ее выхлоп соответствует норме евро 2, или Евро 3 если ее выброс СО2 соответствует соответственно Евро3.
У каждого свои критерии ценности, знаю человека который за 3к$ купил Калину и считает её лучшей машиной, потому что до этого ездил на Ланосе и запчасти на Калину есть в любом колхозном магазине, а ремонтировать там можно всё самому «на коленке».
А еще лучше — взять десятку 8-9 года за примерно ту же сумму, вот это Автомобиль!