Ринок комерційної нерухомості столиці – привабливий напрямок для інвестицій. Особливо коли мова йде про готові об'єкти з вдалою локацією і досить швидким терміном окупності.
Інвестиції в гнучкі офісні рішення
Переваги гнучких офісних рішень для власників комерційної нерухомості та перспективи розвитку цього напрямку в Україні вивчили у компанії Regus – міжнародному провайдері офісних приміщень.
Сервісні офіси, такі як коворкінги, стали звичною частиною офісної нерухомості України. IT-фірми та професійні сервісні компанії, кількість яких в Україні зростає, активно шукають приміщення для оренди. Дослідження американської компанії JLL показало, що частка вакантних площ у секторі бізнес-послуг знизилася на 2,6%. Крім того, набирає популярності концепція «економіки загального користування» (shared economy): бізнес воліє радше платити за доступ до товарів і послуг, ніж за володіння ними.
На зміну традиційним офісам поступово приходить гнучкий формат. Поняття «офіс» трансформується у послугу, що стимулює розвиток компаній з організації робочого простору для бізнесу. Вже зараз будь-яка компанія може індивідуально підбирати умови праці: встановлювати терміни оренди від однієї години до п’яти років; змінювати розташування офісу всього за один день без інвестицій в ремонт приміщення; вибирати кабінетну систему або open space. Такий підхід дозволяє власникам компаній займатися виключно бізнесом, не відволікаючись на другорядні речі.
Разом зі збільшенням попиту на гнучкі офісні рішення, девелопери починають частіше розглядати їх власників як орендарів. За даними консалтингової компанії Colliers, у 2018 році всього 23% договорів оренди були підписані на приміщення площею 1000 — 2000 кв. м. Сервісні офіси орендують великі приміщення від 1000 кв. м, укладають довгострокові договори оренди, самі обладнують приміщення. Власник бізнес-центру не розподіляє самостійно площі між орендарями, тож співпраця виходить «гнучкою», як і послуги провайдерів офісних рішень. Серед яких:
Довгострокова оренда
Під час проектування будівлі девелопер може фокусуватися не на форматі приміщень майбутнього бізнес-центру, а на місці його розташування, наявності зручних транспортних розв'язок, економії електроенергії за рахунок панорамних вікон та інше.
Провайдеру гнучких офісних рішень також не потрібні дизайнерські рішення та складне планування. Простий формат дозволяє експериментувати: зробити кабінетну систему або коворкінг, залишити більше місця для кухні або розширити кімнату для переговорів. Важливо лише дотримуватися просторового балансу.
Такий варіант вигідний усім сторонам: девелопер дозволяє облаштувати площу і створити мікроклімат відповідно до формату орендаря, а натомість отримує переваги довгострокової оренди офісів. Водночас бізнес девелопера залишається у безпеці, мінімізуються ризики ремонту та переобладнання приміщення протягом тривалого часу.
Надійне співробітництво
Стрімкий технологічний розвиток за останнє десятиліття спростив організацію робочого процесу. Для повноцінної роботи співробітникові достатньо мати телефон, інтернет і ноутбук. Згідно з дослідженням Regus, проведеного восени 2017 року, 91% українців віддають перевагу роботі на гнучких умовах, а 46% готові відмовитися від роботи, якщо вона повністю виключає гнучкість.
Компанії розривають контракти оренди і переїжджають у сервісні офіси, малий бізнес орендує переговорну кімнату на годину раз на місяць, щоб зустрітися з клієнтом або провести презентацію.
Організації частіше використовують офіс за запитом, і девелоперу стає складніше заповнити порожні площі. Робота з провайдером, а не безпосередньо з кількома бізнесами – надійніша. Замість того, щоб розподіляти квадратні метри самостійно, провайдер гнучких офісних рішень може орендувати всі кв. м., а потім розумно розпорядитися ними між кожним клієнтом і його бізнесом. Це можливість для девелопера уникнути короткострокових договорів оренди, форс-мажорних ситуацій і марного простою приміщень, а значить, забезпечити стабільність свого бізнесу.
Перші продажі
Розташування БЦ у центральному діловому районі (ЦДР) передбачає вищу вартість оренди, ніж в інших районах. Згідно зі статистичними даними від JLL, максимальна ставка за квадратний метр у бізнес-центрі класу «А» у ЦДР досягає 29 доларів, тоді як в інших районах правого берега вартість квадратного метра на 4 долари дешевша.
Власники бізнес-центру насамперед оцінюють терміни окупності будівлі. Залежно від завантаженості центру, ці терміни можуть збільшуватися, однак зменшуються дуже рідко. До того ж пошук орендарів може затягнутися, адже не всім підходять умови, ціна або терміни оренди. У сервісних офісів також є свої умови і чіткі межі термінів оренди. Якщо це мережевий провайдер, на відкриття центру зазвичай виділяють не більше півроку, а повна завантаженість може бути досягнута вже у 1-й рік продажів. Тому співпраця з провайдерами гнучких офісних рішень допоможе девелоперу швидко окупити дорогу оренду.
Коментарі - 1