Мінфін - Курси валют України

Встановити
29 жовтня 2018, 15:27

Як вивести ціни на газ з болотних манівців

Громадяни України завжди платили за газ ринкову ціну. Просто частина його вартості «прихована» у витратах бюджету. До того ж наявна система спонсорує не тих, хто більше потребує, а хто більше споживає.

Громадяни України завжди платили за газ ринкову ціну.
Фото: Нова Доба

Народний депутат та економіст Віктор Пинзеник поділився баченням ситуації навколо підвищення цін на газ у своєму блозі на Facebook. Публікуємо скорочену версію.

Можливо, дехто хотів би почути від мене: «Ніякого підвищення цін на газ. Газ має роздаватися безплатно» чи «IMF, get away! Забирайся з України і не нав’язуй нам цінових рішень!» Але я не скажу ні першого, ні другого.

Скільки ми платили за газ до останнього підвищення? Якщо хтось вважає, що 7 тис. грн (округлюю) за тисячу кубометрів, то це ілюзія. Ми завжди платили і платимо за газ реальну ціну. І коли це було 450 доларів, і коли 304 долари — у вересні 2018 р. на кордоні. Просто ми платили і продовжуємо платити другу частину вартості такими болотистими манівцями, що тільки чортам там добре водиться. Саме там ходить та невидима частина ціни, яку ми чомусь вважаємо, що платить хтось інший, але не ми.

Та це далеко не так. Невидиму частину оплати робить бюджет. Інколи бачити і розуміти це легше, бо це відбувається напряму. Часто це відбувається складніше – через доходи публічної компанії Нафтогаз України, які все одно зав’язуються на бюджет. Бо публічна компанія, як і бюджет, належить українській громаді. У зв’язку з цим варто пригадати 104 млрд. грн. наших грошей, які довелося сплатити бюджету компанії у 2015 р. Це «гріхи» не тільки цього року, а й багатьох попередніх років.

В наших головах ніяк не може зачепитися думка, що бюджет формується тільки з нашої кишені. Ми думаємо, що це відбувається тільки через прибутковий податок. Але це не єдиний канал. Виключним платником такого джерела казни як ПДВ та ін. є кишеня громадян. Бо це – спеціальна надбавка до ціни конкретного товару. А немає подібних думок у наших головах мабуть тому, що сплачуючи за хліб, ми розуміємо, що оплачуємо. А сплачуючи додатково ПДВ при купівлі хліба, ми не знаємо, за що платимо – за оборону, освіту, медицину, чи за той же газ, бо гроші потрапляють спочатку у спільну бочку, що зветься бюджетом.

Таким чином, ми завжди платили, платимо і будемо сповна платити за газ. Просто одну частину ми платимо самі, а другу – спільно, громадою. У кінцевому рахунку ми платимо за газ навіть більше, ніж так звана ринкова ціна купівлі, бо в тихому болоті чорти добре бенкетують.

Чи виправдана система багатоканальної оплати газу? Суть у тому, чи повинні ми з нашої спільної бочки підтримувати усіх, чи тільки тих, кому найважче. У мене таке питання ніколи не викликало роздвоєння особистості. Я розумію політику, коли підтримують саме найбідніших. Коли ж це роблять ціною, то гроші потрапляють у кишені і тих, для кого річна оплата газу – це один похід у ресторан. Більше того, перевагу якраз отримують ті, хто більше споживає газу. А це не найбідніші. Унікальний варіант соціальної політики.

Наявність двох цін на газ, що відрізняються майже на 4 тис. грн. за тисячу кубометрів – це клондайк для зловживань і корупції. Достатньо, щоб дешевший газ потрапив туди, де мали б платити значно вищу ціну. Облік у нас – краще не буває. Чи ми віримо в чесних чиновників, які щодня і щогодини контролюватимуть грошово-газові потоки, спокійно дивлячись, як поруч рікою течуть чиїсь гроші (бо ми ніяк не хочемо сприйняти бюджет як свій, а не чийсь, чужий)?

Постачання газу для населення, виробникам тепла і гарячої води сьогодні монополізовано, його продаж здійснює одна компанія. А цей ринок має стати конкурентним. І споживачі повинні отримати можливість обирати постачальника, того, хто пропонує кращі умови. Це неможливо зробити, коли діють різні правила формування цін. З необхідності формування конкурентного ринку випливає і потреба у монетизації субсидії.

Два заключних моменти

Перший. Дуже важливо задіяти добре працюючу систему підтримки найбідніших, оперативно реагуючи на збої, що виникають.

Другий. Український газ. За наявних рішень доходи видобувних компаній просто непристойні. Ними мали б поділитися із суспільством — і не в тих розмірах, як це відбувається зараз. У секторі генерується дохід, який достатній і для масштабних інвестицій у газовидобуток, і для значно більших надходжень в українську казну. Не раз піднімав цю проблему на різних рівнях. Мене не чують.

І насамкінець. Навіщо я все це пишу? Може краще повернутися до: «Go home, IMF». Багатьом це просте «забирайтесь» сподобається. І, головне, – мізки не треба напружувати.

Але так розмовляють з електоратом. Я ж розмовляю з громадянами.

Коментарі - 39

+
+34
AleksandrBank
AleksandrBank
29 жовтня 2018, 17:05
#
«Я не единожды поднимал эту проблему на различных уровнях, но меня не слышат.» — предложите МВФ заложить это в реформы и прописать в законы, чтобы убрать эти проблемы.....?
+
+67
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
29 жовтня 2018, 18:24
#
Підняття ціни без покращення обліку — нічого не дасть

Нам потрібен перехід на Вт*год чи на btu, або ми й надалі будемо створювати корупцію в сфері
+
+59
laa1999
laa1999
30 жовтня 2018, 9:41
#
А может и перевести транспорт на мили, чтобы не нарушали скоростной режим? Идиотизм написан Вами.
+
+12
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
30 жовтня 2018, 13:48
#
Ідіотизм це вірити на слово комунальникам, що вам подають газ по дсту

І до чого тут милі чи ви взагалі не розумієте про що я кажу?
+
+15
Den86
Den86
30 жовтня 2018, 12:47
#
Не поленился, поднял платежки за отопление с 2011года по 2018
октябрь 2011-1,01грн/м2/; 2012-0,7 грн/м2; 2013-1,59грн/м2 ....2017-3,87грн/м2;
ноябрь 2011-3,02; 2012-2,75; 2013-2,16грн/м2… 2017-12,95грн/м2;
декабрь 2011-2,98; 2012-3,97; 2013-3,07 грн/м2… 2017-15,6грн/м2;
январь 2012- 3,49; 2013-4,13; 2014-3,11грн/м2… грн/м2...2018-16,16грн/м2;
февраль 2012-4,96; 2013-3,43; 2014-3,49 грн/м2......2018-16,1грн/м2
март 2012-3,19; 2013-3,66; 2014-3,09 грн/м2.......2018-18,20 грн/м2;
Отопление подорожало с 2011 более чем в 4 раза, но курс не вырос более чем в 4 раза.
У моих родителей, где нет ОСББ в два раза дороже отопление.
+
+15
SAndreyS
SAndreyS
30 жовтня 2018, 13:24
#
Курс вырос в 3,5 раза — с 8-ми до 28.
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
30 жовтня 2018, 13:48
#
І?
+
+90
Якунин Игорь
Якунин Игорь
29 жовтня 2018, 19:43
#
Безусловно важно не только считать объем потребленного газа, а его состав или калорийность. Ибо самого метана в бытовом газе, что нам качают в трубах дай бог 30% наберется.
+
+30
Богдан Перчук
Богдан Перчук
29 жовтня 2018, 20:05
#
Господин Пензеник, занявшись политикой, немного забыл про экономику? Или пытается применить искусство жонглирования понятиями в экономике для политических целей?
Цена никогда не может быть реальной. «Реальная цена»-понятие не корректное. Более правильное выражение -«реальная стоимость». Цена -это денежное выражение стоимости. Цена может быть рыночной (сформированной по соглашению между продавцом и покупателем), административно установленной (регулируемый тариф) или «гибрид» указанных систем ценообразования. Если цена равна реальной стоимости -то прибыль равна нулю. Учитывая то, что «Нафтогаз» и его «дочки», отчитались за 2017 год о прибыли, цена получается на много превышает стоимость.
А какая она, реальная стоимость? Здесь сделана попытка её подсчета:
https://minfin.com.ua/blogs/reformator/117479/

Определить реальную стоимость газа, как и любого товара, с идеальной точностью, не получиться. Потому что помимо явных издержек, существуют еще и скрытые издержки (например, в случае с полезными ископаемыми — затраты на устранение последствий влияния на экологию в будущем и т.п.).

Не за газ платим а за содержание дармоедов, сидящих на «трубе» и распределяющих денежные потоки.
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
29 жовтня 2018, 20:35
#
Мабуть варто ввести до обрахунків підприємства, що заволоділи місцевими трубопроводами і зараз отримуються прибутки з нічого
+
0
laa1999
laa1999
30 жовтня 2018, 10:26
#
Так любое предприятие и практически вся сфера торговли захвачены или кто-то, что-то строил со времен СССР? Нет.
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
30 жовтня 2018, 13:47
#
Ці були захоплені недавно, менше 10 років тому
+
+15
bampi
bampi
29 жовтня 2018, 21:42
#
По прибыльности — не соотв действительности. Это обычное манипулирование отчетностью. Посмотрите прибыль и динамику по нак и задолженность по дебиторке в оборотных у Укргаздобыча. НАК — это «обычный» Enron.
+
0
Danconia
Danconia
30 жовтня 2018, 0:20
#
Пинзеник вроде бы умный мужик, но такое ощущение что живёт как Путин — где-то в параллельной Вселенной.
Если цену на газ поставить рыночную, то бюджету будет хорошо ровно до первого заседания правительства, на котором все это «хорошо» распилят по карманам.
НДС за хлеб до прихода 5/10 никто не снизит и не отменит независимо от того какие будут тарифы на газ для населения.

+
+54
SAndreyS
SAndreyS
30 жовтня 2018, 10:17
#
Конечно распилят, например из 908 млрд. бюджета:
— 139 млрд. — дотирование пенсионного фонда (15,3%), не будем платить пенсии, правильно?
— 130 млрд — обслуживание долга (14,3%), режем, не будем платить долги?
— 131 млрд. — субсидии и помощь малоимущим и на коммуналку (14,4%), прекращаем субсидировать, пусть сдыхают, зубожили?
— 86 млрд. грн. — наука и образование (9,4%), режем науку, школы закрываем, зачем учить детей?
— 81 млрд. грн. — здоровье (8,9%), закрываем больницы, я правильно понял?
— 82,2 млрд. — мин. обороны (9%), режем? распускаем армию? Привет Новороссия? Когда у вас квартиру отожмут и на подвал отправят, думаю измените мнение?
— 60,1 млрд. — МВД (полиция+нацгвадия+пограничники),(6,6%) режем, не надо?
Итого: 709,3 млрд. или 78% бюджета, что режем? Совершенно ненужные расходы, да? Везде конечно дико пилят. И нафиг не надо? Пенсии, социалка, армия, обслуживание долга?
https://minfin.com.ua/2018/10/29/35440439/

+
+30
Den86
Den86
30 жовтня 2018, 12:30
#
Вы не учли расходы на раздутый аппарат и содержание движимого и недвижимого имущества:
ВР,
АП,
ПФ,
МЮ, суды, прокуроры и т.д,
прочие государственный структуры.
Сократить весь аппарат нахлебников до обоснованного мировой практикой минимума!!!
+
+39
SAndreyS
SAndreyS
30 жовтня 2018, 12:47
#
Смотрите, я взял 7 самых мощных статей, получилось 78% бюджета, на все прочее 22% или 200 млрд.
Если Вы взгляните на сам бюджет http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2246-19 (Додаток 3 вроде структура расходов), то там на содержание гос. органов не сильно и много, если сравнивать с например субвенцией на пенсии.
Просто это нудновато смотреть по статьям, а нужно, чтобы представить реальные затраты и статьи.
Даже если расходы на министерства сократить в 2-3 раза больше 20-30 млрд. вы не сэкономите, а это капля в море.
Да и не факт, что возможно сократить на столько.
+
+30
Den86
Den86
30 жовтня 2018, 13:05
#
Поверьте, у госорганов специально «скрыты» большинство крупных затрат, кроме зарплат.
Остальные затраты сидят в местных бюджетах: коммуналка, недвижимость, мебель, техника, автопарки и прочее.
Если сделать публичными все бюджеты госслужб и их подразделений с полной расшифровкой количества госслужащих и обслуживающего персонала, Вы будете очень удивлены масштабами расходов средств бюджета Украины.
+
+24
SAndreyS
SAndreyS
30 жовтня 2018, 13:25
#
Вы утверждаете, что расходы завышены (я не знаю), я просто считаю, что говорить завышены или нет и насколько, можно только после получения чисел, а их нет.
+
+30
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
30 жовтня 2018, 13:49
#
Ну ось і подивіться на закупки дорогих авто для керівників
+
+15
SAndreyS
SAndreyS
30 жовтня 2018, 13:54
#
Я не оспариваю, что они есть, но все же может дадите парочку самых вопиющих примеров
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
30 жовтня 2018, 19:22
#
https://www.rbc.ua/ukr/news/gosupravdelami-priobrelo-dva-elitnyh-mercedes-1540543871.html

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-06-15-000340-c

https://www.google.com.ua/search?q=прозорро+закупка+дорогих+автівок
+
+15
SAndreyS
SAndreyS
31 жовтня 2018, 11:03
#
Собственно, для президента такие авто не сильно-то и перебор. Хотя в некоторой степени согласен, нужно переходить на что-то бюджетнее.
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
31 жовтня 2018, 14:13
#
Авжеж
Для найбіднішої країни Європи саме доцільно купувати новісінькі авто, бо як жеж пани будуть їздити на моделях 2017
+
0
SAndreyS
SAndreyS
31 жовтня 2018, 15:10
#
Охрана и автопарк президента и премьера — это особая вещь. Я не оправдываю, просто могут быть нюансы.
Та же защита и бронирование.
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
31 жовтня 2018, 20:19
#
Я просто скажу, що найбагатші країни світу не дозволяють собі такого
+
0
Владимир Поливальников
Владимир Поливальников
4 листопада 2018, 21:56
#
Я думаю, что 20-30 млрд. в теперешнее время, если учесть, что мы уже опустились ниже Молдовы нужно радоваться каждому сэкономленному млрд.
+
+15
SAndreyS
SAndreyS
4 листопада 2018, 23:05
#
Я бы не очень смотрел, на эти рейтинги. И меня не очень радует даж такая экономия, при таком громадном дефиците ПФ. А ведь еще десятки миллиардов вылетают на ветер из-за энергонеэффективного жилья. Недавно в группу ОСББ писали: «Когда дадут отопление?», в квартире у них 16 градусов. Так и у меня 16, я свитер одеваю, и не волнуюсь. И тепло. И нормально. А невменяемое желание плебса иметь 25 градусов, я не понимаю.
+
0
mary27
mary27
30 жовтня 2018, 11:25
#
Секта свидетелей 5/10?)
+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
30 жовтня 2018, 12:24
#
Секта 1/10. Десять забери, один отдай!
+
0
vicmarin37
vicmarin37
30 жовтня 2018, 13:41
#
Независимая Украина — 27 лет дискуссии о газе:)
Браво!..
А в далеком 1991 году я был полностью уверен, что на территории страны уже в ближайшее время будут работать иностранные транснациональные корпорации и мы пойдем на них работать, а люди заживут весело, легко и беззаботно…
К сожалению, так и не сбылось… газ не даёт… вот зараза… а тогда никто и не думал о нём…
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
30 жовтня 2018, 13:50
#
Це завдяки приватизації на халяву і відсутності волі до реформ у парткерівництва
+
0
vicmarin37
vicmarin37
30 жовтня 2018, 15:10
#
Чому люди саме таких вибирають?
+
+30
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
30 жовтня 2018, 19:20
#
Тому, що соціальні ліфти не працюють
+
+7
vicmarin37
vicmarin37
31 жовтня 2018, 10:45
#
Значить рівень культури і інтеллекту у людей низький,
тобто нерозумні люди не можуть створити розумну систему.
Потрібно у мурахів вчитись.
+
+15
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
31 жовтня 2018, 14:12
#
Ці речі так прямо не пов'язані

Системи сворюються елітами (бажано національними)

Порівнювати тварин, що мають складне соціальне життя, і мурах, в яких поведінка прописана в ДНК, не дуже розумно
В мурах не існує соціальних ліфтів
+
+15
uvellir
uvellir
3 листопада 2018, 16:05
#
При чому тут соціальні ліфти до пенсіонерів і бюджетників, яких більшість ще з 1991 року? І їх тупих дітей, які теж голосували як не за комуністів то за ригів? Може це добре, що вони еволюційно вимирають, бо їхня поведінка деструктивна?
+
0
Кандидат в президенти лісу
Кандидат в президенти лісу
3 листопада 2018, 20:21
#
Може вони і вимруть, але ситуацію це ніяк не змінить, якщо обирати не буде з кого

Наразі у нас немає вибору поганих серед найгірших — у нас всі найгірші і відрізняються тільки байками, що воно штовхають лохторату
+
0
vicmarin37
vicmarin37
4 листопада 2018, 14:27
#
Наприклад, я найкращий і знаю достовірно що робити, але мене на першому кроці дурнею починають завалювати
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися