Громадяни України завжди платили за газ ринкову ціну. Просто частина його вартості «прихована» у витратах бюджету. До того ж наявна система спонсорує не тих, хто більше потребує, а хто більше споживає.
Як вивести ціни на газ з болотних манівців
Народний депутат та економіст Віктор Пинзеник поділився баченням ситуації навколо підвищення цін на газ у своєму блозі на Facebook. Публікуємо скорочену версію.
Можливо, дехто хотів би почути від мене: «Ніякого підвищення цін на газ. Газ має роздаватися безплатно» чи «IMF, get away! Забирайся з України і не нав’язуй нам цінових рішень!» Але я не скажу ні першого, ні другого.
Скільки ми платили за газ до останнього підвищення? Якщо хтось вважає, що 7 тис. грн (округлюю) за тисячу кубометрів, то це ілюзія. Ми завжди платили і платимо за газ реальну ціну. І коли це було 450 доларів, і коли 304 долари — у вересні 2018 р. на кордоні. Просто ми платили і продовжуємо платити другу частину вартості такими болотистими манівцями, що тільки чортам там добре водиться. Саме там ходить та невидима частина ціни, яку ми чомусь вважаємо, що платить хтось інший, але не ми.
Та це далеко не так. Невидиму частину оплати робить бюджет. Інколи бачити і розуміти це легше, бо це відбувається напряму. Часто це відбувається складніше – через доходи публічної компанії Нафтогаз України, які все одно зав’язуються на бюджет. Бо публічна компанія, як і бюджет, належить українській громаді. У зв’язку з цим варто пригадати 104 млрд. грн. наших грошей, які довелося сплатити бюджету компанії у 2015 р. Це «гріхи» не тільки цього року, а й багатьох попередніх років.
В наших головах ніяк не може зачепитися думка, що бюджет формується тільки з нашої кишені. Ми думаємо, що це відбувається тільки через прибутковий податок. Але це не єдиний канал. Виключним платником такого джерела казни як ПДВ та ін. є кишеня громадян. Бо це – спеціальна надбавка до ціни конкретного товару. А немає подібних думок у наших головах мабуть тому, що сплачуючи за хліб, ми розуміємо, що оплачуємо. А сплачуючи додатково ПДВ при купівлі хліба, ми не знаємо, за що платимо – за оборону, освіту, медицину, чи за той же газ, бо гроші потрапляють спочатку у спільну бочку, що зветься бюджетом.
Таким чином, ми завжди платили, платимо і будемо сповна платити за газ. Просто одну частину ми платимо самі, а другу – спільно, громадою. У кінцевому рахунку ми платимо за газ навіть більше, ніж так звана ринкова ціна купівлі, бо в тихому болоті чорти добре бенкетують.
Чи виправдана система багатоканальної оплати газу? Суть у тому, чи повинні ми з нашої спільної бочки підтримувати усіх, чи тільки тих, кому найважче. У мене таке питання ніколи не викликало роздвоєння особистості. Я розумію політику, коли підтримують саме найбідніших. Коли ж це роблять ціною, то гроші потрапляють у кишені і тих, для кого річна оплата газу – це один похід у ресторан. Більше того, перевагу якраз отримують ті, хто більше споживає газу. А це не найбідніші. Унікальний варіант соціальної політики.
Наявність двох цін на газ, що відрізняються майже на 4 тис. грн. за тисячу кубометрів – це клондайк для зловживань і корупції. Достатньо, щоб дешевший газ потрапив туди, де мали б платити значно вищу ціну. Облік у нас – краще не буває. Чи ми віримо в чесних чиновників, які щодня і щогодини контролюватимуть грошово-газові потоки, спокійно дивлячись, як поруч рікою течуть чиїсь гроші (бо ми ніяк не хочемо сприйняти бюджет як свій, а не чийсь, чужий)?
Постачання газу для населення, виробникам тепла і гарячої води сьогодні монополізовано, його продаж здійснює одна компанія. А цей ринок має стати конкурентним. І споживачі повинні отримати можливість обирати постачальника, того, хто пропонує кращі умови. Це неможливо зробити, коли діють різні правила формування цін. З необхідності формування конкурентного ринку випливає і потреба у монетизації субсидії.
Два заключних моменти
Перший. Дуже важливо задіяти добре працюючу систему підтримки найбідніших, оперативно реагуючи на збої, що виникають.
Другий. Український газ. За наявних рішень доходи видобувних компаній просто непристойні. Ними мали б поділитися із суспільством — і не в тих розмірах, як це відбувається зараз. У секторі генерується дохід, який достатній і для масштабних інвестицій у газовидобуток, і для значно більших надходжень в українську казну. Не раз піднімав цю проблему на різних рівнях. Мене не чують.
І насамкінець. Навіщо я все це пишу? Може краще повернутися до: «Go home, IMF». Багатьом це просте «забирайтесь» сподобається. І, головне, – мізки не треба напружувати.
Але так розмовляють з електоратом. Я ж розмовляю з громадянами.
Коментарі - 39
Нам потрібен перехід на Вт*год чи на btu, або ми й надалі будемо створювати корупцію в сфері
І до чого тут милі чи ви взагалі не розумієте про що я кажу?
октябрь 2011-1,01грн/м2/; 2012-0,7 грн/м2; 2013-1,59грн/м2 ....2017-3,87грн/м2;
ноябрь 2011-3,02; 2012-2,75; 2013-2,16грн/м2… 2017-12,95грн/м2;
декабрь 2011-2,98; 2012-3,97; 2013-3,07 грн/м2… 2017-15,6грн/м2;
январь 2012- 3,49; 2013-4,13; 2014-3,11грн/м2… грн/м2...2018-16,16грн/м2;
февраль 2012-4,96; 2013-3,43; 2014-3,49 грн/м2......2018-16,1грн/м2
март 2012-3,19; 2013-3,66; 2014-3,09 грн/м2.......2018-18,20 грн/м2;
Отопление подорожало с 2011 более чем в 4 раза, но курс не вырос более чем в 4 раза.
У моих родителей, где нет ОСББ в два раза дороже отопление.
Цена никогда не может быть реальной. «Реальная цена»-понятие не корректное. Более правильное выражение -«реальная стоимость». Цена -это денежное выражение стоимости. Цена может быть рыночной (сформированной по соглашению между продавцом и покупателем), административно установленной (регулируемый тариф) или «гибрид» указанных систем ценообразования. Если цена равна реальной стоимости -то прибыль равна нулю. Учитывая то, что «Нафтогаз» и его «дочки», отчитались за 2017 год о прибыли, цена получается на много превышает стоимость.
А какая она, реальная стоимость? Здесь сделана попытка её подсчета:
https://minfin.com.ua/blogs/reformator/117479/
Определить реальную стоимость газа, как и любого товара, с идеальной точностью, не получиться. Потому что помимо явных издержек, существуют еще и скрытые издержки (например, в случае с полезными ископаемыми — затраты на устранение последствий влияния на экологию в будущем и т.п.).
Не за газ платим а за содержание дармоедов, сидящих на «трубе» и распределяющих денежные потоки.
Если цену на газ поставить рыночную, то бюджету будет хорошо ровно до первого заседания правительства, на котором все это «хорошо» распилят по карманам.
НДС за хлеб до прихода 5/10 никто не снизит и не отменит независимо от того какие будут тарифы на газ для населения.
— 139 млрд. — дотирование пенсионного фонда (15,3%), не будем платить пенсии, правильно?
— 130 млрд — обслуживание долга (14,3%), режем, не будем платить долги?
— 131 млрд. — субсидии и помощь малоимущим и на коммуналку (14,4%), прекращаем субсидировать, пусть сдыхают, зубожили?
— 86 млрд. грн. — наука и образование (9,4%), режем науку, школы закрываем, зачем учить детей?
— 81 млрд. грн. — здоровье (8,9%), закрываем больницы, я правильно понял?
— 82,2 млрд. — мин. обороны (9%), режем? распускаем армию? Привет Новороссия? Когда у вас квартиру отожмут и на подвал отправят, думаю измените мнение?
— 60,1 млрд. — МВД (полиция+нацгвадия+пограничники),(6,6%) режем, не надо?
Итого: 709,3 млрд. или 78% бюджета, что режем? Совершенно ненужные расходы, да? Везде конечно дико пилят. И нафиг не надо? Пенсии, социалка, армия, обслуживание долга?
https://minfin.com.ua/2018/10/29/35440439/
ВР,
АП,
ПФ,
МЮ, суды, прокуроры и т.д,
прочие государственный структуры.
Сократить весь аппарат нахлебников до обоснованного мировой практикой минимума!!!
Если Вы взгляните на сам бюджет http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2246-19 (Додаток 3 вроде структура расходов), то там на содержание гос. органов не сильно и много, если сравнивать с например субвенцией на пенсии.
Просто это нудновато смотреть по статьям, а нужно, чтобы представить реальные затраты и статьи.
Даже если расходы на министерства сократить в 2-3 раза больше 20-30 млрд. вы не сэкономите, а это капля в море.
Да и не факт, что возможно сократить на столько.
Остальные затраты сидят в местных бюджетах: коммуналка, недвижимость, мебель, техника, автопарки и прочее.
Если сделать публичными все бюджеты госслужб и их подразделений с полной расшифровкой количества госслужащих и обслуживающего персонала, Вы будете очень удивлены масштабами расходов средств бюджета Украины.
https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-06-15-000340-c
https://www.google.com.ua/search?q=прозорро+закупка+дорогих+автівок
Для найбіднішої країни Європи саме доцільно купувати новісінькі авто, бо як жеж пани будуть їздити на моделях 2017
Та же защита и бронирование.
Браво!..
А в далеком 1991 году я был полностью уверен, что на территории страны уже в ближайшее время будут работать иностранные транснациональные корпорации и мы пойдем на них работать, а люди заживут весело, легко и беззаботно…
К сожалению, так и не сбылось… газ не даёт… вот зараза… а тогда никто и не думал о нём…
тобто нерозумні люди не можуть створити розумну систему.
Потрібно у мурахів вчитись.
Системи сворюються елітами (бажано національними)
Порівнювати тварин, що мають складне соціальне життя, і мурах, в яких поведінка прописана в ДНК, не дуже розумно
В мурах не існує соціальних ліфтів
Наразі у нас немає вибору поганих серед найгірших — у нас всі найгірші і відрізняються тільки байками, що воно штовхають лохторату