Попит на послуги лізингових компаній в Україні та обсяги лізингових угод активно зростатимуть найближчі 3-5 років, а обсяг фінансування українського бізнесу за угодами лізингу до 2021 року як мінімум подвоїться.
Світле майбутнє фінансового лізингу в Україні
USAID та Асоціація «Українське об’єднання лізингодавців» презентували огляд поточного стану ринку лізингових послуг в світі та Україні, а також перспективи його розвитку. «Мінфін» публікує скорочений варіант.
Ситуація на глобальному ринку
Світовий ринок лізингу зараз на підйомі: до 2021 року очікується ріст на 30%. Це відбувається переважно завдяки ринкам Азії, в першу чергу – Китаю. Європейський ринок займає 32% світового, а лідерами є Великобританія, Німеччина та Франція.
Україна за обсягом ринку лізингу поки що знаходиться у «хвості» рейтингу, на 50-му місці, із дуже скромними $0,21 млрд. В той час як показник Польщі складає $14 млрд.
Структура ринку лізингу України нагадує структуру інших європейських країн – Польщі та Німеччині. Найбільшу частку займають транспортні засоби. Однак якщо в Україні це, в основному, легкові авто, то в країнах ЄС – вантажний та сільськогосподарський транспорт.
Проблеми ринку лізингу в Україні
Ринок лізингу в Україні за своїм розвитком знаходиться, по суті, на рівні 90-х років. Серед перешкод – брак внутрішнього та іноземного капіталу, відсутність спеціальних державних мотивуючих програм для малого та середнього бізнесу та застаріле законодавство, яке регулює лізингові операції в Україні. Закон про фінансовий лізинг № 6395 зареєстрований у ВР ще рік тому, однак подальшого розвитку не отримав.
Крім того, як звичайні українці, так і чиновники погано розуміють, що таке лізинг та чим він відрізняється від кредиту. Цим користуються псевдо лізингові компанії, які працюють за шахрайськими схемами та посилюють недовіру до сервісу. Нижче показані результати пошуку у Google по запитам «кредит» та «лізинг» в Україні та Польщі. В Україні запит на послуги лізингу практично відсутній.
Перспективи розвитку ринку лізингу в Україні
Український ринок лізингу нарешті почав зростати, показавши в 2016-2017 роках +66,24%. В першій половині 2018 року обсяг лізингових операцій в України склав близько 26 млрд грн (зростання суми понад 10 млрд грн, або на 92,9%). Таким чином, лізинг поступово стає прямим конкурентом банківському кредитуванню. Більше того, лізингові компанії починають використовувати фондовий ринок (випуск облігацій), щоб залучати додаткове фондування для своїх проектів. І якщо темпи економічного розвитку не уповільняться, то в найближчі 4 роки очікується, що обсяг фінансування українського бізнесу за угодами лізингу збільшиться втричі.
Таке зростання пов’язане, в першу чергу, з відкладеним попитом на капітальні інвестиції: в періоди криз компанії не спішили закупати обладнання чи оновлювати транспортні засоби. Найактивніше ростуть обсяги договорів лізингу в транспортному і сільськогосподарському секторах. У відсотковому показнику найбільший ріст – в галузі будівництва, у тому числі доріг.
Найперспективніші галузі для «лізингового» фінансування в Україні:
- Дорожньо-будівельне та медичне обладнання – ці сфери фінансуються з бюджету.
- Міський громадський транспорт.
- Залізничний транспорт – вже зараз діє програма лізингу вагонів для перевезення зерна.
- Обладнання для харчової промисловості та пакування.
- ІТ-обладнання.
- Лізинг торгівельних приміщень.
Коментарі - 5
Ну дык понятно, Польша-то подольше лизингом занимается, опыта-то поболе будет… Нам ещё учиться и учиться так лизать.
Ну і плюс, дохідність по ОВДП не спонукає до кредитування.
Тому лише в лізинг зараз для бізнесу можна взяти техніку.
А ничего что лизинг это просто одна из форм кредита?
Это как написать что не все понимают разницу между кошкой и животным
Лізинг це форма фінансування, але це не кредит.
Зараз Європа все більше переходить на оперативний лізинг — користування без переходу у власність.
Підприємства не хочуть обтяжувати баланси непрофільними активами.
Вже 70% лізингу — це оперативний лізинг.