Мінфін - Курси валют України

Встановити
9 серпня 2018, 12:24

Гаражний скандал: чому масово зносять київські гаражі й що робити їх власникам

У Києві вибухнув черговий гаражний скандал. Столична влада почала демонтувати гаражі на Нивках (в районі вул. Естонська і Салютна). Як виявилося, вони заважають запланованій реконструкції вул. Туполєва.

У Києві вибухнув черговий гаражний скандал.
Фото: autonews.autoua.net

Власники гаражів влаштували акцію протесту і перекрили вулицю Туполєва. Результату це не дало. Як пояснили в КМДА, гаражний кооператив не має чинного договору про оренду земельної ділянки, а, отже, є незаконним. Тобто гаражі просто зрівняють з землею без будь-якої компенсації власникам.

Подібні прецеденти в столиці не рідкість. Свого часу були скандали зі знесенням гаражів на Оболоні, Печерську, Солом'янці, Троєщині. Причини демонтажів тоді називали різні — ремонт або будівництво дороги, порушення технічних норм, громадські інтереси та ін. Але результат, як правило, завжди один — на місці зруйнованих гаражних кооперативів незабаром з'являлися новобудови або паркінги.

І, швидше за все, витіснення гаражів з Києва продовжиться, — прогнозує керівник агентства «Еврорейтинг» Григорій Перерва. Особливо ризикують власники гаражів, розташованих в найбільш цікавих для забудовників ділянках. Тим часом, такі об'єкти продовжують продаватися, і багато водіїв охоче їх купують.

«Мінфін» дізнався, чи варто купувати гаражі і на що потрібно звернути увагу, щоб не втратити свої гроші.

Гаражі поза законом

Історія з демонтажем декількох десятків гаражів на Нивках почалася із затвердження плану реконструкції вул. Туполєва. За дев'ять місяців тут планується привести в порядок ділянку довжиною більш 3 км — перекласти інженерні комунікації, теплові і електричні мережі, дощову каналізацію, розширити проїжджу частину до 4-х смуг, облаштувати велодоріжки, відремонтувати тротуари та ін. Наполеонівським планам влади завадив гаражний кооператив. Виявилося, що документи у нього не в порядку (немає чинного договору оренди землі), що дозволило чиновникам віднести майданчик до об'єктів самовільного будівництва. За вітчизняним законодавством, в цьому випадку максимум, на що можуть претендувати власники гаражів — завчасне попередження про знесення. Про жодні грошові компенсації або виділення земельної ділянки на заміну відібраної мова не йде. Ця формальність, власне, і була дотримана. «Усі власники самовільно побудованих об'єктів були попередженні про демонтаж заздалегідь, хоча під час робіт конфліктували. Всі роботи по знесенню гаражів відбуваються в присутності правоохоронних органів », — говориться в повідомленні департаменту транспортної інфраструктури КМДА.

«Багато гаражів свого часу зносили також на Солом'янці, в районі вул. Урицького, де зараз стоять новобудови, на Троєщині, Обологі », — говорить керівник агентства Best & Seller Ірина Луханіна. І, на її думку, гаражні війни в столиці триватимуть. Адже вільних ділянок в Києві залишається все менше, а гаражні кооперативи є для забудовників порівняно легкою здобиччю. Прогнози ріелторів підтверджують і самі чиновники. У лютому цього року, під час демонтажу близько 60 гаражів на вул. Жилянській, радник мера Дмитро Білоцерківець заявив, що близько 90% гаражів в Києві — незаконні і тому підлягають знесенню. «Стратегічного плану по знесенню гаражів поки немає. Але порядок в місті потрібно наводити — будемо думати над концепцією. Вважаю, що великі території, де облаштовані незаконні гаражі, потрібно зносити і будувати там легальні паркінги», — пояснював тоді Білоцерківець.

«Слабке місце багатьох кооперативів — питання оформлення земельної ділянки. Нерідко землю виділяли у тимчасове користування, в подальшому ділянку планувалося пустити під інші потреби. Як наприклад, на Туполєва — земля під гаражами дійсно планувалася під будівництво дороги», — розповів «Мінфіну» урбаніст Григорій Мельничук.

Інша причина, з якої гаражі втрачають свій законний статус — закінчення терміну оренди ділянки. «Часто складається ситуація, коли вже існуюче будова не має правовстановлюючих документів і документів на землю (договору оренди, свідоцтва про право власності тощо). При цьому далеко не завжди вона є об'єктом самочинного будівництва. Деякі гаражі були побудовані на підставі діючих на той момент дозволів органів місцевої влади. Разом з тим, через складні бюрократичні процедури або недбалості власників багато з таких об'єктів вчасно не отримали необхідні документи і не були внесені в містобудівельну документацію», — пояснив партнер юридичної компанії» JN Legal " Ян Левітас. Як наслідок, при плануванні розвитку територій інтереси власників таких будівель враховані не були. На їхньому місці можуть бути заплановані сквери, розв'язки або інші будови, що автоматично призводить до конфлікту інтересів.

З ним згоден і Григорій Перерва: «Багатьом кооперативам земля виділялася ще в радянські часи в довгострокову оренду. Але пізніше ці договори «забували» продовжити або ж влада відмовляла в їх продовження, а гаражі, природно, ніхто не прибирав », — зазначає він. За словами експерта, багатьом гаражним кооперативам свого часу виділяли землі, які, як вважалося, були непридатними для інших цілей. Скажімо, в промислових зонах, на ділянках, де було заборонено вести житлове будівництво через забруднення території, близькості підземних вод та ін, Тому власники побудованих там гаражів відчували себе в безпеці. Але стандарти придатності ділянок для житлового будівництва останнім часом переглянули. І там, де ще вчора будувати не можна було, зараз активно закладають висотки.

Застрахованими від зайвої уваги забудовників залишаються хіба що нечисленні гаражні кооперативи, які мають оформлені за всіма правилами документи, або ті, хто зумів приватизувати земельні ділянки. Втім, як стверджує Ірина Луханіна, навіть це не є стовідсотковою гарантією від захоплення. Як розповів «Мінфіну» експерт ринку нерухомості Михайло Артюхов, забудовник, який націлився на ділянку під гаражами, починає з переговорів з керівництвом кооперативу. Потім намагається отримати згоду на вирішення питання у більшості власників. На цьому етапі їм пропонується більш-менш пристойна грошова компенсація. Коли «добро» більшості отримано, забудовник починає діяти більш агресивно, тому інші члени кооперативу можуть отримати за своє майно по мінімуму.

За словами керуючого партнера адвокатського об'єднання «Група Бізнес Партнерів» Тетяни Проскурні, влада може прийняти рішення про знесення і законних гаражів. Але тільки в разі суспільної необхідності. «Подібні дії органів влади визначені спеціальним законом № 1559-VI, який передбачає випадки, коли можливо добровільне і примусове вилучення у громадян їх майна, порядок визначення ціни викупу, компенсації вартості вилученого майна, порядок і умови прийняття рішення про викуп майна, а також порядок безпосередньо самого викупу майна », — пояснила юрист.

Як і за скільки купувати

На сьогоднішній день в Києві налічується близько сотні гаражних кооперативів, в кожному з яких до сотні гаражів. Не менш 20% цих об'єктів виставлені на продаж. Ціни різні і залежать від місця розташування і статусу гаража.

За словами Ірини Луханіної, гараж на околиці в кооперативі, який не може похвалитися наявністю всіх необхідних документів, коштує від 5 тис. доларів. Такий же незаконний гараж, але розташований в більш цікавому для потенційного покупця місці, може виставлятися і за 10-15 тис. доларів. Об'єкт в повністю законному кооперативі або на приватизованій ділянці коштує вдвічі дорожче і ціни можуть досягати 30 тис. доларів. Саме такі суми просять за гаражі, зокрема, на Печерську. Хоча, по суті, за такі гроші в Києві вже можна знайти квартиру, — каже Ірина Луханіна.

Відносно високі ціни на гаражі пояснюються кількома причинами. Це, по-перше, привабливість таких об'єктів для бізнесу (в них часто відкриваються невеликі СТО, автомийки, точки продажу запчастин, прийому вторсировини і ін.). По-друге — дефіцит парковок і їх дорожнеча. Скажімо, якщо гараж реально купити за 5 тис. доларів, то за місце на підземному паркінгу доведеться викласти вже не менше 15 тис. доларів.

Але купівля гаража — вельми ризикований захід, — попереджають ріелтори.«Навіть в законних кооперативах продажі йдуть за тіньовими схемами. Колишній власник просто представляє покупця керівництву, а той вносить ім'я нового власника в свій список. І угода вважається оформленою», — розповіла Луханіна.

В будь-якому випадку ріелтори радять, перш ніж приймати рішення про покупку гаража, грунтовно вивчити всі наявні документи.

А нинішнім власникам гаражів експерти радять об'єднуватися і діяти. Кращою правовим захистом завжди є превентивна підготовка шляхом правильного оформлення прав на землю. «У разі вже існуючого конфлікту потрібно оскаржити рішення органу місцевого самоврядування в суді. Сучасна судова практика знає випадки не тільки задоволення подібних позовів, а й стягнення компенсації з органів місцевого самоврядування за неправомірне знесення або пошкодження приватного нерухомого майна», — підсумував Ян Левітас.

Марія Коливанова

Коментарі - 21

+
0
Sabre
Sabre
9 серпня 2018, 13:54
#
Интересно как будут разбираться с теми кто приватизировал гараж. Закопают дорогу в гараж или сожгут к чертям?
+
+45
Captain  Cisco
Captain Cisco
9 серпня 2018, 14:26
#
Засылают титушек, взламывают по ночам, портят замки, разбирают стены, поджигают. Могут попытаться тюкнуть по голове. Но когда владелец не сцыкун-получает компенсацию, о размере которой ведет переговоры. Хорошая идея Если владелец не уверен в своих возможностях-озаботиться крышей. Бюджетней-поставить на охрану ГСО.Если участок определен под застройку-он в любом случае ляжет. Вопрос что получит владелец-деньги или дулю с копняком.
+
+15
neverice
neverice
9 серпня 2018, 15:23
#
Если приватизирован, то все по закону — выкуп в пользу города с полной компенсацией. Но это только в том случае, если будет решение горсовета о целесообразности перепланирования данной територии. В генплане видны все приватизированые постройки и участки. Если данный участок запланирован под другие цели — в приватизации отказывают. А если уже есть приватизированые объекты — то обычно стараются ничего не планировать. Ибо много волокиты. В Днепре из-за 3-х домов не могут на путепроводе съезд один сделать уже лет 30.
+
+15
Captain  Cisco
Captain Cisco
9 серпня 2018, 16:47
#
По закону и на практике очень отличаются, даже с квартирами. Не говоря уже о гаражах. Вы о Днепре только что рассказывали?)
https://gazeta.dp.ua/21889/komu-meshaet-dom-po-ulice-yuzhnoj
+
0
neverice
neverice
10 серпня 2018, 12:22
#
Все, что незаконно — незаконно. Я не говорил, что все застройщики всегда правы. Я говорю, что владельцы самостроев сами виноваты. То, что застройщики где-то нарушают закон не дает права владельцам гаражей его нарушать. Виноват — неси ответственность. С застойщиками, действующими черными методами тоже нужно бороться. Но в статье о них ни слова. Все по закону.
+
+15
Captain  Cisco
Captain Cisco
10 серпня 2018, 16:01
#
Прочтите еще раз внимательно статью. Я понимаю, что вы не владеете вопросом. Но прочесть внимательней все-таки можно. Незаконным гаражом однозначно считается только металлический гараж, если он не принадлежит ветерану или инвалиду. Капитальные гаражи в бывших кооперативах, даже если они не продлили аренду, потому что им исскуственно создают проблемы, в большинстве своем ПРИВАТИЗИРОВАНЫ, имеют легальные документы о праве собственности и записаны в реестре. Вот именно их незаконно и сносят застройщики. Вот об этом и идет речь. В статье рассказывается о якобы правовой коллизии, но по факту ее нет и это манипуляции. Потому что капитальный гараж с правом собственности на него по факту не отличается от квартиры-ни там, ни там не оформлены ни аренда участка, ни право собственности на землю. Это вообще местное изобретение-только в Украине придумали приватизировать здания без земли. Как будто они в воздухе висят. И именно поэтому еще увидим не одну историю с выживанием из старых домов в хороших районах, и снос законных гаражей.
+
+15
neverice
neverice
10 серпня 2018, 18:41
#
И где там написано, что эти гаражи приватизированы? Вы хоть раз недвижимость приватизировали? Первый документ, который требуется для приватизации — документ на право собственности, никак не аренды. И второе условие — у этого документа должен обязательно быть кадастровый номер. Если дело было давно и кадастровых номеров не было еще — то все равно нужен документ права собственности + заключение главАПУ про то, что участок не находится в природоохранной зоне, соответсвует назначению, плану города и т.д. После этого нужно еще проделать массу всего, чтобы таки приватизировать строение. Может это вы не разбираетесь в вопросе?
+
+15
neverice
neverice
10 серпня 2018, 19:02
#
Вот, кстати, касательно статьи:
«Слабое место многих кооперативов – вопрос оформления земельного участка. Нередко землю выделяли во временное пользование, а в последующем участок планировалось пустить под другие нужды. К примеру, на Туполева – земля под гаражами действительно планировалась под строительство дороги»
Вот какие могут быть вопросы по статье? Какая приватизация? Земля изначально выдалась временно. По всей видимости под металические гаражи. Потом кто-то самовольно начал строить капитально, без разрешения на строительство. И теперь жалуется.
+
+45
neverice
neverice
9 серпня 2018, 15:28
#
Текста много, но итог один и закономерен — если гараж законный, то никаких проблем. Если самострой — то или идти узаканивать, если возможно, либо под снос. Ибо все незаконное, по большому счету, из-за безответсвенности владельцев — на разных этапах забили на закон, бо думали «прокатит». Так что итог вполне закономерен и рань или поздно он должен был наступить.
+
+45
Captain  Cisco
Captain Cisco
9 серпня 2018, 16:44
#
Искренне желаю вам, чтобы ваш энтузиазм сохранился при реальном общении с застройщиками и знакомством с их методами) А то теоретики у нас все очень грамотные и бесстрашные. А вот когда доходит до их конкретного случая-все уже выглядит не так радужно)
+
+15
neverice
neverice
10 серпня 2018, 12:18
#
Само собой, есть незаконные методы захвата. Но в данном случае я говорю о вполне законных ситуациях. В статье описаны случае где гаражи являются самостроями. Капитальный гараж возведен на арендованой земле, срок аренды которой давно прошел. Откуда там вообще капитальный гараж взялся? Потому, нарушения должны наказывать с любой стороны. Я не защищаю незаконные методы застройщиков. Я порицаю незаконное строительство в принципе. Как «простых» людей, так и не простых. Закон должен быть для всех. А не — тут глаза закроем, бо люди, там глаза закроем, бо деньги, тут простим, бо стоит уже 20 лет и т.д.
+
+15
mary27
mary27
9 серпня 2018, 16:46
#
Странно, что этим занялись аж в 2018 году.
«Оказалось, что документы у него не в порядке -нет действующего договора аренды земли» — раз нет документов под снос.
«Нередко землю выделяли во временное пользование, а в последующем участок планировалось пустить под другие нужды» — феерическая жадность и столь же феерическая беспечность.
«Многим кооперативам земля выделялась еще в советские времена в долгосрочную аренду. Но позже эти договоры «забывали» продлить или же власти отказывали в их продлении, а гаражи, естественно, никто не убирал» — действительно, зачем?)
Не любит у нас народ ответственность.
+
+45
Captain  Cisco
Captain Cisco
9 серпня 2018, 16:51
#
А вам не приходит в голову, что разрешения кооперативам не продлевают специально и сознательно?
+
0
mary27
mary27
9 серпня 2018, 17:02
#
И что?
Это запрещено законом?
Раньше эта земля была не нужна, теперь условия поменялись.
+
+45
Captain  Cisco
Captain Cisco
9 серпня 2018, 17:28
#
По закону каждый гражданин имеет право на приватизацию земли под одним гаражом. А участники АТО имеют право на землю. Все получили?
Вот и то. Старая пословица гласит: гладко было на бумаге, да забыли про овраги. По закону вы имеете право на бесплатную медицину. И что? Получаете?
+
0
mary27
mary27
9 серпня 2018, 17:31
#
Но только в законе нигде не сказано, что это касается именно этих киевских самостроев?)
И с приватизацией есть масса тонкостей с генпланом города.

Насчет «бесплатной» медицины, ее никогда не было.
+
+110
Captain  Cisco
Captain Cisco
9 серпня 2018, 18:03
#
Вы либо плохо прочли статью-невнимательно, либо не вполне ее поняли. Это не самострои. Это легально и законно в большинстве случаев созданные кооперативы времен СССР, с действующими документами, лишенные легальной возможности продлить аренду земли из-за коррупции или реже по неосмотрительности. Часто часть капитальных гаражей в кооперативе или даже все-приватизированы. А вот дальше начинается беззаконие. По-поводу бесплатной медицины, очень забавно слышать, что ее не было если она была при СССР, и была реально. При независимой Украине-да, не было. Но это же вы начали о том, что должно быть по закону, а чего нет) А по закону в Украине медицина бесплатная, и это кстати записано в Конституции.
+
0
neverice
neverice
10 серпня 2018, 12:12
#
Тут есть ньюанс — если земля в аренде, на ней нельзя возводить капитальные постройки. Точнее, можно. Но на свой страх и риск ибо на то она и в аренде, а не выдана в бессрочное пользование. При союзе не было приватизации. Землю или давали бессрочно или давали в аренду. Если бессрочно — никаких проблем с приватизацией потом нет. Ни самого участка, ни строения на ней. Если же в аренде — то нельзя приватизировать строение и саму землю. Ибо аренда. И такие кооперативы подразумевают железные гаражи, не капитальные. Оно так по началу обычно и было. Но потом, в 90-х, люди начали строить капитальные. На земле, на которую даже договор аренды истек. И что вы хотите?
+
0
Captain  Cisco
Captain Cisco
10 серпня 2018, 15:54
#
Хотел вам ответить, но перечитав ту ерунду, что вы написали-решил, что не на что отвечать. У людей на руках документы на праве собственности на капитальные строения, гаражи. Под кооперативы в СССР выделялась земля для размещения гаражей. Продлили им аренду или нет-у них легальные капитальные строения с официально оформленным правом собственности. Та же история с квартирами. Или в собственности жильцов находится земля под многоквартирными домами? Так вот не находится. Глупо выглядит человек, который не знает о чем говорит, или говорит ради того, чтоб сказать.
Вы просто не владеете вопросом. Зачем в таком случае что-то пишете-лично мне не ясно.
+
0
neverice
neverice
10 серпня 2018, 18:47
#
И с чего вы это взяли, что у них эти документы есть? У кого есть, у тех проблем нет и стоимость такого гаража в 2 раза выше. Если земля арендованая — получить документ на разрешение строительства нельзя. Никак. Можете попробовать, ради интереса арендовать где-то землю и что-то там построить, а потом оформить и приватизировать. Под домами земля находится в бессрочном пользовании и на нее изначально выдается право собственности. Под многоквартирными домами земля принадлежит городу, там все сложно. У жильцов нет никаких прав на ту землю, зато есть право на квартиру. А дом оформляется застройщиком и передается на баланс ЖЕКу
+
0
neverice
neverice
10 серпня 2018, 19:04
#
Кстати, при ссср, у себя во дворе даже будку построить без разрешения нельзя было. Иначе потом возникали проблемы с оформлением, БТИ и прочим. Именно потому, что на дом документы есть, а на будку — нет. И для строительства этой будки нужно было заранее обращаться в органы, делать план, визировать его у архитектора, получать разрешение, потом вводить в експлуатацию, вызывать БТИ и так далее.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися