Мінфін - Курси валют України

Встановити
17 травня 2018, 7:43

Топ-5 порушень, які банки допускають при видачі споживчих кредитів

Українці знову стають до черги за кредитами. Позичають гроші практично на все - від покупки меблів до поїздки у відпустку. Банкіри щедро роздають позики, й попутно порушують безліч норм закону. Їх за це ніхто не карає.

Банкіри щедро роздають позики, й попутно порушують безліч норм закону. Їх за це ніхто не карає.
Фото: banksrating.com.ua

У червні виповниться рівно рік, як вступив в силу Закон «Про споживче кредитування». Свого часу документ наробив багато шуму. Банкіри обіцяли, що процес видачі кредитів населенню стане більш прозорим. Клієнти будуть позичати гроші з «відкритими очима»: мовляв, кожен зможе дізнатися - яка реальна ставка за кредитом й у скільки обійдеться використання позикових грошей.

Зараз це особливо важливо, адже українці масово беруть кредити. Тільки за минулий рік обсяг споживчих позик, які видали банки, збільшився більш ніж на 40%. У цьому році зростання може бути ще більшим.

Читайте також: Як банки виконують закон про споживче кредитування

На жаль, кредитори не дотримали обіцянки. Більшість банків проігнорувало вимоги закону й не поспішає розкривати ні реальну вартість, ні умови видачі позик. Карати їх за це ніхто не збирається.

«У нас немає повноважень, щоб контролювати виконання вимог Закону і застосовувати необхідні заходи в разі їх порушення», - розповіла заступник голови НБУ Катерина Рожкова на представленні результатів дослідження ринку споживчого кредитування USAID. Можливість застосовувати санкції регулятор отримає лише після того, як депутати проголосують за відповідний законопроект. Поки ж в Нацбанку намагаються лише умовляти підопічних. За словами Катерини Рожкової, НБУ «постійно проводить бесіди» з банкірами з приводу порушень.

«Мінфін» вирішив подивитися, які норми закону про споживче кредитування банки ігнорують найчастіше.

«Білі плями» у рекламі

Найчастіше позичальники приглядають банк на підставі реклами кредиторів. Тому закон встановив чіткі правила подання такої інформації. Наприклад, документ заборонив рекламувати кредити під 0%, які так люблять нахвалювати банки. Проте, за даними USAID, в кожному 10-му рекламному матеріалі ця заборона не дотримувалася

Закон також вимагає, щоб кредитори вказували реальну процентну ставку, максимальну суму і термін кредиту, якщо фінустанова згадує в рекламі умови позики. Але в 82% таких матеріалів не вистачає як мінімум одного обов'язкового «елемента».

Така ситуація не є дивною, якщо врахувати, що поганий тон задають самі «акули» ринку. Один з наочних прикладів - реклама «зелених кредитів» на сайті Ощадбанку. «Вона порушує закон, тому що в ній зазначена тільки процентна ставка за кредитом (19,5%) й комісія за видачу кредиту (2,99%), але відсутні відомості про реальну процентну ставку за кредитом, яка повинна показувати всі витрати позичальника при погашенні кредиту в перерахунку на річні відсотки », - пояснює юрист Олександр Ярецкий. За його підрахунками, реальна ставка за позикою Ощада повинна скласти близько 23% річних.

ПриватБанк пішов ще далі й зовсім не вказує річну ставку. «Він просто повідомляє клієнту його щомісячні витрати на погашення кредиту, що також є порушенням закону», - констатує Ярецкий. І такими «хворобами» грішать не тільки держбанки.

Дуже часто фінустанови якщо й вказують реальні умови в рекламі, роблять це завуальовано: за допомогою приписок в найнесподіваніших місцях і мізерно малим шрифтом. Наприклад, Альфа-Банк на своєму сайті вказує приблизний щомісячний платіж за кредитом готівкою. І біля нього стоїть виноска.

Щоб зрозуміти, що ховається за «зірочками», необхідно дійти до самого низу сторінки й знайти вкладку «Додатково». Тільки тоді можна буде дізнатися, що реальна процентна ставка за кредитом коливається від 39,2% до 95% річних.

З одного боку це не порушення, адже клієнт сам винен, якщо полінувався провести роботу «детектива». З іншого - до чого так «ховати» умови, якщо банк хоче бути прозорим.

Вранці кредит - ввечері паспорт

Паспорт споживчого кредиту - головне нововведення закону. Банки зобов'язані надавати цей документ клієнтам. Адже саме в паспорті повинна бути прописана вся основна інформація про позику.

Однак на практиці паспорт доводиться буквально «вибивати» з кредиторів. Так, за даними USAID, на етапі первинної консультації паспорти видаються лише в 15% випадків. У фінустанов є лазівка. У законі йдеться, що банки повинні надати клієнту паспорт до підписання ним договору. І фінустанови трактують цю норму по своєму.

Найпоширеніша «відмазка»: «Умови дуже індивідуальні, потрібно спочатку подати заявку на кредит і всі документи». Формально, це не порушення закону, адже договір підписується на останньому етапі. Але клієнт втрачає час - перш ніж він отримає паспорт, йому доведеться пройти всю процедуру оформлення та верифікації.

Більш того, подібна процедура не дає можливості споживачеві порівняти продукти різних банків. Адже якщо позичальник відмовиться від оформлення договору в банку Х на останньому етапі, щоб піти в банк Y і порівняти умови, він не зможе повторно подати заявку на кредит в банк Х, як мінімум, протягом місяця.

Багато банкірів стверджують, що «кредитний паспорт на етапі консультації взагалі не потрібен, адже менеджери дають позичальнику докладну інформацію». Однак, як з'ясували в USAID, в 70% випадків дані, надані консультантами, повністю відрізняються від інформації в договорі або паспорті кредиту. А багато менеджерів просто не знають, що таке реальна процентна ставка.

Більш того, тільки в 2,4% первинних консультацій банківські співробітники надають повну письмову інформацію про кредит, як того вимагає закон.

Спірні документи

Навіть якщо позичальникові вдасться «витрусити» з кредитора документи, зовсім не обов'язково, що в них буде достовірна інформація. Так, в 44% випадків дані в договорі й кредитному паспорті істотно відрізняються. У кожному 10 кредитному договорі не вказується реальна процентна ставка.

В половині договорів передбачено, що банк може зажадати від позичальника достроково погасити кредит, якщо той не згоден зі збільшенням вартості позики. Хоча закон про фінансові послуги і держрегулювання ринку фінансових послуг забороняє кредиторам це робити. Ця норма була прийнята і вступила в силу задовго до закону про споживчому кредитуванні.

Ще майже в половині кредитних договорів вказується, що кредитор має право змінювати умови в односторонньому порядку. А це вже порушує Закон «Про споживче кредитування».

Ніякого вибору

Як правило, банки наполягають на придбанні позичальником страховки. При оформленні кредитної карти від поліса часто дозволяють відмовитися. А ось при отриманні кредиту готівкою, страховка - обов'язкова умова.

Закон про споживче кредитування не забороняє банкірам це робити. Але зобов'язує кредиторів надати клієнтові вибір, як мінімум, з 3 страхових компаній. Якщо ж банк порушує цю умову, позичальник має право укласти договір з будь-яким страховиком на свій розсуд. Цю норму банки відверто ігнорують. Практично в 100% випадків страховик відразу прописаний в договорі й вибору ніхто не надає.

При цьому платежі за страховкою можуть серйозно збільшити реальну вартість кредиту. Наприклад, страховий тариф в розмірі 2% на місяць в результаті приплюсує до базової ставки ще 24% річних. А в більшості страхових компаній розцінки набагато вище.

Цікаво, що в половині кредитних паспортів зазначено, що страхування - необов'язкова умова. Хоча банківські консультанти стверджують зворотне.

Спробуй убіжи

Закон про споживче кредитування ввів поняття «випробувального терміну». Він дозволив клієнтам відмовитися від позики протягом 14 днів після його отримання. Ніяких штрафних санкцій в цьому разі не повинно застосовуватися. Позичальник має тільки погасити відсотки за фактичне користування кредитом.

Багато консультантів цього просто не знають й часто плутають «випробувальний термін» з достроковим погашенням позики. Неграмотність банківських співробітників може дорого обійтися клієнту. Адже при достроковому погашенні банки стягують відсотки не за фактичне використання кредитних коштів, а за цілий місяць. А деякі з них навіть передбачають штрафи за дострокове погашення.

Олекса Рябуха

Коментарі - 30

+
+72
Wless
Wless
17 травня 2018, 10:08
#
Отличная статья. Вот они новые проблемные( потребительские) кредиты. Не на энергоэффективность выдают, а срубить денег пока неначалось.
+
0
yarg
yarg
17 травня 2018, 18:14
#
Причем здесь энергоэффективность? на нее отдельно кредитуют — не потребами.
что «поканеначалось»? зомби-апокалипсис?
+
0
Миллиардер  Миллиардович
Миллиардер Миллиардович
17 травня 2018, 10:31
#
Купите себе банк и зарабатывайте.
+
+45
Wless
Wless
17 травня 2018, 11:11
#
Пусть «зарабатывают», только пусть потом из « народного» кармана рефинанс непросят.
+
+22
Toxa David
Toxa David
17 травня 2018, 12:04
#
Странно как то все устроено, сначала принимают закон о потребительском кредитовании и только потом второй закон о наказании за нарушении первого. А в одном законе нельзя было все прописать? Это как уголовный кодекс сделать из двух частей. Первая часть описание преступлений и вторая часть наказание за преступление, при чем первую принять а вторую заелозить и забыть принять.
+
+15
Алексей Хрипков
Алексей Хрипков
17 травня 2018, 12:30
#
«Купите банк...», «пусть „зарабатывают“...».
Банки — крупнейшие операторы нац. валюты.
То есть они по определению работают с теми документами-бумажками (банк-нотами) которые именно государство напечатало. Потому государству и разгребать всё, что с их ресурсом натворят.
А формирует этот ресурс государство из того, что ему предоставляет население его страны.
То есть когда мы говорим, а, «хрен с этим банками», и «нечего гос-ву лезть к банкам», мы просто берём ресурс из своего кормана, даём банкам, и говорим: «делайте с ним что хотите, нам пофиг».
А потом внезапно «гос-во должно нас защищать!», «куда они смотрели!», «они должны были видеть и предотвратить!»
А пока имеем «Дорогое население, мы как-бы умеем ставить палки в колёса и давить, а вот воздействовать, ограничивать, и направлять — законы как-то не сложились.» Видно так уж нужны были те законы всё это время для выполнения «основных функций».

Статья — ок. Развиваться нашим фин. учреждениям и фин. законодательству ещё ох и ох. Главное чтоб мотивация была. Ответственность какая-то за то, что «смотрели на Михайловский, а сделать вот ничего не могли, потому в конце просто гопнули».
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
17 травня 2018, 12:57
#
«ПриватБанк пошел еще дальше и совсем не указывает годовую ставку. «Он просто сообщает клиенту его ежемесячные затраты на погашение кредита, что также является нарушением закона», — констатирует Ярецкий.»

Я понимаю, что господину Ярецкому лень читать информацию на сайте Приватбанка, где чёрным по белому написано следующее, цитирую:

"Эффективная процентная ставка составляет 52,84%.
Это полная стоимость кредита, в расчет которой, помимо номинальной процентной ставки, включены затраты по обслуживанию и оформлению кредита. Она распределяется на весь срок кредита и выражается в процентном соотношении от суммы выданного кредита."
+
0
Pasha2005
Pasha2005
17 травня 2018, 18:53
#
Вы, лучше, не расплывчатое „на сайте Приватбанка” укажите, а ткните пальцем, где на странице кредита это написано? https://credit.privatbank.ua
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
17 травня 2018, 19:07
#
И что произойдёт, если я найду и тыкну пальцем — скажете «спасибо» или денег заплатите?

Наши люди даже ленятся читать тарифы, а не то чтобы ещё
какую-то другую информацию прочитать на сайте банка.

На сайте Приватбанка есть информация об эффективной процентной ставке по
кредитной карте «универсальная кредитка» и она доступна для всех желающих.
Если юрист Александр Ярецкий не смог её найти или не захотел — это не моя проблема.
+
+40
Pasha2005
Pasha2005
17 травня 2018, 19:17
#
Ну что вы, вовсе нет — просто ваши заявления не будут голословными, вот и всё.

Читать условия использования, в которых запрятаны таблицы с тарифами? Шутить изволите? Если у меня будет лишние два часа, то я лучше интересный фильм посмотрю, чем этот талмуд штудировать.

А причём „эффективная процентная ставка по
кредитной карте «универсальная кредитка»”, если вы взялись опровергать заявление об отсутствии указания годовой ставки для кредита наличными, про который, собственно, и идёт речь в статье?
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
17 травня 2018, 19:51
#
Очередное голословное утверждение:

~60% годовых, а точнее 59,67%, для варианта кредита наличными сроком на 12 месяцев…
+
0
Pasha2005
Pasha2005
18 травня 2018, 20:00
#
Спасибо, конечно, но умножить ежемесячную комиссию на 12 я и сам могу.
Меня такая лаконичность в описании беспокоит, в плане возможных подводных камней а-ля скрытых и непрямых комиссий.
Емнип, в одном из предыдущих кредитных предложений Привата была подобная дополнительная комиссия при списании ежемесячного платежа именно с их универсальной карты. Мелким шрифтом, вестимо.

Впрочем, эффективная процентная ставкауже не 52,84%, как было ранее — и то хорошо.
+
+15
Qwerty1999
Qwerty1999
18 травня 2018, 21:16
#
А ничего другого там и нет — ни страховок, ни платы за смс-ки ни платы за погашение ни штрафа за досрочное погашение — ничего лишнего…

А умножать надо 4,59% на 13 — единоразово при выдаче 4,59% от суммы + ежемесячно столько же.
Если пропустите ежемесячный платёж то могут и с «универсально кредитки» снять сумму на погашение и конечно дополнительно +4% (если за счёт кредитных средств).

Я не приемлю кредиты наличными — не вижу никакого здравого смысла.
Почему народ от них тащиться — до сих пор не пойму.
Пользуюсь только безналом и только кредитным лимитом с льготным периодом.

Мне и моей семье на жизнь хватает.
+
0
Pasha2005
Pasha2005
19 травня 2018, 6:52
#
К сожалению, не редки случаи, когда обещается одно, а в договоре уже всё не столь радужно.

Насчёт кредитов наличными я с вами полностью согласен. Также предпочитаю кредитный лимит, да ещё иногда пользуюсь приватовской оплатой частями.
+
0
AndreyL4
AndreyL4
17 травня 2018, 16:15
#
Чем Альфа банк со ставкой 39-94 % отличается от контор типа швыдкогроши с баснословными процентами?
+
0
yarg
yarg
17 травня 2018, 18:16
#
А чем он может отличатся? беззалоговые кредиты у всех одинаковые.
+
+30
Qwerty1999
Qwerty1999
17 травня 2018, 18:29
#
AndreyL4
«Чем Альфа банк со ставкой 39-94 %»

Ну хотя бы тем, что клиент надеется на 39% — 40% а «влетает» на 90% — 94%.

Согласитесь, что двойной подъём обычно у клиентов вызывает достаточно неприятные ощущения…
+
0
bonex
bonex
17 травня 2018, 20:01
#
Главное, чтобы потом эти кредиты обслуживались…
+
+15
Игорь Коляда
Игорь Коляда
17 травня 2018, 21:04
#
«У нас нет полномочий, чтобы контролировать выполнение требований Закона и применять необходимые меры в случае их нарушения», — рассказала замглавы НБУ Катерина Рожкова на представлении результатов исследования рынка потребкредитования USAID.

Интересно, в чём же тогда заключается РЕГУЛЯТОРНАЯ и КОНТРОЛЬНАЯ функции НБУ?- В «постоянном проведении бесед»?
И на этом фоне банки продолжают жаловаться на отсутствие ДОБРОСОВЕСТНЫХ заёмщиков!!!
О каких ОЦЕНКАХ РИСКОВ банками и заёмщиками может идти речь?
О каком снижении доли NPL в банковской системы может идти речь в таких условиях?

+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
17 травня 2018, 22:11
#
Игорь Коляда

И при чём тут НБУ, если Законы в нашей стране принимает ВРУ.

Например, в Законе Украины № 2145-VІІІ «Об образовании» нет ни слова о контрольных функциях НБУ — значит НБУ не имеет права вмешиваться в процесс обучения и контролировать его на разных стадиях.

Если наши доблестные депутаты по-дебильному формулируют законодательные нормы, находясь под наркотическим кайфом прямо в сессионном зале, то это не повод обвинять НБУ.

«Интересно, в чём же тогда заключается РЕГУЛЯТОРНАЯ и КОНТРОЛЬНАЯ функции НБУ

Чтобы освежить вашу память, начните изучение матчасти с первых четырёх Законов Украины:
Закон України «Про Національний банк України»
Закон України «Про банки і банківську діяльність»
Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні»
Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»
+
0
Игорь Коляда
Игорь Коляда
19 травня 2018, 20:43
#
Да идите сами «учите матчасть».
ВРУ — принимает законы, а НБУ обязан следить за их исполнением — в этом и заключаются его контрольная и регуляторная функции.
Статья 7 Інші функції:
4)встановлює для банків правила проведення банківських операцій,, бухгалтерського обліку і звітності, захисту інформації, коштів та майна;
21) вносить у встановленому порядку пропозиції щодо законодавчого врегулювання питань, спрямованих на виконання функцій Національного банку України;

Если НБУ в соответствии с Законом не может встановить для банків правила проведення банківських операцій — то кого обвинять?
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
19 травня 2018, 21:33
#
«Если НБУ в соответствии с Законом не может встановить для банків правила проведення банківських операцій — то кого обвинять?»

Чушь пишите уважаемый…
Вам ссылку дать или сами найдёте…
+
0
Игорь Коляда
Игорь Коляда
20 травня 2018, 20:55
#
Для начала определитесь кто всё-таки чушь пишет — я или законодатели вместе с законо-исполнителями.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
20 травня 2018, 22:43
#
Конечно все кроме вас. :-)
+
0
Игорь Коляда
Игорь Коляда
22 травня 2018, 21:49
#
Конечно, я ведь вопросы задавал, а некоторые вместо ответов на них — всякую чушь пишут.
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
22 травня 2018, 23:06
#
Игорь Коляда

Это же форум, а не экзамен.
Мы не студенты, да и вы не профессор.
Гугл-поиск никто не запрещал — вся действующая нормативка доступна как на ладони.

На форумах обычно принято взаимно обмениваться информацией,
а не только требовать ответа от окружающих.
+
0
Игорь Коляда
Игорь Коляда
23 травня 2018, 20:38
#
Это же форум, а не экзамен.
Мы не студенты, да и вы не профессор.


Вот именно, поэтому и ведите себя соответственно.
+
0
yarg
yarg
17 травня 2018, 22:20
#
Каша в голове…
+
0
Inkognito
Inkognito
19 травня 2018, 22:42
#
А за перечисленные в статье нарушения ЗУ «О потребительском кредитовании» какая-то ответственность предусмотрена? В этом ЗУ предусмотрено право НБУ применять санкции к банкам за такие нарушения? Наверняка, — санкции не предусмотрены, а ответственность — не предусмотрена или не существенна в денежном выражении…
Кроме упомянутого есть более старый ЗУ «О защите прав потребителей» ( к слову, — ряд норм из оного продублированы и в законе о потребительском кредитовании) — но его в большинстве случаев банки просто игнорировали и продолжают в том же духе по-ныне. И так, скорее всего, будет продолжаться, пока бизнес будет преобладать во всех сферах нашего общества, к сожалению. Даже в судах (хотелось бы это сказать с каким-то пафосом — но реально в Украине — это не больше, чем — пшик) обычному гражданину отстоять свои права далеко не всегда получится. Даже если он 1000 раз прав — сроки рассмотрения исковых жалоб могут затягиваться о-о-очень надолго — для многих это — пустая трата времени и денег. Жаль что так… Бизнес в нашей стране уже давно следует ставить на место — ведь именно он закрывает глаза на нарушения там, где ему выгодно и жестко закручивает гайки, опять-же, там, где заложены его интересы. Нарушения прав потребителей банковских услуг — это семечки, с точки зрения бизнеса, а вот, к примеру, — неоплата ЖКУ (сорри, за оффтоп) в скором времени будет ой как вылазить боком гражданам-потребителям — новый гражданско-процессуальный кодекс в новой редакции уже вступил в си
+
0
Inkognito
Inkognito
19 травня 2018, 22:56
#
Небольшое уточнение к предыдущему комментарию — в нем речь идет о крупном, в частности, — монополизированном — бизнесе
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися