Чи варто купувати квартиру на первинному ринку житла з ріелтором або краще звертатися безпосередньо у відділ продажів від забудовника. Чому і як на ринку нерухомості уживаються обидві схеми і яка вигідніше для покупця? Про це розповідає заступник директора з комерційних питань ІБК «Обрій» Олеся Перчак.
Купуємо новобуд: ріелтор vs відділ продажів
Ріелтори
Найчастіше до ріелторів звертаються ті покупці, які продали житло на вторинному ринку і хочуть інвестувати в споруджуваний об'єкт. Якщо з агентом з нерухомості в процесі роботи склалися добрі відносини, то до його рекомендацій прислуховуються і під час вибору новобудови.
Другий варіант: при самостійному прозвоні оголошень покупець виходить на ріелтора і той допомагає зробити покупку.
Навіщо потрібен ріелтор? Якщо це професіонал, то він допоможе визначитися з вибором району, забудовника, неупереджено розповість про переваги і недоліки об'єкта, прорахує, коли окупиться інвестиція, а в деяких випадках зможе запропонувати знижку більше, ніж покупець отримає у відділі продажів.
Чудово, правда? Але ось біда, таких професіоналів на ринку мало. Найчастіше ріелтор просто пропонує клієнту той об'єкт, забудовник якого дає йому найбільшу комісію з продажу. При цьому ріелтор не вникає в особливості документації, надійності забудовника і т.д., а просто доводить покупця до дверей відділу продажів. Іноді такі «профі» примудряються ще й вимагати з покупця відсоток за послуги.
Крім того, у ріелтора не завжди є актуальна інформація про наявність квартир у забудовника. Та й сам забудовник дає на реалізацію зовнішнім продавцям далеко не всі свої об'єкти.
Відділ продажу
Безпосередньо у відділ продажів люди, як правило, приходять вже маючи початкове уявлення про об'єкт. Інформацію отримують з сайтів забудовників, від знайомих, на форумах і зовнішніх рекламних носіях.
Так, у відділі продажів вам розкажуть лише про одного забудовника. І знижку вам, швидше за все запропонують мінімальну. Але! Ви зможете дізнатись про всі квартири, які є в наявності. І що не менш важливо: після підписання договору ви саме у відділ продажів, а не до ріелтора, будете приходити, щоб дізнатися як просувається будівництво, з'ясовувати всі питання, пов'язані зі здачею в експлуатацію, оформленням права власності, заселенням, пропискою тощо.
Особливості ринку
На київському ринку первинного житла за різними аналітичними даними всього близько 7-10% від загальної кількості продажів проходять за допомогою ріелторів. При цьому в Європі і США цей показник досягає 80%. Українські забудовники все частіше звертаються до ріелторів за допомогою і готові до партнерських програм в реалізації квадратних метрів. Однак, є маса факторів, які гальмують процес. Ось деякі з них:
— Ріелтори не завжди отримують відсотки, тому що не можуть довести, що це саме їх клієнт, адже у багатьох забудовників немає відповідних механізмів відстеження клієнтів.
— Забудовники незадоволені якістю роботи ріелторів і не завжди готові до плідної співпраці.
— Немає чітко сформульованих і відпрацьованих ринком правил гри, зрозумілих і прийнятих як забудовниками, так і ріелторами.
Впевнена, що в найближчому майбутньому обидві сторони зрозуміють свою вигоду і почнуть плідну співпрацю. Виграє від цього перш за все покупець. Адже він зможе отримати максимально повну і неупереджену інформацію, вибрати найбільш підходящий об'єкт для вигідних інвестицій.
Коментарі - 18
Їх основна функція зводиться до банального посередництва. На ринку вторинної нерухомості ця функція є важливою для покупця, який боїться натрапити на шахраїв. Але це посередництво абсолютно зайве на первинному ринку, де угоди укладаються напряму з забудовником.
Питати рекомендації ріелторів щодо вибору об'єкта не варто, бо їх низька компетентність не дозволить їм сказати щось корисне. А якщо врахувати, що основна задача ріелтора — продати об'єкт, то «поради» можуть виявитися навіть шкідливими.
Але є декілька факторів, яких нема на первинному ринку і ці фактори обумовлюють попит на ріелторів:
1) Знайти прямі контакти власників об'єктів практично нереально. Рієлтори заспамили бази нерухомості, тому відшукати серед них об'яви від власників дуже важко.
2) Багато власників об'єктів самі не публікують об'яви, а звертаються до посередників, сподіваючись, що ріелтори зможуть краще прорекламувати об'єкт і позбавлять клопоту з відповідями на дзвінки.
3) Ріелтори хоча й ні за що не відповідають, але створюють ілюзію надійності та гарантії — багато покупців на цю ілюзію ведеться.
Кстати, часто риелторы шифруются под отделы продаж застройщика и бессовестно врут об этом в обьявлениях. Поэтому условно достоверную информацию можно получить в основном на сайтах застройщиков. У более-менее нормальных они обязательно есть. Не кормите глистов-паразитов.
1. они ничего по объекту недвижимости и продавцу не проверяют, ни за что не отвечают — просто еще один карман в процессе покупки/продажи, который требует 3-5% от суммы сделки;
2. даже если Вы сами нашли интересующий Вас объект, но попали на посредника — риелтора — последний на ровном месте имеет к Вам финансовые претензии в размере своих комиссионных. С какого перепугу — спрашивается? Этот момент — просто-таки добивает — в условиях упавшего рынка недвижимости, простите, какой-то «прыщ» имеет наглость что-то требовать с покупателя, при этом всячески препятствуя любому Вашему контакту с продавцом напрямую. Требуй с продавца комиссионные, если сделка — это действительно твоя заслуга!
3. Комиссионные в %-х от стоимости объекта. Почему не фиксированная плата за реализованный объект?
В остальном — наличие риелтора, возможно, даже плюс — но только на вторичном рынке. На первичном — нужен специалист с юридическим/строительным образованием — с ним нужно обращаться напрямую в отдел продаж.
— у випадку з б/у автівкою «прокладки» бувають дуже корисними, наприклад CarFinder
Модель бізнесу дозволяє їм заробляти і одночасно приносити користь клієнтам. От якби ріелторів перевести на таку модель, то можливо до них було б зовсім інше відношення.
Вся суть риэлторского бизнеса построена на скрытии информации о реальном хозяине, затуманивании мозгов продавцам и клиентом, о якобы каких-то мифических гарантиях безопасности.
Опять буквочку Р забыли
На вторичке их польза тоже сомнительна. Проблема в том что найти контакты хозяина это ещё тот квест.
Порочная сложилась практика что комиссию платит покупатель, а по правильному тот кто заказывал услугу