12 січня 2018, 11:35 Читать на русском

2017 рік для забудовників: краще не стало

Про те, що приніс забудовникам 2017 рік, та які зміни очікувати у 2018 році, в своєму інтерв’ю на радіо Голос Столиці розповіла керівник напрямку будівництва Офісу ефективного регулювання Олена Шуляк. «Мінфін» публікує основні тези.

Про те, що приніс забудовникам 2017 рік, та які зміни очікувати у 2018 році, в своєму інтерв’ю на радіо Голос Столиці розповіла керівник напрямку будівництва Офісу ефективного регулювання Олена Шуляк.
Фото: domik.net

1.Цього року Україна дуже піднялась в рейтингу Doing Business. Ми зайняли 76 місце з 109 країн-учасниць. В 2017 році Україна зробила шалений стрибок з 140 на 35 місце за таким компонентом цього рейтингу як «дозвіл на будівництво». Йдеться про те, що у 2017 році Київська міська влада дозволила забудовникам платити не 4, а 2 відсотка пайової участі. А оскільки в рейтингу до уваги бралось те місто країни, яке найбільше розбудовується, то піднялась вся країна.І все було б добре, якби не розуміння того, що пайовий внесок в розмірі 2% діяв лише в Києві і лише у 2017 році. Вже у 2018 році, якщо не відмінять пайову участь зовсім, то забудовники будуть платити від 4 до 10% від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта. І, відповідно, ми знову скатимось вниз у рейтингу Doing Business.

2.2017 рік дав непогані показники як в плані виконання будівельних робіт, так і в плані будівництва житлової та комерційної нерухомості. В 2017 році 30 млрд грн. громадяни України проінвестували саме в житлову нерухомість, що будується. А це 30 млрд грн, які державою на даний момент ніяк не захищені. Ми багато говоримо про захист прав західних, зовнішніх, інвесторів, але нічого не говоримо і не робимо, щоб захистити внутрішнього вітчизняного інвестора, українського громадянина.

6 вересня 2017 року був зареєстрований законопроект, згідно з яким забудовники мають внести в спеціальний реєстр всі приміщення, офісні та житлові, які вони планують побудувати. Аби потрапити до цього реєстру, забудовник має подати всі документи і дозволи. Це має хоч якось захистити гроші українців. Реєстр цей має бути підв’язаний до вже існуючого Реєстру нерухомого майна.

На даний момент в Україні кожна 5 угода на ринку нерухомості носить ознаки сумнівної.

Тому ми хочемо запобігти подвійним продажам та іншим махінаціям. Така новація також має позитивно вплинути на іпотечне кредитування.

3.В країні, по оцінкам Мінрегіонбуду, біля 14 тисяч різних недобудов. Простого рішення цієї проблеми немає. Міністерство готує концепцію щодо вирішення цього питання. Але з цим пов’язано дуже багато питань і проблем. Спочатку була ідея віддавати ці недобудови на розгляд місцевих влад, аби вони добудовували ці об’єкти. Але згодом прийшли до думки, що треба залучати інвесторів до цього процесу, а місцеві влади будуть давати цим інвесторам якісь пільги, наприклад, можливість будувати не 10, а 18 поверхів, і мати свій зиск і фінансову вигоду. Та знову виникають питання: чи правильно, щоб місто безоплатно надавало таким інвесторам земельну ділянку. Наразі питання в стадії обговорення, але чіткого рішення про те, що робити з недобудовами, немає.

4.У 2017 році постало питання підключення до комунальних мереж будинків, що вже введені в експлуатацію і передані власникам. Виявилось, що в Києві та області є багато об’єктів, що не підключені до мереж, але в яких вже проживають люди.

По-перше, будівництво, що здійснюється в незаконний спосіб, не має взагалі відбуватись. І це реально вирішило б це питання. Але на сьогодні в законодавстві немає такого рішення, щоб мешканці могли підключити будинки до монополістів ринку, які поставляють газ, електрику тощо.В Києві, наприклад, є проблема з електропотужностями. Для того, аби підключити той чи інший будинок треба виконати певні технічні умови. Якщо забудовник їх не виконав, то підключити такий будинок дуже проблемно.

Крім того, в Україні зросла вартість підключення до електричних мереж. Більше того, вона не однакова в різних регіонах України. А монополіст – постачальник послуг — не зобовязаний давати пільги або безкоштовно підключати будинки лише тому, що так хочуть мешканці. І це не тиск монополістів. Це плоди неефективного регулювання будівельної галузі.

5.З 10 червня 2017 року працює закон, за яким українські забудовники користуються класами наслідків, а не категоріями складності, яких більше немає. Лише для будівель до 4 поверхів з незначними наслідками (обїєкти, на яких може перебувати одночасно не більше 50 осіб) є можливість не проводити експертизу.Всі інші об'єкти мають проходити експертизу, отримувати дозвіл на будівельні роботи, і далі отримувати сертифікат на введення будинку в експлуатацію. Думаю, це має позитивно вплинути на якість будівництва.

Прогнози

2018 рік принесе не дуже добрі новини. З 1 січня в Україні перестає діяти сертифікація на будівельні матеріали. Це говорить про те, що на ринок вийдуть будівельні матеріали сумнівної якості. Це стосується цементу, вікон, дверей.

Окрім того, я очікую, що 2018 рік буде кроком обговорень, прийняттям великої кількості законів та містобудівної документації, але це не буде рік рішень, нажаль.

Коментарі - 2

+
0
AleksandrBank
AleksandrBank
12 січня 2018, 16:16
#
«2018 принесет не очень хорошие новости. С 1 января в Украине перестает действовать сертификация на строительные материалы. Это говорит о том, что на рынок выйдут строительные материалы сомнительного качества. Это касается цемента, окон, дверей.» — это значит что черный рынок будет процветать!!!
+
0
Ukrmercy
Ukrmercy
14 січня 2018, 18:41
#
Серым стройматериалам в многоэтажках- я бы не доверял, зато если себе дом строить- вполне норм. Сейчас в разы дешевле себе дом под городом построить из серых материалов, чем мучать себя на 1к квартирку
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися