Естонія стала першою у світі державою, що запропонувала іноземцям електронну резиденцію. Не маючи ні громадянства, ні посвідки на проживання, «цифрові» резиденти можуть через мережу відкрити і керувати глобальною європейською компанією: реєструвати фірми онлайн і керувати ними з будь-якої точки планети, відкривати банківські рахунки і оформляти кредитки, оплачувати податки, підписувати документи і договори.
Україна стала головним постачальником е-компаній в Естонію
Україна займає 3-е місце за кількістю людей, що створили компанію з допомогою E-резиденції. Чому електронна держава так приваблює український бізнес, «Мінфіну» розповів IТ-директор уряду Естонії Цим Сіккут.
— Як виникла ідея E-резиденції, з чого все починалося?
— Після здобуття незалежності в 1991 році Естонія усвідомила, що обслуговувати невелике населення, яке розподілено по великій території, фізично дуже складно. Великій за європейськими мірками, звичайно. Адже Естонія більше Нідерландів або Швейцарії.
Нереально розмістити філію банку в кожному маленькому містечку або мати державну службу повного циклу в кожному селі. Тому приватний і державний сектори вирішили ризикнути і розробити цифрові рішення і електронні послуги. В результаті, через 26 років, цифрова інфраструктура Естонії стала однією з найрозвиненіших у світі. Тут цифровий підпис краще за фізичний, сплата податків забирає всього кілька хвилин на рік, і вже більше десяти років проходять онлайн-вибори.
Коли майже всі державні послуги стали надаватися через Інтернет, довелося вирішувати ще одну задачу. Державі і приватному сектору потрібно було знати, хто фізично отримує доступ до їхніх послуг через комп'ютер. Тому в 2002 році Естонія почала видавати громадянам і резидентам обов'язкові посвідчення особи. ID-картки містять чіп, який дозволяє мешканцям ідентифікувати себе, а також аутентифікувати юридичні транзакції і цифрове підписання документів.
Впровадження безпечної системи цифрової ідентифікації та електронних послуг дозволили обслуговувати не тільки людей, які живуть в малонаселених районах країни, але і всю естонську діаспору. Після цього ми задумалися: чому б не надавати електронні послуги й іншим? Включаючи тих, хто не живе в Естонії, але потребує цифрових рішеннь кращих, ніж ті, які є у них в країні.
— Коли почалася практична реалізація проекту?
— Уряд Естонії затвердив програму E-резиденції в квітні 2014- го. Її ініціаторами, крім мене, виступили Тааві Котка (який у той час обіймав посаду IT-директора Естонської Республіки), Рут Аннус (тоді і в даний час начальник Відділу міграції та прикордонної політики при Міністерстві внутрішніх справ Естонії).
Буквально через пару місяців відбувся конкурс бізнес-ідей, ініційований Естонським фондом розвитку і Стеном Тамківі, колишнім головою Skype. Під час його проведення було запропоновано кілька проектів, які потенційно могли бути глобально привабливими. Один з них називався «10 мільйонів E-естонців» до 2025 року». Його представили Тааві Котка, Рут Аннус і я. Проект виграв конкурс і сформував базу для поточної програми електронного проживання. Він отримав безпрецедентну підтримку з боку всіх політичних партій і «зелене світло» від парламенту і стартував з початку грудня 2014 року.
— Які складнощі були під час його запуску?
— У нас уже була інфраструктура, необхідна для впровадження E-резиденції. Протягом багатьох років естонці реєстрували компанії, голосували онлайн і т. Д. Ми просто вирішили дозволити іноземцям робити те ж саме. Оскільки всі системи діяли спочатку для громадян і жителів Естонії, запуск програми E-резиденції (наприклад, сторінки і додатки) потребував всього декількох незначних зусиль.
Звичайно, ми зіткнулися з деякими складнощами. Наприклад, на підтримку E-резиденції Естонії нам довелося вносити зміни в законодавство. Раніше, хоча реєстрація компанії і була можливою в цифровому вигляді, E-резиденти все одно повинні були приїжджати до Естонії для відкриття банківського рахунку. Після внесення поправок, банки отримали дозвіл дистанційно відкривати рахунки для людей, які перебувають за межами Естонії.
Хоча той факт, що це юридично можливо, не означає, що самі банки готові запропонувати таку послугу. Їм було нелегко погодитися з нашою інноваційною пропозицією. Але вони працювали разом з нами заради подолання труднощів. На щастя, в цьому році в банківській галузі стався прорив. Фірми з сфери фінансових технологій прагнуть просувати свої послуги через Інтернет і надавати сервіси підприємцям по всьому світу. Фінська фінтех-компанія Holvi запустила обліковий запис IBAN спеціально для власників компаній-резидентів (надання бізнес-банківського рахунку і кредитної картки в ЄС). І Holvi не вимагає, щоб ви відвідали Естонію. Тепер з будь-якої точки світу можна подати заявку на E-резиденцію повністю в електронному вигляді, а також зареєструвати свій бізнес і подати заявку на відкриття банківського рахунку або оформлення кредитної картки.
— Наскільки популярною стала E-резиденція? Скільки вже налічується таких «Е-громадян», чи є серед них українці?
— Заявку на електронний ідентифікатор E-резиденції подало більше 27 000 чоловік з 151 країн світу. Користувачі системи вже створили понад 2300 нових компаній. Ще більш ніж 4 300 компаній так чи інакше пов'язані з електронними резидентами (власниками, членами ради директорів і т. і.).
На сьогоднішній день E-резиденцією скористалися 1600 осіб з України, які зареєстрували 310 компаній. У списку всіх країн Україна посідає перше місце за кількістю компаній, створених електронними резидентами, і 3-е місце за кількістю людей, які отримали E-резиденцію.
— Чому так багато українців бажає отримати Е-резиденцію?
— В Україні складно працювати підприємцям, які хочуть просувати свої послуги на міжнародному рівні і отримати доступ до міжнародних платіжних систем (PayPal, Braintree і т. і.). З компанією, зареєстрованою через E-резиденцію, вони можуть легко обійти ці обмеження.
Електронні резиденти можуть в цифровій формі зареєструвати компанію протягом одного дня і керувати нею з будь-якої точки світу. Вони можуть подати заявку на відкриття банківського рахунку або кредитної картки, використовувати електронний банкінг, користуватися послугами міжнародних платіжних систем, декларувати податки в Естонії (якщо потрібно), підписувати документи і контракти. Все це можна зробити в цифровій формі і без необхідності наймати місцевого керівника.
Це найбільш функціональне віртуальне бізнес-середовище в світі. Користувачі системи стають частиною європейської бізнес-екосистеми і користуються узгодженими правилами Єдиного ринку ЄС. Витрати на реєстрацію та обслуговування компанії досить малі: державне мито за реєстрацію компанії становить 190 євро, а ціни на послуги з бухгалтерського обліку в приватному секторі стартують від 60 євро в місяць.
— Які ще стимули для зростання підприємництва створені в країні?
— Наприклад, діє нульова ставка корпоративного податку на реінвестований прибуток. Бюрократія в країні зведена до мінімуму, встановлені чіткі податкові рамки. У 2017 році Естонія займає перші місця в ЄС за Індексом економічної свободи (дослідження Фонду «Спадщина») і по Міжнародному індексу конкурентоспроможності податків у 2017 році (дослідження Податкового фонду). В країні дуже низький рівень корупції та прозоре бізнес-середовище.
— Які дивіденди принесла Естонії реалізація проекту Е-резиденції?
— Кожна компанія, зареєстрована електронними резидентами, вимагає надання низки послуг. Наприклад, бухгалтерських, юридичних і податкових консультацій. Їх, найімовірніше, будуть надавати естонські підприємства, від чого вони тільки виграють, як і економіка Естонії в цілому.
Крім того, завдяки E-резиденції Естонія отримала багато позитивних відгуків в світових засобах масової інформації. Це одна з небагатьох тем, які детально і в позитивному ключі висвітлювалися в ЗМІ.
Зверніть увагу, що E-резиденція як урядовий стартап все ще перебуває в стадії бета-тестування — ми постійно працюємо над поліпшенням послуг за результатами вивчення думок користувачів.
Коментарі