Мінфін - Курси валют України

Встановити
19 жовтня 2017, 10:40

Борги за комуналку: плати або судись

Виробники комунальних послуг почали масово вдаватися до спрощеної процедури стягнення боргів за послуги ЖКГ – наказового провадження. Виконавча служба арештовує рахунки і майно боржника на основі наказу суду.

Виробники комунальних послуг почали масово вдаватися до спрощеної процедури стягнення боргів за послуги ЖКГ – наказового провадження.
Фото: domik.ua

Чому саме зараз ця давно прописана законом процедура стала актуальною? Про це в своєму блозі на НЧ написала член правління ГО Нова комунальна Україна, юрист Віта Струкова. 

З середини 2014 року Закон визначив виробників комунальних послуг одночасно їх виконавцями, і примусив укладати персональні договору з кожним власником квартири. Паперова тяганина виправдала себе лише тим, що з моменту укладення прямого договору споживач перестав бути безіменним. А значить, його можна чітко ідентифікувати і подати в суд, якщо він заборгував. У монополіста є його точна адреса, ПІБ і навіть кількість прописаних в квартирі.

Після підвищення тарифів на газ, опалення, гарячу та холодну воду суми до оплати стали в 2-3 рази вище, борги накопичуються швидше. Це вже не копійки, і щоб їх вибити, монополіст може собі дозволити заплатити судовий збір в розмірі 1,5% від суми позову (але не менше 1600 гривень). А в наказному провадженні – й того менше. Тому що профіт все одно буде, а всі судові витрати покладуть на споживача.

Всього лише дві ці деталі полегшують використання Цивільно-процесуального кодексу та його норми про наказне провадженні, чинні з 2004 року. Що відбувається в цьому випадку? Позивач несе в суд документи, які нібито доводять, що у споживача є борг. Суд вважає їх безперечними і зобов'язаний протягом трьох днів розглянути і прийняти наказ. Як правило, на користь монополіста. Викликати споживача для пояснень не потрібно, тому він отримує «лист щастя» з судовим наказом, яким зобов'язується погасити борг, пеню та судовий збір.

Споживач може починати захищатися тільки на етапі оскарження цього судового наказу – протягом 10 днів подати апеляцію. Але якщо лист не відправили, він не прийшов, або просто вас не знайшов, судовий наказ набирає повну силу, і монополіст передає його в Державну виконавчу службу. Там він теж платить – аванс в розмірі 2% від суми стягнення.

Відповідно до закону Про виконавчу службу дані про боржника вносяться до реєстру, і держвиконавець може накладати заборону на відчуження його майна. Арешт може бути накладено на банківські рахунки, нерухомість, акції – все, що на вас оформлено.

Ось на цьому етапі споживач може взагалі вперше дізнатися про суд без слідства, прострочену можливість апеляції, запанікувати і оплатити навіть неіснуючий борг.

Кричущі випадки арешту рахунків споживачів без фактичного повідомлення боржників – це найчастіше результат несиметричного доступу до правосуддя для монополістів і звичайних громадян. Перші підковані і знають процесуальні можливості, а другі – розрізнені й незвичні до спілкування з судами. Хоча з урахуванням якості житлово-комунальних послуг і тарифів на них – приводів для позовів у нас більш ніж достатньо.

Безумовно, розраховуватися за комуналку потрібно, однак треба юридично грамотно реагувати на випадки відвертого окозамилювання з боку монополістів. І не сильно вірити політикам, які закликають просто не платити за рахунками. Вони навряд чи прийдуть на допомогу, коли ви не зможете купити продукти в магазині.

У ЖКГ ця практика тільки зароджується силами споживачів – юридичних осіб. До суду проти монополістів йдуть дрібні виконавці послуг або ОСББ. Наприклад, у Києві є вже 2 прецеденти, коли суди встановили, що Київенерго нарахувало уявні гігакалорії і борги, і навіть скасували встановлені регулятором тарифи.

Звичайним людям складніше себе захищати, особливо, коли не розумієш, звідки може прийти біда – липовий борг в квитанції або відразу арешт банківського рахунку. Але і тут з'являються успішні прецеденти: мешканка Києва оскаржила судовий наказ, ініційований Київгазом за нібито борг за газ в розмірі 1 тис. грн, і його скасували.

А значить, українці починають освоювати первинні навички для свого захисту. Але все ще потребують доступу до правосуддя, в той час, коли монополісти вже щосили доводять «безперечні» борги в суді.

Коментарі - 8

+
+53
brigadirius
brigadirius
19 жовтня 2017, 12:04
#
А чиновники не боятся повторить судьбу покойного начальника «Киевоблэнерго».
+
+23
09104
09104
19 жовтня 2017, 21:24
#
Видимо не боятся: наглость и жадность сильнее. О сути Вашего коммента подробней.
Помимо Киевэнерго борзеет также Водоканал и ЖЕДы: тарифы просто взяты непонятно за что. Наглая обдираловка.
Вода оставляет желать лучшего по качеству. Туда же отопление.
+
+44
irakez
irakez
20 жовтня 2017, 13:27
#
По-настоящему фейковая платежка и «я не буду платить, потому что считаю, что это дорого за такую услугу, и ничо вы мне не сделаете хахаха» — несколько разные вещи. Предполагаю, из всего количества неплательщиков, первых — меньшинство. А вот вторых — 99%. При этом монополист не дурак, и все расходы перекладывает на прилежных плательщиков. Хорошо, что наконец нашли управу на хитрожопых, надоело платить втридорога за себя и еще за тех двух парней.
+
+29
09104
09104
20 жовтня 2017, 22:21
#
Есть откровенно наглые нахалы: не хотят платить, и всё. Чувствуещь себя дураком рядом с такими умниками. И всё им сходит и никто ничего не говорит и не делает. А это как правило люди не бедные.
+
+30
iuriivladimirov
iuriivladimirov
21 жовтня 2017, 21:23
#
Киев. Сегодня. Новостройка 2014 года. Около 200 квартир. Все квартиры коммерческие (продавались за деньги, льготников, очередников нет). Возле лифта список квартир (около 20) у которых долги. Совокупно более 260 тыс.грн.
Вот не платят и всё. Купить квартиру за 1-2 млн.грн возможность есть. А платить в месяц 1-2 тыс.-нет.
+
+30
Antina Anta
Antina Anta
22 жовтня 2017, 0:19
#
Так зачем вы им поставляете свои услуги, если они их не оплачивают? Отключите, какие проблемы. Люди что виноваты в том, что вы им поставляете бесплатно свои услуги. Это ваша вина, что не делаете свою работу.
+
+30
irakez
irakez
23 жовтня 2017, 3:44
#
Хитрожопые неплательщики не дураки. Те услуги, которые можно физически отключить, например, электричество, они оплачивают аж вприпрыжку, еще и наперед доплатят.

Но вот скажите мне, как можно отключить отопление в отдельно взятой квартире, если дом с вертикальной разводкой? Тем более, что это плохой вариант даже в теории. Хитрожоп будет тянуть тепло из соседних квартир и радоваться, какие все вокруг лохи, оплачивают хитрожопу отопление, а сами мерзнут, т.к. их батареи не рассчитаны на обогрев еще и квартиры хитрожопа.

И вот как можно физически «отключить» конкретной квартире вывоз мусора, энергоснабжение лифтов и т.д.? Вот остальным и приходится рассчитываться за хитрожопых. Хорошо, что наконец-то смогли найти на них управу.
+
+30
09104
09104
22 жовтня 2017, 22:21
#
Коллеги, комменты по делу. Недавно имел разговор с очередной нахалкой. Она заявляет:«Да у меня задолженность по квартплате всего 2000 гривен, по воде 6 000 гривен». И это при наличии субсидии. Я бы на её месте уже с комиссией через терминал платил.
Никто конкретно не разбирается с должниками. Не ходят по квартирам, не отключают. Отключениями реально занимаются Укртелеком и Воля-кабель.
А иногда эти неплательщики ещё занимаются порчей общественного имущества и собирают всяких подозрительных и откровенно ненужных лиц.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися