Серед інших державних органів управління Мінфін сьогодні найшвидше рухається в бік публічності. Локомотив цього руху — проект Є-data. Олександр Щолоков — керівник проекту Є-Data, засновник ресурсу 007.org.ua.
Що таке Є-Data, і чому він став важливою складовою Мінфіна
Розкрию одну з основних причин, завдяки якій проект виявився успішним. З точки зору організації IT-структури, нам вдалося створити бімодальну модель управління. З одного боку, департаменти Мінфіну продовжили свою роботу в рамках існуючого процесного підходу, зарегульованого положеннями, нормативно-правовими актами та законами. З іншого боку — команда Є-data розпочала реалізацію проектного підходу у співпраці з чиновниками міністерства. Таким чином, ми отримали ту необхідну професійну допомогу, завдяки якій змогли врахувати всі законодавчі нюанси, особливості документообігу, узгодити роботу своєї системи з роботою Державної казначейської служби та Міністерства фінансів.
Сьогодні ресурс e-Data.gov.ua — найбільша база відкритих даних в секторі публічних фінансів України. На ресурсі можна знайти інформацію про більш ніж 21,4 млн договорів, актів та звітів. Портал став широко відомий як джерело інформації для журналістів і громадських активістів, які займаються розслідуваннями в області корупції. Яку роль він відіграє сьогодні в Мінфіні?
Проект Є-data приніс з собою сучасні технології і, таким чином, поставив новий вектор в реформуванні системи державних фінансів. Концепція інформаційно-аналітичної системи «Прозорий бюджет», розроблена командою Є-data разом з Мінфіном, дозволить реорганізувати весь документообіг в результаті впровадження єдиного електронного службового кабінету і платформи підписання електронних договорів. Це дасть можливість прибрати всі дублюючі процеси і позбавити бухгалтерів від необхідності вносити одні і ті ж дані на різних порталах і ходити з однією і тією ж документацією в різні міністерства. Ми вже дуже багато зробили, щоб полегшити їх роботу. Але, поки що бухгалтера залишаються заручниками законодавчих норм. Вони, як і раніше повинні подавати звіти на e-Data.gov.ua, дублювати дані на порталі data.gov.ua і вносити їх на prozorro.gov.ua. Я припускаю, що до кінця 2017 ця проблема буде вирішена.
У перспективі розпорядник бюджетних коштів зможе з одного місця планувати бюджет, контролювати його виконання, проводити тендери і т.д. Втім, роботи тут ще на пару років. 60% бухгалтерів України зараз без облікових систем, а 30% країни не покриті якісним інтернетом. Це відомі цифри. Ми також повинні завершити інтеграцію з Державним казначейством, ProZorro, e-Data.gov.ua і ін. Якого б класу не був портал, поки у бухгалтера немає на місці облікового системи, пов'язаної з іншими системами, він буде продовжувати вручну дублювати введення даних. Це реформа, яка повинна проводитися на державному рівні.
У вересні 2017 року тестовий режим порталу завершився, і e-Data.gov.ua запущений в промислову експлуатацію. Це означає обов'язкове ведення звітів для всіх розпорядників бюджетних коштів, число яких в Україні — понад 80 тис. Невиконання цієї вимоги буде вважатися адміністративним правопорушенням. Але і Мінфін разом з ДУ «Відкриті публічні фінанси» отримав свою частку відповідальності. Закон передбачає випадок, коли бухгалтер не може внести інформацію з вини адміністратора або власника порталу, тоді відповідальність лягає на Міністерство фінансів і адміністратора порталу.
Наші завдання на найближчий час — забезпечення стабільної роботи ресурсу e-Data.gov.ua, його інтеграція з ProZorro, а також створення другого модуля OPENBUDGET (відкритий бюджет), який дасть більше інформації про бюджет — в першу чергу про доходи. Це три принципових речі, яких буде достатньо, щоб зробити реформу управління державними фінансами реальною.
Коментарі