Мінфін - Курси валют України

Встановити
13 жовтня 2017, 8:40

Торгова нерухомість: поки в дефіциті

На ринку комерційної нерухомості за 8 місяців цього року ввели в експлуатацію всього 8 000 кв.м. На стадії будівництва зараз знаходиться близько 675 000 кв.м.

На ринку комерційної нерухомості за 8 місяців цього року ввели в експлуатацію всього 8 000 кв.
На стадії будівництва зараз знаходиться близько 675 000 кв.м/Фото: Youtube

Гігантоманія скасовується

Бажання багатьох українських девелоперів побудувати найбільший торгівельний центр (ТЦ) або торгівельно-розважальний центр (ТРЦ) розбивається об реалії ринку. Заповнюваність великих ТРЦ, таких як, наприклад, ТРЦ Lavina Mall, вимагає великих зусиль і часу.

Мода на гігантоманію на ринку комерційної нерухомості проходить. Директор міжнародної компанії М + А Global Architects (США) Едвард Ходорковський на заході в Києві заявив, що пріоритети девелоперів зміщуються з масштабних об'єктів в бік невеликих торгових центрів мікрорайонів і районного форматів площею 10-15 000 кв.м. Їх дизайн і концепція повинні залишати простір для маневру, щоб вони могли адаптуватися до сучасних економічних умов.

На думку Ходорковського, майстер-план ТЦ необхідно робити максимально «гнучким». В такому випадку у девелоперів буде можливість здійснювати проект поетапно, а також вносити коригування, будувати відповідно до можливостей фінансування і використовувати будівельні конструкції, які дозволять в майбутньому легко модифікувати і розширити проект.

Головні тенденції ринку ТРЦ за даними Colliers International (Україна)

За даними українських консалтерів, в даний час у Києві будується 4 ТЦ біля станцій метро і ще 7 об'єктів близько кінцевих станцій швидкісного трамвая.

«Наші фахівці ось вже кілька років застосовують в розробці концепцій ТРЦ принципи поетапного введення в експлуатацію та створення резервних територій для подальшого розвитку торговельних об'єктів. Це є міжнародним трендом останніх років», — підкреслив президент компанії UTG Вадим Непосєдов.

Попит та пропозиція

Вперше за чотири роки попит на нові торгові площі серйозно перевищив пропозицію. На ринку комерційної нерухомості за 8 місяців поточного року ввели в експлуатацію всього 8 000 кв.м.

Всі якісні торгові приміщення Києва практично на 100% поглинаються ринком. Підтвердженням цьому — зменшення рівня вакантності. Він знизився з 10% на початку року (з урахуванням відкриття ТРЦ Lavina Mall) до 6% на кінець червня 2017 року. Звичайно, на нього вплинула, в тому числі, і незначна нова пропозиція площ в цьому році.

Обсяги торгівельних площ Києва, за даними Colliers International(Украина)

Але така ситуація триватиме недовго. За заявами девелоперів, в 2017-2019 роках обсяг нової пропозиції на ринку торговельної нерухомості Києва збільшиться. На стадії будівництва зараз знаходиться близько 675 000 кв.м.

У другій половині 2017 року планується відкриття:

• Smart Plaza (Проспект Перемоги) (GLA ~ 15 000 м²);

• Auchan Petrivka (Рітейл парк) (GLA ~ 11 000 м);

• Auchan Rive Gauche (1 черга) (GLA ~ 20 000 м²).

Таким чином, обсяг нової пропозиції в другому півріччі 2017 року повинен скласти 46 000 кв.м.

Але за оцінками аналітиків, значна частина нової пропозиції може бути відкладена на більш пізні терміни. Причини - недостатнє фінансування, важка економічна ситуація в країні та високий рівень корупції в галузі.

Орендні ставки

На кінець першого півріччя 2017 року найвищі орендні ставки на секції 100-150 кв.м в найбільш успішних ТЦ/ТРЦ Києва складали $68 кв.м/місяць. Орендні ставки на вакантні приміщення на Хрещатику — головній торговій вулиці столиці — знаходилися в межах $83 кв.м/месяц.

Станом на сьогодні, середні орендні ставки в Києві складають $33 за кв. м, а в об'єктах, що входять в ТОП — 10 ТРЦ, вартість оренди близько $50-60 за кв.м (без ПДВ і комунальних платежів).

«Якщо раніше умови диктували орендарі, не існувало поняття середньої орендної ставки і масово практикувалися різні домовленості, тепер стан справ зміниться», — говорить директор компанії UTG Євгенія Локтіонова.

На її думку, через відсутність пропозицій в столиці, на щастя для власників об'єктів торгової нерухомості, вже в кінці цього року орендні ставки можуть вирости на 20%, а рівень вакантності — впасти до рівня 2014 року — 2%.

Виняток становлять хіба що міжнародні компанії, які влаштувалися в Україні. У компанії Colliers International (Україна) повідомляють, що великим міжнародним мережевим операторам цікавий наш ринок. Незважаючи на зовні несприятливу ситуацію в країні і порівняно низький офіційний рівень доходу населення, вони адаптуються під нові реалії, думають про розвиток, збільшують присутність на ринку. Правда, при цьому намагаються виторговувати для себе у орендодавців максимально вигідні умови — більш низькі орендні ставки, орендні канікули, рекламні привілеї і т.д.

Прогнози

Девелопери очікують, що в 2018-2019 роках на ринку торговельної нерухомості Київа нова пропозиція виросте.

У короткостроковій же перспективі, до кінця 2017 року, загальний рівень вакантності в ТЦ/ТРЦ Києва буде знижуватися, в тому числі і на головних торгових вулицях.

Орендні ставки, найімовірніше, до появи нових ТРЦ залишаться на колишньому рівні.

Яна Довгань

Коментарі - 7

+
+8
AleksandrBank
AleksandrBank
13 жовтня 2017, 10:50
#
«Торговая недвижимость: пока в дефиците» — статья в самом начале себя опровергает насчет заголовка.
Нет никакого дефицита, нет бизнеса, Лавина так заполнялся пол года потому, что не спроса на товары, люди ходят а толку. Покупательная спрсобность, в части больших трат на вещи — не растет, люди все чаще покупают одежду в Секонде, на базарах и на междунар.площадках типа Амазон и т.д. Новая почта предлагает куча площадок.
А лично потихоньку также перехожу на хорошие вещи и бренды, только вот я не пойду в магазин Armani покупать куртку, я ее куплю на Амазоне, и лишь в редких случаях при распродаже готов потратить там деньги (как например были классные кожаные куртки Кельвин Кляйн).
При дальнейшем росте торг.площадок, все дальше будут не выдерживать конкуренцию магазины в ТРЦ при их затратах на аренду, а цены сумашедшие. Я вижу как в одних и тех же местах в ТРЦ меняются магазины, 3-6 мес и все, в т.ч. рестораны и быстрое питание, единицы остаются… Ну понятно раскученные бренды живут
+
0
Андрей Владимирович
Андрей Владимирович
14 жовтня 2017, 14:12
#
Покупательская способность населения в этом году действительно достигла минимума. Цены на аренду в ТЦ уже не соответствуют тому траффику, за который изначально они формировались. Уверен, что в ближайшее время вакантность будет только увеличиваться, либо арендаторам будут уменьшать арендные ставки. Лично мы за год прибавили почти 10 тыс. грн в аренде за счет индекса инфляции. Это самый худший год, с точки зрении расходов/доходов, причем не только у меня, а и у большинства знакомых, занимающихся тем или иным предпринимательством.
+
0
Maleficarum
Maleficarum
13 жовтня 2017, 11:30
#
«Покупательная спрсобность, в части больших трат на вещи — не растет, люди все чаще покупают одежду в Секонде, на базарах и на междунар.площадках типа Амазон и т.д. » Тенденция роста покупок на Амазоне будет набирать вес-лавиноообразно… Несколько причин тому факту есть… Первое… Все эти «центры»- с такой ценовой политикой скоро загнутся… Они торгуют-импортом… Импорт сей в разы дешевле предлагает тот же Амазон… Доморощенная продукция-если есть качество уходит опять же в «забугорье»… Если потенциальный покупатель заинтересованный в ней- опять же купит оную на… Амазоне- дешевле нежели в ТЦ- Украины… Второе… ни базары ни уже даже «секонды» с ценовой политикой того же Амазона- не могут конкурировать… «Секонд» предлагает товар по цене чуть ниже( а иногда даже и выше)-нежели Амазон предлагает новые вещи( Но признаем как факт- что и Амазон и Ибей- предлагают к продаже и… тоже секонд- массы групп товаров… Эта ниша тоже уже забита реальными продаванами с которыми не могут конкурировать украинские секонд хенды) Третье… Базары… Отмирают-как класс… Они торгуют «промежуточным» товаром… Часто не фабричным Китаем… Который народ может преспокойно купить через «Али Экспресс»… Но есть маленькое уточнение… Сама площадка Али Экспресс"- тоже проигрывает в количестве покупателей- тому же Амазону… Причина- проста… «Али Экспресс» торгует не брендами а их репликами или подделками…
+
0
Maleficarum
Maleficarum
13 жовтня 2017, 11:37
#
… тогда как Амазон- предлагает к продаже товары-именитых мировых брендов… Пусть даже и в исполнении «жёлтых стран»… И последнее… На Амазоне всё чаще и чаще предлагаются УЖЕ товары сделанные в самих Штатах… Пусть пока не все группы товаров… Пусть пока в меньшинстве… Но такие товары есть и пользуются спросом… Так что- с такой экспансией этой торговой площадки «лейбл» «made in USA»- скоро засверкает с новой силой- привлекая ещё больше покупателей.
+
0
kharj
kharj
13 жовтня 2017, 18:44
#
То ли Maleficarum такой загадочный, то ли кнопка «.» заедает на клавиатуре.
+
+8
09104
09104
13 жовтня 2017, 13:01
#
Обозреваются торговые центры. Есть и такой вид недвижимости. Проблематично заполнить большое здание арендаторами, которое построено как торговый центр. Есть вариант поскромнее. На первом или цокольном этаже вновь отстроенного или реконструированного здания под первичное жильё отвести площадь полностью или частично под учреждения: банки, магазины, офисы. Для жилья первый этаж не очень подходит: под окнами же не цветочная грядка, а асфальт с грязью, машинами и пешеходами — не очень приятно наблюдать такую панораму под окном. А вот второй и выше этажи — это уже другое дело для проживания.
В торговых центрах проблема в размере аренды, зарплате продавцам и конечной цене на выставленный в витринах товар. А покупатели в массе своей ищут варианты подешевле. И не всегда решение находится на стихийном рынке. Иногда полезная вещь может оказаться в небольшом магазинчике, когторый расположен на первом этаже многоквартирного дома или в пристройке к дому. Такие примеры есть даже в Соломенском районе как на первичном так и на вторичном жилье.
+
+15
zaNOza :)
zaNOza :)
13 жовтня 2017, 14:28
#
Читаю и улыбаюсь
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися