Про погляд Офісу Президента на ключові проблеми української економіки в інтерв'ю Форбс розповів заступник керівника
У нас недостатньо оподатковуються тютюн, алкоголь і нафтопродукти
Про податкову реформу
Ми дійсно обговорюємо модель, яка називається «10−10−10»: 10% — податок на прибуток, 10% — ПДФО та 10% — ПДВ, а також скасування ЄСВ та військовий збір 3%.
Однак, при цьому, майже повне скасування усіх пільг, посилення відповідальності за порушення податкового законодавства та такі речі, як, наприклад, доступ податкової до інформації про банківські рахунки для запобігання ухиленню від сплати податків.
Ми хочемо створити модель, яка дозволить Україні бути конкурентною з податкового погляду, у тому числі й для глобального бізнесу.
На жаль, ми поки не дійшли консенсусу у цьому питанні, але сподіваюся, протягом найближчих місяців-півроку зможемо прийняти нову податкову модель.
Ні в кого не викликає сумнівів, що така модель дасть серйозний імпульс економіці у довгостроковій перспективі. Але що робити найближчими роками? Для цього потрібно розуміти, які в нас можуть бути очевидні компенсатори. Наприклад, якщо усі без виключення почнуть сумлінно платити податки за зниженими ставками.
Також, із чисто податкового погляду, у нас недостатньо оподатковуються такі речі, як забруднення довкілля або шкідливе споживання — тобто тютюн, алкоголь, нафтопродукти. Ще одна ідея — податкові стимули для розвитку переробної промисловості, які передбачають скасування відшкодування ПДВ на сировинні товари.
Я — великий прихильник таких радикальних податкових змін, причому вважаю, що їх, мабуть, потрібно робити зараз. Це також наш унікальний шанс змінити культуру сплати податків у країні. Однак, це дійсно дуже відповідальне рішення, тож ми маємо приймати його тільки тоді, коли досягнемо консенсусу.
Читайте також: Україні рекомендують підвищувати податки: чому це погана ідея
Про фінансування держбюджету за рахунок емісії гривні
Сподіваюся, ми зможемо зблизити ці позиції (між НБУ та Мінфіном, — ред.) та знайти розумний рівень монетарної підтримки, який допоможе закрити проблеми бюджету та не створить надмірного девальваційного тиску.
Щодо розрахунків — ми розуміємо, що при збалансованості експортно-імпортних операцій, вирішенні питання з виплатою держборгу та суттєвою підтримкою міжнародних партнерів, ця сума може спокійно складати від 30 до 60 млрд грн на місяць. Це діапазон, який не створюватиме проблем.
Наприклад, ми розблокували ситуацію з зерном, далі — за рахунок збору у 10% на валютні операції приберемо $1−2 млрд спекулятивного попиту на валюту. Якщо рівень підтримки партнерів збережеться, це означає, що платіжний баланс вирівняється, тобто ми зможемо забезпечити підтримку бюджету у понад 30 млрд грн на місяць без значних ризиків для валюти.
Про підтримку бізнесу
Абсолютна більшість програм (підтримки бізнесу, запущених під час війни, — ред.) спрацювала. Надзвичайно успішними були кредити під 0% для аграріїв. Багато в чому завдяки їй ми змогли провести весною посівну: понад 80% необхідної території було засіяно. Кредити на 38,5 млрд грн залучили 18 000 аграріїв. Крім того, МСБ отримали близько 46,26 млрд грн.
Один із подальших проєктів — доступна іпотека — програма, яку ми почали розробляти ще до війни. Хтось може сказати, що це не найактуальніший напрямок зараз. Але міжнародний досвід та практичні розрахунки свідчать про протилежне. Наприклад, саме будівництво стало основним драйвером економіки післявоєнної Європи та Америки 50-х-60-х років.
Житлове будівництво має високий рівень локалізації — до 95%. Також тут є високий мультиплікативний ефект для інших галузей — виробництво бетону, цементу, скла, видобуток щебню, вапняку, піску тощо. Крім того, це велика кількість нових робочих місць, бо, на відміну від переробних підприємств, тут низький рівень автоматизації.
Далі — масштабна середня та мала приватизація. Мета — не стільки наповнити бюджет за рахунок приватизації, скільки запустити нові підприємства та створити робочі місця. Програма запрацює найближчими місяцями.
Ми не виключаємо згодом запуск і великої приватизації. Наразі ми не бачимо великої кількості інвесторів, які готові вкладати сотні мільйонів доларів у великі обʼєкти. Причини очевидні — військові ризики. Якщо ми побачимо зацікавленість інвесторів конкретним проєктом, то виставлятимемо його на конкурс. Сподіваюсь, три-чотири таких обʼєкти цього року ми зможемо передати на приватизацію.
Підтримка бізнесу завжди знайде своє місце навіть у найконсервативнішому бюджеті. Інше питання — який масштаб цих програм.
Читайте також: Дефіцит бюджету у 2023 році може сягнути $30 мільярдів — Марченко
Про реформу держапарату
Остаточного рішення поки що немає, але зараз дійсно йде активне обговорення реформи всієї системи держуправління.
Держапарат в Україні історично є надлишковим. Це, з одного боку, дуже великий масив робочих місць, з іншого — велика кількість чиновників створює зайві барʼєри для громадян та бізнесу. І що найважливіше — держава не може собі дозволити і надалі фінансувати такий великий та неефективний держапарат.
Тому, з високою долею ймовірності, реформа держуправління передбачатиме значну діджиталізацію і, відповідно, скорочення апарату. Разом із тим, ми запропонуємо людям, які підпадатимуть під оптимізацію, компенсації та допомагатимемо з працевлаштуванням.
Про цьогорічний опалювальний сезон
Це буде один із найважчих опалювальних сезонів у історії, тому ми дуже ретельно до нього готуємося. Але можу сказати, що ми закумулюємо достатню кількість газу та вугілля для того, щоб пройти цей період спокійно. Єдиний ризик — дії ворога, який не знає жодних червоних ліній. Але і на цей випадок ми маємо плани «B» та «C».
Перші пілоти (довоєнної програми термомодернізації, — ред.) почнемо запускати упродовж найближчих за опалювальним сезоном декількох місяців.
Коментарі - 23
Акцизи також можна потроху задирати… на пальне не поспішати, а цигарки…
Ты не родственник Гетманцева часом? (шутка)
Кстати, спрошу здесь раз ты тему про налоговую амнистию проигнорировал. Как там изъятие гробовых проходит, много уже наизымали?
https://minfin.com.ua/blogs/bonv/121870/
Так что налоги будут расти. Если честно налоги в стране у нас платят по минимум. Малый бизнес работает в черную — «переведи на приват», средний платит зп в конверте и использует ФОП для обначики, крупный использует офшоры. Итого -налоги никто не платит даже на 50%.
Поэтому налоги на потребление — самые лучшая схема для Украины. Налог на гугл, мобильную связь, золото и серебро, на авто, на весь импорт на 10% , акциз на бензин, алкоголь, табак и т. д. Достаточно легко администрируется и дает хорошие сборы.
До войны пачка сигарет в киоске, с оплаченными налогами, стояла 48 грн.
Точно такая же пачка-контрабас на базаре — 19 грн.
Это недостаточно налогов было?
1 Налоги на топливо, вопрос — а сколько у нас на рынке представлено сетевиков иностранных фирм которые работают в поле ВТО и ЕТС ? АЖ «О». Все дружно под свой «бренд» возят топливо и продолжают играться с фактурами и качеством.
2. Кому не нравится таможенные схемы? А, эксперты, расскажите откуда они взялись, очень интересно услышать «экспЁртное» мнение. Только вот маленький исторический момент — 2008 год Украина официально добилась вступления в ВТО и ЕТС (европейский таможенный союз) и все стало на свои места, заработала система единой «накладной» и готовилось подключение к таможенным системам ЕС. Пришел 2012 год, принятие «чудо» таможенного кодекса (в народе Калетника) и замораживание всех отношений с ВТО по 53 пунктам (в том числе единому администрировании таможенных платежей) И шо? И вот что, с 2014 года никто даже не пытался все вернуть в русло ВТО! Давайте эксперты расскажите, почему у правительств с 2014 года не было желания вернуться в поле ВТО, со всеми плюшками от единого сертификата качества до единых эл накладных? Только сейчас (прости Боже) из-за войны опять заговорили о ВТО. Ну понятно. кому надо было заморачиваться с платежами только через банк контр агента. с сертификатами с Торговых палат, не говоря какое «неудобство» для определения цены товара, доставляет эл накладная.
3 Сигареты -ну вааще!
А сколько у нас производителей и импортеров, а какое качество этих сигарет? Хотите бороться с курением, начните с вопроса воспитания и социальных факторов.
Алкоголь, давайте, подымайте акциз, только начните опять с контрафакта и «мутного» импорта спирта под «брендом» антисептик или спирт технический, опять все упирается в и в социальную сферу, и в качество и таможенный кодекс.
Ну и вопрос -а когда будет принят в НК У отдельным кейсом закон о «доходных домах», как говорят «эксперты» …ми же у эвропу стримимся…, так узнайте сколько платят налогов с аренды жилья. А то рассказывать сказки о кассовых аппаратах это «кайне зер гуд» а о налогах с аренды это уже «кайне зер шлехт».
Ну и автомобили, не хотите что бы по дорогам ездила всякая «срань», согласен, вводите как во всем мире «эко» налог и нормальную прогрессивную страховку по принципу Германии из 50 пунктов, от стажа вождения до условий хранения (стоянки) авто. А писать всякий бред о «баригах» и «коррупции» много ума не надо, смотрите под ноги и за руками подобных «чиновников».
Почему этот чиновник не хочет рассказать о том что в 2012 году была убрано с У К Украины уголовное преследование за открытие расчетных счетов за рубежом без подтверждения ВЭД и как это повлияло на вывод валюты с Украины? А лучше пускай расскажет о том как открыть расчетный счет гр ЕС в американском банке, и какой, очень интересно послушать. Очень интересно послушать очередную «сказку» о кассовых аппаратах, особенно от «экспертов» которым в Румынии при покупке магнитика получили кассовый чек. Только вот ни чиновник ни эксперт не расскажет о том, что в зависимости от нац законодательств сумма годового дохода от 6 до 14 т Евро не требует применения кассового аппарата. А еще ни кто не расскажет что будет с гр Германии если он на протяжении трех месяцев будет вносить на свой рас счет наличкой по 500 евро, или гр Голландии за год внесет 12 т Евро и где могут оказаться эти граждане и почему никто не проводит в Украине внутренний мониторинг пополнения счетов. И о многом другом ни чиновники ни «экспЁрты» не расскажут. Только об одном — плятите налЁги, и пока ви будите платить налоги мы будем тупо воровать прикрываясь принятыми коррупционными законами. Так что делайте выводы.