Мінфін - Курси валют України

Встановити
FinAcademy
Фінансова Академія Актив Фінансова Академія Актив
Зареєстрований:
6 березня 2020

Останній раз був на сайті:
28 березня 2024 о 09:57
Підписчики (1):
97964857
Екатерина Ивлева
Фінансова Академія Актив — Фінансова Академія Актив
10 квітня 2020, 15:50

Методи фінансового аналізу: як дізнатися більше про компанію

Хочете глибше розібратися у фінансових тенденціях? Зрозуміти, чим живе компанія зараз? Складати більш точні прогнози і плани на майбутнє? Методи аналізу фінансового стану допоможуть впоратися з цими непростими управлінськими завданнями. Головне – правильно їх підібрати і зуміти скористатися отриманою інформацією.

Основа основ: горизонтальний і вертикальний аналіз

Існує два основних методи фінансових аналізу – горизонтальний і вертикальний. Решта ж є лише їх похідними.

Горизонтальний аналіз фінансових даних, що охоплює інформацію по мірі її зміни від звітного періоду до звітного періоду. Може включати кілька певних відрізків часу, таких як місяці, квартали або роки. Порівняння показників у звітності, таких як вартість проданих товарів або чистий дохід за квартал, допомагає аналітику визначити тенденцію, побудувати лінію тренду.

У горизонтальному фінаналізі важливо визначити, чи істотно змінився конкретний показник.

Наприклад, якщо вартість проданих товарів зросла на 20%, а виручка збільшилася, значить, якісь зі статей витрат зросли. Відповідно, якщо валовий прибуток збільшується, але чистий прибуток падає, аналітик повинен визначити, чи потрібне зниження витрат.

У вертикальному аналізі фінансову звітність розглядають без прив'язки до часу. Це означає, що показник розглядають самостійно, не порівнюючи його зі значеннями інших місяців або кварталів. Його мета – це знаходження взаємозв'язку різних позицій у звітності. Аналітик визначає загальну ефективність в потоці доходів і витрат. Всі дані розглядаються як відношення – порівняння одних показників по вертикалі з іншими.

Наприклад, аналітику потрібно визначити, наскільки значні витрати по відношенню до загальних доходів. Якщо загальна виручка становить 100 000 доларів, а вартість проданих товарів 25 000 доларів, співвідношення становить 0,25 або 25%. Відповідне ставлення є чистим доходом після прирівнювання вартості товарів, або 75%. Такі співвідношення допомагають визначити, наскільки добре компанія справляється з витратами по виробництву товарів для продажу і доставки їх споживачам.

Горизонтальний і вертикальний аналіз доповнюють один одного, а при складанні аналітичних таблиць можуть застосовуватися одночасно.

Популярні методи фінаналізу: суть та застосування

Який саме інструмент фінаналізу спрацює для конкретного підприємства залежить від бізнес-цілей і наявних даних. В більшості випадків тільки грамотно підібраний комплекс методів дозволить отримати ясну і досить точну картину про стан, шляхи розвитку компанії.

Леверідж: визначаємо ризики з фінансування

Розрахунок коефіцієнта леверіджу є одним з найбільш поширених методів для оцінки ефективності компанії. Окремі фінансові показники, наприклад загальна сума заборгованості, сама по собі може бути не настільки інформативною. Тому корисно порівняти її із загальним капіталом компанії, щоб отримати повне уявлення про структуру капіталу. Результатом є співвідношення між позиковим і власним капіталом.

Поширені у фінансовій аналітиці варіанти співвідношень:

  • Позиковий / власний капітал

  • Позиковий капітал / EBITDA ( англ. Earnings before interest, taxes, depreciation and amortization – прибуток до оподаткування)

  • EBIT (англ. Earnings Before Interest and Taxes або операційний прибуток) / Коефіцієнт покриття відсотків

  • Аналіз Дюпона – комбінація коефіцієнтів, що їх називають пірамідою коефіцієнтів, включаючи показники леверіджу, рентабельності та оборотності.

Темпи зростання: основа для точних прогнозів

Аналіз історичних темпів зростання і прогнозування майбутніх – важлива частина роботи будь-якого фінансового аналітика. Його типові приклади включають в себе:

  • Показник Year-over-Year («річні зміни») передбачає аналіз даних у порівнянні з минулим роком. Він стане в пригоді при розгляді моделей зростання, тенденцій. Розраховується YoY як відношення різниці показників за рік А і рік В річних змін за рік А.

  • Регресійний аналіз – набір статистичних методів, використовуваних для оцінки взаємозв'язку між залежною змінною, однієї або більш незалежними змінними. Його можна використовувати для оцінки сили взаємозв'язку між змінними та для моделювання майбутнього взаємозв'язку між ними. У фінаналізі використовується для прогнозування прибутковості цінних паперів на основі різних факторів або прогнозування ефективності бізнесу.

  • Метод рухомого середнього – розгляд усередненого набору даних для встановлення оцінки майбутніх значень шляхом фільтрації похибок від випадкових короткочасних коливань показників.

Аналіз сценаріїв і чутливості: отримуємо реалістичну картину майбутнього

Аналіз сценаріїв або побудова моделі розвитку компанії – це спроба передбачити майбутнє, яке за своєю суттю може бути дуже невизначеним. Він допомагає визначити, як може виглядати майбутнє компанії в гіршому або кращому випадку. Керівники підприємств, що працюють в галузі фінансового планування, часто розробляють ці сценарії, щоб допомогти компанії підготувати свої бюджети і прогнози.

Фінансовий аналіз чутливості, також відомий як «що, якщо» найчастіше використовується фінансовими аналітиками для прогнозування результату конкретної дії при виконанні певних умов. Його проводять в рамках заданих меж, які визначаються набором незалежних змінних.

Наприклад, аналіз чутливості можна використовувати для вивчення впливу зміни відсоткових ставок на ціни облігацій, якщо відсоткові ставки збільшилися на 1%. Питання «що, якщо» буде звучати так: «Що станеться з ціною облігації, якщо відсоткові ставки зросли на 1%?». Аналіз виконується в Excel у вкладці «Дані» інструментом «Аналіз „що, якщо“, який містить підбір параметра і таблицю даних. Інвестиційні аналітики таким чином оцінюють, наскільки чутливою є ціна облігації залежно від того, як змінюється відсоткова ставка.

Постфактум: аналіз відхилень

Аналіз відхилень – це процес порівняння фактичних результатів з бюджетом або прогнозом. Це дуже важлива частина процесу внутрішнього планування, бюджетування, особливо для фахівців бухгалтерських та фінансових відділів.

Процес зазвичай включає в себе визначення того, чи відхилення було сприятливим або несприятливим. Сума всіх відхилень дає картину в цілому по продуктивності або ефективності для конкретного звітного періоду. Для кожної окремої позиції компанії оцінюють її сприятливість шляхом порівняння фактичних витрат і стандартних витрат у галузі.

Наприклад, якщо фактичні витрати нижче стандартних витрат на сировину, припускаючи той же обсяг матеріалів, що це призведе до сприятливого відхилення в розмірі витрат. Однак якщо стандартно для виробництва потрібно 15 000 одиниць матеріалу замість запланованих 10 000 одиниць, то це буде несприятливим відхиленням, оскільки використовується більше матеріалів, ніж очікувалося.

Інші різновиди фінансового аналізу: деталізуємо картину

У випадках, коли дані неповні або висновки за результатами аналізу неоднозначні, можна додатково оцінити:

  • Рентабельність – відображає економічну ефективність бізнесу.

  • Ліквідність – фокусується на балансі, зокрема, на здатності компанії виконувати короткострокові зобов'язання (які повинні бути виконані менш, ніж за рік).

  • Ефективність підприємства – включає розрахунок коефіцієнтів ефективності, які показують наскільки добре компанія управляє своїми активами, використовує їх для одержання доходу в управлінні грошовими коштами.

  • Рух грошових потоків – демонструє здатність компанії генерувати грошові кошти, окремо розглядають кожну зі сторін діяльності: операційну, інвестиційну та фінансову.

  • Окупність інвестицій – дозволяє оцінити рівень прибутковості підприємства з урахуванням вкладених у нього інвестицій.

  • Вартість бізнесу – дозволяє в грошових одиницях висловити ціну компанії з урахуванням її доходів, витрат, чистих грошових потоків, відсотки кредитів та інших показників. Розрахована величина використовується в оцінці перспектив, конкурентних позицій бізнесу.

Важливо використовувати не якомога більше різних методів, а підібрати кілька найбільш показових для конкретного підприємства. При цьому важливо зберегти баланс між простотою і достатнім ступенем детальності результатів.

7 порад, як провести більш якісний фінаналіз

Всі перераховані вище методи зазвичай виконуються в Excel з використанням безлічі формул, функцій і сполучень клавіш. Аналітики повинні користуватися передовими розрахунковими техніками при виконанні своєї роботи, враховуючи високу ймовірність помилок при роботі з великими обсягами даних і серйозну відповідальність. Адже на карту поставлено майбутнє цілого бізнесу.

  • Будьте уважні і сконцентровані при роботі з даними

  • По можливості не ускладнюйте формули і розрахунки

  • Залишайте замітки і коментарі, щоб не забути важливу інформацію

  • Залучайте до виконання аналізу кілька людей, щоб розглянути об'єкт з декількох позицій

  • Використовуйте таблиці, діаграми і графіки для представлення даних

  • Підкріплюйте свої припущення, можливі прогнози конкретними даними

  • Приділяйте увагу деталям, не забуваючи при цьому про загальну картину

Переглядів: 124, сегодня — 0
Стежити за новими коментарями

Коментарі

Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися