Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
13 квітня 2026, 14:31

Чи змусять українців працювати до 75 років і як буде змінюватися пенсійний вік

У новому випуску подкасту «Що з економікою?» академік Елла Лібанова, директорка Інституту демографії та досліджень якості життя імені М. В. Птухи, розповіла про головні демографічні проблеми України та можливі варіанти їх розв’язання після війни. «Мінфін» вибрав найцікавіше.

Чи чекає на українців робота до 70−75 років

Не зовсім згодна з цією тезою. Як ви будете заохочувати людей довше працювати? Найпростіший метод — підвищення пенсійного віку. Коли ми розмовляли 5−10 років тому про пенсійний вік, я казала, що жінкам його потрібно підвищувати до 60 років. У нас виходило так: жінка, яка доживала до 55 років, мала всі шанси прожити ще приблизно 24 роки. Особливо коли мінімальний страховий стаж був не таким, як зараз, то виходило, що вона менше працювала, ніж потім отримувала пенсію. А я перепрошую, за рахунок чого ж цю пенсію отримувати?

Тоді я казала: так, жінкам потрібно було підвищувати пенсійний вік до 60 років. Чи потрібно зараз — не впевнена.

У чоловіків перед війною середня тривалість життя після досягнення 60 років становила приблизно 14 років. Чесно кажучи, це вже на межі. Бо ми ж не можемо допустити, щоб людина виходила на пенсію і наступного дня помирала. Це неправильно. Тому я не бачу зараз перспектив підвищення пенсійного віку.

Є інше питання. Багато людей, які досягають 60 років і займаються нефізичною працею — фізична праця це окрема тема — можуть і хочуть працювати далі. Тому це потрібно враховувати і відповідним чином формувати політику. Працювати з роботодавцями, хоча вони це вже прекрасно розуміють.

А друге — треба готуватися до того, що не де-юре, а де-факто люди працюватимуть довше. По-перше, вони цього хочуть і можуть. Змінюється структура економіки, змінюються вимоги до робочої сили: дедалі більшого значення набувають кваліфікація та здатність виконувати нефізичні функції, і саме тут люди старшого віку можуть себе реалізувати. По-друге, в Європі є термін «срібна економіка». Там розуміють проблему демографічного старіння і намагаються залучити якомога більше людей старшого віку до роботи.

Третє — крім змін у структурі економіки, змінюється і сфера обслуговування. Люди можуть отримувати більше послуг, не докладаючи власної праці. Скажімо, прати вручну складніше, ніж користуватися пральною машиною.

І таких прикладів багато. Тобто з’являється можливість, з’являється потреба і ще один фактор. Демографічне старіння пов’язане з тим, що людський і, головне, соціальний капітал людей старшого віку відрізняється від соціального капіталу молоді — на користь старших поколінь. І цей капітал потрібно використовувати на благо суспільства. Усе свідчить про те, що люди працюватимуть довше. Я не знаю, до 70 чи до 90 років — побачимо. Але це не буде примусово. Тим більше що це можна зробити і без прямого підвищення пенсійного віку — наприклад, через підвищення необхідного страхового стажу. Ефект буде той самий.

Як змінився попит на робочу силу

Попит на працю, безумовно, зменшився, тому що економіка 2025 року і економіка 2019 року, доковідна, — це різні речі. Змінилася і структура: сьогодні, скажімо, менше потрібні менеджери з продажу. Відбувається переорієнтація на виробничий, так званий реальний сектор економіки. На мою думку, це добре, тому що спочатку COVID-19, а потім війна показали: кращі перспективи розвитку мають країни з максимально широким виробничим циклом, тобто самодостатні країни.

Про поширення в Україні застійного безробіття

Йдеться про ситуацію, коли люди шукають роботу і вкрай довго не можуть її знайти. Застійне безробіття не охоплює все населення. Є більш вразливі групи — ті, хто не може швидко змінитися, не готовий змінити професію. Водночас особливості ринку праці XXI століття пов’язані з тим, що, ймовірно, доведеться кілька разів змінювати професію.

Водночас у нас не так багато людей, які взагалі не шукають роботу. Такий резерв — приблизно мільйон осіб. Але це всі категорії: ті, хто не шукає через об'єктивні причини, і ті, хто не шукає через суб'єктивні. Коли я бачу сотні тисяч людей, які кажуть, що не шукають роботи, бо травмовані війною… Я цього не розумію. Наприклад, якби я була матір'ю і мала дітей, я б, попри травми, шукала роботу, бо дітей потрібно годувати, одягати, забезпечувати їм максимально прийнятні умови.

Про залучення мігрантів

Мені не дуже подобається ця ідея, але ми без цього не обійдемося. Уже сьогодні, попри застійне і структурне безробіття, в нас є незадоволений попит на робочу силу. І після війни, я впевнена, буде щось на кшталт плану Маршалла. Чесно кажучи, цей план уже готовий — я брала участь у його підготовці. Він передбачає значне зростання потреби в робочій силі. Питання — де її взяти.

Передусім потрібні будівельники. Зазвичай люди їдуть із бідніших країн до багатших. Оскільки Україна ще певний час залишатиметься бідною, до нас не поїдуть ті, хто орієнтується на соціальні виплати. Приїдуть ті, хто хоче працювати. Ми не зможемо запропонувати те, що дають Німеччина чи Нідерланди.

Перед COVID-19 було цікаве дослідження в Москві щодо трьох центральноазійських діаспор. Пам’ятаю, що були таджики, здається, узбеки і, можливо, киргизи. Мене вразило, що до 90% дорослих мігрантів (25+) мали вищу освіту. Лікарі, які не могли знайти роботу за фахом, працювали двірниками. Але від цього вони не ставали менш освіченими. Думаю, такі люди поїдуть і до нас, якщо ми запропонуємо гідну оплату праці.

Друга категорія — це висококваліфіковані спеціалісти. Індустріалізацію 1930-х років здійснювали не робітники з тачками, а інженери зі США та Німеччини. Якщо в Україні будуть можливості для швидкої та ефективної реалізації, такі фахівці приїдуть.

Які регіони стануть рушійною силою відновлення економіки України після війни

Я виокремлюю кілька територіальних кластерів, які, на мою думку, існуватимуть після війни.

Перший — північно-східний, поблизу кордонів із Росією та Білоруссю: Київська, Чернігівська, Сумська області. Близькість до агресивного сусіда впливатиме і на бізнес, і на населення. Не можна допустити сірої зони чи знелюднення, тому потрібні стимули для життя і роботи там, зокрема компенсація страхових ризиків.

Другий — південно-східний. Тут інша проблема: більшість міст залежать від портів. Питання не лише в їхньому стані після війни, а й у майбутніх умовах мореплавства та рівні ризиків.

Третій — західні території. Багато хто вважає, що вони стануть рушієм розвитку. Частково погоджуюся, але є обмеження — екологічна ємність територій. Резерви є на Івано-Франківщині та Львівщині, але далі їх майже немає.

Четвертий — центральна Україна. Тут ключові питання — стан інфраструктури після війни та родючість земель. Найкращі ґрунти — у Дніпропетровській та Запорізькій областях, і їх використання під промисловість викликає питання. Водночас саме цей регіон, на мою думку, стане основним драйвером відновлення.

П’ятий — метрополії. Бідні країни концентрують робочу силу у великих містах. Після війни багато людей повернуться до Києва, можливе швидке зростання міст-мільйонників. Важливу роль відіграватимуть також Львів і, за певних умов, Запоріжжя.

Коментарі - 37

+
+108
kadaad1988
kadaad1988
13 квітня 2026, 14:57
#
*** которые ведут нас типа в Европу могут сделать что угодно, могут поднять пенсионный возраст до любой отметки, что бы ничего не платить людям. Что будут делать эти люди и как выживать неизвестно, ведь в Украине уже после 35-ти ты никому не нужен, смотрите вакансии!!!
+
+59
bosyak
bosyak
13 квітня 2026, 17:10
#
Нікому не потрібний не через вік, а через відсутність потрібних навичок. Якщо нічого не вмієш то і змолоду не потрібний, молодь можна хоча б навчити.
+
+73
kadaad1988
kadaad1988
13 квітня 2026, 20:29
#
Да ты шо!
+
0
Евгений Петров
Евгений Петров
14 квітня 2026, 23:19
#
Ты тоже пробовал ?)

да присылают пошел в  *** мы открыли вакансию мы закрыл вакансию
+
+78
yago
yago
13 квітня 2026, 18:02
#
У страны «виртуальных» долгов на 120% ВВП , что скажут то и сделают, а у людей никто не спросит ибо они все задолжали большим дядям, если надо будет то и до 100 поднимут
+
+75
bosyak
bosyak
13 квітня 2026, 18:23
#
Кожен третій пише про міфічні борги, не маючі зеленого уявлення ні про розмір ні про терміни сплати ні про умови сплати. Ні про те що останні 3 роки ми отримуємо «кредити» яки не маємо повертати. І коли отримаємо «кредит» від єс на 90 млрд € то по кредитам у нас буде профіцит в 70 млрд $.
+
+30
BigBend
BigBend
13 квітня 2026, 23:53
#
До чого тут Європа? Думаю, ти в цирку ніколи без роботи не лишишся.
+
+182
VladimirVG
VladimirVG
13 квітня 2026, 15:07
#
Постійна мантра навколо — «після війни». Коли це, де це, що це?
+
+19
Евгений Петров
Евгений Петров
14 квітня 2026, 19:28
#
Года через 3 когда перемочат еще кучу народу
+
+15
lider2000
lider2000
14 квітня 2026, 20:54
#
It means never.
+
0
Евгений Петров
Евгений Петров
14 квітня 2026, 23:17
#
Да все когда то кончается.

судя по 42 некрологам баб зп месяц, население аквариума сокращается быстрыми темпами
+
0
Евгений Петров
Евгений Петров
14 квітня 2026, 23:23
#
Паблик в телеграмме шепот фронта
+
+34
Rubi0
Rubi0
13 квітня 2026, 15:21
#
А кто будет сидеть с детьми если бабушки до 75 будут на работе? Государство готово строить ясли в каждом дворе? Иначе с текущей демографией через лет 25 кроме мигрантов на территории Украины никого не останется из европейцев.
+
+200
Перший Потужний
Перший Потужний
13 квітня 2026, 15:31
#
Ти ще не зрозумів? Пану насрати на те чи буде на нього працювати щирий українець з патріотизмом головного мозку, чи це буде індус у вишиванці, пану головне, щоб було на що коханку возити по курортах і на що купувати нову яхту в Монако, а не оце все.

Тому війна буде тривати мінімум до 28−30 року, бо вигідно всім, сам посуди, на тендерах бабло партнерів пилять депутати і щасливі сидять, а гобліни з тцк вже власні прайс листи мають з своїми «послугами» по відпуску холопа з рабства і ціни там чомусь не у хривні, а у валюті :)

З цього виходить те, що якби нам гроші перестали давати, то може б панство припинило красти гроші і пішло б на поступки з кацапами, щоб припинити гнати на забій своїх людей, котрі ну вже не хочуть воювати, але поки бабки дають, а дають рівно стільки, щоб не було перемоги, хоча знаєш, наші депутати мають такі корупційні апетити, що саме внутрішній ворог ніколи не дасть перемогти в цій війні, бо це ж стільки бабла можна розпилити, мільярди ще й у валюті. Тож, поки бабки дають нам, депутати це все пилять і холопів будуть викрадати поки буквально не закінчаться, а потім можна буде заброньованих і жінок в окоп погнати, в нас пан як тоталітарний монарх, що хоче те і робе і ніхто йому не указ. А якби бабло припинили давати, то може б панство заворушилося, щоб перемовини вести не із своїх «хочу/не хочу», а з реалій, а реалії такі, що орки не закінчуються, але українці чомусь починають потроху закінчуватися.
+
+45
korvin29
korvin29
13 квітня 2026, 16:29
#
Тут я с Вами полностью согласен. И переговоры нужно вести без посредников в лице ЕС/США.
+
+45
bosyak
bosyak
13 квітня 2026, 17:11
#
Перемовини про що?
+
+60
ololo trololo
ololo trololo
13 квітня 2026, 17:53
#
Не заважайте йому вірити що рашка хоче реальних перемовин 🤡
+
0
BigBend
BigBend
13 квітня 2026, 23:54
#
Кому «нужно»?
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
14 квітня 2026, 7:25
#
Напомнить вам, как год назад вы писали про мифический «план трампа» и вот опять… посредники… Посредники в чем?
+
+75
zephyr
zephyr
14 квітня 2026, 11:21
#
Вангую поквартирные обходы скоро, чтобы ухылесов отлавливать. Без гуманоидного ресурса- сложно просить бабос у Европы. А так- в топку чуток кинул, и баблишко пошло. Но проблема в том, что даже с таким уклоном- в ЕС всё меньше и меньше желающих, давать бабос Украине. Его всё равно украдут. Петер Мадьяр, как бы подтвердил тезис: пока Украина не разберётся со своей **** коррупцией- ничего не будет.
+
0
BigBend
BigBend
15 квітня 2026, 9:52
#
Русня і вологі мрії.
+
+15
zephyr
zephyr
15 квітня 2026, 16:21
#
Первый раз вижу, чтобы кто-то Корчинского и Билевского так называл. Напомню, именно они пушат идею, проверки объектов недвижимости родственников ухылесов, чтобы воевали- все.
+
0
korvin29
korvin29
15 квітня 2026, 16:37
#
Почитайте биографии Корчинского и Билецкого, многое станет понятным. Как Корчинский продвигал славянский мир вместе с рашкой и белорашкой, и как националист Билецкий ходил под чистокровным армянином Аваковым. Повторюсь, у украинского наріда очень плохая память на то, что совершали и говорили знаковые украинский деятели и политики.
+
+30
zephyr
zephyr
15 квітня 2026, 19:55
#
Ахаха, нашёлся укроариец местный, целователь кожаной флейты. Поди за парашников топишь? Душок- просто ппц, скорее всего так и есть.
+
0
korvin29
korvin29
15 квітня 2026, 21:55
#
Это Вы написали сразу после примерки берц в ближайшем магазине?
+
0
zephyr
zephyr
16 квітня 2026, 11:37
#
Вопрос можно закрыть. Не имеет никакого смысла, пытаться разговаривать…
+
0
zephyr
zephyr
17 квітня 2026, 10:55
#
С порохоботом
+
+58
orient14
orient14
13 квітня 2026, 15:55
#
Як позитив виглядають Люди, що виходять на пенсію у 45 років «за вислугою». Це кардинально змінює середній показник життя після виходу на пенсію та є глибоко прихованим позитивним моментом.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
14 квітня 2026, 8:02
#
Ну во первых надо, для начала понимать кто автор этой статьи.
Где эта гражданка работает и кто ей платит зарплату и где находится здание в котором она и ее сотрудники выпивают тонны чая и кофе и выкуривают «километры» сигарет.

Постанова Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 № 556-р «Про утворення Інституту демографії та соціальних досліджень» та постанови Президії НАН України від 09.10.2002 № 246.
Адрес —
01032, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 60

Финансового отчета НЕТ!!!
Но уверен, что как подразделение НАНУ они себя «отлично чухают».
+
0
Евгений Петров
Евгений Петров
14 квітня 2026, 19:29
#
Это рухлядь 75 лет отроду

директор какой то там фигни с 55 лет
+
+14
Евгений Петров
Евгений Петров
14 квітня 2026, 19:30
#
По сути ей уже на кладбише пора
+
0
lider2000
lider2000
14 квітня 2026, 20:56
#
Добрий ви)
+
0
Евгений Петров
Евгений Петров
14 квітня 2026, 23:13
#
А че труха трухой какую то фигню несет
+
+45
lider2000
lider2000
14 квітня 2026, 20:53
#
Мужикам придется в гробу дорабативать лет 10 как
+
0
Евгений Петров
Евгений Петров
14 квітня 2026, 23:12
#
Ну уже сделали 63 де факто куда еще больше то?
+
+30
zephyr
zephyr
14 квітня 2026, 23:46
#
Смерть- не оправдание, придётся и на том свете дорабатывать. Знаешь ли, спецпенсия- сама себя не заработает.
+
0
Евгений Петров
Евгений Петров
15 квітня 2026, 1:00
#
Https://korrespondent.net/articles/4870868-skrytyi-rost-pensyonnoho-vozrasta-ukrayntsy-budut-rabotat-do-70-let

параллельная вселенная
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися