Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
9 грудня 2025, 18:15

Як уряд маскує свої бажання під «вимоги МВФ»

Черговий раз українська влада, посилаючись на «вимоги Міжнародного валютного фонду», розглядає непопулярні зміни до оподаткування ФОПів другої та третьої групи. Чи дійсно фінаннсовий донор вимагає таких змін та чи потрібні вони, розповідає в колонці для ЕП перший віцепрезидент Торгово-промислової палати Михайло Непран. «Мінфін» обрав головне.

Цей прийом давно використовується в українській політиці, але нинішня ситуація демонструє іншу реальність. На відміну від попередніх десятиліть, місія МВФ та офіс Фонду в Києві активно працюють із бізнес-асоціаціями, проводять консультації, збирають дані, аналізують бар'єри та проблеми.

Саме тому чітко видно: багато ініціатив, які в публічній площині подаються як «вимоги МВФ», де-факто є пропозиціями Міністерства фінансів, а не позицією Фонду.

Роль МВФ полягає у визначенні фіскальних ризиків — дефіциту бюджету, нестачі доходів, неефективності адміністрування. Але МВФ ніколи не визначає конкретних податкових інструментів, якими уряд має закривати ці ризики.

Яким саме шляхом збалансовувати бюджет — рішення української влади. Тому приписування МВФ непопулярних заходів, таких як підвищення податків для ФОПів, є некоректною інтерпретацією. Фонд вказує на проблему, а спосіб її вирішення пропонує уряд. І часто цей спосіб є найпростішим.

Економічна роль ФОПів

В першу чергу — це інструмент самозайнятості. ФОП — це основна форма зайнятості для мільйонів людей. Він знижує навантаження на державні соціальні видатки та забезпечує мобільність українського ринку праці.

Друге — фундамент мікроекономіки громад. У малих містах та селищах ФОПи формують ядро локальної економіки: торгівля, майстерні, послуги, громадське харчування.

Третє — опора цифрової економіки. IT, маркетинг, дизайн, розробка — значна частина експортоорієнтованих сервісів працює у ФОП-моделі.

Четверте — антикризовий механізм. В умовах війни та криз ФОПи виконують роль «економічного амортизатора» — дозволяють людям швидко адаптуватися.

Структурні проблеми спрощеної системи

Оптимізаційні схеми: зарплатні ФОПи, поділ компаній на десятки ФОПів, використання спрощеної системи для великих операцій.

Нерівність у податковому навантаженні між ФОП і ТОВ. Це стимулює вибір організаційної форми не за бізнес-логікою, а через різницю у податковому навантаженні.

Відсутність адресного контролю. Замість роботи з порушниками, ініціюються масові зміни для всіх — що неефективно.

Нестача якісної аналітики та моделювання. Податкові рішення в Україні традиційно ухвалюють без оцінки впливу на ринок праці, рівень тінізації, поведінку платників, макроекономічні показники.

Позиція держави та політичні фактори

Рекомендація НБУ та ДПС щодо зарплатних ФОПів. Документ визначає: ФОП, який виконує ті самі функції, що штатний працівник, — це прихована зайнятість. Цю норму потрібно перевести у площину обов'язкового виконання.

Реакція парламенту. Низка народних депутатів публічно заявила про недоцільність різких змін оподаткування ФОПів у воєнний час.

Позиція податкового комітету. Голова Комітету з питань фінансів та податкової політики Данило Гетманцев наголосив: до завершення воєнного стану система оподаткування ФОПів змінюватися не буде.

Позиція бізнесу. Українська Рада Бізнесу закликала МВФ переглянути підхід і концентруватися на покращенні адміністрування, підсиленні аналітики, адресній боротьбі зі схемами.

Як розв'язати проблему

ФОПи є не фіскальною, а соціальною та економічною опорою — особливо у воєнний час. Статистика 2021−2025 років демонструє гнучкість і швидку адаптацію мікробізнесу.

Основна проблема — не модель ФОП, а зловживання, які держава може вирішити адресно. Масові зміни, спрямовані на всіх ФОПів, несуть ризики тінізації та релокації бізнесу.

Політично та економічно радикальні зміни в оподаткуванні ФОПів малоймовірні найближчим часом. Фокус має зміститися з «масових рішень» до адресної роботи контролюючих органів, з використанням рекомендацій НБУ, ДПС та сучасних аналітичних інструментів.

Коментарі - 14

+
+15
yago
yago
10 грудня 2025, 0:58
#
Ну возьмём айтишников — 80% из них это не предприниматели, а по сути то либо наемные работники либо как в Европе контрактники. Только контрактники платят налоги на общих основаниях. Выход на самом деле простой — упрощенка только если у тебя 2 трудоустроенных, как в ЕС. Вообще нам можно ориентироваться на Эстонию по налогам — 0% но выведенная прибыль 35 вроде. И почему-то нашим такая система больше по душе чем 18 на общей системе. А так получается что бедный кассир из своей зарплаты платит 45% налогов и ему зарплаты не хватает, а мажоры айтишники 5% с огромных зарплат, на уровне топовых чинуш, о чем вы говорите?
+
+73
bimmer
bimmer
10 грудня 2025, 1:18
#
Ну так головне ж зло у нас у країні — ІТшники, а не дроблення бізнесу різними великими гравцями, і не контрабанда, і не податкові скрутки. Все вірно, треба щімити айтішників, щоб остання важлива причина залишатися в Україні, тобто податки — зникла, і вони з радістю звалили нафіг закордон, де умови такі ж самі, як стали в Україні (або просто пішли у тінь, крипту, щоб держава не побачила і тих 6% податків, котрі вони платять).
От тоді заживете, от тоді буде топ!
+
0
Я. ..
Я. ..
10 грудня 2025, 11:39
#
Bimmer

«Ну так головне ж зло у нас у країні — ІТшники, а не дроблення бізнесу різними великими гравцями, і не контрабанда, і не податкові скрутки.»

Що таке «дроблення бізнесу» і де в податковому кодексі це заборонено? Конкретну статтю і пункт, бо якщо це не заборонено, то виходить що це легально, просто податковій не подобається, що холопи лазівки знайшли) це інше питання, як і контрабанда і податкові скрутки))

А вище була мова про те, щоб ті хто отримують велику зп, платили податки так само як і інше населення, а не так що всі платять одні податки, а айтішніки як інваліди платять зменшені податки, казалося про це, не треба приплітати сюди все те, що не стосується прямої сплати податків фізичними особами з різних сфер)
+
+73
combojack911
combojack911
10 грудня 2025, 9:42
#
Припустимо ви зробитие погані умови для IT, знаєте що буде далі? IT перейдуть на різні схеми (від дістанційного відкриття компаніі в ЄС до оплати криптою) і держава нічого не отримає

>>А так получается что бедный кассир из своей зарплаты платит 45% налогов и ему зарплаты не хватает
касир може пійти працювати в інше місце де йому будуть платити більше
+
0
Я. ..
Я. ..
10 грудня 2025, 11:36
#
Combojack911

«Припустимо ви зробитие погані умови для IT»

Пардон, а що значить «погані умови для ІТ»?))

Погані умови для айті - це те що платять всі інші, чи який критерій?))

«касир може пійти працювати в інше місце де йому будуть платити більше»
Про касира вище було сказано в контексті того, що касиру не вистачає зп, бо після оподаткування мало залишається. А судячи по твоєму повідомленню, ти виклав тезу про те, що збільшення оподаткування для айтішніків = «зробите погані умови для ІТ», так і айтішники можуть піти працювати в інше місце, де йому будуть платити більше, щоб айтішнік себе почував нормально, сплачуючи податки з своєї зп, як сплачують всі, а не з «пільгою», наче айтішнік = інвалід))
+
+13
combojack911
combojack911
10 грудня 2025, 17:46
#
Ви намагаєтеся спростити складну економічну дискусію до рівня «або всі платять однаково багато, або хтось — інвалід». Давайте повернемося до економічних реалій, а не до емоційних оцінок:

Це не питання того що «те, що платять всі інші», а те, що робить Україну менш конкурентною на глобальному ринку. Гірші умови => менше валюти => гірше особисто вам.

«Погані умови» — це коли податкове навантаження, бюрократія або регуляторні ризики стають вищими, ніж у Польщі, Румунії, майже всюди окрім Німеччини де високі податки. Для IТ це означає, що чистий дохід фахівця зменшується до рівня, коли релокація стає фінансово вигіднішою, ніж робота в Україні. І це навіть не враховує ризики шахеда у квартиру, оплати ecoflow за свій рахунок працівникам, неадекватний фінмоніторинг.

Я тут не враховував тезу що 5% від отриманих на фоп за IT грошей будуть більше за 40% від зп касира
+
0
zephyr
zephyr
10 грудня 2025, 16:00
#
Не кассир платит, а работодатель
+
+15
vPrirech
vPrirech
10 грудня 2025, 11:05
#
Як тільки ці д.ні змінять оподаткування для ІТ, впаде не тільки конкурентна здатність але й працювати у країнах ЄС буде вигідніше якщо не з економічної точки зору то з перспективи резиденства.
Цікаво чому ніхто не дивиться на факти що ті 5% що платить ІТ — вони прогресують за курсом, регулярні і більше за ті 45% що платить касир.

Майже більшість контрактів містять в собі пункт «щодо виконання роботи 3ю особою, коли ти можеш залучати когось на допомогу». Тому розділити дохід на n-частин це не буде проблемою.

І саме головне, ніхто не проти платити податки, але не на фоні масового виїзду нардепів з ярдами, горою кримінальних справ і всього іншого. Зеленим потрібно не податки змінювати, а перестати п.и гроші з бюджету, тоді і податки можна буде зменшити не тільки касиру.
+
0
Я. ..
Я. ..
10 грудня 2025, 11:43
#
VPrirech

А що такого «конкурентноздатного» розроблюється у нас, що через це треба возводити в абсолют айтішників і давати податкові знижки?)

Просто не чув щось якихось українських айті компаній з світовим ім`ям, може назвеш 2−3?)

Те що айтішники переїжджають в штати і ЄС, щоб там в компаніях працювати — це супер, а про саме українське айті є щось?)

«І саме головне, ніхто не проти платити податки, але не на фоні масового виїзду нардепів з ярдами, горою кримінальних справ і всього іншого. Зеленим потрібно не податки змінювати, а перестати п.и гроші з бюджету, тоді і податки можна буде зменшити не тільки касиру.»

Виглядає кумедно, виходить, люди платять податки, але незадоволені тим, що айтішніки платять податків відчутно менше, а айтішнік розповідає одразу про депутатів котрі гроші в мішках вивозять)) а оце «ніхто не проти платити податки» звучить як в специфічних вуман сучасності, типу «я сама можу заплатити звісно, але не буду» :D
+
0
vPrirech
vPrirech
10 грудня 2025, 15:48
#
Даня Г. це ти ?)))) Якщо ти вмієш писати, а не читати що тобі всі тут пишуть я повторю.

1. Щодо компаній саме компаній ІТ, а не ФОПів, гадаю в тебе не буде проблеми зібрати статистику скільки ІТ компаній закрилися, змінили форму власності, структуру і локацію, як тільки за них взяласі зелена діджіталізація. Україна виграла — х. там. Всі топові ІТ компанії в Україні формально щоб отримувати потенційно — можливі замовлення і створювати субподряди.

2. Кінцевий доход який отримує ФОП ІТшник в Україні додає йому конкурентроздатності за разунок можливостей і благ, які він може отримати в Україні у порівнянні з країнами Європи. При цьому всьому спачуючи податок 5% він платить грошей більше ніж касир. І саме головне витрачає кошти в Україні. Якщо податок буде більше не буде сенсу і працювати і жити в Україні, бо в Україні не буде конкерентних переваг для роботи.

3. Саме так виглядає кумедно, якщо з мене беруть на 20% більше податку і я втрачаю конкурентні переваги працювати в Україні я маю розуміти підставу. Підстава — нестача бюджету — при цьому міл'ярдні корупційні скандали. Ні одна нормальна людина, яка розуміється на причиннонаслідковому зв’язку не буде добровільно платити податок підстава збільшення якого нестача бюджету яка виникла за рахунок того що якийсь д… не вміє керувати державою та краде ярди.

Маю надію моя точка зору тобі зрозуміла Даня Г.)))
+
0
combojack911
combojack911
10 грудня 2025, 17:39
#
>> А що такого «конкурентноздатного» розроблюється у нас, що через це треба возводити в абсолют айтішників і давати податкові знижки?)

IT генерує значний валютний виторг для країни (до повномасштабної війни це була одна з найбільших статей експорту). Безвідносно того що є компаніі із світовим ім'ям чи немає, це валюта в країну.

Податкові пільги (зокрема, через модель ФОП, або спецрежим «Дія.City») потрібні для того, щоб залишити ці тисячі фахівців та їхні робочі місця саме в Україні і зберегти цей експортний потенціал.

Це не питання дискусіі «айтішники-депутати», а прагматичній вибір: чи потрібна валюта в країну чи хочемо отримати гіперінфляцію
+
0
Три літри
Три літри
10 грудня 2025, 11:21
#
Крім айтішників є реальні ФОП. Не має сенсу обговорювати тут айтішників бо це відома схема оптимізації податку на дохід фізичної особи.
+
0
Danconia
Danconia
10 грудня 2025, 14:12
#
Определение ФОП — физ особа предприниматель — не физ особЫ, а физ особА!

а 2 наемных работника это не ФОП, а ООО на упрощенке, там ведь тоже есть упрощенка


+
+30
zevs1
zevs1
10 грудня 2025, 21:09
#
Министр финансов Марченко получается экономический диверсант который работает на врагов и против благополучия Украинцев, все его действия указывают именно на это.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися
 
сторінку переглядають 3 назареєстрованого відвідувача.