Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
8 грудня 2025, 11:42

Чому у 2026 році не підвищуватимуть зарплати військовим

Багатьох людей справедливо обурило, що наступного року немає зростання зарплат військових. І це дійсно проблема. Чому так відбувається і де взяти гроші на ці видатки, розповів інвестиційний банкір Сергій Фурса.

Скільки треба на виплати військовим

У 2022 році зарплати, встановлені для військових, виглядали високими і конкурентними. Але за 3 роки багато чого змінилось. Ціни зростали. Це правда. Але зростали і зарплати людей, що не у війську. Цей факт чомусь багатьох дратує, але від цього він не перестає бути фактом. Тільки 2025 року, станом на жовтень зарплати у приватному секторі зросли на 18%. У державному — на 11, до речі. Два роки до цього зарплати у приватному секторі зростали темпами вище ніж 20% на рік.

І баланс порушився. Тепер зарплати людей у війську виглядають не конкурентними. Що посилює труднощі з і так стагнуючою мобілізацією.

Чи розуміють такі речі у владі? Так, звісно розуміють. Щоб ми там про них не думали, вони не дурні. То чому ж зарплати військових не збільшують?

Для того, щоб відповісти на це питання потрібно згадати базову річ про наш бюджет. А саме — половину українського бюджету складають гроші наших західних партнерів. І за ці гроші фінансують усе, окрім армії. Армію не можна. Такі правила.

Чи може це правило змінитись? Теоретично, так. А практично поки що маємо лише один прецедент використання відсотків із замороженних активів на фінансування потреб ЗСУ. Тому обмеження діє. І тому, наприклад, не можна забрати з марафону і віддати солдату. Так само і з депутатами. Це інший котел.

А тепер про суму. Витрати на виплати військовослужбовцям складають $30 млрд. Можна забрати звідти податки, які нараховують, і тоді чиста сума буде $25 млрд. Це величезна сума. Ну просто величезна. І це десь чверть всього бюджету, або десь половина всіх коштів, які ми здатні зібрати самі.

І тепер ми можемо порахувати. Скільки грошей потрібно. Навіть просто збільшити виплати військовим на мізерні 10% вже буде коштувати під $3 млрд. І це збільшення було б недостатнім і скоріш викликало б справедливе обурення.

То ж нам потрібно десь знайти мільярдів 10 доларів, щоб зробити зарплати військовослужбовців хоча б відносно конкурентними.

І не кажіть про корупцію. Бо по перше боротьба з нею іде і ми побачили, що навіть магія не допомагає дуже впливовим людям. А по друге вся ця компанія Міндіча, наприклад, заробила аж $100 млн. Це лише один відсоток від необхідної суми. Навіть якщо припустити, що крадуть в 10 разів більше (а це легко припустити) і ми якимось чарівним чином знайшли метод моментально зупинити корупцію, то це б дало нам лише десяту частину необхідних грошей.

Де взяти гроші

Тому поки ми не домовились із європейцями, що їх гроші мають йти на армію і вони мають дати наступного року на $10 млрд більше, нам треба шукати внутрішні резерви. Проводити ту саму детінізацію і шукати гроші, які держава не збирала ще податками.

І тут раптом ми чуємо від тих самих людей, що справедливо обурювались низькими зарплатами військовослужбовців, що підіймати податки під час війни недоречно. Але стоп. А де тоді брати кошти? Друкувати, чи що? І коли ще в історії під час війни не підіймали податки.

Справедливе обурення в цей момент у тих, хто працює в білу і вже платить податки. Бо вони кажуть, що це знов диспропорційно вдарить по тим, хто працює чесно.

Отже. Держава має збирати більше податків. Це єдиний вихід збільшити, значно збільшити, зарплати військовим. Чи принаймні показати такі наміри, щоб можна було прийти до європейських платників податків і попросити гроші у них. І держава має зробити так, зоб розподіл податкового тягаря ліг більш менш справедливо.

Бо коли в Україні діє внутрішній офшор, митниця дірява і кожен другий займається скрутками ПДВ дуже важко просити ще гроші.

Але тут виявляється, що податки на посилки чомусь не потрібні.

І тут же виявляється, що і ПДВ для ФОПів, відсутність якого і забезпечує функціонування цього самого внутрішнього офшору, також вводити не можна.

До чого тут ФОПи? Ну просто, а через кого продають всю контрабанду? Якщо продукція завезена без ПДВ, тобто без сплати податків, то і продати її потрібно без сплати ПДВ. Інакше схема не працює. Ті самі ФОПи без ПДВ стають основою скруток.

Але ні, не можна вводити там ПДВ. Контрабанда, звісно, це погано. А скрутки це взагалі дуже погано. Але ПДВ не можна для ФОПів. Причому цікаво, що люди, що виступають проти введення цього податку, відразу починають лякати геноцидом малого бізнесу. Який виникне через додатковий бухоблік і звітність. Але цікаво це тому, що єдина додаткова операція при введенні ПДВ буде — раз на два тижні подати єдину накладку через електронну систему. Все. Чи потрібно для цього наймати бухгалтера — питання риторичне. І де тут геноцид не дуже ясно.

І так, ви ніколи не поборете контрабанду поки діє цей величезний внутрішній офшор. А ми ж наче проти контрабанди, чи як?

І ми ж наче хочемо збільшити зарплати військовим? Чи вже ні?

Правда в тому, що в середньому в Україні платять дуже мало податків. Що в мирний час посилювало проблему нерівності, коли доходи частини суспільства суттєво відрізнялись. І не через те що вони чесно і багато працювали. А ще це руйнувало конкурентне поле, бо білому бізнесу важко було протистояти тим, хто податків не платить. І все це призводить до того, що держава не може збирати достатньо податків.

Тому під час війни ми просто не можемо собі дозволити мати цей внутрішній офшор.і після війни, враховуючи нашу демографію і постійну необхідність бути готовими до наступного нападу Росії, до речі також не зможемо.

Коментарі - 31

+
+173
Skeptik777
Skeptik777
8 грудня 2025, 12:47
#
Не потрібно додаткових грошей. Хватає, якщо звільняти непридатних не рік, а місяць… якщо проводити нормальне ВЛК в ТЦК, бо ті інваліди, яких хватають на вулиці, все одно не воюють, пів року обстежуються-лікуються, потім ВЛК і вони обмежені. І все, лежать пузом догори, воювати їх не можна забрати, переводити нема куди, копати нема здоров’я. Одиниці ідуть в дронщики, водії… У нас чи не половина роти таких. Вони з ВЛК або обмежені, або в сзч. А бабки на них виділяються, БЗВП проходять, форма, зарплата, утримання. Легко 20% фонду зарплати можна вивільнити.
+
+158
Skeptik777
Skeptik777
8 грудня 2025, 12:51
#
Держава то неефективний менеджер. І наша армія то яскраво ілюструє. Щотижня дають якісь продукти, які ніхто не їсть, зате по 2 яйця на тиждень на одного. Пів тушонки… зате кетчупи, майонези, гірчиця… навалом. Те саме на передовій, дали морковки, а запускати їх нічим, розтовкли. Чому так? Бо заявка подавалася тоді, коли РПГ було, тепер нема. Все дико повільно… окрім відправки на ноль.
+
+72
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
8 грудня 2025, 13:50
#
Уважаемый гр Фурса!!! Это ваш коллега, по работе в «драгон кэпитал», гр нефедов, реформировал таможню!!! Или я ошибаюсь?
Это он… перенес… весь полученный в «драгон кэпитал» опыт в «плоскость гос службы!!! Это его отметил порошенко, как эффективного менеджера!!!
А теперь, вы заявляете о …дырках. на таможне и о контрабанде, вам не смешно???
А может вы расскажите, почему этот реформатор, начал свою «бурную» деятельность с кадрового вопроса. а не с принятия нового таможенного законодательства интегрированного с законодательством ЕС, что не расскажите? Понимаю, «профессиональная этика «!
Так что там, опять во всем виноваты ФОПы?
+
0
Kanarej
Kanarej
8 грудня 2025, 19:56
#
Чому не державною? :)
У них часто такой ответ на неудобные вопросы :) Милованов недавно примерно так и ответил одному вопрошающему по поводу его деятельности в Наглядовій Раді одной скандальной госкомпании, о которой все слышали.
+
+72
gorobezus
gorobezus
8 грудня 2025, 15:37
#
Страна сейчас напоминает компанию-зомби которая держится на плаву только за счет внешних кредитов. По уму пришло время фиксировать убытки — смотреть что еще можно спасти, а что надо выбросить чтобы не тянуло ко дну, но во главе компании сидит совет директоров, который понимает что в новой компании ему места нет, и хорошо если после аудит не проведут, а то и присесть можно. Поэтому рассказывают сказки инвесторам и тянут время.
+
0
stas12345
stas12345
8 грудня 2025, 18:02
#
Дуже слушне зауваження, дякую шановному експерту за пояснення.
Давайте розвивати тему с підняттям податків, хоча би в 2 рази треба підняти!
+
+102
Kanarej
Kanarej
8 грудня 2025, 20:01
#
Товарищу Фурсе следовало бы знать, что наша коррупция и неэффективное расходование средств измеряется как минимум миллиардами долларов ежегодно, если не больше. И этого уж точно бы с запасом хватило на повышение зарплат военным, еще бы и осталось. В одной АРМЕ возможностей на миллиард в год наверное, но это не используется. Я уже не говорю, что о сокращении госрасходов и штатов госслужащих никто и не думает, наоборот они дальше растут. Но кто ж на такое пойдет? Это «свои» деньги. А деньги ФОПов — чужие. Пусть платят. Заодно будет больше поводов их штафовать, прибавим штат в налоговой и бухгалтеров надо будет больше.

Про неэффективное расходование средств и использование людей в самой армии вообще молчу.
+
+60
zevs1
zevs1
8 грудня 2025, 22:02
#
Самый большой лицемер в Украине это Фурса С.

Контрабанда (ст. 201 УК Украины) – перемещение через таможенную границу Украины вне таможенного контроля или со скрытием от него культурных ценностей, отравляющих, сильнодействующих, взрывных веществ, радиоактивных материалов, оружия и боеприпасов (кроме гладкоствольного охотничьего оружия или боеприпасов к нему), частей огнестрельного нарезного оружия, а также специальных технических средств получения информации
Причем тут ФОПЫ, Фурса дай ответ
+
+60
Kanarej
Kanarej
8 грудня 2025, 22:49
#
Тот случай, когда с больной головы перекладываем проблемы на здоровую. Перекрывать схемы не будем и бороться с ними, потому что сами с них кормимся. Лучше заставим заплатить других.
+
+30
zevs1
zevs1
8 грудня 2025, 23:26
#
Трамп младший всё расставил по своим местам, каждый второй суперкар в Монако на украинских номерах,
Что Фурса на это ответит.
Опять ФОПЫ виноваты
Коррупции в госзакупках Фурса вообще не видит и набсоветах тоже самое.
+
+30
Skeptik777
Skeptik777
9 грудня 2025, 11:07
#
Тобі з Мухосранська видно? Трамп багато говорить, в старший і молодший.
+
+30
zevs1
zevs1
9 грудня 2025, 12:40
#
Skeptik777
Вася, тебя не смущает роскошная жизнь Украинских чиновников и то что их дети живут в на лазурном берегу и образование получают почему то не в Украине, правильно тебя понял.

И ещё Я в Украине живу.
+
+60
Kanarej
Kanarej
9 грудня 2025, 2:39
#
Вообще у Фурсы логика интересная. Это логика нашей власти. Сильно поднять зарплаты мы военным не можем. А если не сильно — то они обидятся. А поскольку и так и так обидятся — то тогда поднимать вообще не будем. Поднимем лучше зарплаты депутатам. А то ж скоро выборы, у них расходы… А еще кинем косточку учителям, они нищие, и даже 100 грн прибавки будут рады, и проголосуют на следующих выборах за кого надо. В отличии от военных, большинство из которых за действующую власть не будут голосовать ни за какие коврижки, потому как уже сыты по горло.
+
+30
financialGenius
financialGenius
9 грудня 2025, 10:15
#
Статья очень и очень слабая и направленная против малого бизнеса … почему-то коррупцию он решил не считать … у меня другое мнение 1. Борьба с коррупцией минимум 10% сразу на зп военным. 2. Реформы в ЗСУ и контроль денег там еще дадут от 10% зп военным. Я даже рад буду если западные партнеры начнут контрол денег своих. 3. Прогрессивная система к доходам и больше налогов с сверх богатых как в Германии еще одна надбавка к зп военным . 4. Минусуем популизмы менеджеров офиса и убирает зимовье поддержки кешбеки и другие программы направленные на популизм власти в воюющей страны с 2014 года . 5. Убираем доплаты депутатам , местным чиновникам и другим не критичным людям в которых ЗСУ и страна в целом не нуждается. Первое что пришло в голову и мне кажется это более эффективно чем тут в статье написано .
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 грудня 2025, 10:23
#
…западные партнеры начнут контрол денег своих. А сейчас не контролируют?
…Убираем доплаты депутатам , местным чиновникам и другим не критичным людям в которых ЗСУ и страна в целом не нуждается. Примеры доплат можно?
+
+45
AlBerger
AlBerger
9 грудня 2025, 10:47
#
Уже давно надо было порезать чиновничий аппарат, хотя бы в половину. Что они все обслуживают, если экономики как таковой уже нет или практически нет. Некоторые территории не контролируются и т. д. Деньги есть, только нужно их рационально использовать, а не трынькать
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 грудня 2025, 10:53
#
Согласен на все 100% Только будьте добры. озвучте по порядку как именно сократить и на каком основании. И кого именно сократить. какой сектор?
Сделайте, такое экспертное заключение.
И пожалуйста, для начала озвучте . подтвержденное документально количество гос служащих .
Спасибо.
+
0
Skeptik777
Skeptik777
9 грудня 2025, 11:09
#
Та почати хоча б з директора Донецького аеропорту… і головного прокурора Криму.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 грудня 2025, 11:24
#
Согласен. Только вот маленькая проблема -у предприятия «Донецкий Аэропорт» есть собственность подконтрольной Украине территории, и эту собственность кто-то обслуживает и даже есть «Дом Отдыха» который ведет хоз деятельность. как быть с этим вопросом?
По прокуратуре, оказывается, наверно для вас это новость Крым это Автономная Республика в составе Украины и г Севастополь имеет особый статус ,как и Киев. Функции прокуратуры , в данном случае это расследование преступлений на оккупированной территории Крыма и как я понимаю, деятельность прокуратуры Крыма, в данном случае регулируется Конституцией -…Згідно з вимогами розділу XV «Перехідні положення» Конституції України, прокуратура продовжує виконувати відповідно до чинних законів функцію нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян, — до набрання чинності законом про створення подвійної системи регулярних пенітенціарних інспекцій…
+
+75
Kanarej
Kanarej
9 грудня 2025, 15:29
#
Ну так передать эту собственность другом предприятию типа «Киевский аэропорт» — в чем проблема?
У нас масса адмнистраций оккупированных территорий содержатся и продолжают получать финансирование. Которое успешно осваивают в лучших традициях. Для чего?
У нас есть АРМА, в которой собственность на миллиарды не приносит практически никакого дохода государству. и по факту масштабная коррупционная схема. И много еще подобного.
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 грудня 2025, 15:51
#
Стоп! А вот начинается самое интересно!
А кому мы благодарны за территориальную реформу, за реформу корпоративного управления, за ряд ведомственных реорганизаций с коммунальными предприятиями за создание АРМА , директора которой все уже или под подпиской с залогом или собираются в «бега». И кто сейчас больше всех горлопанит про коррупцию со всех «телег» и «утюгов»?
+
0
Kanarej
Kanarej
10 грудня 2025, 1:26
#
Не знаю, это не я
+
+15
financialGenius
financialGenius
9 грудня 2025, 11:58
#
Сейчас не контролируют , если бы контролировали то не было бы овочерезок , яиц резникова по 17 и многого другого. А зп депутатам разве не увеличивают в 26 году ? А на непонятные расходы связанные с марафонами оповещением или как это называют что даже не могут детальней сказать куда деньги будут идти , просто называют в кулуарах вр — миндича нет, а бюджет как будто для него . Кстати , забыл еще и эту статью расходов включить в список …
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 грудня 2025, 12:29
#
Серьезно? А вот у меня другая информация.
И по поводу депутатов, можно по подробней.
+
0
financialGenius
financialGenius
9 грудня 2025, 13:18
#
Https://www.slovoidilo.ua/2025/12/04/infografika/suspilstvo/skilky-obijdetsya-derzhbyudzhetu-diyalnist-narodnoho-deputata-2026-roczi Просто Гугл вам в помощь
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
9 грудня 2025, 13:27
#
Понятно! А это издание, «Слово и Дело» это. как я понимаю официальный источник? Ну такой как сайт Верховной Рады? Или нет?
…Если вам интересно ДЕЙСТВИТЕЛЬНО сравнить два «кошториса» за 2026 год и 2025 год, а не читать всякую журналистскую МАЯЧНЮ. то у вас есть шанс —
https://minfin.com.ua/ua/blogs/grugoriyholand/264442/

И прошу обратить внимание на присутствие ОФИЦИАЛЬНЫХ документов. а не «картинок».
+
+90
AlBerger
AlBerger
9 грудня 2025, 10:46
#
Сразу видно кого защищает Фурса. Не народ Украины, который и так обложили налохами со всех сторон. А надгосударственные структуры. Ну простым жителям Украины с ним не по пути
+
0
magkiev
magkiev
9 грудня 2025, 12:30
#
Для початку заморозити з/п та надбавки бюджетникам. Виходить що солдату набагато вигідніше нелегально заробити,покинувши свій пост.А це все тому що в населення стає все більше готівки, які кинули німці та данці(в більшій мірі), а з/п військового відносно худне.
+
+30
Я. ..
Я. ..
10 грудня 2025, 17:01
#
Сірожу фурсіка читати — себе не поважати))

І взагалі, чого це Сірожа ще не на фронті? Дані коли оновлював?
+
0
claribel
claribel
15 грудня 2025, 19:31
#
Слуги народу та їх союзники у ВР прийняли бюджет, яким довели собі щомісячні виплати до 200 тис грн. А ще виділили:
— додаткові 60 млрд на кешбек, вовину тисячу
— 13,7 млрд на невідомі інвестиційні проекти
— 12 млрд на чергове будівництво доріг
— 11,4 млрд на збільшення витрат держорганів
— 10 млрд на скрінінг здоров’я
— 9 млрд на збільшення зарплат чиновників та прокурорів
— 5,6 млрд на телемарафон та ,стратегічні комунікації''
— 4,3 млрд на придбання пасажирських вагонів
— 2 млрд на фонд регіонального розвитку.
І ні копійки на збільшення оплат в ЗСУ…
+
0
GrugoriyHoland
GrugoriyHoland
16 грудня 2025, 2:28
#
А можно подтвердить ваши слова фактами?
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися