Multi від Мінфін
(8,9K+)
Оформи кредит — виграй iPhone 16 Pro Max!
Встановити
21 жовтня 2025, 13:33

Чому підвищення податків для банків — це відновлення справедливості

Народні депутати пропонують втретє поспіль встановити 50% податок на прибутки банків. Чому ця ініціатива виправдана і на чому заробляють банки, розповів академік НАН України та колишній голова Ради НБУ Богдан Данилишин.

Поява законопроекту про встановлення підвищеної ставки оподаткування прибутку банків є слушною ініціативою. За час війни прибуток до оподаткування банків збільшився втричі, і основну роль у його підвищенні зіграла держава.

По-перше, завдяки державі (точніше фіскальному дефіциту) банки сутєво наростили свою ліквідність (в 4 рази порівняно з початком війни).

По-друге, державна монетарна політика залишається вельми сприятливою для банків. Високі процентні ставки, які НБУ перманентно утримує з початку війни, забезпечують банкам колосальні обсяги пасивних процентних доходів. Лише від НБУ за розміщення вільної ліквідності на депозитних рахунках банки отримали понад 300 млрд. грн процентних доходів за роки війни, а загалом від держави банки отримали близько 630 млрд.грн. процентів, з яких 47% припадає на ОВДП, а 42% — на депсертифікати НБУ.

Частка державних коштів у складі процентних доходів банків постійно зростає і за 8 місяців 2025 р. склала 57% (в 2020 р. було 30%). Фактично маємо феномен суттєвого розширення державного субсидування банківської діяльності, яка дуже не поспішає розширювати свої посередницькі функції (рівень банківського кредитування економіки залишається суттєво нижчим довоєнних показників — близько 15% ВВП).

Підвищення податкової ставки на прибуток банків відповідає усім трьом класичним функціям фіскальної політики та дасть змогу:

1. покращити справедливість перерозподілу доходів економіки — перерозподільча функція фіскальної політики;

2. отримати додаткові кошти для фінансування воєнних витрат — алокативна функція фіскальної політики;

3. зменшити фіскальний дефіцит — макростабілізаційна функція фіскальної політики.

Коментарі - 17

+
+15
Три літри
Три літри
21 жовтня 2025, 16:11
#
Так, а справедливість в чому? Держава створила для банків умови в яких вони монопольно заробляють надприбутки. Потім держава ці гроші з надприбутків забрала собі. Це не справедливість, це грабіж.
+
+45
am1
am1
21 жовтня 2025, 23:15
#
Держава створила умови для надприбутків банків? Створила. Тепер просить половину з цих прибутків собі. Не схоже це на грабіж, скоріше на змову)
+
0
Abramon
Abramon
21 жовтня 2025, 17:44
#
Однозначно потрібно збільшити податки на прибуток від банків.
Кредитують фізичних осіб — ні! (споживчі, Єоселі, шмеоселі) — це пил і пародія.
Кредитують бізнес — ні!
Кредитують реальний сектор економіки — ні!
не треба зараз говорити про війну. легше всього списати все на це.
Регулятор сприяє банківській сфері отримувати високі прибутки за рахунок держави.
Плюс що хочаб «Іван -банів» стало менше, які не банкротують щомісяця, але це заслуга Гонтарєвої.
+
0
Три літри
Три літри
21 жовтня 2025, 18:11
#
Кредитують фізичних осіб

Кредитують, у купи банків є кредит на купівлю товарів. Є банки які кредитують придбання автомобілів.

Кредитують реальний сектор економіки

А реальний сектор чимось відрізряєтся від бізнесу?

https://mind.ua/news/20272506-otp-bank-prokredituvav-90-pidpriemstv-majzhe-na-500-mln-grn-cimbal
OTP Bank прокредитував 90 підприємств майже на 500 млн грн – Цимбал
+
+15
Abramon
Abramon
21 жовтня 2025, 18:57
#
«Кредитують, у купи банків є кредит на купівлю товарів. Є банки які кредитують придбання автомобілів.» — це партнерські програми переважно і обдираловка клієнтів на КАСКО важко назвати кредитуванням. Погоджуюсь є споживче кредитування, але як я писав вище це пил, ризики якого заложують у відповідального громадянина, який буде платити і за себе і за проблемний пул кредитів. «А реальний сектор чимось відрізряєтся від бізнесу?» Купи-продай і виробництво будівельних матеріалів наприклад різні речі. Толком не кредитують ні одних ні інших. 500 млн Ви серйозно?
+
0
Три літри
Три літри
21 жовтня 2025, 20:03
#
Це партнерські програми переважно

По-перше — і що?
По-друге є і кредити не під конкретні марки.
В будь якому випадку це кредитування.

і обдираловка клієнтів на КАСКО важко назвати кредитуванням.

Ну так, треба просто дати гроші людині і сподіватись що з машиною нічого не станется.

Погоджуюсь є споживче кредитування, але як я писав вище це пил, ризики якого заложують у відповідального громадянина, який буде платити і за себе і за проблемний пул кредитів.

У великих банках поширена послуга «оплата частинами» в які зазвичай немає переплати взагалі.
+
+15
Abramon
Abramon
21 жовтня 2025, 20:48
#
Я ж і говорю, що кредитування як таке відсутнє, а перелічене Вами — це «пародія».
Я повністю згоден з автором, що податок треба підвищувати і це рано чи пізно станеться.
«Високі процентні ставки, які НБУ перманентно утримує з початку війни, забезпечують банкам колосальні обсяги пасивних процентних доходів.» — навіщо кредитувати фізичних і юридичних осіб?
+
0
Три літри
Три літри
22 жовтня 2025, 4:15
#
А на мою думку пародія це ваша експертна оцінка кредитування, а кредитування банків цілком реальна і я регулярно ним користуюсь.
+
0
Abramon
Abramon
22 жовтня 2025, 20:16
#
Я не претиндую на статус експерта на відміну від Вас я так розумію.))
Я повторюсь банки в Україні зараз «петляють» від своїх прямих обов’язків.
Добре, що хоча б регулятор контролює фіктивні банкрутства і появу іван-банків з одного боку, але платить високу ціну за це.
+
0
Три літри
Три літри
22 жовтня 2025, 20:19
#
Я повторюсь банки в Україні зараз «петляють» від своїх прямих обов’язків.

мабуть ви були десь в закордонній командировці в 22 році і не бачили тої навали відгуків клієнтів Монобанка яки скаржились що банк подло вимагає в них виплати боргів

після того Монобанк дійсно припинив на деякий час кредитування, але потім відновив

в інших банках була така ж сама ситуація
+
0
Три літри
Три літри
23 жовтня 2025, 7:22
#
Навздогін новина від НБУ

https://minfin.com.ua/ua/2025/10/22/160942378/
Банки оптимістичні стосовно розвитку кредитування та планують і далі збільшувати кредитні портфелі й пом’якшувати кредитні стандарти з огляду на загострення конкуренції.
+
+15
yago
yago
21 жовтня 2025, 19:09
#
Коли там офшори трясти почнуть?

Хочу податки на закордонні активи, нічого нашій рябі на Кіпрі сидіти, ну або якщо так то давайте платіть і сюди в бюджет
+
0
zephyr
zephyr
22 жовтня 2025, 12:42
#
Ой, да ввели бы уже военную экономику и талоны, а то всё танцуют рядом с бубном.
+
0
Три літри
Три літри
22 жовтня 2025, 12:45
#
Ну ви ж у себе чогось не ввели
+
0
zephyr
zephyr
22 жовтня 2025, 20:24
#
Конечно не ввели, у нас то- всё норм.
+
0
Три літри
Три літри
23 жовтня 2025, 7:22
#
Та да, СВО це ж не війна
+
0
zephyr
zephyr
23 жовтня 2025, 11:58
#
В Германии, нет никакой войны и военного положения. А в Украине- действительно, тоже нет войны, но есть военное положение. У нас так при природных катастрофах вводят.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися