У суспільстві панує стереотип, що бізнес є найбільшим платником податків. Чи так це насправді, чи варто підвищувати податки, чи, навпаки, деякі можна знизити, ДТ розповів економічний експерт Аналітичного центру Об'єднана Україна Олексій Кущ. «Мінфін» обрав головне.
Люди чи бізнес: хто насправді платить найбільше податків в Україні
Чи дійсно бізнес сплачує багато податків
Суб'єкт перерахування податків не завжди тотожний суб'єкту реальної сплати податків. Є таке поняття, як «податковий агент». Якщо роботодавець нараховує вам заробітну плату, то він автоматично утримує і податок на доходи фізичних осіб у розмірі 18%, і військовий збір у розмірі 1,5%. Ці податки роботодавець перераховує до бюджету за своїх найманих працівників, виступаючи при цьому класичним податковим агентом.
Реальним суб'єктом зі сплати таких податків і зборів є безпосередній працівник, праця якого стала джерелом доданої вартості, завдяки якій у бізнесмена і з’явилися валовий виторг, як джерело обігових коштів, і база зі сплати податків.
Власник капіталу отримує прибуток, тож його «особистий» податковий внесок — це податок на прибуток підприємств у розмірі 18%.
Податок на додану вартість (ПДВ), акцизи — це все так звані непрямі податки. Підприємство, яке їх платить до бюджету, виступає лише транзитером, купуючи сировину, енергію, обладнання, — у ціні всіх цих складових виробничого процесу підприємець отримує і суму податкового кредиту з ПДВ у розмірі 20%. А реалізуючи свою продукцію, підприємець окремо зазначає суму ПДВ, яка додається до ціни (податкові зобов’язання). Різниця ж і є податком на додану вартість, який має бути сплачений до бюджету.
Тобто підприємець лише отримує суму ПДВ від кінцевих споживачів, які купили його товар, і за мінусом податкового кредиту перераховує ці гроші державі, виступаючи звичайною транзитною ланкою. Реальний платник і ПДВ, і акцизного збору — це кінцевий споживач, тобто населення.
Скільки віддає до бюджету населення
Якщо згрупувати податки за суб'єктом їхньої реальної сплати, то населення платить податки на працю, споживання і податки на активи. Бізнес же платить податки на прибуток, єдиний податок, ренту за видобування природних ресурсів, податок на активи.
За даними ДПС, до зведеного державного бюджету надійшло від збирання податків і зборів у 2023 році 1,213 трлн грн, із них до місцевих бюджетів — майже 430 млрд, а до центрального — 783,6 млрд грн.
При цьому населення у вигляді податку на доходи сплатило майже пів трильйона гривень, або 44%. Але це ще не повний внесок населення у державну скарбницю.
Якщо додати податок на додану вартість, акцизи, туристичний збір, отримуємо разом 826 млрд грн, або 73%.
Водночас податки, сплачені бізнесом (по суті, а не за фактом транзитивного перерахування як податковим агентом), становили лише 303 млрд грн (податок на прибуток, рента, податок на активи, єдиний податок). Тобто лише 23% від загальної суми.
За умови, що номінальний ВВП становив у 2023 році 6,5 трлн грн, податкові вилучення за рахунок населення досягли майже 13% ВВП, а податкові вилучення з бізнесу — менш як 5%.
Сукупні податкові вилучення в економіці перевищили 17% (тут не враховано єдиного соціального внеску, який за своєю природою є квазіподатком). Із урахуванням 478 млрд грн ЄСВ, податкові вилучення з економіки досягли майже 25%.
Якщо оцінити загальні надходження коштів до державного бюджету під час війни з усіх джерел, у тому числі й неподаткових, то ситуація суттєво не зміниться. За перше півріччя 2024 року податкові надходження становили майже 68% доходів бюджету.
При цьому населення сплатило майже 48% доходів бюджету, а бізнес — менш як 17% доходів бюджету, або майже втричі менше.
Майже третину доходів державного бюджету становили неподаткові надходження, що характерно для ситуації під час війни.
То чи в податках справа, і що потрібно зробити
Однак треба зазначити, що бізнес несе величезне трансакційне навантаження, коли виконує функції податкового агента. Наприклад, щодо податків на працю, коли через приватні структури проходить до 1,5 трлн грн фонду оплати праці найманих працівників за рік.
Додамо сюди і внутрішній торговельний обіг — трильйони гривень, з яких бізнес має перерахувати державі непрямі податки: акцизи та ПДВ.
Тобто наразі одне з ключових завдань — це не зменшення самих ставок податків, а зняття з бізнесу трансакційного навантаження, наприклад, шляхом передачі населенню права на сплату податків із трудових доходів один раз на рік (ми про це писали).
Тим паче, що зменшення податку не завжди призводить до збільшення його надходжень до державного бюджету пропорційно до розміру ВВП (такі надії завжди є, коли податки зменшують, сподіваючись, що детінізація приведе до зростання податкових надходжень, а не навпаки).
Наприклад, ставка податку на доходи фізичних осіб зросла з 15% до 18%, а з урахуванням військового збору, який є його сурогатною частиною, — до 19,5%. При цьому частка цього податку у ВВП зросла з 4,5% до 6,4%. Натомість ставка податку на доходи підприємств скоротилася з 24% до 18%, а частка цього податку до ВВП теж зменшилася з 4,1% до 3%. Тобто зменшення ставки податку не завжди стає стимулом його платити. Але це не означає, що податки не треба зменшувати, питання у пріоритетах.
Якщо мета держави — стимулювати ринок праці, внутрішню купівельну спроможність населення та внутрішнє споживання, то необхідно зменшувати податки на працю та податки на кінцеве споживання соціальних товарів і послуг.
Наприклад, під час війни скоротити податки на працю на тих територіях, де існує підвищена небезпека ведення бізнесу (прифронтові та прикордонні з рф області). Крім того, знизити ПДВ на соціальні товари (хліб, молоко, овочі та інші) та соціальні послуги, передусім комунальні, а також на електроенергію для населення.
Що стосується непродуктивного споживання (автомобілі, предмети розкоші тощо), то тут податки на споживання можна, навпаки, підвищувати.
Саме в цьому полягає розподільча функція податків — зміщати акценти оподаткування з податків на працю та споживання на податки на капітал та активи.
У цьому контексті цілком абсурдно виглядає ідея зменшити податки на прибуток підприємств із нинішніх 18% до 10%.
Читайте також: Уряд готує підвищення податків: як це зробити, не зашкодивши людям
На тлі податкового пригнічення ринку праці та внутрішнього споживання зменшення податків на капітал призведе лише до консервації сировинного характеру економіки, коли лише зросте обсяг неоподаткованої сировинної ренти, яку бізнес зможе вивести з обігу у кеш, або у вигляді відтоку капіталу за кордон (наразі канали з відтоку частково перекриті, але відкладений попит на виведення капіталу величезний).
У цих умовах фіскальний тиск на населення лише зросте, бо треба буде чимось компенсувати зниження зборів із податку на капітал.
Для того, аби цього не сталося, необхідно застосовувати стимулюючу роль податків — надання фізичним особам права на податкове списання на суму інвестицій у довгострокові потреби домогосподарств (освіту, іпотеку, медичне страхування).
Аналогічне право на зменшення прибутку до оподаткування на суму інвестицій у нові технології, інновації, стартапи має отримати і бізнес.
Коментарі - 45
Соціалізм — це морально-етичне вчення, яке ввело поняття клас-робітник і клас-паразит. На батьківщині соціалізму в Німеччині пішли ще далі і поділили світ на нації-робітники і нації-паразити. І, дивлячись під цим кутом на економіку, захотіли, щоб робітники мали все, а паразити були знищені. Далі були табори. В одних країнах на основі класової приналежності, в інших — на основі національної.
Ще соціалістам не подобалась конкуренція, бо Маркс помилково вважав, що вона може бути лише цінова. Тобто виробники однакового продукту на ринку намагаються конкурувати, зменшуючи ціни, а отже і видатки на зарплати робітникам, збільшуючи робочий день і т.ін. Тому соціалісти мріяли все націоналізувати, конкуренцію замінити гос.планом.
Але коли стало зрозуміло, що люди хотять новий айфон не тому, що він дешевший за старий (конкуренція інновацій), то вже було пізно — пролито море крові, заморено голодом мільйони — назад здавати і визнавати помилки стало соромно і довелось соц.країнам пройти через катастрофи.
Тому сучасний соціалізм — це капіталізм з елементами профспілкового руху. Маркс таким соціалістам на спільних тусовках плював в лице і матюкав в своїх книжках.
Що у вас що у людини вище якесь нездорове сприймання соціалізму в стилі «соціалізм = комунізм».
А до речі скандинавська модель досить таки ефективна. Швеція або Норвегія за рівнем життя середньостатистичного громадянина спокійно заткнуть США, де чистий капіталізм довів населення до рекордної бездомності, соціальної нерівності і вже вбачається деградація суспільства.
Роль администратора по сбору и перечислению в бюджет будет банковская система и распустить всех налоговиков и остальных попутно с ними связанных государственных дармоедов.
Тогда появиться нормальное будущее для всех жителей Украины.
Ведь у нас каждый новый Президент хуже предыдущего, ведь за 32 лучше не стало с такими управленцами и с такой системой.
Ведь когда пишут что в 2100 году украинцев в Украине будет 15млн человек это как раз по действующему сценарию и налогов в том числе результат уже заранее огласили.
Что Вам ещё нужно чтобы это понять, Украина и так уже по факту перешла в Феодальную систему управления.
Вот в чем принципиальное отличие?
Аналогом НДС является налог с оборота.
Как это все отменяет первый поставленный вопрос?
Прикро, що Олексій Кущ в публікації зовсім забув про сплату ЕСВ.
З таких дрібниць і починаються великі маніпуляції.
Якщо роботодавець утримує з заробітної плати НДФЛ та військовий збір з нарахованої зарплати найманих працівників, то ЕСВ на нараховану заробітну плату роботодавець сплачує за свій рахунок,
а при ставці ЕСВ у 22% це більше, ніж 18% + 1,5%.
По-перше:
ЕСВ сплачує роботодавець, а про це в авторській публікацію ні слова,
хоча обов’язвові платежі ЕСВ в бюджет ПФУ не такі вже й малі.
По-друге:
При середній зарплаті по Україні, що за березень 2024 становить 15433,98грн
щось писати про зарплати вищі за 120тис грн з яких платиться фіксований ЕСВ
у розмірі 26,4тис грн — недоцільно, бо з такими зарплатами не так вже й багато
працюючих, але в такому разі потрібно згадати про декілька сотен тисяч ФОПів,
що сплачують за себе мінімальний ЕСВ та не платять ні копійки ПДФО
та військового збору до бюджету.
P. S. Щоб ПДФО та військовий збір булі більші за розмір сплаченого ЕСВ,
потрібно щоб зарплата дорівнювала сумму в 135,5тис грн.
Там дальше про ЕСВ
вилучення грошей з бізнесу і ні слова про те, хто її сплачує…
На освіту вже давно існує відшкодування витрат за рахунок сплачених податків.
Чому Олексій Кущ про це не знає — це друге питання…
І він платник податків, а ніякий не контрагент.
А якщо бізнес оформив робітників як ФОПів, наприклад, то податки сплачує робітник, а бізнес, — контрагент.
Бізнес утримує с заробітної плати найманих працівників ПДФО та ВЗ
та сплачує їх, як податковий агент — читайте уважніше Податковий Кодекс.
«якщо бізнес оформив робітників як ФОПів, наприклад, то податки сплачує робітник»
Тілько й того, що у ФОПів немає заробітної плати, тому вони не платять ПДФО та ВЗ.
Всі платники податків є в якіхось реєстрах. Спробуйте знайти реєстр найманих робітників.
Хоча, формально, це питання дискусійне, по факту податки сплачує бізнес. .
Роботодавець по всіх працівниках подає форму 1ДФ.
Але роботодавець не податковий агент, а платник податків.
Фактично. Теоритично, це дискусійне питання.
«роботодавець не податковий агент, а платник податків.»
По НДФЛ та ВС — податковий агент.
По ПДВ та податку на прибуток — платник податків.
Не розуміють тільки фіктивні ФОПи, яких роботодавець зробив ФОПом, і за яких бухгалтерія все робить.
та й не у всіх реально працюючих ФОПів
є офіційно оформлені наймані працівники…
«Жодних документів по найму податкового агента.»
Прикро, що за все життя так і не ознайомились з
базовими нормами податкового законодавства.
Коли підписувались під наказом про прийом на роботу,
автоматично давали згоду, щоб ваш роботодавець згідно діючого
законодавства утримував з нарахованої вам заробітної плати
ПДФО та інші податки або вирахування.
Наприклад, колись був податок на бездітність, який відмінили,
зате ввели військовий збір.
Якщо у вас є виконавчий лист по сплаті аліментів, то вони також
вираховуються з вашої зарплати бухгалтерією вашої контори.
Навіщо мені знайомитись з документами, які ні на що не впливають.
Дивіться, платник податків, немає ні прав ні обовязків і жодної відповідальності.
Зате все це є у податкового агента.
---
Если на клетке слона прочтёшь надпись «буйвол», не верь глазам своим.
---