У Верховній Раді зареєстрували законопроєкт, який пропонує запровадити спеціальний режим оподаткування для кур'єрів, таксистів та інших самозайнятих осіб. Зокрема, це стосуватиметься тих, хто працює через мобільні застосунки. Як до ініціативи ставляться самі представники ринку, в колонці для «Економічної правди» розповіла Public Policy Manager Bolt Україна Юлія Маліч. «Мінфін» публікує ключові тези.
Новий податок для таксистів і нянь: чим він може бути цікавий
Що має змінитися
Сотні тисяч водіїв, а також кур'єри, няні та інші мікропідприємці зможуть скористатися спрощеним оподаткуванням. Завдяки цьому очікується до 10 млрд грн щорічних надходжень до держбюджету.
Спрощене оподаткування для самозайнятих може стимулювати громадян, які перебувають в пошуку додаткового заробітку, платити податки з нерегулярних доходів.
Саме на це націлений законопроєкт № 10166. Він передбачає впровадження системи спрощеного оподаткування для фізичних осіб, які працюють через онлайн-платформи або одноособово, проте, мають нерегулярні та епізодичні заробітки, на відміну від ФОПів.
Про кого йде мова? Це декілька груп громадян. Водії та кур'єри, що працюють через онлайн-платформи, — кількість перших оцінюється в 300 тис., других — у 12 тис. осіб.
Ті, хто надають послуги на дому, як-то догляд за дітьми та хворими чи прибирання, або послуги ремонту — приміщень, одягу, техніки тощо. Перекладачі, дизайнери. Перукарі, масажисти, фахівці з манікюру, з дресирування та догляду за домашніми тваринами, організатори святкових заходів тощо.
Очевидна перевага законопроєкту в тому, що такі громадяни зможуть отримувати додатковий та нерегулярний заробіток без обов'язкової реєстрації фізичною особою-підприємцем. Це регулюється лімітом на такі заробітки протягом року — не більше 1,03 млн грн на рік.
Перевищення такої суми оподатковуватиметься вже за ставкою 18%. Такий підхід зменшить побоювання перед можливими штрафами за порушення податкового законодавства та має підвищити добровільну сплату податків.
Важливий практичний момент: відповідно до Закону України «Про застосування РРО», особи, які працюють окремо, а не через платформи, мають використовувати РРО для усіх розрахунків (готівкові/безготівкові).
Де є подібні податки
Які країни можна взяти як приклад щодо створення таких спрощених податкових режимів? Наприклад, у Польщі самозайнятість або приватне підприємництво (firma jednoosobowa) передбачає реєстрацію у центральному реєстрі господарської діяльності. Можна обрати між трьома моделями оподаткування, в тому числі єдиний податок для фізичних осіб, де ставка обчислюється від загального доходу і може коливатися від 2,5% до 20%.
Дуже цікавим є приклад Естонії. Там Податкова разом із приватними банками запустила ініціативу «спеціального підприємницького рахунку» з автоматичним декларуванням доходів та сплатою податків від імені банку. Ставка податку — 20% від суми (і для Естонії це низька ставка), що не перевищує 25 тисяч євро на календарний рік, і 40% до суми, що вища 25 тисяч. Особа, яка відкрила рахунок підприємця, не зобов'язана реєструватися як підприємець або вести облік доходів та витрат.
Один із найсприятливіших режимів оподаткування для певних категорій фізичних осіб-підприємців діє в Азербайджані. Законодавство надає можливість стати на податковий облік, як платник спрощеного податку, що передбачає застосування ставки 4% в місті Баку або 2% в інших регіонах до обсягу валової виручки, отриманої за надані товари, роботи, послуги, майно та позареалізаційні доходи протягом звітного кварталу.
В країнах ЄС імплементовано механізм DAC7, який на ідейному рівні закладений і в український законопроєкт. Завдяки DAC7 онлайн-платформи, на прикладі операторів сервісу райд-хейлінгу (таких як Bolt або Uber) чи служб доставки, зобовʼязані повідомляти регулятора у відповідних країнах щодо суми доходів, отриманої шляхом надання послуг через платформу. Таким чином, країни ЄС ведуть облік мікродоходів у сфері «гіг-економіки».
Оцінка змін
Загалом, ця ініціатива є прогресивною і, насправді, найкращою пропозицією щодо спрощеного оподаткування для самозайнятих осіб. Точно можна сказати, що кращої пропозиції для сплати податків водіями, що виконують перевезення на замовлення, не було. З 2019 року пропозиції були тільки до обовʼязкового статусу ФОП.
Зважаючи на очікуваний економічний ефект, який може досягати 10 млрд грн на рік до держбюджету, представники державних органів, особливо, законодавці, мають сприяти проходженню у Верховній Раді такого законопроєкту.
Читайте також: Скільки отримують банкіри та чому їхні зарплати зростають під час війни
Адже це не тільки спрощує процедури реєстрації господарської діяльності та сплати податків. Це також важливий крок у діджиталізації держави, який дозволить легалізувати роботу та сплатити податки у смартфоні.
Коментарі - 14
И , кстати , он дал неплохой материальный эффект. Его размер всего 4−6% и люди считают, что его проще заплатить, чем иметь проблемы с налоговой или банками.
А вы навскидку прикиньте сколько людей у нас , на Украине, сдают в аренду жилье? Ну Н Е БУДУТ они платить 18% НДФЛ и 1,5% военного сбора. Не будут и всё. И практически все и не платят и скрываются . А 4 % платить будут, особенно если штраф за неуплату налогов сделать тысяч 10−30. И таксисты 4% платить будут. Причем этот налог можно автоматически брать с оплаты. Те же компании такси просто будут перед расчетом с таксистом изымать налог
В общем в данном случае и державе материальная польза, и людям не надо прятать свои заработки , налог не такой и огромный
Платят без проблем, автоматом списывают с карточки зарегенной в налоговой.
6% - это не 19,5%
чим цікавий ??? Цікавіший в Айзербаджані
Тогда все нелегалы станут легалами.
Все очень просто.
Уже год у этой конторы определенные проблемы с партнерами — низкие тарифы, задержки выплат, полное отсутствие изменения геолокации для Украины учитывая перекрытые дороги, проезды, блок посты.
Ну, а после введения этого налога, доходы украинского отделения ну просто резко упадут.
Если говорить о тарифах, то партнеру предлагается выполнить заказ ул Ревуцкого — Бровары «Терминал» за 260 гривен, а с ул Вербитского в Борисполь за 160 гривен, средняя цена 10 гр 1 км . Ну, а по самому городу утром с Бортничей в центр Киева аж за 280 гривен (средняя цена 12 -18 грн за 1 км) вот и придумали сейчас массу акций и «плюшек» для партнеров.
Когда водителю предлагаешь авто и говоришь работать с «болт» желающих ну очень мало.