Мінфін - Курси валют України

Встановити
9 березня 2023, 8:40

Економіка рф летить у прірву: що бачить рядовий росіянин

Офіційна статистика рф констатує різке зниження ключових галузей. Як це сприймає місцеве населення, розповів засновник групи компаній з управління інвестиціями Movchan's Groupe Андрій Мовчан.

Що там за поребриком

Надійшли дані щодо росії за минулий рік і початок цього. У них нічого особливо цікавого, але вони мені потрібні для того, щоб про цікаве поговорити, тож enjoy:

1. У розрахунках використовується 13%-ва інфляція. Велике питання — наскільки ця цифра є адекватною до споживчого кошика. «Інфляція, що спостерігається», тримається понад 20%.

2. Ритейл-продажі впали на 6,5% до грудня, на 7,3% до 1 лютого, у лютому були стабільними. У реальному вираженні ритейл повернувся на рівень 2011 року. Знову ж таки — рахуємо з 13%-вою інфляцією, інфляція в ритейлі, звичайно, є вищою і дуже близькою до 20%, тобто продажі впали щось на рівень 2009 року.

3. Непродовольчий роздріб упав на 11% за рік, на 16% — у листопаді-грудні. Це гарний індикатор зміни доходів середнього класу — але, звичайно, ті, хто виїхали, теж впливають.

4. Імпорт упав на 20% у доларах — із урахуванням падіння долара на 15%, зростання цін у доларах на 5% та ймовірної середньої додаткової націнки на імпорт у 10%, у зв'язку з тим, що везуть тепер криво, — це падіння у натуральних величин приблизно на 40%.

5. Придбання нових автомобілів. Тут падіння на 50%.

6. Депозити населення у банках протягом року впали на 1 трлн рублів (із 34,5 до 33,5);

7. Різке падіння приросту боргів — на 50%, порівнюючи з 2021 роком (нових лише на 2,4 трлн рублів, на 7%, тобто «не вибрано» 2,5 трлн, $40 млрд).

9. Оцінка «знизу» за тими, хто поїхав довгостроково (знайшли роботу, влаштувалися), — 1,1 млн осіб, із них 15 000 мільйонерів (приблизно 20% усіх мільйонерів Росії до 2022 року). Приблизно половина тих, хто «поїхали надовго», все ще працює на російські компанії і, отримуючи зарплату, виводить її за кордон — до питання про падіння непродовольчого ритейлу, насамперед.

10. Побічно це відбивається у падінні трудових ресурсів (мінус 423 тис. осіб). Ті, хто поїхав, але працюють, звичайно, в падінні не рахуються. На цьому фоні кількість зайнятих за рік збільшилась на 263 тис. Оскільки очевидно не проглядалося зростання штатів, збільшення, найімовірніше, повністю пояснюється мобілізацією.

11. Інвестиції у нові підприємства впали на 20%, але сумарні інвестиції — зросли на 6%. У всьому винні зміна обладнання, зміни логістики та ін. проблеми, що виникли через санкції, ембарго та війну. Це насправді інвестиції, врівноважені списаннями, тобто чисті втрати капіталу.

12. Падіння імпорту допомогло поточному рахунку — росія «заробила» у 2022 році $227,4 млрд; однак відтік капіталу звів кінцеву фінансову позицію до негативної (мінус $50 млрд без урахування заморожених коштів). Загалом, у росії «є» незаморожених десь $300 млрд — на 5 років такого сальдо.

13. У житловому будівництві намічається спад — із жовтня обсяги коштів на ескроу-рахунках упали на 6%, із грудня до лютого обсяги будівництва впали на 4,3%.

14. Падіння видач іпотеки посилюється, незважаючи на те, що реальна ставка за іпотекою вже майже мінус 3% (8% проти 11% ставки ОФЗ). У січні 2023 року видано на 14% менше сум та на 18% менше кредитів, ніж роком раніше.

15. Випуск сталі впав на 8% р/р, всього за чорними металами відвантаження впало на 11%. Де нові танки та гармати, а якщо вони є, то наскільки впав випуск цивільної продукції?

16. Виробництво легкових автомобілів впало на 67%, вантажних — на 24%. В Україні втрачено тисячі вантажних машин — де поповнення?

17. Виробництво деревини та виробів із дерева впало на 19%.

18. У січні промислове виробництво в рф скоротилося на 2,4% р/р (грудень — грудень — 4,7%, обробка — 5,7%). Це з урахуванням військової промисловості, про яку так багато говорять у Кремлі. Чи то в реальності там немає жодного розгону, чи провал у невійськовій частині дуже великий.

19. Відвантаження промислової сировини залізницею у лютому 2023 року на 24% менше р/р. Як обробка видала мінус 5,7% на ¾ сировини?

20. Внутрішнє споживання нафти впало на 10%. Виробництво нафти у 2023 році буде на 5% нижчим за 2022 рік за планом.

21. Відвантаження добрив залізницею — мінус 6,5%. Залізниця — це фактично внутрішні перевезення добрив. Що сталося у сільському господарстві?

22. ВВП за оцінкою світового банку впав на 3,5% — це за додаткового разового внеску у ВВП високих цін на нафту та газ у розмірі близько 2%, додаткових доходів логістики та фінансових компаній — близько 0,5%, додаткового ВВП, витраченого на війну (за розрахунками Форбс — близько 2,75% ВВП), — тобто падіння «системне» перевищує 8%.

23. Дефіцит бюджету-2022 — 2,5% ВВП, дефіцит бюджету-2023 буде, мабуть, близько 4% ВВП, за вирахуванням сировинної ренти — 12% ВВП.

24. До бюджету закладено витрати на оборону та безпеку у розмірі 6,5% ВВП — Ізраїль має 5,6%.

25. Планові доходи бюджету рф 2023 року без сировинної ренти дорівнюють сумі витрат на оборону та безпеку та соціальних витрат.

Читайте також: Доходи Росії від нафти і газу в лютому скоротилися майже вдвічі

26. Дуже цікавий показник — медіанний середньодушовий дохід, на який можна покладатися. У грудні 2013 року, за курсу долара 30, він був 9 000 рублів ($300); у лютому 2023 року, за курсу долара 72, він становить 17 000 рублів (або $236). Це рівень червня 2010 року — ось тільки з червня 2010 року долар подешевшав на 60%. У реальних доларах 2010 року це $147, рівень медіанного середньодушового доходу росіянина приблизно 2004 року. І це процес не безпосередньо пов'язаний із війною. У грудні 2021 року цей показник був близько $215 (тобто приблизно ті самі $140 2010 року).

27. 64% сімей у росії не вистачає грошей на купівлю побутової техніки; 32% — на купівлю одягу та взуття. У 59% сімей немає заощаджень.

Як росіяни ставляться до ситуації

Лютневе опитування інФОМ свідчить, що індекс оцінки поточної ситуації зріс до 88,4, тобто рівня 2018−2019 років (він провалювався до 63 влітку 2022 року). Щоправда, до анексії Криму він був трохи вищим за 100, але у 2015 та 2016 роках «пролежав» між 60 і 70. Виходить, тепер росіянам краще, ніж у 2019 році, до пандемії.

Індекс очікувань — тобто «яким вам бачиться майбутнє» — досяг 111, повторивши пік 2018: до «Криму» він не досягав навіть 110. Все вже добре, а буде взагалі чудово.

А ще росіяни багато знають про ціни, вартість валют та взагалі фінансові ринки.

У те, що ціни «зростали в останній рік дуже сильно» у серпні 21-го року вірили 63% росіян, а в лютому 23-го року — 55% росіян. Тобто здається росіянам, що ціни мало зростали — менше, ніж у 21-му році…

У те, що «найближчого року ціни зростатимуть дуже сильно», у січні 21-го року вірили 19% росіян, у січні 23-го року — 17% росіян. І тут все стало значно краще.

51% вірить у те, що за рік рубль коштуватиме до долара більше чи стільки ж, скільки зараз. 20% їх вірить у зростання курсу рубля. У січні 2022 року таких було лише 6% — мабуть, росіяни вважають, що з фінансами у країни стало різко краще.

Інфляція, що спостерігається у росії, завжди є значно вищою за очікувану. 30% росіян наразі вірять, що інфляція за 2023 рік не перевищить 4% (16% важко відповісти, 3% сказали, що вона буде навіть нижчою за 4%).

Зрештою, 62% росіян впевнено зробили прогноз щодо зростання цін через 5 років. Такий прогноз не наважуються робити навіть міжнародні фінансові інститути, та навіть для розвинених країн. Але росіяни можуть, чого там… Щоправда, розкид їхнього прогнозу від 3% до 25% приблизно, розподіл рівний.

Читайте також: США та ЄС готують санкції проти алмазної галузі РФ

Ось, живіть тепер із цим і не питайте, як санкції позначаться на політичних поглядах росіян. Вони не позначаються навіть на їхніх економічних відчуттях. Там нічого вже не відбивається ні на чому. Абсолютна поглинаюча поверхня.

Коментарі - 42

+
+30
bonv
bonv
9 березня 2023, 9:27
#
Директор-розпорядник МВФ Кристаліна Георгієва заявила, що через війну в Україні економічні перспективи росії після 2023 року є «досить руйнівними».
Про це вона заявила в інтерв'ю CNN.
«Якщо взяти наші прогнози на середньострокову перспективу, вони означають, що економіка росії скоротиться щонайменше на 7%», — сказала Георгієва.
За її словами, російська економіка з часом постраждає через еміграцію працівників і припинення доступу до технологій, а також запроваджені через розв`язану кремлем війну проти України санкції щодо енергетичної промисловості рф завдадуть збитків.
«Цього року ми думаємо про те, що росії вдалося спрямувати частину своїх продажів нафти за межі ринків Європейського Союзу», — сказала очільниця МВФ, маючи на увазі перенаправлення росією поставок сирої нафти до Китаю та Індії.
На її думку, це не матиме тривалого впливу на російську економіку.
«Ми не бачимо, щоб росія отримувала якусь вигоду від того, що вона спричинила Україні та собі», — наголосила глава МВФ.
Зазначається, що після нещодавньої заборони ЄС на імпорт російської сирої нафти та нафтопродуктів, що перевозяться морем, в економіці рф з’явилися ознаки напруги. У понеділок російський уряд повідомив про дефіцит бюджету у 2,58 трильйона рублів (34 мільярди доларів) за січень і лютий порівняно з профіцитом у 415 мільярдів (5,5 мільярда доларів) рублів за той самий період 2022 року. Доходи від нафти та газу впали на 46% порівняно з минулим роком.
+
+197
korvin29
korvin29
9 березня 2023, 10:20
#
Я бы больше внимания обращал бы на экономику Украины, а не россии. У рашиков есть все необходимые ресурсы, затянув пояса потуже они худо бедно проживут, а вот что касается Украины, то тут не все так просто.
+
+25
korvin29
korvin29
9 березня 2023, 10:40
#
То что у нас доллар немного упал на наличном рынке (и все продолжает дорожать, так это не улучшение экономики) то это просто стагфляция
+
0
vt313
vt313
9 березня 2023, 11:37
#
Сомневаюсь, что они захотят затягивать пояса и жить худо-бедно.
У нас с этим уже согласились, большинство.
+
+72
yarg
yarg
9 березня 2023, 14:00
#
Зачем обращать внимание на экономику Украины ? ее состояние ни на что не влияет.
даже если она исчезнет вообще — ничего не изменится. будем сидеть на пособиях и гуманитарках. Больше людей в европу поедет. Собственно все.
сторона на которую напали- не может прекратить войну никак.
А вот сторона , которая напала — может , когда поймет что приобрела аж ничего , а потеряла — армию и экономику.
+
+72
Arround
Arround
9 березня 2023, 14:44
#
Да что ты говоришь, с чего бы это на их экономику не обращать внимания? Как бы война с кем идет? Плохо ихней экономике, нам же легче. Про СССР с их безграничными ресурсами тоже в свое время много говорили, а ажно как оно получилось.
И за своим нужно следить, но знаешь ли, следить можно за многими вещами одновременно.
+
+15
shabash
shabash
9 березня 2023, 10:53
#
Экономика рф летит в бездну: что видит рядовой русский

рассказал основатель группы компаний по управлению инвестициями Movchan’s Groupe Андрей Мовчан.


Так рядовой русский или все же русский, живущий в Лондоне со #StandWithUkraine на аватаре в фейсбуке?

​​​​​​​¯\_(ツ)_/¯
+
+70
yarg
yarg
9 березня 2023, 14:02
#
Согласен.
рядовой русский сейчас — это избиратель путина. нищеброд , живущий без унитаза и ковра…
готовый убивать всех за 3−5 тысяч рублей , за пачку пельменей.
лондонские русские могут что-то ощущать и страдать , но не влияют на события никак.
+
+1
shabash
shabash
9 березня 2023, 15:10
#
Вот, теперь мы узнали о том, что видят рядовые русские не только от жителя Лондона, но и от жителя Украины.

Осталось услышать версию того самого рядового русского, о котором так много говорят лондонцы и украинцы.

¯\_(ツ)_/¯
+
0
yarg
yarg
9 березня 2023, 16:54
#
Где-то тут парочка бегала. один представлялся московским энергетиком , второй еще кем-то… но молчат же… стыдаются…
+
0
yarg
yarg
9 березня 2023, 19:05
#
Меня забавляет выражение «это другое».

лондонец пишет свой анализ. что лучше — он или опрос пары «путинских бабушек» , тягающих по улице картонный «леопард» ?
не знаю. сложный вопрос. реально сложный.
+
0
extremumlife
extremumlife
13 березня 2023, 2:04
#
Рядовий срускій бачить окоп, а також камені з неба. Тобто ф-1.
+
0
shabash
shabash
13 березня 2023, 21:24
#
Вы же понимаете, что когда в бессильной злобе коверкаете название нации или страны, то выглядите не то, что не грозно, вы выглядите жалко?

¯\_(ツ)_/¯
+
0
extremumlife
extremumlife
17 березня 2023, 21:22
#
Ахаха, ковелкай звідси, фащарашистський сіфонний троль, отримай жалко від бжілки в  *** ))
+
+60
Rubi0
Rubi0
9 березня 2023, 12:14
#
«Наконец, 62% россиян уверенно сделали прогноз относительно роста цен через 5 лет. Такой прогноз не осмеливаются делать даже международные финансовые институты, и даже для развитых стран. Но россияне могут, чего там…» я не знаю как международные эксперты, но любой рядовой украинец тоже скажет что цены будут только расти😄.
+
+15
bonv
bonv
9 березня 2023, 13:04
#
на росії почалися масові затримки зарплат бюджетникам.
Як повідомляє The Moscow Times, масові невиплати зарплат бюджетникам відбуваються на тлі падіння податкових зборів і «дірки» у федеральному бюджеті, розмір якої з початку вторгнення в Україну наближається до позначки в 6 трильйонів рублів.
За даними Росстату, заборгованість із зарплати в РФ в лютому 2023 року зросла в 15 разів. Станом на 1 березня сукупний обсяг зарплатних боргів перед бюджетниками досяг 152 млн рублів, хоча ще в січні це було 10 млн.
+
+48
energy1
energy1
9 березня 2023, 17:13
#
Рік тому багато хто запевняв, що Росія видихнеться за рік.
Цього не сталося. Санкції не є нищівними для російської економіки. Сьогодні керівник військової розвідки Литви Е. Паулавічюс заявив: «якщо ви подивитеся на те, що Росія має сьогодні - стратегічний резерв, техніку, боєприпаси, озброєння — то зрозумієте, що вона може вести війну з нинішньою інтенсивністю ще протягом двох років». Плюс підтримка від Ірану, Північної Кореї, тощо…
+
+30
yarg
yarg
9 березня 2023, 17:41
#
Цікаво хто ж в це вірив ?

росія , з військовим бюджетом під 100 мільярдів доларів , яка готувалась до війни років 10 — видихається ? :)))))
чекати цього безглуздо.
тільки вирішувати питання кардинально… іншого шляху немає. Зникне бункерний — закінчиться і війна. В росії вона нікому не потрібна.
+
+15
shabash
shabash
9 березня 2023, 18:35
#
Вы, например: https://minfin.com.ua/2020/04/21/43942247/#com3850415

радует и последующее обнищание россии. Это предвещает конец войне и конфонтации

Вы прогнозировали, что через 10 лет продолжающегося обнищания России она отстанет от Украины. Три года из десяти прошло. Обнищали? Отстали?
+
0
yarg
yarg
9 березня 2023, 18:39
#
Не передергивайте. это речь не о том что россия выдохнется в войне от санкций.

Но глобально — конечно обнищали. А еще только 3 года прошло.
кто в москве мог подумать что докатятся до такого…

А я ведь помню и совсем другую россию… строящую международные финансовые центры и нанимающую пачки американских профессоров в Сколково…
а променяли на тягание картонных танчиков под дурацкие песенки и горы похоронок

если уж говорить обо мне — то я верил российской пропаганде и думал что продержимся мы 3 дня максимум.
+
0
shabash
shabash
9 березня 2023, 18:52
#
если уж говорить обо мне — то я верил российской пропаганде и думал что продержимся мы 3 дня максимум.

А я всё думал, почему вы меня попрекаете Соловьевым (о котором я хоть что-то слыхал) да Скабеевой (о существовании которой узнал от вас). А оно вона как оказывается, верили пропаганде.

Ну, что же, верьте теперь пропаганде западной, что экономика РФ «разорвана в клочья». Обама об этом ещё в 2014-м говорил, тоже скоро десятилетие отметим.

Нужно же во что-то верить ¯\_(ツ)_/¯
+
0
yarg
yarg
9 березня 2023, 19:10
#
Скажем так — я верил что россия очень плотно вкладывается в армию и экономика -то дохнет , но армия-то у них огого ! тысячи танков в масле стоят и ждут.
оказалось — «ніт»

в 2014 году и санкций -то никаких толком небыло. Кто там что «рвал».
я помню эти первые санкционные списки — 2−3 малоизвестные компании , которым что-то там ограничили. И все.
Сейчас — хоть что-то. Но так или иначе — эффект спорный.
обнищают пара сотен тысяч русских — пойдут в вагнер «хахлов резать , на пельмешки зарабатывать».
Поэтому я к санкциям отношусь скептически изначально. Пусть делают конечно , но особо это не поможет.
+
0
vt313
vt313
9 березня 2023, 19:47
#
А если это пару млн. А десятки млн.
+
0
yarg
yarg
9 березня 2023, 19:58
#
Как писал Сталин — «какое счастье что мне достался самый покорный в мире народ! „
+
+15
vt313
vt313
9 березня 2023, 20:09
#
Да ладно. Это было давно и не правда.
+
+30
vt313
vt313
9 березня 2023, 18:40
#
Так она и выдыхается, если уже не выдохлась.
Что там есть на складах не известно. Как и что производится.
Но об дефиците снарядов говорят все.
Хорошая информационная точка, — авторынок.
+
0
4020siem
4020siem
12 березня 2023, 4:06
#
Вы правда верите, что падение авторынка в РФ — это следствие отсутствия денег, а не автомобилей?
+
0
vt313
vt313
12 березня 2023, 8:14
#
Я такого не говорил, но какая разница?
Отрасль «улетела в пропасть». И вылазить будет тяжело и долго.
Если население этого не ощутило (лично я в этом сомневаюсь), то скоро поймет.
+
0
yarg
yarg
12 березня 2023, 11:59
#
Деньги напечатают. Єто у них еще впереди. А вот автомобили-уже нет…
+
0
shabash
shabash
5 травня 2023, 0:19
#
И тем не менее, напечатали: https://www.autonews.ru/news/645383fe9a79477654c35032
+
+45
Vorlock
Vorlock
9 березня 2023, 23:10
#
Поки ж*робас схудне, тощий копита відкине
+
0
yarg
yarg
9 березня 2023, 23:17
#
При том что наш тыл — ес и сша , то тощий в данном случае — это россия. Не могу с вами не согласится.
+
+15
Vorlock
Vorlock
10 березня 2023, 16:23
#
Можете не погоджуватися, але в першу чергу розраховувати треба на себе, а в нас *** гола.
+
0
yarg
yarg
10 березня 2023, 16:35
#
Почему же мне не соглашатся ? абсолютно согласен.
у вас есть какие-то варианты действий в этой ситуации ? поделитесь.
+
0
Vorlock
Vorlock
10 березня 2023, 16:40
#
Та такіж як і в вас :) сидиме, робимо що можемо, допомогаємо ЗСУ
+
0
yarg
yarg
10 березня 2023, 17:11
#
Толку мерятся ресурсами ? понятно что мы маленькая и бедная страна.
но нет такого правила , что маленькие и бедные — проигрывают войны. Часто и наоборот.
+
0
vt313
vt313
10 березня 2023, 18:06
#
Это еще почему? Надо использовать все ресурсы. И союзников, в первую очередь.
+
0
Сергій Т
Сергій Т
10 березня 2023, 6:58
#
Летить, але дуже повільно. Хотілося б скоріше.
+
+15
R S
R S
10 березня 2023, 21:28
#
Видимо, эту статью написал «рядовой русский», который на своей шкуре прочувствовал всю силу санкционного давления…

Я в детстве очень любил читать книги жанра «фантастика».
Теперь этот жанр повсюду.
+
0
vt313
vt313
11 березня 2023, 8:50
#
Просто ради интереса, что в статье фантастического?
+
+15
R S
R S
13 березня 2023, 21:14
#
Главный вывод, который вынесен в заголовок статьи (про бездну).
+
0
vt313
vt313
13 березня 2023, 21:34
#
Я не скажу как в литературе называется такой прием, но это точно не фантастика.

Что-то типа метафоры (например, — результаты экономической деятельности быстро ухудшаются, без возможности быстро восстановиться).
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися