Українці готові швидко зібрати сотні мільйонів на ініціативи волонтерів, але намагаються ухилятись від сплати податків. Чому так відбувається і чи можна це змінити, розмірковував співзасновник і директор економічних програм Ukrainian Institute for the Future Анатолій Амелін.
Чому українці збирають мільйони на Байрактари, але не сплачують податки
Гроші є, але не для всіх
Новий цікавий український феномен! Ви пам'ятаєте, як українці зібрали за 3 дні 600 млн грн на Байрактари (отримавши їх безкоштовно — орендували супутники для ЗСУ, які не змогли це зробити самі?)
А 250 млн — на морські дрони? А 100 млн — на «Ловців шахедів» за 3 години.
А збори Гороховського на житло для постраждалих після ракетної атаки в Дніпрі? 82 млн грн за добу.
Українці швидко та легко беруть участь у фінансуванні проєктів, яким довіряють та пов'язані зі спільним благом.
При цьому українці ненавидять сплачувати податки:
- 40%-50% української економіки в тіні.
- До 95% українських компаній оптимізують податки.
- 40% українських зарплат — у конвертах.
Чому так? Феномен зі зборами показує, що гроші є і ми готові з ними розлучатися, коли:
- Ми знаємо, на що йдуть наші гроші та кому допомагають.
- Ми знаємо, що всім нам буде від цього добре.
- Ми довіряємо тому, хто збирає гроші, і знаємо, що підуть вони за призначенням.
Тепер податки. Ми знаємо, куди підуть наші гроші? Щонайменше, у громадян немає прямого зв'язку в розумінні між сплатою податків і сервісом, що отримується від держави.
Ми знаємо, що й близько не отримуємо того сервісу, який нам гарантовано Конституцією за наші гроші.
Чиновники взагалі вважають, що українці — гуси, яких потрібно щипати.
Ми всі знаємо, що держава не є ефективною і служить своїм інтересам, а не інтересам громадян.
Ми знаємо, що депутати, які призначають чиновників, служать не нашим інтересам.
Ми знаємо, що за рахунок наших податків намагається жити непотрібна армія чиновників, мільйони бюджетників. Згадайте перші місяці війни. Вони показали, що достатньо до 20%-30% чиновників, які на 100% можуть впоратися зі завданнями навіть у кризові ситуації.
Ми (і весь світ) знаємо, що Україна посідає топові позиції у рейтингу корупції, і наші податки просто розкрадаються.
Що демонструє феномен із донатами
Гроші є. Ми можемо ефективно фінансувати суспільно корисні блага. Але якщо ми про це домовились.
Ми не довіряємо державному апарату — неефективному, корупційному, роздутому.
Нам потрібна докорінна трансформація державного апарату (!), який має служити громадянам, а не чиновникам.
І нам потрібна нова ефективна антикорупційна податкова система, яка:
- Збиратиме податки саме на те, що ми готові фінансувати, і служити нашому громадському договору.
- Буде справедливою.
- Не передбачатиме маніпуляцій та корупції.
- Максимально проста (в ідеалі — автоматизована без людського втручання).
- Дасть нам звіт за кожну копійку сплачених податків
Читайте також: Річна звітність за 2022 рік: всі нюанси для ФОПів
І тоді на українців чекає процвітання за наші гроші і з нашою спільною задоволеністю! Схоже, час трансформацій настав! Без цього не відновити довіру, не збудувати сильну економіку і не створити процвітання Україні та нашим дітям.
Коментарі - 29
Про це він сказав в інтерв'ю Delo.
«Ні для кого не є секретом, що спрощена система використовується для ухилення від сплати зарплатних податків. І цю практику потрібно ліквідовувати з однієї простої причини: нам необхідно вибрати — чи членство в ЄС, або милі добрі схеми ухилення від податків. Поєднати не вийде. Війна, звичайно, не найкращий час займатися боротьбою із „зарплатними ФОП“.
І я дотримуюся думки, що нам поки що взагалі не варто чіпати підприємців з будь-яких питань, які стосуються зарплат. Якщо платять — низький уклін та слава Богу», — заявив Гетманцев.
Але, за його словами, «очевидно, що Україна не зможе набути членства в Євросоюзі, маючи подібні схеми ухилення».
«Тому рано чи пізно, нам доведеться заблокувати можливість використовувати спрощенку для ухилення від оподаткування», — підкреслив він.
За словами нардепа, є два шляхи. Перший — розробити певні критеріїв повʼязаності, за якими можна визначити участь підприємців-фізосіб у подібних схемах.
Другий — заборона ФОП третьої групи єдиного податку у принципі працювати з юридичними особами.
І хочу наголосити, що ці процеси мають відбуватися з одночасним злиттям зарплатних податків (ПДФО та ЄСВ — ред.) та зменшенням ефективної ставки до 25% (на сьогодні вона становить 42% - ред.).
Тобто я вважаю, що знижувати зарплатні податки доцільно за умови одночасної детінізації зарплат», — резюмував він.
Сейчас ФОП для ВЭД — самый удобный способ работать на иностранную компанию по контракту — и очень многие начали платить налоги благодаря упрощенной системе налогооблажения.
Бюджет нужно наполнять не налогами — а увеличивая доход граждан!
Уж я бы не отказался от старого Запорожца (потому что именно такое авто мне по душе) или от Fiat-126…
Налоги и тень это очень долго можно рассуждать
Но если кратко это проблема системы ее совковости ее огромного аппарат дормоедов
сервиса нет патентов с фиксированными отчислениями нет бюрократизация
Пенсионный стаж или квест до живешь ли до пенсии)))) но плоти воровство коррупция на что траться налоги все не прозрачно Давно можно было внедрить систему пришла денежка на карту как за товар 10 процентов налога и 2 процента на накопительный счет какие проблемы, а у нас какие-то не до решения ввели айди карту хорошо ее применение ??? В Европе это и кабинет плательщика налогов и авторизация через терминалы и т. д. у нас ввели и такое ощущение что забыли ибо пришла Дия ///////// правда это программа без смартфона она … в отличии от айди карты, но опять же проблема всего у нас сделали, а не доделали как с пропиской … как требовали так требуют Так что какие реформаторы такой и профит результат отношение
А 250 млн — на морські дрони? А 100 млн — на «Ловців шахедів» за 3 години.
А збори Гороховського на житло для постраждалих після ракетної атаки в Дніпрі? 82 млн грн за добу.
А еще 20 млрд. перечислили на счет в НБУ.
А еще 700 млрд. налогов.
Кажется налогов больше всего.