Внаслідок ударів по критичній інфраструктурі українці змушені активно використовувати електрогенератори. Чи може це спровокувати суттєве підвищення цін на пальне, розповів директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
АЗС масово запасаються генераторами: як це змінить ціни на пальне
Як змінився попит
Протягом останнього тижня мережі АЗС фіксують зростання попиту на пальне. Це повна несподіванка, адже ринок увійшов у «мертвий» сезон.
Зокрема, звертає на себе увагу збільшення продажів бензину. На відміну від дизпального, яке здебільшого споживає промисловість, це суто автомобільне пальне для приватного транспорту. Саме це, насамперед, вказує на появу нового споживача — генераторів.
Власний досвід та досвід знайомих говорить про те, що, навіть за помірного використання генератору, витрати пального співставні з автомобілем. Тому кожен генератор можна вважати автомобілем у міському режимі, тобто 100−150 км на добу (з розрахунку до 10 л).
Але авто реєструються, а генератори — ні, тому їх кількість важко оцінити. А відповідно, важко точно сказати, скільки додатково знадобиться пального.
Між тим, навіть приблизні розрахунки говорять про те, що, навіть зростання парку генераторів на 100 тис. одиниць на місяць й навіть більше, ринок зможе забезпечити. Такі обсяги були протестовані у найважчі місяці влітку, тому здолаємо й зараз.
Чи зростатимуть ціни
Несподіваний попит змусив окремі мережі підвищити ціни на 0,5−1 грн/л. Мета — збити або переорієнтувати попит, адже запасів під такі продажі трейдери не тримають (та й зберігати небезпечно, та й особливо немає де). Зараз мережі контрактують додаткові обсяги, вже відомо про «розконсервування» старих та не найвигідніших контрактів із віддаленими постачальниками.
У довгостроковій перспективі фактор «генераторного» попиту не має тиснути на ціни. Все залежатиме від зовнішньої кон’юнктури. Вона наразі є досить напруженою, через очікування обмеження цін на російську нафту та ембарго на її імпорт, який набуває чинності з 5 грудня. Нагадаю, з 5 лютого стартує ембарго на нафтопродукти. Разом із тим, ціна на нафту та нафтопродукти просідає, й ніхто не може сказати чому та скільки це триватиме.
Європейці нервують, це помітно. Дефіциту на ринку начебто немає, але немає й вільних партій, коли наші імпортери мали з чого обирати та торгуватись. Цей ресурсний дискомфорт вже проявився у підвищенні тарифів на транспортування морем, а також поки що незначним зростанням спекулятивних націнок закордонними трейдерами.
Читайте також: Скільки протримається мобільна мережа в разі блекауту — президент Київстар
Але, знову ж таки, ми це все вже проходили навесні. Зараз на нашому боці низький сезонний попит у Європі, новозбудована система нафтопродуктозабезпечення, втричі більший парк бензовозів та повністю мобілізований ринок (всі працюють на своїх місцях). А головне — ми всі стали сильнішими.
Коментарі - 2