З початку війни розпочато виведення з ринку 2 банків, пов’язаних із країною-агресором. Нещодавно Фонд гарантування вкладів (ФГВФО) запровадив тимчасову адміністрацію Мегабанку. Як Фонд вдосконалює процедуру виплат компенсацій вкладникам збанкрутілих банків навіть під час війни, у колонці для «Мінфіну» розповіла заступник директора-розпорядника ФГВФО Наталія Рудуха.
Виплати онлайн за 7 днів: як зміниться система гарантування вкладів
Коли стартують виплати зараз
Вдосконалення процедури гарантованих виплат — постійний процес, який систематично реалізує Фонд гарантування вкладів. Одне з суттєвих спрощень відбулось у 2016 р. До того за законом виплата відшкодування могла стартувати від 20 днів до трьох місяців з дати початку виведення банку з ринку. Адже вкладник набував право на одержання гарантованої суми лише після ухвалення рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку. Виплатити кошти до відкликання ліцензії неплатоспроможний банк міг за рахунок цільової позики Фонду лише за тими договорами, термін дії яких сплив.
Ця процедура була надто складною. Тож у 2016 році були внесені зміни до законодавства, за якими, зокрема, реєстр вкладників банку, що виводиться з ринку, має бути затверджений не пізніше 20 робочого дня від початку процедури виведення. Відповідно, тоді ж Фонд має розпочати виплати.
Проте Фонд гарантування вважає, що процедуру можна і варто й надалі вдосконалювати.
Наступні зміни
Наступним етапом має стати скорочення терміну початку виплат до 7 днів. Це завдання закладено, зокрема, у Директиві ЄС 2014/49 — документі, що окреслював основні напрями наближення української системи гарантування вкладів до стандартів ЄС. Поміж іншого, він передбачає:
-
поетапне підвищення гарантованої суми до рівня ЄС (100 000 євро), реструктуризацію заборгованості Фонду перед Міністерством фінансів,
-
стягнення збитків із пов’язаних осіб,
-
діджиталізацію процесів,
-
поетапний перехід на paperless-документобіг.
Як плани Фонду змінила війна
Повномасштабне вторгнення Росії в Україну, безумовно, вплинуло на ці плани. Але не в сторону гальмування, як можна було очікувати, а навпаки, — прискорило їх реалізацію. Фонд провів, так би мовити, ревізію найгостріших потреб вкладників, що постали саме у зв’язку з активними бойовими діями, і актуалізував свої завдання. Зокрема, стало зрозуміло, що питання доступності коштів — проблема номер один, яка постала подекуди гостріше, ніж у попередні два роки covid-кризи.
Дотепер процедура отримання гарантованих виплат від Фонду і так була доволі простою — вкладнику неплатоспроможного банку досить було прийти з паспортом та ІПН до будь-якого відділення одного з 11 банків-агентів Фонду та забрати гроші без будь-яких заяв чи дзвінків. Проте в умовах війни і це для багатьох стало неможливим, адже:
-
понад 5 млн українців виїхали за кордон за 3 місяці з початку повномасштабної війни;
-
у перші дні вторгнення було закрито відділення банків, і частина з них (зокрема, на окупованих територіях) не буде відкрита аж до звільнення від окупації;
-
чимало українців втратили фізичну можливість дістатись до найближчого відділення банку і надати документи для отримання гарантованих виплат (внутрішньо переміщені особи, мобілізовані громадяни).
Тому Фонд із перших же днів запровадження воєнного стану виступив із ініціативою зробити гарантовані виплати дистанційними, без фізичного відвідування банків. Тим паче, що на той момент НБУ уже розпочав виведення з ринку 2 банків, пов’язаних із країною-агресором.
Читайте також: НБУ пожертвував кредитуванням, аби зберегти заощадження
Запускати процес дистанційних виплат Фонду гарантування довелося «з коліс», у розпал бойових дій, в умовах надзвичайно ускладненої комунікації між усіма стейкхолдерами (зокрема, Міністерством фінансів, банками-агентами) та посилення захисту даних і людей.
Як впроваджуються дистанційні виплати
Основною проблемою, яку належало розв’язати, стало забезпечення ідентифікації особи в онлайн-режимі. Окрім суто технологічного вирішення питання, необхідно було у найкоротші терміни розробити нормативно-правове забезпечення дистанційних виплат. Усе це було зроблено дуже швидко, і вже з початку квітня вкладники-резиденти України змогли отримувати гарантовану суму за вкладом без відвідування відділень банків-агентів Фонду.
Першими надали таку можливість своїм клієнтам ПАТ КБ «Приватбанк», АБ «Укргазбанк», АБ «Південний» та ПАТ «ПУМБ». Лише за перші 2 тижні дистанційних виплат вкладники банків, що виводяться з ринку, отримали у такий спосіб майже 50 млн грн.
Тепер Фонд працює над тим, щоб таку систему виплат було збережено і після перемоги. Крім того, серед завдань, які ставить перед собою Фонд, — подальше удосконалення цієї системи. Зокрема, скорочення терміну початку гарантованих виплат до 7 днів після початку виведення банку з ринку. Планується досягти цього шляхом впровадження дистанційної роботи з базою вкладників та вдосконалення порядку затвердження кредиторських вимог.
Читайте також: На депозиті вже можна заробити до 18% річних
Це дозволить вкладнику неплатоспроможного банку отримати гарантовану суму якнайшвидше, без додаткових зусиль та практично не відчути виведення банку з ринку.
Коментарі - 1