Пандемія сильно вплинула на клієнтські потреби у фінансовому секторі. Про те, які сегменти у фінтеху стають найбільш затребуваними у цьому році та чому, «Мінфіну розповів Антон Полтєв, заступник голови правління Genesis Finance, керуючий партнер в Aneles та експерт у Fintech.
Світовий фінтех-2021: від «відкритого банкінгу» до «автономних фінансів»
Covid-19 об'єктивно прискорив процеси трансформації на ринку фінансових технологій і змінив поведінкові моделі споживачів, які все активніше переходили в онлайн-операції. Можна спостерігати кристалізацію певних сегментів фінтеха, які вже сьогодні відіграють найважливішу роль у глобальній техно-архітектурі.
Найбільший потенціал світові аналітики бачать в Embedded Finance (вбудовані фінанси, або безшовні послуги), Open Banking (відкритий банкінг), Pay on Demand («зарплата за викликом»), а також Autonomous Finance (автономні фінанси). Пропоную коротко розглянути ці напрямки.
Embedded Finance (безшовні послуги)
Згідно з експертними прогнозами глобальної технологічної компанії Digital Horizon, у 2021 році банки все більше «відсуватимуться» від клієнтів. У пандемічний 2020-ий розгорнулася досить-таки жорстка конкуренція за споживача на ринку платежів (наприклад, відкриття рахунків або проведення оплати).
Сьогодні, за багатьма експертними оцінками, відбувається динамічний перегляд традиційних фінансових продуктів: страховки заходять на територію кредитів, кредити з'являються там, де завжди панували страховки, виникають гібридні моделі, що поєднують платіжну, інвестиційну, кредитну, страхову та інші складові.
Саме тому широке поширення цього року отримали інструменти Embedded Finance (вбудовані фінанси), що дозволяють інтегрувати платежі, дебетові картки, кредити, страховки і навіть інвестиційні інструменти у будь-які нефінансові продукти і додатки.
Мова тут йде не тільки про вбудовану сторінку оплати прямо на сайті онлайн-магазину або маркетплейса. Завдяки Embedded Finance, без додаткової бюрократії і заповнення анкети, також можливо переказати гроші, отримати кредит, оформити страховку або зробити інвестицію через додатки, соціальні мережі та месенджери, які, здавалося б, не мають жодного відношення до фінансів.
Такий підхід однозначно збільшить прибуток банків і фінтехів, оскільки призведе до зниження витрат традиційних банків на маркетинг і брендинг. Їм більше не потрібно змушувати клієнтів будь-якими способами «заганяти» у власні додатки.
Відповідно фінтех-рішення користуватимуться підвищеним попитом у банківських установ, які в умовах жорсткої конкуренції планують мігрувати у фінтех-екосистему для отримання конкурентних переваг.
Практичні кейси
Багато глобальних гігантів, як Samsung, Google, Huawei, Amazon, Apple, Uber, Tencent та інші, почали активно входити на ринок фінансових послуг, не бажаючи допускати інші компанії до своїх користувачів, тим паче платити суттєвий відсоток за обслуговування.
Свою кредитну платформу для клієнтських онлайн-покупок сьогодні впроваджує Mastercard. Приклад «вбудованого» кредитування — додаток шведського стартапу Klarna, який дозволяє споживачу розділити онлайн-покупку на декілька дрібніших щомісячних платежів. Платіж у $100 перетворюється, наприклад, на чотири частини по $25.
Uber у США в партнерстві з компанією Liberty Mutual нещодавно запровадив страховки через додаток для своїх клієнтів і водіїв. А автовиробник Tesla пропонує програму страхування, яка дозволяє людям придбавати відповідну суму страхового покриття практично миттєво. Страхування, що доступне безпосередньо від Tesla, також зазвичай коштує менше, ніж поліс від стороннього постачальника страхових послуг.
Читайте також: Анна Тігіпко: в izibank вже маємо більше 25 різних сервісів для клієнта
Open Banking (відкритий банкінг)
У рік пандемії потужний імпульс отримала технологія надання доступу до банківських даних для компаній-партнерів за допомогою відкритого API, завдяки чому розробники можуть створювати фінтех-додатки і сервіси для конкретних користувачів фінпослугами.
Відкритий банкінг дозволяє надійним компаніям безпечно працювати з фінансовою інформацією клієнтів банків, тоді як раніше стартапи не мали до неї доступу. І це унеможливлювало реалізацію багатьох інноваційних ідей.
Сьогодні завдяки технології відкритого банкінгу стає можливою поява додатків і платформ, що містять всю фінансову інформацію з різних банків в одному місці.
Завдяки цьому користувачі можуть отримувати зарплату на картку одного банку, накопичувати гроші в іншому, а розплачуватися карткою банку з найвищим кешбеком.
Загалом Open Banking — відмінна тенденція для тисяч фінтех-стартапів, робота яких в умовах пандемії ускладнюється домінуванням найбільших гравців ринку. Нові компанії отримують можливість використовувати «відкриті» банківські дані для розробки інноваційних, зручних для клієнтів фінансових продуктів.
До речі, в Європейському Союзі інструменти відкритого банкінгу просувають вже кілька років завдяки прийняттю директиви PSD2-регулювання, яка зобов'язує банки готувати відкриту технічну систему для інтеграції з його ресурсами. Директива запрацювала у вересні 2019 р.
В ЄС сьогодні з'являється єдиний платіжний простір, завдяки чому клієнти зможуть обирати привабливі продукти і сервіси в різних банках. Вони можуть керувати рахунками в різних фінустановах в одному додатку, оплачувати через нього послуги, отримувати максимально персоналізовані пропозиції за кредитами, іпотекою, лізингом та іншими продуктами.
На думку деяких експертів, результатом масштабного використання Open Banking у поточному році може стати поява фінансових онлайн-«гіпермаркетів» і марктеплейсів послуг, зав'язаних на відкритій фінансовій інформації.
Практичні кейси
Сьогодні активно впроваджує інновації відкритого банкінгу австрійський банк UniCredit Bank Austria, який є одним із піонерів цієї технології в ЄС.
За допомогою відкритого API банку і опції «єдиного вікна», клієнти можуть керувати рахунками платіжних операцій в інших банках, електронних гаманцях тощо, а також здійснювати оплату товарів у популярних магазинах та маркетплейсах. З різних екаунтів, заощаджуючи на комісіях.
У 2021 році продовжує нарощувати активність шведська платформа відкритого банкінгу Tink. Вона через єдиний інтерфейс інтегрує платіжні рішення у всій Європі і надає доступ до даних і можливостей безлічі банків (у 2020 році Tink збільшила покриття з 2,5 до 3,4 тис. банків).
Платформа обслуговує понад 300 фінансових організацій і стартапів світу (серед них Klarna, Nordea та PayPal). За власними даними компанії, щомісяця вона обробляє понад 1 млн транзакцій.
Читайте також: Новий спосіб сховатися від фінрозвідки та інші новації закону про платіжні послуги
Pay on Demand («зарплата за викликом»)
Пандемія covid-19 стала каталізатором глобальної зміни доступу до зарплати. Погіршення платоспроможності та добробуту людей в усьому світі через масштабну економічну кризу призвело до змін доступу до зарплати.
Минулого року бізнес почав поступово йти від жорсткого графіка «зарплата 5 і 25 числа кожного місяця». Згідно з опитуванням PricewaterhouseCoopers, понад 50% респондентів із США та ЄС через пандемію хочуть отримувати зарплату щодня. І сьогодні це реалізують фінтех-стартапи у всьому світі.
Що важливо: західні «зарплати на вимогу» жодним чином не пов'язані з банками і припускають перерахування коштів безпосередньо через фінансові сервіси, яким ці гроші компенсують зі своїх бюджетів роботодавці.
Інновація Pay on Demand покликана знизити кредитне навантаження лінійного персоналу, позбавляючи його необхідності брати кредити, знижуючи ризик прострочення платежів і банківських зборів за овердрафт, на що у кожного американця в середньому йде близько $2,4 тис. на рік.
У більшості сервісів працює модель підписки: за використання щомісяця знімається близько $10. Інший варіант — комісія за кожний переказ. При використанні формату Pay on Demand виграють всі «стейхолдери»:
- для найманого персоналу забезпечується надійна фінансова «подушка» безпеки;
- стартапи отримують високий і стабільний прибуток на комісіях;
- для роботодавців з'являється можливість утримати співробітників у компанії, не збільшуючи кадрових витрат.
Практичні кейси
Незмінним лідером цього сегмента залишиться і в поточному році сервіс «Even», що охоплює всі 50 штатів США. За даними компанії, її послугами щодня користуються 51% підключених користувачів, і 72% — щотижня.
Після впровадження Instapay (так називається функція дострокового отримання зарплати у Even), клієнти заощадили понад $100 млн, тому що відмовилися від кредитів, позик і овердрафтів.
Нещодавно конкуренцію «Even» почали складати молоді американські стартапи: наприклад, Ceridian створив сервіс Dayforce Wallet для 4,5 тис. клієнтів. У компанії вважають, що за 3−5 років гнучка система виплати грошей стане таким же звичним варіантом, як сьогодні зарплата двічі на місяць.
Читайте також: Олег Гороховський: «Ми блокуємо біля 20−30 карток на день»
Autonomous Finance (автономні фінанси)
Цілком відчутний тренд 2021 року — це автономні фінанси, які «самі» можуть подбати про свою безпеку і процвітання.
Справа в тому, що значна кількість людей не розбирається у фінансових питаннях, а в умовах пандемії, коли головною потребою є добування «хліба насущного», багато хто відчуває дефіцит часу для освіти в цій області. Однак більшість усвідомлює необхідність накопичень, інвестицій і розумного розподілу коштів.
І тут на допомогу приходять стартапи, які розробляють на основі машинного навчання і штучного інтелекту додатки — віртуальні «помічники» для людей в контексті ефективного розпорядження фінансами, а головне без участі самої людини.
Digital Horizon у своїй нещодавній доповіді прогнозує появу і активний розвиток у 2021 році автоматизованих фінансових рішень — аж до автоматичного скарбника, який розподілятиме кошти по рахунках банків, що пропонують кращі умови.
Наприклад, штучний інтелект (робо-едвайзер) сам розпорядиться сумою, виділеною клієнтом, щомісяця вкладаючи її в найперспективніші акції, оплачуючи рахунки і відправляючи на ощадний рахунок. Таким чином клієнти отримують максимальну вигоду з мінімальними витратами: грошовими і тимчасовими.
Незважаючи на відповідальність цих завдань, люди вже багато в чому довіряють машинам більше, ніж представникам свого виду. Популярність роботів-консультантів на основі штучного інтелекту зростає з кожним роком.
За даними компанії Juniper Research, до 2022 року світовий обсяг ринку робо-едвайзерів, які використовують тільки ШІ-технології, складе $987 млрд.
Практичні кейси
Сьогодні близько 30% обсягу світового ринку Autonomous Finance формують США — $757,5 млрд. Третина з цього обсягу припадає на найбільшу платформу Vanguard Personal Advisor Services, яка належить Vanguard Group.
Базова послуга автономного «скарбника» — розробка робо-едвайзером персонального фінансового плану з рекомендованим інвестиційним портфелем і пакетом рекомендацій, як найкраще використовувати свої рахунки для отримання максимальних податкових пільг. У разі схвалення клієнтом, всі фінансові операції персональний «скарбник» здійснює в автоматичному режимі.
Обсяг активів під управлінням Vanguard Personal Advisor Services перевищує $212 млрд.
Ще один приклад — американський стартап Acorns. Компанія спеціалізується на автономному керуванні особистими фінансами клієнтів і мікроінвестуванні. Її користувачі виділяють невеликі суми, які вони готові інвестувати, а далі роботизований помічник приймає рішення про те, куди саме їх вкласти. В останній раунд фінансування Acorns коштувала $1,1 млрд.
Читайте також: «Мінфін» запустив мобільний застосунок з курсами валют
Замість висновку
Пандемія прискорила тренди:
- відкритості фінансових даних;
- інтеграції різних фінансових продуктів не тільки в «одну точку входу», а й їх імплементації у нефінансові додатки;
- зміни підходів до зарплати і керування особистими фінансами.
У 2021-му та найближчі кілька років фінтех позиціонуватиметься як реальний конкурент традиційним фінансовим інститутам.
Однак в ідеалі стартапи повинні стати партнерами між банком і споживачем фінпослуг. Фінтех-компанії і банки повинні «дружити», щоб створювати максимально позитивний клієнтський досвід.
Думаю, тренд об'єднання різних гравців фінансового та нефінансового ринку в екосистему найближчими роками стане визначальним.
Коментарі - 2