Сьогодні на офіційному сайті Національного банку з’явилися рекомендації стосовно роботи з національними політично значущими особами — Politically Exposed Persons або PEP. Ці рекомендації регулятор надав банківській системі як відповідь на звернення громадян, котрі вважаються за законодавством такими публічними діячами.
Банки не повинні застосовувати формальний підхід у роботі з PEPs — НБУ
Про що йдеться взагалі
Нацбанк наголосив, що насамперед банки не повинні використовувати формальний підхід під час роботи з такими особами і не мають відносити усіх, без винятку, PEPs до категорії клієнтів з високим рівнем ризику ділових відносин. Такий підхід не відповідає міжнародним стандартам та рекомендаціям у сфері фінансового моніторингу.
«Банкам не потрібно вимагати документи, що підтверджують джерела статків національних політично значущих осіб, якщо рівень ризику ділових відносин із таким клієнтом є низьким, у банку немає підозри щодо відмивання коштів чи фінансування тероризму, а рахунки, відкриті в банку, використовуються переважно для отримання заробітної плати, соціальних виплат або обсяг фінансових операцій за всіма рахунками національних PEP у банку не перевищує 200 тис. грн за квартал», — зауважив директор департаменту фінансового моніторингу НБУ Олексій Бережний.
Читайте також: НБУ розписав банкірам, як слідкувати за фінопераціями високопосадовців
Невиправдане обмеження банком доступу політично значущих осіб до фінансових послуг може свідчити про неналежне виконання вимог нового закону про фінмоніторинг. Адже у цьому документі виключено норму про обов’язкове встановлення високого ризику ділових відносин стосовно національних PEP.
Головний підхід має бути ризик-орієнтованим
Під час розробки внутрішніх процедур із фінмоніторингу банки повинні використовувати ризик-орієнтований підхід. Так, для встановлення джерел статків національних PEP банку буде достатньо отримати інформацію від клієнта, проаналізувати інформацію, яка вже є в банку, та отримати інформацію з публічних джерел із надійною репутацією, якщо:
- національний PEP обслуговувався в банку до набуття чинності законом про фінмоніторинг;
- з моменту припинення виконання ним визначених публічних функцій пройшло не менше 12 місяців,
- операції за рахунком є зрозумілими для банку. Наприклад, проводяться в межах отриманої заробітної плати, соціальних виплат;
- PEP не проводить підозрілих фінансових операцій.
Банки мають до 14 квітня 2021 року надати Національному банку інформацію за 1 квартал 2021 року про кількість PEPs, членів їхніх сімей, пов’язаних з ними осіб, а також про осіб, кінцевими бенефіціарами яких є політично значущі особи, члени їх сімей та пов’язані особи.
Якими є можливі критерії для встановлення високого ризику
Це можуть бути:
- використання корпоративних механізмів (юридичних осіб та інших утворень) або ланцюга посередників для приховування бенефіціарної власності;
- використання членів сім'ї або пов’язаних осіб як законних власників активів PEP;
- наявність доступу до державних активів, коштів та фінансових операцій із ними;
- наявність контролю за дозвільними органами, які видають ліцензії та права концесії;
- здійснення вирішального впливу на діяльність фінансової установи;
- діяльність, пов’язана із державними закупівлями;
- отримання готівкових коштів у великих обсягах тощо.
Формальне присвоєння рівня ризику може свідчити про неналежну організацію внутрішньобанківської системи фінмоніторингу банку та відповідно оцінюватиметься Національним банком.
Читайте також: НБУ затвердив новий порядок фінмоніторингу небанківськими установами
Коментарі - 1