Мінфін - Курси валют України

Встановити
27 липня 2020, 10:49

Правила захисту грошей на банківській карті та безпечних платежів

За 5 місяців 2020 року до Кіберполіції за формою зворотного зв’язку надійшло більше 12 тисяч звернень громадян щодо шахрайських дій, що складає 80% від усіх звернень.

Найбільш розповсюдженим є шахрайство під час купівлі товарів на Інтернет-майданчиках оголошень або створення окремих веб-ресурсів. Також поширене шахрайство з використанням соціальних мереж, де зловмисники продають неіснуючий товар, або намагаються отримати персональні дані потерпілих.

Окрім того, розповсюджені фінансові піраміди. Загалом за 5 місяців цього року за фактом шахрайства фахівці Департаменту кіберполіції зареєстрували 350 кримінальних правопорушень, з яких по 191 кримінальній справі 76 особам вже оголошено про підозру.

Національний банк України проводить всеукраїнську інформаційну кампанію #ШахрайГудбай з протидії платіжному шахрайству, генеральним партнером якої став Альфа-банк Україна.

Разом з Альфа-Банком нагадуємо прості правила, які дозволять вберегтися від шахраїв.

Шахраї використовують різні канали зв’язку з метою:

  • Отримати реквізити платіжної картки.
  • Дізнатися паролі, коди банків та мобільних операторів
  • Отримати кодові слова
  • Зняти ліміти з картки жертви
  • Переконати жертву здійснити переказ коштів на свою користь.

Сучасний користувач карткою все рідше дістає її з гаманця, адже можна сплачувати безконтактно гаджетом, або просто через сайт онлайн. Тому шахраї зосереджуються на методах, які дозволяють дістатися грошей з урахуванням цих тенденцій.

Прості правила безпеки

1) Купувати онлайн на перевірених сайтах

Перш, ніж зробити покупку, перевірте сайт на безпеку оплати. При переході безпосередньо до форми оплати в ньому повинна бути буква «s», відповідно початок адреси буде виглядати так — «https: //», а поруч з ним повинен бути зелений замочок. Це підтвердження того, що дані передаються по захищеному каналу зв'язку. Якщо є бодай один відсоток сумнівів у надійності сайту, перевіряйте сайти за допомогою:

  • сервісу «STOP FRAUD» Кіберполіції;

  • сервісу «Black List» Асоціації «ЄМА»

Також ви можете перевіряти відгуки щодо надійних сайтів, продавців та віртуальних магазинів через пошукові системи

2) Користуватися віртуальною карткою для покупок онлайн та вести розмову з продавцем лише у особистому кабінету на сайті сервісу оголошень.

Зловмисники розміщують оголошення про товар за вигіднішою ціною на сайті оголошень і просто не висилають його після передоплати, або ж ведуть клієнта для проведення оплати на фішингові сайти. Останнє трапляється все частіше. Псевдопродавец виводить переписку з покупцем з офіційного сайту оголошень в месенджер (як правило, Viber), де під приводом безпечної покупки пересилає посилання на фішингову сторінку, яка імітує платіжний сервіс самого сайту оголошень. Ось тільки при оплаті гроші переводяться на заздалегідь приготовлену карту шахраїв.

Не купуйте товари з заниженою ціною і перевіряйте адресу в рядку браузера на сторінці, яку проводите оплату. Сторінка шахраїв містить непомітні на перший погляд зміни в назві.

Тож, ніколи не переходьте у зовнішні мессенжери та по посиланнях, які надсилає продавець. А для оплати покупок онлайн краще відкрийте віртуальну картку і перераховуйте на неї тільки ту суму, яка необхідна для покупки.

Продавцеві повідомляйте лише 16-значний номер вашої карти. Також можна, але не обов’язково, повідомити ПІБ.

3) Припиняти розмову з нібито представником банку, чи продавцем, чи покупцем і т. д. у разі…

  • запитують термін дії картки, тризначний номер на звороті картки, паролі, коди банків та мобільних операторів;
  • обіцяють легкі гроші (несподіваний виграш);
  • керують в телефонній розмові вашими діями (направляють до терміналу чи банкомату);
  • просять сфотографувати та переслати/надати фото платіжної картки;
  • лякають, що ваша картка заблокована, а злочинці зламали рахунок;
  • просять перейти за посиланням та зазначити всі персональні дані та реквізити платіжної картки.

4) Захистити свій фінансовий номер

Фінансовий номер потрібен для: використання послуги інтернет-банкінгу та для віддаленої ідентифікації клієнта під час звернення в банк.

Як шахраї можуть скористатися фінансовим номером телефону?

Викрасти гроші з рахунків, придбати товари у звичайному магазині, на інтернет-сайтах або ж взяти онлайн-кредити!

Як шахраю це вдається? Шахрай відновлює SIM-картку, як «втрачену», без відома власника: надає мобільному оператору інформацію про історію останніх дзвінків, (шахраю достатньо подзвонити жертві, змусити її передзвонити; шахрай поповнює рахунок жертви; з історією дзвінків, відновлює SIM-картку); через особистий кабінет мобільного оператора (шахрай самостійно реєструється та виманює у жертви SMS-код оператора).

Як захистити фінансовий номер?

  • Перейти на контракт з мобільним оператором
  • Не розголошувати свій фінансовий номер телефону
  • Відключити послугу віддаленої заміни SIM-карти у свого мобільного оператора
  • Встановити PIN-код на SIM-карту зі складним 8-значним паролем та пароль блокування телефону
  • Зареєструватися в онлайн-кабінеті мобільного оператора.

5) SIM-карта припинила працювати, що робити?

Якщо SIM-карта припинила працювати, велика ймовірність, що шахраї хитрощами та/або злочинними діями здійснили перевипуск Вашої SIM-картки.

Перше, що потрібно зробити, захистити свої рахунки, картки та облікові записи, до яких прив’язаний номер телефону. Як діяти?

Негайно заблокувати картки, рахунки та доступ до Інтернет-банкінгу, зателефонувавши до банку за номером, який зазначено на звороті картки.

Зателефонувати до мобільного оператора, пояснити ситуацію та просити заблокувати обидві SIM-картки (стару та нову) до з’ясування всіх обставин.

Заблокувати доступи до всіх рахунків, облікових записів та персональних кабінетів, до яких прив’язаний вкрадений номер телефону.

6) Ніколи не передзвонювати на номери з смс, вайбер-повідомлення чи електронного листа. А самому телефонувати у банк

З огляду на той факт, що сьогодні велика частина оплат здійснюється онлайн, шахраї вдалися до методу масових розсилок SMS. У такому повідомленні міститься інформація про нібито проведену операцію із зазначенням номера телефону для зворотного зв'язку. Схема розрахована на те, що користувач, який не здійснював покупок на дану суму, відразу ж передзвонить за вказаним номером, щоб з'ясувати подробиці. У розмові зловмисник під приводом скасування операції виманює реквізити карти і коди підтвердження, які приходять в SMS. На жаль, ці коди вони використовують для підтвердження операцій або для зміни пароля до інтернет-банкінгу.

Ніколи не передзвонювати за номерами, вказаними в повідомленнях. Вся інформація про рух коштів на вашому рахунку відображена в вашому мобільному або інтернет-банку. Також ви завжди можете зателефонувати на гарячу лінію банку, номер якої вказана на вашій картці.

7) У разі підозри на шахрайські дії з вашою карткою одразу:

  • Блокуйте картку через дзвінок до контакт-центру вашого банку або через мобільний додаток.
  • Негайно повідомте банк про шахрайські дії.
  • Телефонуйте в Кіберполіцію – 0 800 505-170 або зверніться зі скаргою онлайн за посиланням.

Коментарі - 2

+
0
adzhiev
adzhiev
27 липня 2020, 11:00
#
Є відео на цю тему: https://www.youtube.com/watch?v=orzEszb_HTQ
+
0
Qwerty1999
Qwerty1999
28 липня 2020, 13:22
#
Об этом на Минфине уже лет пять  пишут постоянно...

А Альфа-банк только проснулся...
Щоб залишити коментар, потрібно увійти або зареєструватися